středa
25. prosince 2024
svátek slaví Boží hod vánoční, 1. svátek vánoční

Články a komentáře

Články a komentáře

Umět si najít místo

Autor článku: 
Martina Plátová

<p>Jana Šteflíčková je písničkářka a herečka divadla Ypsilon. Její hudba cestuje napříč žánry, je zajímavá a originální. V roce 2012 vydala desku, která rozhodně patří k tomu nejzajímavějšímu, co u nás v posledních letech vyšlo. Další deska je na cestě. Koncertuje v Praze i po celé republice a občas se vydá na delší cestu do vzdálenějších krajů, kde vyzkoušela i hraní na ulici. O tom proč a jak se to dá dělat si můžete přečíst v následujícím rozhovoru.</p> <p>Jak tě napadlo hrát na ulici, v čem je buskování jiné než živý koncert?</p> <p>Mě baví dělat muziku všemi možnými způsoby, ráda zkouším různá, a třeba úplně nezvyklá prostředí, ráda taky hraju pro různé publikum. Hrát na ulici jsem si chtěla vyzkoušet pro ten pocit otevřeného prostoru, kde není umělý „předěl“ mezi tebou a lidmi. Situace není nastavená tak, jako na koncertě, nejsi považována za strůjce situace. Prostě tak jako lidé chodí, telefonují, smějí se, povídají si, jsou pohrouženi v myšlenkách, tak ty na stejné úrovni hraješ, taky se vyjadřuješ. Prožíváš celý ten prostor v celku a podle toho hraješ. Nechtěla jsem na sebe tedy tím hraním strhávat nějak nadmíru pozornost a taky to určitě nebyla primárně výdělečná činnost. Hezky to vyjádřil jeden můj kamarád, který je tanečník… ”hraješ pro ulici a ulice hraje pro tebe”… je tam vzájemnost, součinnost, možná pak se podaří i to splynutí – a to asi ten stav, kdy muzikant „vypne“, a kdy tam začne být to, co mě v muzice zajímá… </p> <p>Nejsi tedy typická buskerka?</p> <p> Já chtěla zakusit ulici jako veřejný volný prostor. A otevřít v sobě znovu muziku, protože jsem měla najednou pocit, že už hraju na koncertech několik let to samé, prostě „svoje písně“, že je to takové tuhé, a že té muziky je ve mně víc. Vždycky mě bavilo jamovat, spontánně si blbnout – a ulice mi přišla jako dobrý prostor. Takže jsem na té ulici improvizovala ve vymyšleném jazyce, jak to zrovna chodilo. Zvláštní je, že jsem zpočátku měla daleko větší ostych, než před koncertem – ale lidi to bavilo, znělo to patrně věrohodně a přirozeně. Mám vlastně pocit, že tenhle druh projevu je pro mě nejbytostnější a vůbec vlastně není ochuzen o „sdělení“.<br />
Byl tam ještě jeden aspekt – začínala jsem si v té době uvědomovat, že mi není úplně vlastní být vystavená očím a soudům lidí, kteří přijdou na koncert s nějakým očekáváním. Nemám v sobě ten pud lidi “urvat”, “dostat”. Publikum pak většinou koncert hodnotí jako „dobrý“ nebo „špatný“. A přitom situace a její kvalita se vytváří společně. Já nejsem ten, kdo má v ruce klíč. Ulice mi možná pomohla se vyzout z té pociťované zodpovědnosti. </p> <p>Takže pro tebe osobně bylo hraní na ulici i tak trochu cesta z tvůrčí krize?</p> <p>Vlastně se to tak dá říct. V té době mi navíc najednou zmizela témata, která bych měla potřebu verbalizovat. Najednou jsem taky měla pocit, že od muziky primárně nechci, aby mi zprostředkovala obklopení se nějakou rodinou. Ono je to s tím fanouškovstvím pro mě trošku problematické – mám ráda koncerty, které jsou živé, podnětné, pružné. Takže to není takový ten koncept, kdy na tebe pravidelně chodí stejné publikum, které tě chce mít takovou, jak je zvyklé, a slyšet to své. A ty se opakuješ a dávno už je to třeba vyprázdněné. Hraní na ulici pro mě byl takový průzkum, možnost vkomponovat hudební působení do prostoru nějakým přirozeným způsobem, pozorovat jak a kde funguje hudba, co dělá s člověkem prostoru.</p> <p>Na koncertě můžeš taky improvizovat, ne? Nebo je opravdu tak svazující očekávání lidí, kteří chtějí „tu svojí“ Janu Šteflíčkovou?</p> <p>Na koncertě taky můžu improvizovat, to máš pravdu. ale přiznávám, že na té ulici mi to jde líp a cítím se jednoznačně volněji. Ale to není rozdílem prostředí, to je čistě můj osobní, a snad dočasný pocit.</p> <p>Stejně tak může být živá píseň, napsaná před sto lety, jako právě probíhající improvizace tady a teď.</p> <p>To je přesně řečeno. Tak jako může být pořád živá stará píseň, stokrát omletá, na druhé straně může být docela mrtvá improvizace. Čili tohle se týkalo opravdu jen nějakých mých vnitřních procesů, a každopádně jsem si i na základě toho uvědomila důležitou věc, totiž, že muzika je pro mě spíš prostředek, ukazatel, než cíl.</p> <p>Co přináší improvizace navíc nebo jiného, je to náhodný doplněk tvorby nebo její nutná a potřebná součást?</p> <p>Myslím, že je potřebná součást tvorby – dokonce bych řekla, že schopnost improvizace, byť třeba jen myšlenková, je její předpoklad. </p> <p>Odráží se pak tyhle zkušenosti v tvých písních?</p> <p>Ano, domluvila jsem se s vydavatelstvím Galén, s Lubomírem Houdkem, že k CD, které teď v poklidu točím ve studiu, udělám ještě jedno. Takové moje improvizace „z pelesti“, kdy prostě hraju úplně uvolněně, právě v tom přirozeně plynoucím vlastním „prajazyku“, v tom stavu, který mě zajímal právě v tom otevřeném prostoru, kdy mi šlo o uvolněnost, která je doma tak samozřejmá, a před lidmi má někdy tendenci se ztrácet. A tomu se teď chci věnovat, prokládat koncerty těmihle pasážemi bez přípravy.</p> <p>Myslíš si, že hudba v prostoru mění i samotný prostor?</p> <p>To je přesně to, co jsem cítila a co jsem pozorovala, že to je ve vzájemném působení. Stejně tak zase prostor ovlivňuje hudbu. Pokud ovšem tyhle dvě věci vůbec chceme dělit. To jsou nějaké zákony vzájemnosti, součinnosti, a je to věc, ohledně které bych ani nevedla polemiku.<br />
Pravidelně se třeba účastním akcí v jedné zaniklé sudetské osadě, kde se v ruinách dělá takové setkání, scházejí se tam Češi a Němci, provozuje se divadlo, muzika. A mně přijde samozřejmé, že taková setkání jistě působí na všechno živé, co v tom prostoru je, včetně lidí, rostlin a třeba i mraků.</p> <p>Dá se buskovat i u nás?</p> <p>Busking se, pokud vím, v Čechách hodně rozmohl, v souvislosti s povolením, jež ale nabývá stále různých limitů. Je to tu teď otevřenější, existuje celá buskerská komunita. Já do ní až tak úplně nespadám, protože to, co mě zajímá, není typický busking. Kupříkladu takové to drbání coverů pro mobilní foťáčky a euráčky mě moc nebaví. Ale znám různé úžasné pouliční umělce, v každém případě to vnímám jako velké oživení prostoru.<br />
Já ale v Praze ty své pokusy necítím, cizí město mi pomáhá být mimo identitu a souvislosti. I když i v Praze jsem taky párkrát hrála, většinou ale s někým, spontánně.</p> <p>Potřebuješ pro hraní na ulici nějaké speciální podmínky – v nejširším slova smyslu? Je to spíš druh umění, způsob vyjádření nebo něco jako životní styl? </p> <p>Důležité je každopádně najít si v prostoru dobré místo. Učila jsem se citlivosti. Mám kamaráda, je to takový světoběžník, co taky hrával improvizace a dokonce se ladil na náměstí se zvony… Jestli je to umění, životní styl, vyjádření…, nevím. Každopádně i pokud to někdo bere jen jako práci, myslím, že je super mít volnou pracovní dobu a brát si pracovní volno kdy chceš.</p> <p>Dá se z toho žít – materiálně i jinak?</p> <p>Dobré na buskování mi přijde především to, že je to absolutní svoboda, hraješ si, co chceš, zastaví se, kdo chce, na jak dlouho ho to baví, dá ti, co chce.<br />
A znám lidi, kteří se tím živí velmi dobře.</p> <p>Je důležitá nějaká institucionální podpora živé kultury, nebo je to něco, co není vůbec podstatné – bude fungovat i bez podpory? </p> <p>Přijde mi, že kultura by měla vždycky být živá. To žádná instituce nevyřeší, asi bych to tudy nedělila. Řekla bych, že se teď, mimo oficiální kulturu, kde vedou takové ty zajeté koleje, obecně daří živelnosti, a snad i díky internetu člověk vidí, kolik zajímavého se nyní děje, kolik lidí se vyjadřuje muzikou…<br />
Mimochodem, nedávno si nějací firemní pracovníci v Praze stěžovali na to, že jim buskeři hulákají pod oknem a oni nemůžou pracovat, tak se to regulovalo a už hrát všude nemůžeš. To jisté opodstatnění má, jenže… je možné, že zrovna taková firma potřebuje na nějaké úrovni pracovat s pozorností lidí. Tak mi to přišlo k zamyšlení, že ten smog je v podstatě všude, ze všech stran, pořád na nás něco řve. Smogu je spousta, ale záleží na tom, co člověk za smog považuje. A je zajímavé, že některý smog je regulován a jiný ne – ale to už je zase jiné téma, do kterého se mi v tomto rozhovoru nechce pouštět. Jak říkám, je prostě dobré, umět si najít místo.</p>

Pražská šedá zákoutí zdobí skupina nadšenců mozaikami

Autor článku: 
Ludmila Kučerová

<p>PRAHA: Umělecká skupina FREE MOZAIK, která vznikla v roce 2012, působí zatím na Praze 10, a nutno konstatovat, že pro své aktivity našla pochopení zdejší radnice. Nadšenci se specializují na velkoformátové mozaiky nejlépe pro veřejný prostor, ale nejen na ně. Zabývají se mozaikovým uměním komplexně, od malých věciček, přes interiéry, zahrady, zídky, sloupky, až po velké formáty. Uskupení tvoří tři kamarádi, jmenovitě Tereza Podová, Jan Lukeš a Jan Pancíř, kteří se v oblasti tvorby mozaiky pustí do čehokoli. Vzhledem k našemu letošnímu tématu – Umění ve veřejném prostoru – jsem nemohla tuto aktivitu nechat bez povšimnutí a Jana Pancíře jsem poprosila o odpovědi na mé otázky.</p> <p>Z médií vím, že jste se k tvorbě mozaik inspirovali v zahraničí. Čím Vás právě tato tvorba oslovila?</p> <p>Při projížďce Evropou zjistíte, kolik zajímavých mozaikových děl v různých zemích je. Při projížďce Prahou jich nenajdete moc nebo žádné. Líbí se nám jednoduchá rozmanitost, kterou lze mozaikami vytvořit. To byl počáteční impuls pro naší tvorbu.</p> <p>Je k této činnosti potřeba nějaká průprava, vzdělání, zkušenosti, nebo stačí nápad, invence a dejme tomu šikovné ruce?</p> <p>Jelikož nikdo z nás žádnou uměleckou školu nevystudoval, umělecké vzdělání, dle našeho názoru, není ani tak třeba. Samozřejmě nemůže být na škodu. Nejdříve musíte mít nápad, ale ani nápad to za Vás tvůrce neudělá. Tudíž od nápadu musíte přejít k systému, jak nápad realizovat. Dále je třeba být trpělivý a důkladný. Neodfláknout to. Šikovné a silné ruce je rozhodně také potřeba mít.</p> <p>Věnujete se pouze tvorbě ve veřejném prostoru, nebo zdobíte mozaikami i vnitřní prostory?</p> <p>Jak jsme již zmiňovali, veřejné prostory jsou pro nás prioritou. Ulice a různé části města si dle našeho názoru o mozaiku přímo říkají. Ovšem máme za sebou i interiérové mozaiky, s těmi je to o poznání složitější. Když jsme například v Heroldových sadech tvořili „mořský svět“, přišla za námi paní, které se dílo líbilo, a že by ho ráda měla v koupelně. Ta představa byla pro nás děsivá. Myslíme si, že interiér je mnohem náročnější, co se motivu týče.</p> <p>Jaké počasí je ideální pro vznik venkovní mozaiky, a co je při tvorbě nejtěžší?</p> <p>Když tvoříme přípravy v naší dílně, počasí nás příliš nezajímá. Když nastane čas lepit mozaiku přímo na ulici, nemělo by příliš pršet a mrznout. Jakékoliv jiné počasí je jen na naší odolnosti a tvrdohlavosti.</p> <p>Z tisku jsem také zjistila, že se jedná o nákladnou záležitost. Můžete nám sdělit více podrobností o tom, jak získáváte materiál, o jaký vlastně jde, kolik je ho potřeba, kolik stojí apod. Jak postupujete při tvorbě, a jak je časově náročná?</p> <p>Mozaika je především časově náročná. Každý střípek dlaždičky vezmete několikrát do ruky, než se finálně nalepí a zaspáruje. Používáme především obklady a venkovní dlažbu, ale meze se v tomto směru nekladou. Materiál sháníme všude možně, ale pokud je problém s nějakou barvou, nezbývá nám nic jiného, než zakoupit dlaždice nové. Co se týče ceny materiálu, je to velice individuální, záleží především na designu. Metr čtvereční dlaždic je možné zakoupit v řádech sta korun, až několik tisíců. Dále používáme lepidlo na obklady. Pokud je mozaika připravována již na dílně, je nutné další lepidlo, kterým se to přichytí na síť, kterou můžeme přenášet. Ve finále se vše zaspáruje mrazuvzdornou spárovací hmotou. To vše je nutné zakoupit ve specializovaných obchodech. </p> <p>A ještě jedna otázka k technice tvorby – jaký podklad je třeba, a je možné vytvářet mozaiky mobilní – přenosné? Jakou mají Vaše díla „trvanlivost“?</p> <p>Ideální podklad pro mozaiku je hladká zeď, bez výstupků a prasklin. Tak velká stěna, jako je v Chorvatské ulici, si vyžádala velké přípravy, již v naší dílně. Vytvořili jsme, jak říkáte, „mobilní mozaiky“ pomocí speciálních sítí, na kterých jsme přenášeli obrazy na stěnu. Trvanlivost? Jednak Praha je město různých lidí, kteří mohou mít odlišný pohled na umění v ulicích a další možný dopad je klima a povětrnostní podmínky. Naše nejstarší venkovní mozaika je 5 let stará a zatím vše drží. Mozaiky celkem často obcházíme a sledujeme, zda se s ní něco děje, či neděje.</p> <p>Městská část Praha 10 vám pomáhá tím, že vám poskytuje prostory a přispívá i finančně. Podporuje vás ještě jiným způsobem? A jednáte už i s dalšími městskými částmi, případně s jakým úspěchem?</p> <p>Městská část Praha 10 byla těmto projektům velmi nakloněná. Např. vyhlašuje soutěže, kde obyvatelé mohou zrealizovat svůj vlastní projekt a městská část proplatí výlohy spojené s náklady. Skvělý nápad. Do budoucna bychom určitě rádi navázali spolupráci i s dalšími Pražskými obvody. </p> <p>Vidíte nějakou možnost pro získání dalších finančních prostředků, např. formou grantů?</p> <p>V tomto směru jsme zatím úplní laici, ale každopádně by to stálo za prozkoumání. Finance jsou pro nás stálou překážkou.</p> <p>Chtěla bych se také zeptat na komerční využití Vašeho koníčka – je možné si u Vás objednat výzdobu mozaikou v soukromém objektu?</p> <p>Veřejný prostor je pro nás prioritou, ale samozřejmě se nebráníme ani nabídkám v soukromém sektoru. Lidé nás sami oslovují, že mají zídku, stavbu, garáž, kde by se jim mozaika líbila. Bohužel mají mylnou představu o ceně. </p> <p>Máte v Česku konkurenci?</p> <p>V Čechách je nepochybně mnoho lidí, kteří se mozaikou zabývají. Nyní o žádné přímé konkurenci nevíme, ale hlavně bychom to možná ani tak nechtěli brát. Konkurence je zdravá, posouvá práci kupředu. V podstatě by bylo fajn, kdybychom poznali skupinu nadšenců podobnou té naší.</p> <p>1<br /> Mozaika není žádné novum, ale v posledním období bylo o ní, jako o uměleckém oboru, slyšet jen sporadicky. Naposledy jsme se s novými díly mohli setkat v době komunismu, a nutno dodat, že se jednalo o díla politicky angažovaná. Jak a kde vidíte, nebo byste rádi viděli, budoucnost mozaiky?</p> <p>Byli bychom rádi, kdyby mozaika byla součástí běžného života ve městech i na vesnicích. Aby se i více rozšířila v užitném umění. Ať už budeme šířit tento umělecký žánr my, nebo někdo jiný. A aby se mozaika už nemusela tolik spojovat právě s komunismem a vznikala další zajímavá díla.</p> <p>Co je Vaší hlavní motivací a co Vám přináší uspokojení?</p> <p>Nejvíce nás asi táhne chuť něco tvořit a nesedět doma nebo v hospodě. Samozřejmě naše zapálení pro věc je o to silnější, pokud tvoříme mozaiky pro veřejný prostor na ulici. Spontánní reakce kolemjdoucích jsou totiž k nezaplacení.</p> <p>Ukázku procesu tvorby najdete zde</p>

Budoucnost Mariánského náměstí v Českých Budějovicích

Autor článku: 
Veronika Polnická

<p>ČESKÉ BUDĚJOVICE: Dne 3. března 2015 se na akademické půdě odehrála diskuze o budoucnosti Mariánského náměstí v Českých Budějovicích v souvislosti s rozhodováním o veřejném prostoru v České republice. Akci organizovala Transparency International, společně s centrem pro komunitní práci jižní Čechy. Diskuze se stala velmi podnětnou také díky tomu, že se jí mimo jiné účastnili též první náměstek primátora, místopředseda HOBP (Hnutí OBČANÉ PRO BUDĚJOVICE) Ing. Ivo Moravec, dále dnes již bývalá náměstkyně, členka HOBP Ing. Ivana Popelová, architekt Miroslav Vodák a právník Transparency International Petr Leyer.</p> <p>Každý z výše jmenovaných vystoupil se svým příspěvkem k tématu tak, jak ho vnímá z pozice své odbornosti.<br /> Z problematik veřejného prostoru, jako je například Mariánské náměstí v Českých Budějovicích, v nichž jde o veřejný zájem a dohled na veřejné finance, se v současné době stávají mediálně atraktivní a permanentně monitorované kauzy. Ano, slovo veřejné zde hraje prim, zvláště pokud je v těchto věcech vymezen prostor pro spolurozhodování občanů o budoucí funkci prostoru, ve kterém se dennodenně pohybují a mohou tak ovlivnit vývoj dané kauzy nebo dokonce v lepším případě zvrátit její výsledek, případně společně čelit tlaku investorů. </p> <p>V samotném úvodu debaty byl představen projekt PAKT ( protikorupční akademický klub transparentnosti), který probíhá v pěti městech České republiky, konkrétně v Praze, Českých Budějovicích, Liberci, Hradci Králové a v Olomouci. Jeho cílovou skupinou se stali studenti vysokých škol, neboť právě oni například v rámci své seminární či jiné odborné práce řeší kauzy zabývající se konkrétní problematikou, většinou architektonického rázu v určitém místě. Poté své projekty (3D modely) předloží zastupitelům města k projednání a v konečné fázi je vyhlášena soutěž o nejlépe zpracovanou kauzu. Účastníci projektu tak dostanou možnost uplatnit v reálu studiem dosud získané teoretické vědomosti a zároveň rozšířit své dovednosti. Navíc tím, že se aktivně zapojí do praktických úkonů na místní kauze, dostanou též potvrzení o dobrovolnické práci.<br />
Ale vraťme se zase zpět k otázce Mariánského náměstí a k veřejné debatě o jeho budoucnosti. Jako první dostala slovo Ing. Ivana Popelová, která nastínila vývoj a proměny náměstí v kontextu kulturně-společenských událostí od 15. století až po současnost s důrazem na fakt, že se od samého počátku jednalo o velmi důležitý dopravní uzel. Ve spojitosti s Mariánským náměstím si každý vybaví také jeho dominantu – Mariánské sousoší, které zde bylo osazeno již v roce 1716. Po nějaké době pak došlo k jeho „vymazání“ z paměti tehdejšího Československu, když úřadovala vládnoucí politická strana KSČ, která započala represi církve a systematicky odstraňovala veškeré její ikony. Roku 1953 bylo z ideologických důvodů odstraněno i Mariánské sousoší v Českých Budějovicích. K jeho navrácení (in situ), tedy na místo původního určení, došlo až roku 1993. Ing. Popelová mimo jiné upozornila na kroky, které zastupitelstvo podnikalo v záležitosti budoucí funkce Mariánského náměstí a na skutečnost, že v roce 2005 byla projednávána myšlenka o investorsko-architektonické soutěži. O rok později dokonce probíhala příprava ideové urbanistické studie, která nakonec bohužel zkrachovala na ne zcela promyšlené ekonomice projektu. Poslední pokus o zdárné vyřešení této kauzy probíhal v letech 2009/10 , kdy byla vyhlášena veřejná soutěž na investora stavby, ale ani této soutěži nebylo v konečném výsledku, tak říkajíc shůry přáno, a tak se kauza Mariánského náměstí zařadila ad akta mezi odložené případy.<br />
Jestliže v rozmezí několika následujících let dojde ke znovuotevření této otázky, bude v první řadě nutno vyřešit její zadání. Což by znamenalo ujasnit si, jakou funkci by Mariánské náměstí mělo vlastně převzít – náměstí či parku. Možnost, že by na tomto místě někdy v budoucnu mohlo dojít k vytvoření dalšího parku nevypadá příliš reálně, z toho důvodu, že zeleně je v okolí dostatek a město se v první řadě musí postarat o udržení stávajících parků, něž vytvářet nové. Ve hře je však i oživení městské hromadné dopravy, ovšem ani jednu z nabízejících se možností nelze proměnit ve skutečnost bez kvalitního ekonomického zázemí.<br />
Architekt Miroslav Vodák ve svém příspěvku k tématu budoucnosti Mariánského náměstí představil návrh na stavbu nákupního centra a o vizi celého projektu následně podal více informací. V závěru své prezentace se zastavil u realizovaného parku v Pasově (prostor srovnatelný s Budějovicemi).<br />
Petr Leyer, právník Transparency International zase účastníky seznámil s uživatelsky nejpříjemnějšími právními možnostmi při zapojení se do spolurozhodování o veřejném prostoru a s nástroji občanské kontroly. </p> <p>Závěrem bych snad ještě dodala, že všichni věří v budoucnost a důležitý význam Mariánského náměstí a v co nejlepší řešení, každopádně to hlavně leží v rukách statutárního města České Budějovice, jakožto jeho vlastníka. </p> <p>Více informací o Právní poradně TI, o její činnosti, pracovnících ale i řešených případech nejdete na www.transparency.cz</p> <p>Budoucnost Mariánské náměstí v Českých Budějovicích a projekt PAKT<br />

  • protikorupční akademický klub transparentnosti<br />

    1. 8. 2014 – 31. 3. 2016</p>

Odpojit se umím, ale nechci se odtrhnout

Autor článku: 
Lenka Jaklová

<p>HRADEC KRÁLOVÉ: Rozhovor s Josefem Janem Kopeckým, režisérem a hercem amatérského divadla, pedagogem a ředitelem Kulturního centra v České Třebové – o svobodě amatérského divadla, o emocích na jevišti i v životě, o demokracii a občanské odvaze, i o tom, proč se už podruhé hlásí do konkurzu na ředitele Klicperova divadla v Hradci Králové.</p> <p>V žilách mu kromě české koluje i slovenská a německá krev. Má neklidný temperament. Narodil se do rodiny, kde vedla ostrá „demarkační linie“: z jedné strany na něj působili podnikaví živnostníci včetně chrabrého strýce, který za 2. světové války padl ve službách Britského královského letectva; z druhé strany partyzáni a vyznavači „světlých zítřků“.<br />
„Není divu, že tatínek s maminkou dlouho tajili svůj vztah. Rodiny byly zcela proti, aby se zrovna oni dva dali dohromady. Byli to takoví Romeo a Julie po českotřebovsku,“ říká chápavě Josef Jan Kopecký. Nezdá se však, že by mu tato rodinná konstelace vnesla zmatek do duše. Spíše ho utvrdila v tom, že člověk nad věcmi musí přemýšlet, že pravda mnohdy není tak černobílá a že všemu, co se nám předkládá, věřit nelze.</p> <p>Kdy jste si uvědomil, že vás baví vyprávět příběhy?</p> <p>Jako dítě jsem byl dost nehovorný, v podstatě jsem si stále jenom četl. Nevyhledával jsem společnost, naprosto jsem si vystačil s knihou. A pokud jde o příběhy vyprávěné prostřednictvím divadla… Kdy to bylo poprvé? To je velmi prozaické. Moje krásná spolužačka z gymnázia začala chodit do loutkového divadla, tak jsem se přihlásil taky. A zažil jsem tam něco, po čem se mi dodnes stýská. Po představení jsme vždy chodili za dětmi do hlediště s loutkami a bylo úžasné sledovat, jak se jim rozzářily obličeje a jak se nemohly dočkat, aby si osahaly marionety a wajangy – a to se na činoherním poli tak často nestává. (smích) No a mnohem později mne začalo bavit vyprávět také vlastní příběhy a psát autorské věci.</p> <p>Mnohé inscenace, které jste režíroval – např. Kočár do Vídně, Ucho, Kočka na kolejích a nejnověji Ten druhý – jsou charakteristické vypjatými emocemi. Ať už s nimi na jevišti zacházíte jako režisér nebo herec, musíte o nich hodně přemýšlet?</p> <p>Fakt, že si vybírám emočně nabité příběhy a pak hledám způsob, jak je předat divákovi, to není náhoda, ale vnitřní nezbytnost. Stalo se mi před časem na Jiráskovu Hronovu, když jsme odehráli inscenaci Měsíční běs, že mi jeden kritik vytkl – a přiznám se, to mě trošku namíchlo – že mou jedinou snahou je vyvolat emoci a rozplakat diváka. Jinými slovy, že je to kalkul. Není. Mě opravdu lákají emočně silné příběhy. A láká mě transformovat a přenést na jeviště původní filmový příběh – tak, aby neztratil nic ze svého náboje.</p> <p>Lze to?</p> <p>Já doufám. Ale je to komplikované. Když jsme zmínili Kočár do Vídně – v podstatě je to dějově stručná a současně upovídaná novelka. Ve filmu šel Karel Kachyňa na dřeň, dialogy ořezal na pár vět a nechal vyprávět především kameru, hudbu a detail. My jsme si museli vystačit výhradně s divadelními prostředky, ale já si za výsledkem stojím. Pro někoho se, jak jsem slyšel, náš základní inscenační princip, totiž to, že jsme diváky posadili na točnu a nechali je hodinu a čtvrt „jet“ s kočárem, vyčerpá. No, možná to vyčerpá, nicméně jiný způsob, jak znázornit pohyb, jsem nenašel. Kočár musí jet, tak jede – a s ním i diváci.<br />
Aby divadlo bylo divadlem, musí být kompletní, musí mít všechny složky. Nejenom text, příběh, ale i atmosférotvorné prostředky jako je světlo a hudba. Už řadu let si pro svá představení nechávám tvořit autorskou hudbu, aby skutečně korespondovala s tím, jaký příběh chceme vyprávět a jaké emoce chceme v divákovi probouzet. Nezastírám, že jsem hodně ovlivněn filmem. Když se budete dívat na filmový horor a uvidíte obraz bez zvuku – nikdy na vás nebude působit tak, jako když k tomu uslyšíte smyčce, které vytvářejí atmosféru. Snažím se proto uchopit každou inscenaci komplexně. Dramaturgie + režie + herectví + scéna + kostýmy + lightdesign + hudba = celek. Když jedna ze složek kulhá, kulhá i celé představení.</p> <p>Proč vás přitahují spíše dramatické náměty? Vy nemáte ambici "ubavit diváka k smrti“?</p> <p>Rád bych, ale popravdě řečeno, komedie mi moc nejdou. Aby fungovaly, musíte především zvládnout jejich „řemeslo“. Sem tam se o to pokouším, ale přece jen jsem si jistější v dramatech. Vracím se k autorům jako je Václav Havel a Jan Procházka, nebo třeba Josef Topol. Dlouho jsem například váhal, jestli je možné v 21. století inscenovat jeho slavné lyrické drama Kočka na kolejích. Jakou výpovědní hodnotu může mít dnes, kdy všichni chtějí akci – krev – případně nahotu, dialog muže a ženy. A překvapivě hrajeme tu hru už několik let a diváky stále baví a dokážou se v ní najít. Je až neuvěřitelné, jak opravdově lidské tohle drama je.<br />
Václav Havel… Jeho hry mám moc rád. Vyhovuje mi, že zbytečně neodbíhá od věci, že hru nezanáší slovy. Jeho modelová témata jsou stále naléhavá a opouštět je, by bylo trestuhodné. Audienci uvádíme už sedm let, a byť se hraje o bolševikovi, je permanentně aktuální. To, co zažíváme dnes, je přece to samé: pro kariéru, pro benefit jsme ochotni podepsat či napsat mnozí mnohé. Havlovo Odcházení se zase prolíná s Višňovým sadem – téma, kdy je ten správný čas odejít, a odejít se ctí – to umí taky jen málokdo. Takže nechť se o tom takhle přemýšlí. Navíc linie příběhu prosakuje do obecnějších témat – do politiky a role politiky v našich životech.<br />
A Jan Procházka? Když jsme pro inscenování vybírali Ucho, shodou okolností frčely odposlechy Víta Bárty, ale nebyl to ten pravý důvod, proč jsme si téma zvolili. Tím je jeho nadčasovost, aktuálnost. A nejenom ta pracovně kariérní, ale i ta lidsky vztahová. Ucho jsem viděl hned po revoluci, když film vytáhli z trezoru, a mě fascinovalo – což je i případ Kočáru do Vídně – jak je možné, že se takhle neuvěřitelně dobré filmy v televizi téměř neobjevují. Filmy výtečné nejenom filmovým řemeslem, ale především svým obsahem.</p> <p>Ucho nejen režírujete, ale také jste si v něm zahrál hlavní postavu – Ludvíka. Proč jste o tu roli tak stál?</p> <p>Jednak Radek Brzobohatý je v Uchu naprosto geniální, myslím, že je to jedna z jeho nejlepších filmových rolí – koneckonců stejně jako Jiřiny Bohdalové, a navíc se tam objevuje moje životní téma. Abych byl upřímný, když se po sedmnácti letech v komunální politice podívám zpátky, kladu si otázku, kde bych asi tak byl v roce 1970? Jestli bych vstoupil do KSČ, přestože mám rodinnou historii takovou, jakou mám. Naštěstí už nezjistím, jaká by byla realita, ale mám za to, že vyústění by bylo takové, že buď bych byl kariérní bolševik, čehož se děsím, anebo bych byl permanentně v kriminále, což také není zrovna povzbudivé. Procházkův Ludvík zneklidňuje otázkou, kam až je člověk ochotný zajít, co všechno je ochoten obětovat a co všechno si dokáže v jisté chvíli odůvodnit. Myslím, že obětovat svoje blízké pro kariéru může úplně kdokoli, nejen politik – to jen na politiky je tak hezky vidět.<br />
Takže moje motivace byla mnohovrstevnatá. Byla to herecká výzva, zásadní a osobní téma a hledání možností divadla. Já tu divadelní hru psal podle filmu, respektive podle knižní předlohy, a vůbec mi to nešlo. Scénář mi ležel na stole několik let, až jsem náhodou zjistil, že Lenka Procházková udělala tu práci za mě. Když jsem si přečetl její scénář, byl jsem překvapený, jak je to vlastně jednoduché. Ale něco jsem přece jen inscenoval po svém. Tam, kde autorka předepisuje, že se některé – pro mě zásadní scény – odehrávají mimo pohled diváků, ponechal jsem je na scéně, aby publikum vidělo všechno a mohlo si vytvořit vlastní názor. </p> <p>Narodil jste se v roce 1980 – čím to, že si kladete tak znepokojivé otázky?</p> <p>Když jsem učil na základní škole, uvědomil jsem si – ty děcka jsou v tom samozřejmě nevinně, tam jde o jejich rodiče, moje vrstevníky – jak rychle tahle společnost zapomíná. Jak 25 let po pádu komunismu v Československu je to téma téměř pro všechny mrtvé. Mě děsí neúcta k lidem, kteří v minulém režimu měli odvahu a mluvili i za nás, protože my ostatní jsme z různých důvodů radši byli potichu a nějak jsme to překousli. Cítím potřebu připomínat, jak obrovské štěstí máme, že žijeme v tom, v čem právě žijeme. Ale také upozorňuji, že riziko, že se do nějaké jiné totality můžeme šupem vrátit, je reálné.</p> <p>Co podle vás kromě naší ztráty paměti destabilizuje demokracii v Čechách?</p> <p>Mám pocit, že pomalu a jistě – pokud v ní už nežijeme, míříme k médiokracii, tedy ke společnosti, v níž názor, ale i výsledek voleb, když to trochu nadsadím, určují média a jejich styl. Způsob, jakým média vypráví svůj příběh politika nebo nějaké ideje… A zas – vždyť už jsme to prožili! Za války s Goebelsem jako prvním ministrem propagandy, a pak znovu za bolševika… Ale všechno jsme to, mám ten pocit, nebo alespoň většina společnosti, zapomněli.<br />
Základním pilířem demokracie sice je člověk, který dokáže ctít názor většiny, ale problém je, že takový názor může vzniknout dosti nedemokratickým způsobem. No a pilířem demokracie je také to, že většina nesmí umlčet menšinu. Říct svůj názor není zločin. A pokud je navíc osamocený nebo v rozporu s většinovým názorem, je to mnohdy dokonce projev odvahy. Občanské odvahy. Žel platí také to, že člověk, který upozorní na věci, které nejsou v pořádku, musí často počítat také s tím, že bude kamenován, protože každá akce logicky vyvolá nějakou reakci. </p> <p>Mohou takovému jednotlivci krýt záda občanské iniciativy?</p> <p>Jednoznačně. Jednak my, kteří fungujeme v amatérském divadle, jsme téměř bezezbytku všichni zřízeni jako zapsaný spolek. A v tom navazuji na Lenku Lázňovskou (pozn.: redakce: In rozhovor Lenky Jaklové s Lenkou Lázňovskou, Na seznamu UNESCO dosud chybí amatérské divadlo. – Výzva pro Českou republiku, Místní kultura, 11. 2. 2015) a naprosto s ní souhlasím, že v minulosti komunisté spolkový život úplně zničili. Ale spolky se zaplaťpámbu obnovují a formují nové a je jedno, jestli jde o divadlo, sport anebo třeba obdiv ke kabelkám. Podstatné je, že vznikají nezávislé iniciativy, které mají společné téma a lidé jsou ochotni ho sdílet. V takovém prostředí se člověk cítí mnohem silnější, protože má za sebou spřízněnou skupinu a může mnohem snáz a odvážněji přinášet na veřejnost svoje názory a postoje.</p> <p>V listopadovém úvodníku pro Amatérskou scénu jste uvedl, že dnešní amatérské divadlo je mnohem svobodnější než profesionální…</p> <p>Ano, za tím si stojím. Vzpomeňme si, jak to bylo za minulého režimu. Strana profesionálním souborům vybírala repertoár, protože potřebovala působit na společnost – koneckonců existuje úžasná publikace Jazyk totality, která analyzuje, jakým způsobem přes divadlo, televizi a vůbec média KSČ ovlivňovala většinu veřejnosti v Československu. Profesionální divadlo bylo svázané a nesvobodné. Tím neříkám, že se přesto někdy nepodařilo dramaturgům či režisérům do uváděných her „propašovat“ kritiku, která dohledu unikla. Dařilo. A vnímaví diváci ji tam objevovali naprosto neomylně. Nicméně v obecné rovině platí, že profesionální divadlo za bolševika svobodné nebylo.<br />
A v současnosti? Profesionální divadlo, které se živí z dotací nebo grantů zřizovatele, je opět závislé – tentokrát na divácích. Tím hlavním kritériem je tedy divák – respektive komerční úspěšnost – a v tom vidím riziko nesvobody, ve volbě titulů, které vycházejí vstříc divákovi. Pokud vím, že provozuji divadlo ve městě, kde naplní sál komedie, tak asi budu volit komedie a nebudu se pouštět na tenký led.<br />
Ve srovnání s nimi jsou amatéři, myslím, mnohem svobodnější. Protože divadlo je neživí, dělají ho z vlastního zájmu, mohou si dovolit luxus jakéhokoli titulu. Netrápí je, že nebudou komerčně úspěšní, prostřednictvím divadla chtějí sdělovat to, co je zajímá, co považují za podstatné. A pak je tu druhá složka svobody, zatímco moji herci – tedy amatérští herci – si řeknou ano, v tomhle kuse chci hrát, anebo řeknou ne, pak profesionální herec takovou volbu obvykle nemá – buď chce výplatu a bude hrát i ve hře, která ho nebaví, a myslí si, že je to úplná volovina, anebo tam už nebude. </p> <p>Nejmenovaný režisér profesionálního divadla si v obdivu nad svou prací pochválil, jak pěkně se mu pracuje, když má v divadle „takový materiál“. Hrozí i vám, že si někdy o svých hercích budete myslet, že je to jen materiál?</p> <p>Ono je to velmi svůdné – a teď si vybavuji osobní zkušenost – jednou jsem ve studiu fotil krásnou ženu a přiznávám, že jsem sám sebe přistihl, že jsem k té ženě už nepřistupoval jako k ženě, ale spíš jako k loutce. Najednou jsem přestal vnímat, že je to živá bytost, a řešil jsem jenom obraz a úhel světla a jestli tam je anebo není kouř a jestli to funguje tak, jak jsem si v hlavě plánoval. Osobně mám velké štěstí, že se spoustu let pohybuju v divadlech, kde si mohu vybrat hru třeba jen pro tři herce a nemusím se řídit tím, kolik je tam předepsaných postav, resp. kolik herců ansámblu „si musí“ zahrát. A to je úžasná svoboda. Takže pak nemůžu sklouzávat k tomu, abych o nich uvažoval jako o nějaké materii, tedy věci, protože si vždy vybírám konkrétního člověka.</p> <p>V loňském konkurzu na ředitele Klicperova divadla v Hradci Králové jste byl předním komunálním politikem označen za kandidáta příliš mladého a navíc jen s pedagogickým vzděláním, jinými slovy za outsidera. Proč se v krátké době opět hlásíte do téhož konkurzu, ačkoli jste jen o půl roku starší a vaše curriculum vitae se, pokud jde o pedagogické vzdělání, nezměnilo. Proč riskujete, že budete znovu odmítnut?</p> <p>Mám rád, když se věci dotáhnou do konce. Když jsem se hlásil do tohoto konkurzu poprvé, udělal jsem to víceméně jen tak, na zkoušku. Ta práce mne velmi zajímá, nedělal jsem to z legrace, to rozhodně ne. Ale nedával jsem si žádné naděje, že bych uspěl. Říkal jsem si ale, proč bych to nezkusil?<br />
Přípravě jsem se věnoval velmi poctivě, nastudoval jsem obrovské množství věcí. A už při tom studiu mě to chytlo. Navíc Klicperovo divadlo mám skutečně rád, jezdím tam už od mládí. A tehdy jsem si poprvé řekl, že bych vlastně vyhrát opravdu chtěl. Čekal jsem desítky přihlášených – a smiřoval se s tím, že má koncepce se třeba s myšlením výběrové komise zcela mine, že konkurence bude jistě velká, že vizí se sejde mnoho. O to větší překvapení bylo, že jsme se přihlásili pouze dva!<br />
Zrušit výběrové řízení je právem toho, kdo ho vyhlásil. Nemám s tím problém. Ale zdůvodňovat to věkem nebo vzděláním, to mě skutečně popudilo. Mám za sebou práci v Radě města České Třebové, která rozpočtuje čtvrt miliardy, byl jsem ředitelem školy (a nebyl jsem odvolán, prostě jsem odešel dělat divadlo). Odvážně o sobě řeknu, že mám erudici místo ředitele Klicperáku vykonávat. Kdyby mé „vyloučení“, jak to onen politik do médií řekl (ačkoli vyloučen jsem nebyl ani já, ani můj protikandidát, prostě zrušili výběrové řízení), zdůvodnili tím, že se jim nelíbila má koncepce, neřekl bych ani slovo. Ale věk a vzdělání? V podmínkách o věku (z pochopitelných důvodů) nebylo ani slovo a vzdělání bylo požadováno magisterské, což splňuji i jako pedagog. Prostě mě to popudilo.<br />
No a i proto se hlásím znovu. Navíc mi ten půlrok hodně rozvázal ruce. To, co se během něho odehrálo, bylo skutečně zarážející. A tak jsem na základě nových impulsů i přepsal svou koncepci. Nikoli ve východiscích či provozu, ale především v dramaturgii. Během toho půlroku se totiž ukázalo, že i tak zavedené divadlo, jakým Klicperovo bezpochyby je, nemůže fungovat bez osobností, bez vizí a bez fundamentu. Bez ředitele Zemana a po významné personální proměně se totiž citelně zakymácelo. No a tak ve své nové koncepci přicházím s novými řešeními. Pro někoho možná až revolučními. A chápu, že i kvůli nim mohu být odmítnut. Jen doufám, že kvůli nim – a ne opět z důvodů zcela lichých.</p> <p>Také v této nové koncepci počítáte s účastí Ladislava Zemana v dramaturgickém týmu Klicperova divadla?</p> <p>I v této koncepci počítám s tím, že pan ředitel Zeman by měl být členem dramaturgické rady festivalu Divadlo evropských regionů, který vybudoval a díky kterému se o Hradci mluvilo jako o českém Avignonu. Ano, bezpochyby. To, co se řediteli Zemanovi podařilo v Hradci, je totiž obdivuhodné. Transformace Divadla Vítězného února na Klicperovo divadlo, oceněné čtyřikrát titulem Divadlo roku, získání výjimečných osobností do pozice uměleckého šéfa, které divadlu vždy vtiskly čitelný rukopis, zrekonstruování a modernizace všech divadelních budov, vybudování dvou festivalů – to vše si zaslouží obdiv a úctu. Kdo jiný by v takové radě měl být, než právě Ladislav Zeman?</p> <p>Jako komunální politik jste získal řadu zkušeností s občany–stěžovateli. Paradoxně jste se ocitl v obdobné roli, když jste v souvislosti se zrušeným konkurzem adresoval dopisy představitelům politického života města, kraje i dozorčí rady divadla. Až na výjimku jste se, pokud vím, nedočkal odpovědi, nebo jen nedostačující. Je běžné, aby politik ignoroval dotazy občanů? </p> <p>Já se snažil odpovědět vždy všem. Pokud jsem odpověď znal. A pokud neznal, řekl jsem jim, že ji neznám, ale že se pokusím odpověď získat. To, že mně například pan hejtman neodpověděl vůbec, to mě zaskočilo, to přiznávám. Navíc nechápu, co je na dotazech, kdy byla dočasná ředitelka divadla do této funkce jmenována nebo kdo byl ve výběrové komisi, tajného…</p> <p>Mimochodem – dodejme, že František Ulrich, legendární starosta Hradce Králové, byl jmenován do čela města ve svých 36 letech.</p> <p>A hejtman Pardubického kraje nastoupil do funkce ve svých devět a dvaceti.</p> <p>Vraťme se ještě k událostem loňského roku – v tomto případě ke střetu politiky a divadla v Ústí nad Labem. Hned od počátku jste jednoznačně podpořil své kolegy z Činoheráku Ústí – chápal jste to jako záležitost herecké loajality, nebo v širším kontextu i loajality občanské?</p> <p>To, co se stalo v Ústí nad Labem, to je obrovský průšvih – a zas z mého pohledu téma v médiích nemělo patřičný prostor. Zvolení politici, kteří by se měli zodpovídat celé veřejnosti, svévolně rozhodli, že potopí celé divadlo jen proto, že cítili animozitu vůči dvěma jeho představitelům. Z malicherných osobních důvodů rozhodli o likvidaci divadla, které se budovalo desítky let, divadla s obrovským renomé, které odchovalo mnoho významných herců a režisérů, a které v minulém režimu projevilo odvahu, o níž jsme už mluvili. To už není jen úzce profesní záležitost, ale veřejné téma. Tomu jsem nemohl přihlížet a zaplaťpámbu jsem nebyl sám.<br />
Poměry v Ústí se od té doby naštěstí změnily. Činoherák se vrací do svých prostor a celý ten nesmysl, který se rozjel, se stopnul. Ale chápu, že lidé jsou unaveni z boje i z potýkání s úřednickým šimlem během přestavby kina Hraničář. Zasloužili by si divadelní prázdniny, aby načerpali sílu, ale oni přesto jedou dál. Mají už za sebou premiéru Kafkova Zámku – a lepší titul si nemohli zvolit! To, co se odehrálo v Ústí, je jako vystřižené z Kafkova příběhu. </p> <p>Stejně jako vaše generace permanentně žijete na sociální síti. Dokážete se vůbec někdy odpojit?</p> <p>Dokážu, ve spánku. Já sice moc nespím, stačí mi v průměru 5 hodin denně, ale zato usínám během tří vteřin – a sny si naštěstí nepamatuji. Takže odpojit se umím, ale ne na dlouho. Mám strach, že bych pak byl odtržen a nevěděl, co se děje. Celý svůj život jsem strávil v bytě na malém městě; naše kuchyně měla okno přímo do náměstí, když přišli hosté a měli u nás nedej bože jíst u stolu, měli nepříjemný pocit, že jim lidé vidí až do krku. Já ne, já se vlastně bez toho těžko naobědvám. Možná právě proto, že jsem byl celé dospívání tak trochu jako voayer zvyklý sledovat lidi za oknem – kdo kam jde a jestli už se vrací z nákupu, svým způsobem stále žiju mezi lidmi a vlastně žiju veřejně.<br />
Před třemi lety jsem si dovolil luxus a poprvé odjel relaxovat do zahraničí. Už třetí den jsem se ale chtěl vrátit, protože bez možnosti připojení na internet a telefon jsem se strašně nudil. To už asi příštích 15 let pokoušet nebudu. Nejvíc si užívám dovolenou na divadelním nebo hudebním festivalu. Stačí mi, když pár dní nepracuji, a je mi příjemně. Takže odpojit se, myslím, umím, ale odtrhnout se nechci. </p> <p>Co znamená název amatérského souboru TRIARIUS, který jste před lety založil a dodnes vedete?</p> <p>Jako patriot a navíc vystudovaný učitel dějepisu jsem se vždycky zajímal o historii svého rodného města České Třebové. A fakt je, že v České Třebové má amatérské divadlo dlouhou tradici. Divadelní soubor Hýbl vznikl už v roce 1880 a od té doby stále funguje. V sedmdesátých letech došlo ke generační neshodě mezi jednotlivými členy, a tak Českotřebovák Saša Gregar založil nový soubor, který pojmenoval Studio 02. My jsme přišli s divadelním souborem v roce 2000 a chápeme ho jako třetí v řadě tamních amatérských souborů.<br />
Pro mne je divadlo svým způsobem bojiště, kde se my herci snažíme bojovat sami se sebou, abychom na jevišti udělali to, co nám třeba není úplně vlastní, ale co vyžaduje role nebo pan režisér. Bojiště, kde prezentujeme své názory a občas se střetáváme nejen s kladnými, ale i se zápornými ohlasy. A pojmenování TRIARIUS je označení pro bojovníka 3. římské legie. Tak se nám to hezky spojilo dohromady. </p> <p>Co říkáte tomu, že tvůrčí lidé, kteří pracují s emocemi – tedy i herci, jsou na tom lépe než zbytek populace, že je mezi nimi mnohem méně „bláznů“ než v jiných profesích?</p> <p>To mě nepřekvapuje. Dokonce si myslím, že být kreativní – a je jedno, zda jde o divadlo, výtvarné umění nebo hudbu, je ideální obranný prostředek proti stresu a negativismu. Tím, že rozvíjíme svůj talent, můžeme předcházet syndromu vyhoření. Řekněme si, že každý člověk je v něčem talentovaný – někdo na sport, někdo na umění, jiný na matematiku. A pokud sport nebo umění jen pasivně nekonzumujeme, pak je to úžasná sebehygiena. Myslím, že je možné rozpoznat, jak který malíř pastózně nanáší barvy na plátno, nebo jak boxer uhodí do boxovacího pytle; jestli je momentálně víc v pohodě, nebo jestli si vybíjí nějakou negativní energii. Já jsem si nedávno zamiloval střelbu do terče, a to i přesto, že jsem pacifista. A musím říct, že mě to neuvěřitelně uvolní – všechny ty negativní věci se tam prostě vystřílí a odcházím ze střelnice v pohodě a čistý.</p> <p>Vizitka</p> <p>Josef Jan Kopecký<br />
Narodil se 10. 1. 1980 v Ústí nad Orlicí, žije v České Třebové.<br />
Herec a režisér; pedagog.<br />
Divadlu se věnuje od roku 1995 a za tu dobu účinkoval v desítkách her. Je držitelem několika cen za herecké výkony i za režii z nejrůznějších divadelních festivalů.<br />
Se svými soubory pravidelně vystupuje nejenom v Česku, ale rovněž v Itálii, na Slovensku, v Polsku a jinde.<br />
Vede českotřebovský soubor TRIARIUS, vystupuje s královéhradeckým Divadlem Jesličky Josefa Tejkla a s pardubickým Divadlem Exil, úzce spolupracuje ale například také se souborem SNOOP z Opatovic nad Labem. Vedle toho se věnuje také ochotnickým souborům.<br />
Jako učitel působil v dramatickém oboru ZUŠ Česká Třebová a v DDM v Ústí nad Orlicí. V současnosti je učitelem literárně–dramatických oborů ZUŠ Střezina Hradec Králové.<br />
Dvakrát dostal filmovou nabídku: Obchodníci (2013, režie Petr Šícha) a Takže se stalo, že… (2014, režie Oliver Malina Morgenstern).<br />
Je místopředsedou Volného sdružení východočeských divadelníků.<br />
Kultuře se věnuje i jako ředitel Kulturního centra v České Třebové, kde také provozuje klub alternativní kultury Modrý trpaslík.</p>

Poselství Sokola je živé, aktuální a naléhavé

Autor článku: 
Ludmila Kučerová

<p>ČR: Sokolovny, kterým je tematicky věnován letošní rok, se v mnoha případech staly nejen architektonickou dominantou obce, ale i duchovním centrem pro sportovní, společenské a kulturní aktivity. Členové Sokola si bez jakékoliv státní podpory dokázali opatřit z vlastních zdrojů finanční kapitál a sami se také na stavbě sokoloven aktivně podíleli. Největší stavební aktivitu zažívala Česká obec sokolská v době mezi světovými válkami, a to navzdory ekonomické krizi. Pokud to dovolily finanční a jiné okolnosti, stavěli si sokolové své spolkové budovy podle projektů významných architektů; mezi členy Sokola patřil např. také architekt Dušan Jurkovič.</p> <p>O tom, že Česká obec sokolská věnuje rok 2015 sokolské architektuře, jsme vás už informovali. „Každá sokolská jednota usilovala od svého založení o vlastní spolkovou budovu, která by umožňovala další rozvoj spolku a zároveň důstojným způsobem odrážela ideály sokolské organizace,“ řekl Michal Doležel, člen Předsednictva vzdělavatelského odboru České obce sokolské a místostarosta Sokola Brno I, se kterým jsme dané téma probrali podrobněji: </p> <p>Ve zprávě kterou jsme na našich stránkách zveřejnili 12. 2. letošního roku upozorňujete na nejznámější a nejvýznamnější budovy sokoloven. Máte představu, kolik jich je celkem?</p> <p>Sokoloven v České republice najdeme skutečně nebývalé množství. Těsně před likvidací Sokola komunisty v roce 1948 mělo vlastní sokolovnu asi 1400 jednot v Čechách, na Moravě a na Slovensku. Tak obrovskou sportovní infrastrukturu žádný jiný spolek ve světě nikdy neměl.<br />
Přirozeně některé stavby byly velmi jednoduché, odvislé od finančních možností konkrétní jednoty tak, aby plnily svoji základní funkci, tedy byly sídlem spolku a mohlo se v nich cvičit a pořádat kulturní a společenské akce. Řada sokoloven však plnila ještě další, reprezentativní funkci. Sokolskou organizaci zakládal Miroslav Tyrš, jeden z nejvýznamnějších estetiků své doby, který Sokol koncipoval také jako estetický projekt a vnášel do něj své představy o umění ve spojení s národními ideály, což se odráželo i v architektuře sokoloven. Ideální sokolovna měla podle sokolských architektů být dominantní stavbou každé obce, měla obsahovat sokolskou a národní symboliku a být architektonicky kvalitním dílem, což se skutečně v mnoha případech podařilo. Dodnes nalezneme skutečné unikáty např. sokolovnu Sokola Pražského, vůbec první sokolovna od Ignáce Ullmanna z roku 1963, dále sokolovnu v Plzni od Josefa Podhajského z let 1892 – 1896, modernistickou sokolovnu v Holici od Otakara Novotného funkcionalistické sokolovny v Dobrušce, Náchodě nebo ve Fryštáku. K vůbec největším sokolovnám patří Stadion Sokola Brno I a sokolovna v Praze na Královských Vinohradech.<br />
O tom, že sokolovny svým pojetím byly skutečně světovým unikátem svědčí i článek z britského magazínu The Fortnightly Review, který v roce 1913 přináší článek o českém Sokole a uvádí zde: "V mnohých krajských městech spatříme mezi nejvýznačnějšími budovami dům, nesoucí v průčelí velikými písmeny provedené povzbuzující slovo, a na svůj dotaz dozvíme se, že to tělocvična místního Sokola.“</p> <p>Existují sokolovny také jinde ve světě? </p> <p>Tím, jak se Sokol dostával především díky českým emigrantům do celého světa, začaly ve světě vznikat i sokolské jednoty a mnohdy s nimi i sokolovny. Je to krásný paradox, ale když se člověk prochází například po newyorském Manhattanu, tak může narazit na sokolovnu. Sokolovny můžeme najít i v Argentině, Slovinsku a jinde.</p> <p>Došlo v období dvou po sobě jdoucích totalit k nenávratnému zničení některých významných budov?</p> <p>Bohužel ano. Oba totalitní režimy byly v přímém ideologickém rozporu se sokolskou organizací, a tak byla činnost Sokola zakázána jak během druhé světové války, tak i po roce 1948. Všechny sokolské objekty pak byly zabaveny a mnohdy změnily svoji funkci. Sokolské jednoty však nevlastnily pouze budovy sokoloven, ty jsou v rámci sokolské architektury sice nejvýraznější, ale ne jediné. Sokolské jednoty usilovaly také o stavby stadionů, horských chat, plováren nebo loděnic a některým jednotám se toto úsilí skutečně podařilo realizovat. Oba totalitní systémy tak přišly k poměrně značnému majetku. Některé sokolovny, jako například v Brně-Židenicích byly zlikvidovány během druhé světové války v důsledku bombardování města, ale většina sokoloven trpěla spíše po roce 1948. Změna správce, který k objektům neměl nikdy takový vztah jako samotní sokolové, nedostatek financí a nekvalitní materiály té doby přispěly na mnohých místech ke značné devastaci sokolského stavebního fondu. Nutno ale podotknout, že k devastaci sokoloven dochází bohužel i po roce 1989, a to z důvodů necitlivých zásahů, odstraňování původních prvků a zateplování fasád. </p> <p>Existují některé sokolovny, které se z nějakého důvodu nevrátily do vlastnictví Sokola, nebo takové, které slouží jiným účelům?</p> <p>Ano, existují. V místech, kde se sokolská jednota po roce 1989 již neobnovila nebo se naopak po čase rozpustila, se sokolovny většinou převedly do majetku obce nebo prodaly do soukromého vlastnictví. Jedním z takových příkladů může být i objekt bývalé sokolovny v Průhonicích, která byla ovšem novým vlastníkem citlivě adaptována pro současné potřeby sportu a zábavy. </p> <p>Jedním se záměrů Sokola je vybudovat databázi sokoloven. Máte připraven její základ? Případně, kdy se spustí a v jaké formě bude fungovat?</p> <p>V rámci Roku sokolské architektury, který právě probíhá, dojde na podzim letošního roku ke spuštění veřejné internetové databáze o sokolské architektuře, tedy nejen o sokolovnách. Její ambicí je prezentovat v první fázi asi 800 objektů z území někdejšího Československa a tyto dále doplňovat. Mělo by se vlastně jednat o moderně pojatý architektonický průvodce po sokolovnách. </p> <p>Vznik sokoloven byl financován ze soukromých zdrojů, jak je to nyní s financováním provozu a běžné údržby, a také s většími investicemi např. v případě rekonstrukcí?</p> <p>Stavbu každé sokolovny si skutečně financovali sami členové Sokola z příspěvků, darů a půjček. Proto také od prvopočátečního záměru do započetí samotné stavby uplynulo mnohdy 20 nebo 30 let, než si na ni sokolové našetřili. V současné době je však situace složitější. Sokol má menší členskou základnu, než tomu bylo například za první republiky, kdy byla stavební aktivita v Sokole na vrcholu, je rovněž obtížnější nacházet mecenáše, kteří by podobné záměry byli ochotni financovat a především se také změnil společenský život a přístup státu. Sokolské jednoty jsou tudíž povětšinou odkázány na veřejné zdroje, což ovšem nevnímám jako negativum, vzhledem k tomu, že sokolovny neslouží jen sokolům. </p> <p>Vznikají v současnosti nové sokolovny? Jestliže nikoli, která byla postavena jako poslední?</p> <p>Poslední sokolovna byla dokončena po roce 1948. Jedná se o sokolovnu v Praze na Královských Vinohradech. Úsilí sokolských jednot v současnosti je svůj stavební fond spíše spravovat. Nové sokolovny tedy nevznikají, ale stávající se opravují nebo dostavují. </p> <p>Kolik má Sokol, jeden z nejstarších spolků u nás, nyní členů?</p> <p>Nejen, že je Sokol nejstarším tělocvičným spolkem u nás, ale patří k nejstarším svého druhu dokonce ve střední Evropě. Jen pro srovnání před likvidací sokolské organizace po roce 1948 sdružoval asi 1,8 milionu členů. V současné době je v Sokole asi 180 tisíc členů. Ačkoliv je to výrazně odlišné číslo, přesto patří Sokol mezi nepočetnější spolky u nás. </p> <p>Sokolové mají svůj kroj. Můžete se, prosím, o něm také zmínit?</p> <p>Sokolský kroj měl být vnějším znakem celé organizace a stejně jako sokolovny, měl i kroj prezentovat charakter Sokola. Jeho podobu vtiskl v počátku Josef Mánes, mimo jiné také autor prvního sokolského praporu a také známého sokolského znaku. Mánes do původní podoby sokolského kroje vnášel prvky ze slovanských lidových krojů a spoluzakladatel Sokola Jindřich Fügner zase kroji přidal červenou košili, jako odkaz k italskému revolucionáři Garibaldimu. V současné době již ztratil sokolský kroj svoji původní funkci, není potřeba se jakkoliv ze společnosti vyčleňovat, a kroj se tak používá pouze při slavnostních příležitostech. Sokol je demokratický spolek a jeho demokratičnost se tak projevuje i v odívání. </p> <p>Výraznými myšlenkami, které ovlivnily sokolské dění, byly antická idea kalokaghatie a vlastenectví. Jak se daří tyto myšlenky naplňovat dnes? Případně, co je v současnosti ideou Sokola. </p> <p>Je pravda, že myšlenkové principy Sokola byly pro jeho členy velmi silnými zásadami, které ovlivňovaly jejich životy. Idea Sokola vycházela z demokratických a humanistických tradic. Skrze sport a tělesnou výchovu mělo docházet k různým pozitivním prosociálním vazbám, například k mezigeneračnímu porozumění. Troufám si říct, že Sokol stále z těchto ideálů vychází, přičemž velký apel v současné době klade na přístup fair play ve sportu. Synonymum Sokola má prostě být fair play. </p> <p>Můžete přiblížit, čemu všemu se členové Sokola věnují v oblasti sportu, ale i v kultuře. Je všeobecně známo, že v rámci Sokola působí ochotnické divadelní soubory. Existují i další kulturní aktivity, které Sokol zastřešuje?</p> <p>Záběr, kterému se Sokol věnuje je skutečně široký. Osobně neznám jiný spolek, který by byl tak krásně pestrý jako je Sokol. V oblasti sportu se Sokol věnuje cvičení s dětmi, dokonce i rodičů s dětmi, oblasti, v níž má Sokol skutečně doménu, a k tomu vychovává špičkové reprezentanty a vrcholové sportovce, kteří reprezentují naši zemi na mezinárodních soutěžích včetně olympijských her, a to v nejrůznějších sportovních odvětvích. K tomu všemu je v Sokole ještě místo i pro střední a starší generaci, která zde pravidelně cvičí. Kromě cvičení se Sokol věnuje i společenským a kulturním aktivitám. V některých sokolských jednotách působí divadelní soubory, loutková divadla, pěvecké sbory a Sokol Brno I má dokonce vlastní Symfonický orchestr. Zkrátka v Sokole žádné limity neexistují. </p> <p>Jaké významné každoroční akce Sokol pořádá? A která nejbližší se bude konat v rámci tématu Sokolská architektura. </p> <p>Kromě sokolské architektury si Sokol v letošním roce připomíná také 25 let, od doby, kdy byl po roce 1989 znovu obnovena jeho činnost. Do celého roku je tedy zahrnuto hned několik sportovních a kulturních akcí, jako například SokoGym, který se uskuteční v červnu v Brně, Připomínka 90. let otevření Tyršova domu v Praze, v září se uskuteční první ročník akce Noc sokoloven a další.</p>

Projekt Kreativní partnerství pro rovné příležitosti přivedl umělce na základní školy

Autor článku: 
bav

<p>PRAHA: Společnost pro kreativitu ve vzdělávání spolu s Městskou částí Praha 12 realizovala od roku 2013 projekt Kreativní partnerství pro rovné příležitosti, který byl podpořen Evropským sociálním fondem a rozpočtem hl. m. Prahy. Druhá polovina pilotního projektu, která proběhla v období od září 2014 do ledna 2015, potvrdila předchozí trend a pozitivní dopady projektu na žáky i učitele zapojené do projektových aktivit.</p> <p>Výstupy byly prezentovány samotnými žáky v Centru současného umění DOX 19. února 2015.</p> <p>Pilotní projekt Kreativní partnerství pro rovné příležitosti se zaměřil na adaptaci programu Creative Partnerships do českého prostředí a zároveň na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich individuální profilaci, úspěšnost a motivaci ke vzdělávání, profesní a vzdělávací ambice. Projekt byl realizován na 3 základních školách zřizovaných MČ Praha 12, zapojila se Základní a mateřská škola ANGEL v Praze 12, Základní a mateřská škola Na Beránku v Praze 12 a Základní škola profesora Švejcara.<br />
Všechny třídní projekty a jejich vzdělávací dopady prezentovali žáci na závěrečném eventu v DOXu – Centru současného umění, kde pro 180 návštěvníků zhodnotili, jak a proč je projekt podpořil v jejich učení. Prezentace byla také spojena s menší výstavou projektových fotografií a instalací dalších uměleckých výstupů.</p> <p> V prvním pololetí školního roku 2014/2015 se třídní projekty věnovaly například romantismu z pohledu literatury, umění, vědy a hudby. Tyto oblasti byly dětmi za podpory umělců a učitelů zpracovány do čtyř kratších divadelních představení a prezentovány ve formě divadelního tržiště. Jiný z projektů byl obsahově zaměřen na Afriku v rámci předmětu zeměpis a jeho výstupem bylo turistické putování po africkém kontinentu, které žáci připravili pro rodiče a přátele v prostorách školy a v němž sami vystupovali v různých rolích na jednotlivých umělecky zpracovaných výletních stanovištích či jako průvodci menších skupin účastníků. </p> <p> Na základě komplexní evaluace uspořádané po skončení jednotlivých třídních projektů s žáky, umělci i učiteli, bylo konstatováno další zlepšení vztahů mezi žáky, včetně začlenění těch, kteří dříve stáli mimo kolektiv. Při práci na třídních projektech se žáci měli možnost lépe poznat jak mezi sebou, tak také se svými učiteli, což vedlo k pozitivní změně atmosféry a sociálního klimatu ve třídě. Také se dále prohloubila schopnost kooperace a zodpovědnost za společnou práci. Učitelé dále pozorovali vyšší aktivitu a motivaci žáků i zájem o daný předmět. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami byly brány v potaz jejich individuální možnosti zapojení se v rámci celého třídního kolektivu a rozvíjení jejich kompetencí specifickým způsobem. Práce na projektu a úspěšné finální zakončení přinesly žákům novou silnou a velmi zásadní dobrou zkušenost a zvýšení sebevědomí na základě prožitého pocitu úspěchu a růstu. Učitelé hodnotili spolupráci s umělcem jako velmi pozitivní a obohacující zkušenost, která jim otevřela prostor pro kreativní a méně tradiční přístup k výuce.</p> <p>Podrobné informace a fotografie třídních projektů jsou dostupné na stránkách Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání.

Lužice v čase velikonočním

Autor článku: 
Milan Turek

<p>LUŽICE: Vajíčko není jen běžnou každodenní potravinou, lidé v něm vidí odpradávna symbol života. Již od pradávna je symbolem růstu a plodnosti. Po staletí je rozšířena zvyklost darování vajíčka. V něm obsažená životní síla se tak má přenést na obdarovaného. Zároveň se vznik života spojuje s probouzením přírody po zimním spánku.</p> <p>Zvyk obdarovávání vajíčkem, rituály spojené s tímto plodem se po staletí udržují u většiny národů světa. Intenzívně je oslava vajíčka prožívána u Lužických Srbů. Hlavním rituálem je každoroční zdobení vajec. Zdobí je malérečky v domácnostech, děti ve školách a nakonec jsou vajíčka barvena a zdobena i jako součást produkce firem. Každé vajíčko, které vzešlo i třeba z dětských ruček nebo profesionální malérečky je uměleckým dílem.<br /> Vajíčka se zdobí buď ve své základní podobě nebo vyfouknutá. Vařená se konzumují, proto jejich zdobení není věnována velká pozornost a někdy jsou jen vařena v cibulové nati nebo nějakém umělém barvivu. Většinou se zdobí vajíčka vyfouknutá.<br /> V Lužici je vosková technika (batikování) nejen nejstarší, ale i nejznámější technikou zdobení kraslic. Pomocí sestřiženého husího brku a špendlíkové hlavičky se na vajíčko nanáší horký vosk – přitom se trojúhelníky, čárky a tečky řadí do ornamentálních obrazců. U vícebarevných kraslic se voskové body nanášejí znova a vejce se ponoří do lázně jiné barvy. Tento pokus je možno opakovat až šestkrát. Nakonec se vosk setře nad plamenem svíčky pomocí měkkého hadříku.<br />
Nastrouhaná inkoustová tužka ve vodě dávala skořápce výraznou fialovou barvu, na níž vynikly ornamenty vyškrábané ostrým předmětem, nejčastěji nabroušenou špičkou pilníku. Malérečky po sončení práce mívají fialové ruce a barva nelze snadno umýt. Někdy pronikne barva až pod skořápku a je-li vajíčko malované vařené, pak se nedoporučuje k jídlu.<br />
Neostré kontury, používá techniku leptání. Při ní jsou do skořápky pomocí žíraviny – kyseliny solné či lučavky královské – a husího brku leptány rozličné motivy. Obyčejně ji používají malérečky, děti používají jiné techniky. Neostré kontury malby se dosahuje také voskovou bosírovací technikou. Při ní se jako ozdobný prvek nanáší na vejce barevný vosk, který je zde ponechán.<br />
V lesnaté končině („hola“) v okolí Mužakowa (Bad Muskau) a v celé střední Lužici bývaly dříve děti o Velikonocích bohatě obdarovávány svými kmotry a kmotrami. Tento zvyk je zčásti zachováván ještě i v dnešní době; součástí daru jsou i kraslice. Tato kmotrovská povinnost končí spolu s konfirmací dítěte.<br />
Mimořádným zážitkem jsou v předvelikonočním období velikonoční trhy ve městech Budyšín, Wojerecy (Hoyerswerda), Běla Woda (Weisswasser) či v obcích Slepo (Schleife) a Brězowka (Halbendorf), na nichž je možno sledovat lidové umělce při zdobení kraslic. Zmíněné tvůrčí techniky jsou zde demonstrovány s pílí, zručností a uměleckou dokonalostí. Mnozí návštěvníci jsou překvapeni, kolika úkonů je třeba, nežli je možno položit na stůl pestrou kraslici.<br />
V Budyšíně vedle trhů připravují pro děti soutěž v koulení vajíček, zpravidla se koná v neděli odpoledne a vedle vajíček se koulí s kopce i různé jiné lahůdky, mohou to být třeba i jablka. Poprvé se v městských záznamech objevuje koulení vajíček v roce 1830, i když to mohlo být podstatně dříve. V době druhé světové války bylo koulení zakázáno z důvodu všeobecného nedostatku potravin. Obnoveno bylo až v roce 1950 a zvyk nabyl na velké oblibě, chytání dobrot pod kopcem je doprovázeno jásáním dětí a někdy i strkáním. V současnosti dostává koulení jarmareční charakter.</p>

Lidové zvyky a obyčeje během kalendářního roku (2)

Autor článku: 
Marie Gonzálezová

<p>ČR: Od Tří králů do Popeleční středy – Svátkem Svatých Tří králů neboli mágů (6. leden) končí doba vánoční a začíná masopust, jediné období roku, které zůstává neovlivněno církevní liturgií. Římská antická kultura ovlivnila civilní i kulturní zvyklosti středověké Evropy, převzat byl i její kalendář. Proto se začátek nového roku slavil v prvopočátcích začátkem března.</p> <p>Byly s ním spojeny i různé oslavy, obřady a zvyky. Po přesunutí Nového roku na 1. leden většina rituálů zůstala spojená s původním obdobím. Během této doby se nepřipomíná mnoho význačných svátků spojených s církevními obřady. Alespoň se mimo kostely a domácnosti věřících neslavily, povědomí o nich si většinová společnost odnáší vlastně jen z literatury 19. století (romány Ignáta Herrmana, Popelky Biliánové, Boženy Němcové, J. K. Tyla, Karolíny Světlé a dalších).<br />
Prvním svátkem masopustní doby je svátek Svatých Tří králů, kdy se v kostele světí voda, křída a sůl. Těchto posvěcených předmětů se původně používalo jako ochrany proti zlým silám. Nadpis K + M + B psaný křídou na dveře se stal připomínkou této dávné tradice spojené i s obchůzkou vesnicí, konanou knězem a ministranty. 21. ledna uctívá křesťanský svět památku sv. Anežky Římské, dvanáctileté panny a mučednice. Nad jejím hrobem byla později postavena bazilika, ve které se každoročně o jejím svátku žehná 2 beránkům, černému a bílému. Z jejich vlny se tkají tzv. pallia, která předává papež nově ustanoveným arcibiskupům jako odznak jejich úřadu. Při svátku Očišťování Panny Marie, lidově zvaného Hromnice (2. února) se v kostelích světily svíčky, tzv. hromničky. Při bouřkách je hospodyně spolu s chlebem daly na stůl a zapálily je jako ochranu před ohněm. O svátku sv. Blažeje (3. února) bylo po mši svaté věřícím udělováno svatoblažejské požehnání, které mělo chránit před bolestmi krku. Svátek sv. Doroty (6. února) je spojen s lidovou obchůzkou a hrou o umučení a stětí sv. Doroty, se kterou obcházely děti vesnicí. Tento zvyk se zachoval jen v představeních folklorních souborů a na festivalech. </p> <p>Římská společnost sice ovlivnila kulturní zvyklosti střední Evropy, ale počasí ovlivnit nemohla. Období bujných karnevalů ve Středomoří se pojilo s jarem a začátkem sezonních zemědělských prací, naopak ve střední Evropě o masopustu stále ještě zůstávala zima, období vegetačního klidu. Díky tomu bylo více času na zábavu, setkávání se sousedy, chození na přástky, hyjtu, kde se povídaly tajuplné, strašidelné příběhy a pohádky. Pořádaly se taneční zábavy, zabijačky, smlouvaly se a konaly svatby. To vše se muselo uskutečnit do konce masopustu, do Popeleční středy, kdy začínal čtyřicetidenní půst.<br />
Masopustní období je každý rok jinak dlouhé. Odpočítává se od pohyblivých velikonočních svátků, kdy se daným výpočtem určí Popeleční středa, a tím konec masopustu. Může to být začátkem února, nebo i klidně až v březnu. Záleží na jarním úplňku.<br />
Během masopustu se hrály nejrůznější hry, nejznámější je asi souzení Bakchuse, antického boha úrody a vína (a opilství). Po soudu byl obyčejně pohřben (vhozen do studené vody, zahrabán do sněhu apod.). Pozůstatkem starých rituálů jsou obřadní tance – tanec s klátom, šavlový (na Moravě, zvláště na Slovácku)), palicový, na konopě. Měly zajišťovat prosperitu a plodnost. V současnosti jsou již pouhým divadlem.<br />
Dodržovaly se další krajové zvláštnosti a zábavy, např. babský mlýn, ve kterém se přemílaly starší ženy na mladá děvčata. Na Nymbursku zase pořádala děvčata a ženy šplochan, kdy upekly koláče a druhý den spolu s maškarami a muzikanty projížděly vsí. Na Chodsku chodívaly přástevnice po prahůdkách. Na Boleslavsku byl typickou masopustní zábavou šedivek.<br />
Masopustní zábavy vyvrcholily Tučným čtvrtkem, před kterým probíhaly zabijačky.<br /> O Tučném čtvrtku se muselo hodně jíst a pít, aby byl celý rok dostatek. Vůbec po celý masopust se nijak nešetřilo, ani v chudších rodinách. Dokonce Tomáš ze Štítného vytýkal ve své době Čechům, „že v ten čas jedí příliš mnoho kobližek“.<br />
Cílem obchůzek, scének nejrůznějších maškar, do jejichž podoby se prolínala současnost, bylo žerty, písněmi a tanci získat co nejvíce potravin a peněz pro společnou masopustní zábavu.<br />
Na Slovácku se tančíval a dodnes tančí šablový tanec. Koledníci ho tančí před každým stavením ve vsi a získávají výsluhu. Podobně chodili na Slovensku s rožněm a ve Slezsku s djablem.</p> <p>Mezi nejzajímavější obchůzky patří jihočeské kolední hry konané na Doudlebsku.<br /> Více než stoletá tradice, s kořeny sahajícími hluboko do minulosti, pokračovala i letos. Jen je již jednodušší, postrádá magické prvky. Moderní doba si vyžádala některé další úpravy v obchůzce. Koledníci ve společenském obleku, přepásáni širokou šerpou v barvách trikolory, s klobouky, na kterých je připevněno 365 barevných papírových kytiček a jalovcové větvičky, procházejí vesnicí a před každým stavením zatáčejí kolečko, většinou při zpěvu písně Červená růžičko. Zvou hospodáře a hospodyni, všechny domácí k nedělní zábavě. Většinou si vykoledují klobásky, kus špeku, v současnosti spíše peníze. Dostanou zavdat i dají zavdat kořalky, dostanou koblihy či šišky, někde chlebíčky. Koledníci si zatancují s hospodyní a dcerami a jdou k dalšímu domu. Občas jsou pozváni dovnitř na svačinu. Před křížem, kapličkou, Božími mukami a domem, kde od minulého masopustu někdo zemřel, zatočí tiché kolo.<br />
Koledníků při obchůzce musí být nejméně dvanáct (jako apoštolů): Masopust, dva hejtmani, dva rychtáři, dva konšelé, dva tancmajstři a mládenci a vaječník. Tradice velí, aby koledníci byli svobodní chlapci (dříve to byli rekruti), masopust a vaječník mohou být starší a ženatí a jsou jediní v koledě oblečeni jako maškary (mají oblečení typické pro svou roli). Každý z koledníků má odznak své hodnosti: Masopust (Caperda, Matka) je vyzbrojen slaměným cepem, kterým zavádí kolo, hejtmani mají píky, rychtáři feruli, tancmajstři věnečky červenomodrobíle opletené, konšelé pušky, mládenci hůlky zdobené fáborem. Vaječník (rybníkář) má na čepci připevněnou slepici, respektive imitaci slepice či kohouta. Na topůrku, z jedné strany připevněnou sekyrku, z druhé lopatku, nosí tašku-cikr, do které strká vše, co vykoleduje. Je nejživějším a nejveselejším členem koledy, hlasitě výská, šmejdí po dvoře, ve stodole, kurníku, co najde, přinese k hospodáři a snaží se mu to prodat. Samozřejmě všudypřítomné je štamprle. Jestliže při obchůzce potkají auto, zatahují ho a nenechají projet, dokud nezatančí kolečko, nezavdají si s řidičem či posádkou a na oplátku dostanou výslužku. Často koledníky doprovázejí maškary. V Petříkově na rozdíl od vedlejší obce Olešnice, kde každým rokem chodila i ženská koleda, se ženy podílejí pouze na přípravách, pletou klobouky, připravují a upravují insignie.<br />
O poslední masopustní neděli bývala velká zábava. V pondělí se v tanci pokračovalo. Držel se mužovský bál, na který neměli svobodní přístup. Každý sedlák vyhazoval při tanci svou manželku co nejvýše, aby tak vysoko vyrostl len, konopí. Přisuzované magické vlastnosti a přání již dávno vymizely z povědomí. Ale velká nedělní taneční zábava se koná dodnes.<br />
V Postřekově na Chodsku se v pondělí konal babský bál, určený vdaným ženám a hospodyním. V Olešnici na Trhosvinensku býval zase věneček. Dívka byla slavnostně uvedena koledníkem, zatančila si s ním, dostala zavdat a zaplatila za poctu. Tak byly provedeny všechny přítomné svobodné dívky. Vyvrcholením masopustu byla úterní zábava, často maškarní, kdy se o půlnoci konal pohřeb Masopusta. Také se pohřbíval medvěd, basa. Záleželo na krajových zvyklostech. V Těšínově, nyní již pouze součásti obce Petříkov, Masopust každoročně pronášel půlnočni kázání. V petříkovské hospodě o půlnoci hudba spustila smuteční pochod, do sálu vstoupili koledníci, kteří nesli na obrácených neckách „mrtvého“ Masopusta. Za neckami kráčel „kněz“ doprovázený „kostelníkem“ a „ministrantem“, ostatní koledníci a Masopustova „vdova“. Přidávali se místní i hosté za obrovského naříkání a pláče. Kněz se loučil se zemřelým. Jeho projev se každoročně opakuje, proslov i litanie za zemřelého jsou často proloženy vulgarismy, ale v této specifické situaci se vulgarita slov příliš nevnímá. Je to pouze veselý a vtipný projev. (Uvědomíte si to pouze, když si texty pročtete v klidu mimo kontext hry.) Nakonec „kněz“ promluvil přímo k Masopustovi, který najednou obživl a roztančil se se svou vdovou sálem. Mají sólo. V minulosti, zábava úderem půlnoci skončila. Začala Popeleční středa, tedy přísný čtyřicetidenní půst. Nyní pokračuje veselí i po půlnoci.<br />
Letos byl masopust ukončen v úterý 17. února. V moderní době se masopustní oslavy zvané končiny, fašanky, voračky, ostatky či bláznivé dny přesouvají většinou na poslední masopustní víkend, kdy vesnicemi a městy obcházejí průvody koledníků – buď tradičních obchůzkových her a tanců nebo pouhé maškarní průvody. Je to především z pracovních důvodů. Sporadicky v některých vesnicích si stále ještě berou dovolenou a obcházejí s koledou v pondělí a úterý masopustní.<br />
Masopust se slaví téměř všude, maškarní průvody procházejí městy i vesnicemi (na pražském Žižkově, Břevnově, ve Vestci, Milevsku, kde je již více jak stoletá tradice maškarních průvodů. Známá je tradiční Slaměná koleda na Hlinecku, maškarní obchůzka a zábavy v Postřekově na Chodsku, podšablárské tance na Moravě.<br />
Organizují se masopustní zvyky a obyčeje ve skanzenech, muzeích lidových staveb, masopustní obřady se předvádějí na folklorních festivalech. To je ale již jen divadlo, ne živá tradice pořádaná sousedy pro sousedy.<br />
Masopust skončil, podle církevního kalendáře začíná postní doba. Život současné společnosti však pokračuje neovlivněn stejným tempem dále. Pro samotné koledníky však masopustní veselice ještě neskončila. Dávají dohromady vykoledované peníze, dary (vejce, klobásy, uzené, špek), z výslužky uspořádají dopitky, na které pozvou ženy a dívky, které jim vyplétaly klobouky a pomáhaly s ustrojením, muzikanty a maškary, které s nimi obcházely vesnicí. A baví se. Dopitky se mohou konat i několik týdnů po masopustu.<br />
V Postřekově se koledníci scházejí ke společnému obědu již na Popeleční středu. Tradovalo se, že se k této příležitosti vykrmovalo několik psů a koček. Zda je to pravda, kdoví. </p> <p>Slovníček:<br />
Ferule- rychtářské právo, symbol výkonu rychtářského úřadu. Předmět vyřezaný ze dřeva, tvarovaný do podoby královského žezla.<br />
Hyjta – chodit na hyjtu- chodit na návštěvu. Známo především z Chodska.<br />
Pallium- pruh látky utkaný z ovčí vlny, odznak arcibiskupského úřadu, příp. kardinálů.<br />
Píka- dlouhá pěchotní bodná zbraň (halapartna).<br />
Prahůdky- na Chodsku se děvčata přestrojí za maškary, jedna za muže, druhá za ženu, vyzbrojeny pruty, chodí po přástkách.<br />
Přástky – od adventu po dobu postní se scházela děvčata ve stavení a společně předla len.<br />
Rekruti- mládenci odvedení ten rok na vojnu.<br />
Šedivek-Děvčata cca 14 dní před koncem masopustu pořádají slavnost s hudbou a pohoštěním a zvou tak mládence k zábavě a plesu. Zároveň je ukončením přástvy nebo doderek (draní peří).</p> <p>Literatura:<br />
Jindrová, Marie, Výroční obyčeje v jižních Čechách (masopust). Diplomová práce, Katedra etnografie a folkloristiky, FFUK, Praha, 1981<br />
Langhammerová, Jiřina, Čtvero ročních dob v lidové tradici. Petrklíč, Praha, 2008<br />
Vondruška Vlastimil, Církevní rok a lidové obyčeje, Dona, České Budějovice, 1991<br /> ze Štítného, Tomáš, Řeči nedělní a sváteční, ČAVU, Praha, 1929<br />
Zíbrt Čeněk, Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad, Praha 2006</p>

K 500. výročí narození velké mystičky popřál papež František

Autor článku: 
Veronika Polnická

<p>DAČICE: Dne 28. března 2015 tomu bude přesně 500 let od doby, kdy ve španělské Avile přišla na svět sv. Terezie od Ježíše (vlastním jménem Terezie de Cépada y Ahumada), světice karmelského řádu, slavná mystička, reformátorka a učitelka církve.</p> <p>Svatá Terezie se narodila v roce 1515 do rodiny židovských konvertitů jako nejmladší z jedenácti dětí a do vínku dostala všechny vlastnosti důležité pro její životní poslání – život v hluboké vnitřní modlitbě a zreformování karmelitánského řádu.<br />
Pro svou přirozenou inteligenci, temperament, vytrvalost a stálost ve víře byla obdařena mnohými mystickými viděními. Jak tomu povětšinou u všech velkých osobností jejího typu bývá, musela i ona ujít dlouhou a nesnadnou cestu, aby nakonec proměnila svůj sen (reformaci řádu obutých karmelitánů) ve skutečnost. Podle ní se řád obutých karmelitánů stále více vzdaloval přísnosti původní řehole – ve smyslu poustevnického života.<br />
V roce 1565 schválil papež Pius IV. nový řád bosých karmelitek. Během této zásadní tereziánské reformy stála po boku svaté Terezie jedna stejně tak silná osobnost, jakou byla ona sama, a sice svatý Jan od Kříže (1542 – 1591), který posléze nově vzniklou větev karmelitánského řádu rozšířil na muže. Tímto aktem se tak řád karmelitánů rozdělil na dvě ústřední větve: Řád blahoslavené Panny Marie Karelské (Ordo Fratrum Beatae Mariae Virginis de Monte Carmelo, OCarm.), což je řád vzniklý sdružením bývalých účastníků Křižáckých výprav do Svaté země ve 13. století, kteří toužili závratně změnit svou životní orientaci a zvolili si poustevnický život na palestinské hoře Karmel, kde podle tradice v době starozákonní pobýval prorok Eliáš. Tou druhou, nově vzniklou větví byl řád bosých karmelitánů (Ordo Fratrum Discalciatorum Beatissimae Mariae Virginis de Monte Carmelo, OCD.). </p> <p>U příležitosti tohoto krásného jubilea napsal papež František dopis adresovaný biskupovi v Avile, ale ve své podstatě určený všem, kdo naslouchají a jsou otevřeni dílu sv. Terezie, jejíž postava se ne náhodou stala předmětem zájmu mnoha excelentních barokních umělců. Snad se dnes nenajde nikdo, kdo by neznal nádherné dílo od mistra vrcholného umění teatrální výzdoby, Giana Lorenza Berniniho, jenž nese název Vytržení (někdy též Extáze) sv. Terezie,1645 – 1652, kaple Cornaro, kostel Sta. Maria della Viktoria, Řím.<br />
Na Karmelu se na toto výročí připravovali mnoho let a oslavy potrvají rok (15. 10. 2014 – 15. 10 2015). Sestry dačického Karmelu zahájily oslavy mší svatou, která proběhla dne 15. 10. 1014 v klášterním kostele sv. Antonína Paduánského. Slavnostní zahájení hudebně doprovodil dačický dětský sbor Kvítek pod vedením Vítězslava Hergesela.<br />
Po celý rok bude také probíhat doprovodný program v podobě přednášek tematicky zaměřených na vrcholné dílo sv. Terezie nazvané Hrad nitra. Přednášky povede bratr Mgr. Jan Poříz, OCD., absolvent pražské Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy, specialista v oboru mystiky a autor několika odborných studií. Za všechny jmenujme např. studii s titulem Poslušnost svaté Terezie ve zlomových momentech jejího života (2013) či Krize víry a duchovního života ve světle Karmelitánské spirituality (2009).</p> <p>Termíny následujících přednášek jsou : 15. 4. a 17. 6. 2015, sestry z dačického Karmelu Vás srdečně zvou k účasti.</p> <p>Na závěr bych ještě dodala, že s bosými karmelitkami se kromě Dačic můžeme setkat též v Praze- Hradčany, dále s karmelitkami sv. Terezie z Florencie (Praha – Košíře), s karmelitkami Dítěte Ježíše (Praha – Zbraslav) nebo s karmelitkami Institutu naší Paní z Karmelu (Zlín – Štípa). </p> <p>Dodatek k článku://<br />
//Znění dopisu od papeže Františka i zvukové záznamy z předchozích přednášek a aktuální pozvání najdete ke stažení na webových stránkách Karmelu Matky Boží, kláštera Řádu bosích karmelitek v Dačicích http://www.karmelitky.cz
</p>

V euroregionu Nisa se jednalo o mezinárodní výpůjční službě knih

Autor článku: 
Milan Turek

<p>LIBEREC: Mezinárodní meziknihovní výpůjční službu v liberecké knihovně má na starosti paní Pavla Volfová. Na dotaz, zda si mohu vypůjčit ze zahraničí patnáct knih odpověděla: „…patnáct knih byste si přes MMVS půjčit nemohl, protože limit je pět objednávek. Čtenáři většinou prostřednictvím této služby žádají jednu až dvě knihy.</p> <p>Knihy objednané ze zahraničí se půjčují pouze prezenčně z důvodu ochrany, my mezinárodní meziknihovní službu neděláme, zajišťuje ji pro nás pověřená knihovna, které jsme za výpůjčky zodpovědní. Poplatek jsme museli od letošního roku zvýšit, protože jej zvýšila poskytující knihovna. Čtenáři u nás mohou využít bezplatného skenování, což často využívají.“<br />
Poplatek za přečtení jediné knihy činí 250 Kč, potřebuje-li čtenář více publikací při studiu speciálního problému, pak k získání informací nemůže domácí literatura být dostačující. Zapůjčení přes mezinárodní výpůjční službu by pak stálo 3750 Kč. K individuálnímu studiu je tento způsob příliš nákladný. Naskýtá se možnost přímých kontaktů knihoven. Zatím lze knihu ze Žitavy, vzdálené dvacet kilometrů od Liberce, získat výpůjčkou přes Prahu. Žitava pošle knihu do Prahy a ta odešle knihu do Liberce, po prostudování kniha putuje obráceně. Snadnější je potom navštívit Žitavu a stát se jejich čtenářem za deset Eur. Ale to je také složité; cesta tam, knihovna, poplatek a cesta zpět, spoustu ztraceného času. Přičemž obě významné knihovny jsou on-line.<br />
V lednu možnost mezinárodní výpůjční služby projednávali v Liberci odborníci, zástupci EUREX. Jakým způsobem, by knihy mohly putovat ke čtenářům zatím však ujasněno nebylo. Přesto zúčastnění vyjádřili pro vznik nové služby v Euroregionu vstřícnost: “…probíraly se možnosti MMVS mezi knihovnami ERN, které by se domluvily o snadnější cestě a možnostech pro uživatele. Závěr: měla by platit dohoda, že čtenář, který je registrován v některé ze spolupracujících knihoven v rámci EUREX, může uplatnit požadavek na MMVS ve své domovské knihovně. Ta by mu měla vyhovět a knihu nějakým jednoduchým způsobem dopravit – je to teprve začátek….“ Tolik ze zápisu lednového jednání knihovníků.<br />
Možnosti pro využití knihoven v Euroregionu Nisa nastínila vedoucí vzdělavatelské instituce ze Žitavy Bärbel Wienrichová: „Občan Euroregionu Nisa může navštívit kteroukoliv knihovnu, výpůjčky z fondů jsou však vázány rámcovými zákonnými podmínkami každé země. Posílání knih z fondů přímo přes hranice v současnosti není možné. Existuje zákon o ochraně kulturních statků a také finanční problémy. Mezinárodní výpůjční služba je možná.“<br />
V Euroregionu je na německé straně celkem 114 veřejných knihoven v obcích a městech, kde je možné si knihu běžně vypůjčit. Celkový počet výpůjček je přibližně 2,8 miliónu při 870 000 návštěv. Zvláště v některých německých knihovnách lze najít nespočet významných českých dokumentů, jednou z knihoven je Altbestand v Žitavě, kde existuje rozsáhlá sbírka nádherných sakrálních knih. Mimo veřejné knihovny nabízejí své služby také knihovny muzeí, kulturních zařízení, divadel nebo církevních institucí. Německé knihovny snáze získávají odborné knihy, které mohou být pro naše specialisty snadněji dostupné, pokud by existovala výpůjční služba s menšími překážkami.</p>

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Články a komentáře