neděle
1. září 2024
svátek slaví Linda, Samuel

Knihy, literatura, média

Knihy, literatura, média

Mezinárodní konference Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR (II.)

ČR-PRAHA: Zveme vás na mezinárodní konferenci Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR, která se uskuteční ve dnech 5. – 6. října 2022 v Praze. Konferenci pořádá Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. Akce se koná pod záštitou Ministerstva kultury. Senioři tvoří v ČR zhruba 20% populace a tento podíl se bude dále zvyšovat. Tato demografická proměna zásadně ovlivní všechny sféry života, kulturu nevyjímaje. Jak by na tuto skutečnost měla reagovat veřejná správa a neziskový sektor? A co každý z nás osobně může v této oblasti udělat? Jak stárnout aktivně a tím předcházet negativním vlivům, které stárnutí provází?

od 05.10.2022 do 06.10.2022
Autor článku: 
Jindřiška Gregoriniová

Cílem konference je představit problematiku aktivního stárnutí z několika zorných úhlů a zdůraznit roli kultury jako významného faktoru v procesu aktivního stárnutí. Konference představí celé spektrum projektů a přístupů, a to jak z ČR, tak inspirace ze zahraničí. Přinese aktuální metodické inspirace a zhodnocení stavu vývoje situace od r. 2016, kdy NIPOS zorganizoval 1. konferenci na toto téma.

Součástí konference bude i představení metodiky na téma Podpora mezigeneračního dialogu a kulturní participace seniorů jako nástrojů přenosu a sdílení kulturních hodnot na lokální a regionální úrovni. Účastníkům konference budou rovněž představeny příklady dobré praxe, které vyzdvihnou přínos veřejné správy, neziskového sektoru a kulturních institucí pro aktivní stárnutí.

Konference je určena představitelům veřejné správy, odborné veřejnosti, zástupcům NNO a všem zájemcům o tuto problematiku.

Účastnický poplatek činí 800 Kč.

Konferenční jazyk: čeština, zahraniční příspěvky simultánně tlumočeny do angličtiny

Registraci, program a další informace naleznete zde.

Kontakt: konference@nipos.cz

 

 

Hithit spouští Antivir, rychlou pomoc pro živnostníky

ČR Česko-slovenská crowdfundingová jednička na trhu Hithit.cz reaguje na koronavirovou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky. V pondělí 23. 3. spustila speciální program Hithit Antivir, ve kterém můžou ve velice rychlé době získat peníze od svých minulých, současných i budoucích zákazníků. „Prolomili jsme všechna pravidla a formality, které jsme doteď od projektů vyžadovali. Jsme připraveni pomoct všem, kdo to v souvislosti s COVID-19 potřebují,“ říká Aleš Burger z Hithit.cz. Tyto peníze navíc nemusí nikomu vracet.


 

Autor článku: 
Petr Hanzel

Hithit.cz pružně zareagoval na kritickou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky, kteří v důsledku pandemie a vládních opatření museli dočasně zavřít podnikání. Oslovuje podnikatele z turistického ruchu, majitele restaurací, bister, kaváren, ubytování, kadeřnictví, barber shopů, lidi, které živí kultura, sport, provozující wellness a všechny ostatní, kteří byli ovlivněni nouzovým stavem.

Do programu už se zapojují první podnikatelé. „Všem se budeme věnovat přednostně, jejich projekty spustíme do 24 hodin, pomůžeme jim s přípravou, netrváme na tom, aby nám dodali video, širokou paletu odměn, projekt můžou dokončit ve zkrácené době 14 dní a mají možnost si nastavit nižší cílovou částku než 50 tisíc korun,“ vypočítává Aleš Burger rozdíl oproti běžným formalitám na Hithit.cz.

Narozdíl od státních ekonomických návrhů na zmírnění dopadů krize peníze získané na Hithitu živnostníci nebudou muset vracet. Musí ovšem dostát svým závazkům vůči podporovatelům, zákazníkům. Prostředky z Hithitu můžou mít do jednoho měsíce od založení projektu.

Crowdfundingový portál Hithit.cz od spuštění v roce 2012 pomohl na svět tisícům projektů. Tenisky Bohempia vybraly téměř čtyři miliony korun, divadlo Jatka78 skoro dva a půl milionu korun, projekt Bezobalu přes milion korun, botoponožky Skinners získaly také přes milion korun. Na Hithitu není neúspěšná kategorie, zalistování je zadarmo a tvůrci riskují pouze úspěch.

„Protože si nesmírně vážíme nasazení zdravotníků, za každých sto korun pro živnostníky pošleme dvě koruny společnosti pro boj s plicní rakovinou Oxyprotect, která nakupuje lékařům přístroje a vybavení nezbytné pro léčbu COVID-19,“ zavazuje se za společníky firmy Aleš Burger.

 

Jak funguje Hithit?

  • Jako předprodej zboží a služeb
  • Komunitní financování - lidé po malých sumách dělají velké věci
  • Všechno, nebo nic - pokud v daném čase nevyberete alespoň 100 %, peníze vrátíme, odkud přišly, a za službu neplatíte

 

Další detaily najdete na www.hithit.cz/antivir

 

Rodinný festival ČEZ fest na konci srpna rozhýbe centrum Hradce Králové

HRADEC KRÁLOVÉ: Do centra Hradce Králové míří třídenní rodinný festival plný kultury a sportu ČEZ fest. Zahájení festivalu proběhne ve čtvrtek 29. srpna večer promítáním filmu Amélie z Montmartru. Pátek bude patřit koncertům skvělé české hudby. Představí se vítěz regionální hudební soutěže Zapínač, vystoupí legendární Tata Bojs a královna současného popu Ewa Farna. V sobotu návštěvníci mohou nakopnout sportovní víkend ranním během, napnout svaly a poměřit své síly v basketu, florbalu a vyzkoušet si na vlastní kůži mnoho dalších sportů. Setkáte se také s olympioničkou Ivetou Miculyčovou, freestyle BMX jezdkyní nebo s mladým atletem Matyášem Novákem. Pro děti je připravena herní LEGO zóna a pro všechny skvělé občerstvení. Přijďte si zpříjemnit konec prázdnin na ČEZ fest! Je pro všechny zdarma.

od 29.08.2024 do 31.08.2024
Autor článku: 
Nikola Páleníčková/ika

ČEZfest je rodinný festival, který letos navštíví 6 regionů ČR s programem naplněným filmy, koncerty a sportem. “Chceme publiku v regionech nabídnout pestrý a kvalitní kulturní program, vyžití a zábavu pro celou rodinu. Festival je proto zdarma pro všechny. Naše letošní moto je Zapni s námi vaše město. Zveme na festival všechny z Hradce Králové a okolí, ať se zapojí do dění a užijí si aktivní a kulturní konec prázdnin,” komentuje akci pořadatel Robin Fritzen.

První festivalový den 29. srpna zahájí v Šimkových sadech večerní letní kino. Oblíbená romantická francouzská komedie Amélie z Montmartru začíná v 20:00 hodin. Pátek 30. srpna bude patřit hudbě a koncertům. Festivalové brány se otevřou po čtvrté odpolední, aby v 17:00 mohl na pódiu přivítat návštěvníky vítěz regionální soutěže Zapínač. Od 19:00 roztančí park skvělí Tata Bojs a po nich od 21:00 převezme koncertní štafetu královna současného českého popu Ewa Farna.

Sobotní den bude patřit sportu. Lidé si mohou dát hned po ránu rozcvičku a jít si v 9:00 zaběhat s profesionálním trenérem z projektu Běhu Zdar! V dopoledních hodinách budou probíhat dětské turnaje v basketu a florbalu. Odpoledne se v turnajích se utkají i dospělí. Na otevřenému kurtu se uskuteční sportovní exhibice České asociace basketbalu na vozíku. Do Hradce Králové dorazí i hráči volejbalu Lvi Prahy. Na vyhlašování výsledků budou dohlížet čestní hosté sportovní soboty olympionička a freestyle BMX jezdkyně Ivana Miculyčová a oštěpař a skokan na trampolíně Matyáš Novák, kteří předají vítězům zasloužené ocenění a rozdají sportovním fanouškům jistě i pár podpisů. Exhibice Ivety Miculyčové proběhne ve Skateparku v Šimkových sadech. Díky spolupráci s místními spolky si návštěvníci budou moci vyzkoušet u stánku Rugby League Club v poslední době více populární sport rugby a volejbal u stánku Volejbal TJ Slavia Hradec Králové.

Během celého dne si budou malí i velcí návštěvníci vyzkoušet různé druhy sportů a třeba najít ten svůj oblíbený pod vedením sportovního partnera Decathlon. Kdo bude chtít, může změřit rychlost svého odpalu na softball odpališti. Pro děti je připravena odpočinková herní LEGO zóna, pro ty nejmenší i DUPLO bazének. Do sportovních aktivit se zapojí také regionální sportovní kluby, které připraví mnoho dalších aktivit. Nebude chybět ani charitativní oranžové kolo ČEZ, na kterém se budou šlapat v sobotu od 10:00 do 17:00 kilometry na podporu Charity Hradec Králové a chráněné dílny Daneta.

Návštěvníci festivalu se mohou těšit na rodinnou atmosféru plnou příjemných zážitků, dobrého jídla i pití. Další informace naleznete již nyní na stránkách: www.cezfest.cz anebo Facebooku https://www.facebook.com/cezfest24.

 

Festivalové zastávky ČEZfestu 2024

Plzeň (30. 5. - 1. 6.)          Hradec Králové (29. - 31. 8.)      Hodonín (12. - 14. 9.)

Chomutov (13. - 15. 6.)     Třebíč (5. - 7. 9.)             České Budějovice (19. - 21. 9.)

 

Generálním partnerem akce je Skupina ČEZ. Hlavním mediálním partnerem je Evropa 2. Mediálním partnerem je Deník a Drbna.cz.

Projekce filmu Mé povstání 2 u příležitosti 80. výročí Slovenského národního povstání

PRAHA: Slovenské národní povstání je jedním z nejvýznamnějších milníků československých dějin a 29. srpna uplyne osmdesát let od jeho vypuknutí. Toto ozbrojené vystoupení protifašistických sil na území Slovenska v druhé světové válce náleží společně s Varšavským povstáním k největším ozbrojeným vystoupením proti nacismu v Evropě. Tudíž vás srdečně zveme uctít si jeho památku společně s námi ve Slovenském institutu v Praze. 

28.08.2024
19:00
Autor článku: 
TZ Slovenský inštitút v Prahe

Mé povstání 2 je multimediální projekt, jehož cílem je představit tuto zásadní historickou událost prostřednictvím příběhů individuálního hrdinství obyčejných lidí. Základem projektu je série šesti hraných filmových povídek, v nichž hlavní hrdiny ztvárňují známé osobnosti dnešní doby.

V roce 2014 tvůrci uvedli první sérii krátkých filmů Mé povstání, která byla velmi úspěšná, a kromě diváckého ohlasu získala i několik významných ocenění na mezinárodním fóru. Autoři také získali zlatou medaili od Slovenského svazu protifašistických bojovníků.

V roce 2019 se proto rozhodli v projektu pokračovat a přinést další hrdinské příběhy z povstání. V sérii šesti mini filmů, které vytvářejí jeden celek, účinkuje vedle herců, jako třeba Zuzana Kronerová nebo Ján Koleník, i několik známých tváří slovenského showbyznysu. Kupříkladu youtuber GoGo, moderátor Sajfa, raper Ego, zpěvačky Kateřina Knechtová a Mária Čírová. 

Námět: MW Promotion (Martin Marko, Iveta Puchovanová, Beata Hudecová) | Producenti: RTVS / MW Promotion | Scénář: Peter Rajčák, Juraj Štepka | Kamera: Jakub Dvorský | Režie: Juraj Štepka

Vstup volný. 

mzv.sk/sipraha

Poznejte umění díky Rekolům: Nový projekt propojuje bikesharing a mladé české umělce

PRAHA: Rekola, česká bikesharingová společnost, představuje nový projekt propojující městskou cyklistiku a umění. Na sto deseti vybraných kolech v Praze se objevují polepy a odkazy na sociální sítě mladých českých talentů. Každé z těchto kol nese jedinečné umělecké dílo nebo odkaz na hudbu, poezii či grafiku. Mezi zapojené umělce a umělkyně patří hudebníci Lil Fault, The Interlude a Pastavbacku, Ay$kr, Devotch666 a Karolina Beranová, básníci Antonín Zhořec, Anna Smetanová, Josef Kináč a Nikola Týčová a vizuální umělci Max Butrón, Matyáš Melíšek a Amélie Počarovská. Ulovit si kolo a zažít inspirativní jízdu s jedním z umělců mohou lidé do konce roku.

Autor článku: 
Pavla Umlaufová

„Naše kola chceme využít jako platformu pro prezentaci mladého umění a motivovat tak umělce k tvorbě. Ukazujeme, že jejich práce má smysl a stojí za to ji dál rozvíjet," říká marketingový ředitel Jan Střecha ze společnosti Rekola. Každé kolo má svůj unikátní design, například grafiku inspirovanou filmem Zloději kol od Maxe Butróna, báseň Neděle od Anny Smetanové nebo polep odkazující na album KOMPILACE od rappera Lil Faulta.

Jízdy na kole s inspirací

„Na Rekola jsem umístil grafiku odkazující na film Zloději kol. Hlavní hrdina v něm přijde o své kolo což mu znemožňuje vykonávat těžce získanou práci lepiče plakátů. Jiné zaměstnání nenajde, na nové kolo nemá peníze. Sám se proto stane zlodějem. Na filmu mě fascinuje, jak se v něm pro nás tak každodenní věc jeví jako něco naprosto nedosažitelného. Proto vždy, když si odemknu Rekolo a bezstarostně vyjedu, vzpomenu si na zloděje kol a  řeknu si, že na tom nejsme ještě tak špatně,” popisuje propojení s filmem grafik Max Butrón.

O básni Neděle říká básnířka Anna Smetanová, na Instagramu známá jako Smetu_, že se v ní věnuje důležitosti osobního prožitku, který převyšuje všechny jiné zásadní životní odpovědi. Lil Fault, vlastním jménem Jakub Foltýn, k projektu dodává: „Na pražských Rekolech můžete najít potisk s mým albem 'KOMPILACE', které nabourává stereotypy o rapových tématech, ale zároveň si drží fresh zvuk. Rekola a evoluci v městské cyklodopravě obecně vnímám jako paralelu toho, čeho se snažím v rámci svého hudebního působení docílit."

Kola s uměleckými díly budou po pražských ulicích jezdit minimálně do konce roku. Někteří umělci dokonce plánují odměňovat fanoušky, kteří jim pošlou fotku kola s jejich polepem. Tento interaktivní přístup propojuje umění s každodenním životem a přibližuje tvorbu mladých umělců široké veřejnosti.

Rekola jako platforma pro společenskou odpovědnost

Rekola vnímá svou roli nejen jako poskytovatel bikesharingových služeb, ale také jako aktér v oblasti veřejného prostoru. Kromě podpory mladých umělců spolupracuje například s projektem Praho!, který se aktivně zabývá veřejným prostorem nebo s projektem Čas je mozek zaměřeným na osvětu ohledně příznaků mrtvice. „Tyto projekty ukazují, že i malé iniciativy mohou mít velký dopad. Nyní se naše kola stávají pojízdnými galeriemi, které přinášejí umění přímo do ulic," uzavírá Střecha.

 

VÍCE O REKOLECH

Ryze česká společnost Rekola vznikla v roce 2013 s myšlenkou, že každé město by mělo mít vlastní síť sdílených kol. Z projektu, který spočíval ve víkendových workshopech, na kterých se opravovala stará kola a vracela se zpátky na silnice, se stala firma s více než 500 000 uživateli a tisícovkami výpůjček denně. Růžová sdílená kola nyní uživatelé najdou v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Prostějově, Krnově nebo třeba v Bratislavě.

Web: https://www.rekola.cz/

Instagram: https://www.instagram.com/rekolaeu/

Facebook: https://www.facebook.com/RekolaEU/

Film Velký finále PSO představuje trailer

ČR: Police Symphony Orchestra (PSO). Symfoňák z Police nad Metují, který se vymyká všem normám. Nejen v Česku, ale minimálně v celé střední Evropě. Parta nadšenců – muzikantů – s průměrným věkem 23 let boří mýty o symfonických orchestrech. O tomhle hudebním fenoménu jde nyní do českých kin v koprodukci s Českou televizí časosběrný dokument, který je nejen o hudbě, ale také o životě mladých lidí, kteří si jdou za svými sny i v době pandemie či války na Ukrajině. Celovečerní debut mladého režiséra Dominika Kalivody mapuje tři roky hudebního tělesa, kterému dala život ve svých patnácti letech Petra Soukupová, společně se svým bratrem. Příští rok oslaví orchestr patnáctiny. Je čas připravit se na oslavu.

29.08.2024
Autor článku: 
Michaela Sikorová/ika

Zlomovou událostí v dosavadní existenci více než stočlenného amatérského hudebního uskupení Police Symphony Orchestra je letošní premiéra (nejen) hudebního filmu Velký finále PSO, který mapuje život orchestru v období let 2019–2022. Premiéru v českých kinech má 29. srpna. Od oslavy desátých narozenin ve vyprodané pražské Lucerně, kde se mladým hudebníkům splnil jeden ze snů, přes útlum do ticha pandemie až po Velké finále Smetanovy Litomyšle. Přijme jejich pozvání Paul McCartney a podaří se jim opravdu postavit šapitó a uspořádat benefici pro tisíce fanoušků? A jde vůbec mezi tím vším najít cestu k rovnováze mezi osobním a pracovním životem, nadšením a dospíváním? Velký finále PSO je výpovědí o životě obyčejných mladých lidí, zapálených pro hudbu a odhodlaných plnit si své sny navzdory překážkám.

„Myslím, že ještě vůbec nedokážeme dohlédnout, co všechno pro nás film může znamenat a co přinese. Věřím ale, že film rozšíří náš příběh mezi více lidí a bude inspirací pro všechny generace. V tom, aby našli odvahu, nebáli se snít a dělat to, co je baví. Pro mě osobně nejvíce rezonuje skutečnost, že se ty 3 roky vůbec podařily zaznamenat a jakým způsem to celé Dominik zpracoval - autenticky, pravdivě se všemi plusy i mínusy, se všemi radostmi i pády, ať už šlo o orchestr nebo i o nás jako lidi,” říká zakladatelka orchestru Petra Soukupová.

Snímek se už nyní těší velkému zájmu a pozornosti. Stal se zahajovacím filmem 64. ročníku Zlín film festivalu a rovnou si z něj odnesl exkluzivní cenu. Poprvé v historii festivalu byla udělena cena prezidenta festivalu. Motivace? Velké finále PSO! A to za autentické ztvárnění inspirativního příběhu mladých lidí. „Přál jsem si zachytit specifickou energii a nadšení Police Symphony Orchestra. Zároveň jejich příběh má spoustu odvahy a to do filmu přenáší téma toho, kolik odhodlání je potřeba ke splnění svých snů. To bylo hodně osobní téma i pro mě, můj sen bylo natočit celovečerní film. Často jsem slýchal, že jsem moc mladý a že to nepůjde. Kolikrát to, co zažívala Petra Soukupová (zakladatelka Police Symphony Orchestra) před kamerou, jsem já zažíval za ní – jaké to je sehnat peníze na velký kulturní projekt, co obnáší práce s lidmi, jaké to je společně tvořit nějakou věc, která „změní svět”, a co znamená obětovat veškerý volný čas něčemu, čemu věříte. Sám jsem si poselství toho filmu vlastně prožil,” říká režisér snímku Dominik Kalivoda.

Návštěvníci se mohou těšit na projekce od 29. srpna, kdy film vstupuje do kin napříč celým Českem. Přiblíží nejen sny mladých lidí na prahu dospělosti, ale také jejich starosti a témata, která do jejich životů přicházejí. Vyvstávají v něm otázky, jak zvládnout pracovní i studentský život, co v životě upřednostnit, jak se chovat ke svému okolí, jak se srovnat s globálními problémy jako je třeba pandemie nebo zkrátka jen to, jak překročit čáru mezi “teen-age” věkem a pomyslnou dospělostí. Zkrátka, jak dojít do finále.

Film Velký finále PSO má ale i edukativní a společenský přesah, podobně jako samotný orchestr PSO. Díky spolupráci s Nadací Via, která je patronem filmu, se připravuje edukační projekt pro školy, který bude otvírat téma well-beingu a dobrovolnictví mladých lidí.

O filmu Velký finále PSO

Police Symphony Orchestra (PSO) je nadšenecká hudební parta více než stovky muzikantů, zpěváků a dobrovolníků z malého města u polských hranic. S nakažlivou energií se vrhají do realizace čím dál tím troufalejších nápadů – vyprodat legendární pražskou Lucernu, uspořádat benefiční koncert pro 5 000 diváků nebo si zahrát se zahraniční hvězdou.

Sny a plány jsou skvělé, ale když je chcete přenést do reálného života a čelit všem výzvám, není to žádná sranda. Ustojí nadšenectví střet s dospělostí a najdou členové PSO to, co je v životě opravdu důležité? Celovečerní hudební film o mimořádném hudebním uskupení, které se vydává na velká pódia, je zároveň osobní výpovědí obyčejných mladých lidí o světě kolem nás.

TRAILER můžete zhlédnout na tomto odkazu: https://bit.ly/trailer_Velký_finále_PSO

Scénář a režie: Dominik Kalivoda

Produkční společnost: Analog Vision

Producenti: Michal Kráčmer, Veronika Kührová

Koproducent: Česká televize, Alter Vision, Nadační fond Filmtalent Zlín

Kreativní producentka ČT: Jana Hádková

Kamera: David Cysař

Zvuk: Zdeněk Taubler

Střih: Michal Novák

Dramaturg: Ivo Trajkov

Hudební skladatel: Jan Lstibůrek

Distributor: Alter Vision

Umění sebepropagace V. – Knihobot

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Barbory Votavové, brand manažerky Knihobotu, knižního online secondhandu.

Autor článku: 
ika

Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, NIPOS, který seminář „Marketing, fundraising a management kulturních zařízení v kontextu proměny vnímání a motivace návštěvníka“ pořádal, přislíbil, že na tento rok 2024 připraví pokračování. Jeho lektorkami opět budou doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D., vedoucí Katedry hudební produkce Hudební fakulty JAMU, a doc. PhDr. Ingeborg Radok Žádná, rektorka Akademie múzických umění v Praze.

 

Anketa Místní kultury – Knihobot

Knihobot je český startup, který se zaměřuje na výkup a prodej použitých knih. Aktuálně působí v Česku a na Slovensku, pod značkou Bookbot funguje od roku 2023 v Rakousku a Německu. (Zdroj: Wikipedie)

 

V jakém kraji ČR působíte?

Působíme v celé ČR, na Slovensku, v Německu a Rakousku.

 

Kolik lidí má propagaci vaší organizace, instituce, akce na starosti? Kolik členů má „marketingový tým“? Jak si dělí práci?

Náš tým už čítá 12 lidí na plný úvazek. Práci si dělíme podle expertízy a podle regionu –Německo a Rakousko obstarává samozřejmě primárně tým, který hovoří německy, ale důležitější je pro nás dělení podle různých odborností. V týmu máme tvůrkyni obsahu, specialistky na placenou výkonnostní reklamu, na e-mailing nebo grafickou designérku.

 

V jakém finančním rozmezí se pohybuje výše rozpočtu na marketing na daný rok? 1) 50 000–250 000 Kč, 2) 250 000–500 000, 3) 500 000–1 mil. 4) 1 mil. a více.

V našem případě 1 mil. a více.

 

Jaké jsou pro vás nejužitečnější nástroje sebepropagace? Bez přímého využití internetu? S přímým využitím internetu?

Nejúčinnější je rozhodně online reklama. Kombinujeme klasické produktové inzeráty s propagací obsahu na sítích, s brandovými videi nebo spoluprací s influencery a ambasadory. Mimo online svět pak využíváme PR v tištěných médiích nebo spolupráce s jinými značkami nebo institucemi.

 

Co je brandem vaší organizace? Kým chcete být? Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše hodnoty? Kdo by měli být vaši fanoušci? Jak chcete, aby vás vnímali? Kdo je vaše konkurence a jak se můžete odlišit?

Představujeme nejjednodušší způsob, jak dát přečteným knihám nový život, a také jak si moci dovolit mít velkou a často obměňovanou knihovnu. Prodávat knihy přes nás je snazší, než dělat to jakýmkoli jiným způsobem. A pokud jde o nakupování, kombinace široké nabídky – širší než ve většině klasických knihkupectví – a nízkých cen nám umožňuje dělat knihy dostupnější. Chceme, aby knihy z druhé ruky nakupovala a prodávala celá Evropa, a nejen pokud jde o starší antikvariátní kousky – chceme, aby lidé knížky z druhé ruky kupovali třeba i pod stromeček. Věříme, že udržitelnost nespočívá v neupřímném natírání věcí na zeleno a v předstírané ekologičnosti, ale v řešeních, která jsou pro nás i pro zákazníky dlouhodobě výhodná.

Naše konkurence jsou jiné online antikvariáty a knihkupectví, ale taky třeba sklep, ve kterém přečtené či nechtěné knihy postupně plesniví, protože jejich majitelé nemají čas nebo energii řešit jejich prodej.

No a našimi zákazníky jsou všichni, kdo shánějí něco ke čtení a chtějí to pořídit levně, a ještě navíc udržitelně; a všichni, kdo chtějí přečtené nebo nechtěné knihy poslat dál. Chceme, abychom byli vnímaní hlavně jako ten, kdo dělá knihy dostupnějšími.

 

Good Practices: Představte jeden váš projekt, který byl mimořádně úspěšný svou návštěvností, prodejností, sledovaností. Proč byl úspěšnější než jiné?

Pokud jde o PR, řešili jsme při expanzi do zahraničí budování důvěry zákazníků i médií, navázání spolupráce s klíčovými partnery nebo zkoumání potřeb zákazníků. Zjistili jsme, že to je něco, co se jen online dělat nedá. Osvědčilo se nám účastnit se akcí, které jsou vyloženě zaměřené na setkávání s novináři, nebo případně se zákaznictvem. Zúčastnili jsme se Austrian Press Days, a tak se nám na jednom místě podařilo potkat s desítkami novinářů a influencerů, což by jinak trvalo měsíce. Nebo jsme se prezentovali na vídeňském knižním veletrhu, kde jsme pro změnu měli možnost mluvit s desítkami potenciálních zákazníků a tváří v tvář se dozvědět o jejich potřebách a problémech a představit naše řešení. Pro online projekt, jako je Knihobot, se jedná o nepostradatelnou zkušenost, která se hned projeví na zájmu (třeba na objemu internetového vyhledávání Knihobotu).

 

Vyplatila se vám investice do kampaně? Testujete si úspěšnost svých komunikačních strategií? Jak testujete, jaké nástroje k tomu využíváte, jaké ukazatele vás zajímají, podle čeho určujete úspěšnost/neúspěšnost? Monitorujete konkurenci, jak? Pokud jste v minulosti ukončili nějaké propagační aktivity, z jakého důvodu?

Testujeme a vyhodnocujeme naprosto vše – vždy porovnáváme náklady a přínos a dlouhodobě pokračujeme jen v aktivitách, kde přínos převáží. Ukončili jsme například spolupráci na online televizním pořadu, protože nepřinášel dost nových návštěvníků na web v porovnání s jinými aktivitami. Využíváme nástroje Googlu nebo Mety, snažíme se zvyšovat poměr návštěv či nákupů, u kterých umíme rozklíčovat, kudy k nám přišli, a snižovat poměr těch, u nichž to určit neumíme.

 

Sbíráte kontakty na své cílové skupiny? Jak a kde?

Ano, na webu a z objednávek, následně je oslovujeme e-mailem, kde se snažíme komunikaci co nejvíce personalizovat a upravit podle toho, co daný výsek naší cílové skupiny zajímá (třeba podle žánrů, které si u nás prohlíží) – pokud to samozřejmě aktuální legislativa spojená s ochranou osobních údajů dovolí.

 

Jak intenzivně využíváte sociální sítě? Jaký typ obsahu tvoříte? Kterou ze sítí vaše cílová skupina preferuje? Kde jsou fanoušci nejvíce aktivní?

Sociální sítě vidíme jako místo, kde lidé sami od sebe tráví hodně času, a proto tam chceme být s nimi. A také jako kanál, který je pro řadu lidí nejpřirozenější cestou, jak se na něco zeptat, takže je bereme i jako místo pro zákaznickou podporu a péči. Pokud jde o obsah, snažíme se kombinovat ten zábavný, který je na dané síti trendy, s tím, jenž informuje o naší službě a o knihách. Publika se na Facebooku, Instagramu nebo TikToku liší a my se tomu snažíme přizpůsobovat – naši cílovku najdeme na všech sítích, protože je široká.

 

Máte uzavřená mediální partnerství? Co z toho pro vás plyne? Jaká plnění nabízíte a co od partnerů očekáváte?

Právě začínáme spolupracovat s novým mediálním projektem Jakuba Zelenky a Apoleny Rychlíkové Page404.cz. Budeme společně připravovat obsah o knihách, poskytovat prostor a spolupráci při pořádání literárních debat. Očekáváme, že nám to pomůže více se propojit s kulturní veřejností a s příslušnictvem Gen-Z, na kterou projekt cílí.

 

Připravujete pro své příznivce nějaké speciální akce nad rámec běžné činnosti, díky kterým si upevňujete vzájemné vztahy – například soutěže, setkání s herci, akce pro děti? Je o tyto aktivity ze strany vašich cílových skupin zájem? A ten roste, klesá, drží se na stejných číslech? Máte nějaké domácí, případně zahraniční vzory?

Pravidelně připravujeme soutěže, v e-mailingu posíláme křížovky, jejichž tajenkou jsou slevové kódy, pořádáme i literární akce v našem holešovickém výběrovém knihkupectví, v neposlední řadě moc rádi diskutujeme na sítích na témata jako „nejhorší knižní lovestory“ nebo „kniha, která se vám líbila, ale trochu se za to stydíte“. Zkoušíme všechno možné, vyhodnocujeme si zájem a to, co se našemu zákaznictvu zalíbí, pak opakujeme a variujeme.

 

Myslíte si, že se vám povedlo něco, co by mohlo být inspirací i pro další píáristy? Nemusí to být celá komunikační strategie, někdy stačí drobnost, nápad, vychytávka…, které vedly ke zvýšení prodeje, sledovanosti, návštěvnosti…

Povedlo se nám medializovat trochu netradiční témata mimo jiné prostřednictvím bulváru. Jednak se k nám dostaly padělky knih Jiřího Kulhánka, které jsme odhalili, a jednak se dvakrát po sobě stalo, že kolegyně zpracovávající knihy, které k nám poslali zákazníci do prodeje, v nich našly větší částky peněz – v jednom případě přes 100 000 Kč, v druhém několik set eur. Když o příběhy projevila zájem bulvárnější média, rozhodli jsme se toho „neštítit“, ale naopak to naplno využít. Inspirací tedy může být nebát se dostat své jméno mezi lidi i prostřednictvím něčeho prozaičtějšího, než je kultura nebo ekologie. (smajlík)

knihobot.cz

 

 

 

Nárůst čtenářů, výpůjček i úspěchy na celorepublikové úrovni. Knihovnám ve Zlínském kraji se v roce 2023 mimořádně dařilo

ZLÍN: Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně právě vydala ročenku Knihovny Zlínského kraje. Ta přináší přehled o činnosti veřejných knihoven, které působily v roce 2023 v našem kraji. Ohlédnutí za uplynulým rokem je pro knihovny velmi lichotivé, ukazuje opětovný nárůst zájmu o jejich služby, rostoucí počty čtenářů, návštěvníků, výpůjček i významné úspěchy na celorepublikové úrovni.

Autor článku: 
Gabriela Winklerová

Občanům Zlínského kraje je k dispozici 302 veřejných knihoven a jejich 86 poboček. Celkem tedy 388 knihoven, z toho 265 knihoven v menších obcích. Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně jejich činnost sleduje, poskytuje knihovnám metodickou pomoc, pořádá pro knihovníky školení a vydává pravidelně také ročenku o jejich fungování. Ročenka je určena jak knihovnám, tak jejich zřizovatelům, aby měli povědomí o trendech v oblasti knihovnictví, ale i o tom, jak je na tom jejich konkrétní knihovna v „řeči čísel“. 

Celkový počet uživatelů knihoven, kteří byli v roce 2023 registrováni a zaplatili registrační poplatek, byl ve Zlínském kraji 80 880. Oproti roku 2022 je to nárůst o 3 364 uživatelů. K nárůstu došlo i u fyzických návštěv knihoven, kterých se uskutečnilo 1,4 milionu (nárůst o 12%). Vzrostl také počet návštěvníků studoven, uživatelů internetu i návštěvníků kulturních a vzdělávacích akcí. Počet eVýpůjček vzrostl o 32 %. Tuto službu poskytuje svým čtenářům 22 větších knihoven kraje. Pro zajímavost - nejvíce pravidelných čtenářů v poměru k počtu obyvatel je v Knihovně v Horní Lidči, kde je registrováno 32 % čtenářů z počtu obyvatel obce.

„Jsem šťastný, že jsme po náročných covidových letech a dlouhém období stagnace či poklesu v loňském roce opět zaznamenali nárůst zájmu o knihovny, počtu čtenářů, návštěvníků i celkového počtu výpůjček. Nárůst registrovaných uživatelů v celém kraji činí 4 %, dětských čtenářů dokonce 8 %. Nárůst výpůjček přesahuje 3% - v celém kraji to jsou 3 miliony výpůjček. Jen v krajské knihovně si čtenáři odnesli domů přes 914 000 dokumentů. Toto číslo naši knihovnu řadí na 4. místo v rámci celé ČR, na což jsme patřičně hrdí,“ uvádí ředitel knihovny Jan Kaňka.

Z dalších úspěchů na celorepublikové úrovni lze jmenovat umístění Místní knihovny obce Halenkovice, která získala prestižní titul Knihovna roku ČR 2023.

„Rostoucí čísla dokazují význam a potřebu knihoven i v dnešní uspěchané době, kdy si každý může snadno najít informace na internetu. Role knihoven se však postupně mění a přizpůsobuje potřebám současných uživatelů. Nabízejí nejen kvalitní literaturu, ale i nové služby a aktivity, jako jsou eVýpůjčky, online výpůjčky audioknih, vzdálené přístupy do databází, deskové hry, nové technologie i zajímavé akce a kurzy. Největší zájem však stále je o tištěné knihy. Do knihoven našeho kraje bylo v roce 2023 pořízeno přes 100 tisíc nových dokumentů. V přepočtu na počet obyvatel svou knihovnu nejvíce novými knihami doplnila knihovna ve Slušovicích,“ uvádí Jana Tomancová, vedoucí Útvaru regionálních služeb knihovnám Zlínského kraje.

Neméně důležitá je komunitní role knihoven, které jsou skvělým centrem, kde se lidé mohou setkávat a sdílet své zájmy. Pořádá se zde nepřeberné množství akcí pro veřejnost od odborných přednášek, přes autorská čtení, po pořady s regionální tematikou či akce a dílny pro děti nebo únikové hry. Na pravidelné bázi se konají čtenářské kluby i rukodělná setkání. Běžnou součástí nabídky větších knihoven jsou nové technologie jako 3D tiskárny, ozoboti nebo brýle virtuální reality.

Nechybí ani vzdělávací kurzy, jako např. Virtuální univerzity a akademie 3. věku, které probíhají kromě krajské knihovny také např. v Brumově, Luhačovicích, Valašských Kloboukách, Chropyni, v Zubří, ale také v malých knihovnách např. v Kyselovicích na Kroměřížsku nebo ve Spytihněvi.   

Kulturních a vzdělávacích akcí pro děti i dospělé, které knihovny organizují, také stále přibývá, v roce 2023 se jich uskutečnilo 9 280, což je více než v předcovidovém roce 2019. Nejvíce akcí v přepočtu na počet obyvatel v loňském roce uspořádaly knihovny Babice, Dolní Němčí a Slavičín.

Významnou cílovou skupinou knihoven, které je věnována obzvláštní pozornost, jsou děti. Ty se knihovny snaží oslovovat jak prostřednictvím spolupráce se školami, tak setkání s rodiči. Knihovny zřizují a upravují dětská oddělení a koutky, aby tito čtenáři v knihovně našli prostor pro hraní a objevování. Výborně se to v loňském roce podařilo např. v Městské knihovně v Rožnově pod Radhoštěm. Péče, kterou knihovny dětským čtenářům věnují, se odráží v nárůstu počtu dětských čtenářů, který se v rámci kraje v roce 2023 meziročně navýšil o 8 %. Knihovnou, kterou pravidelně navštěvuje největší procento dětí, je Městská knihovna Hulín, kde dětští čtenáři představují téměř polovinu (48 %) veškerých registrovaných uživatelů.

V roce 2023 se knihovny ve Zlínském kraji dočkaly mimořádné podpory díky dotaci Zlínského kraje, která umožnila jejich další zapojení do mezinárodního projektu BookstartS knížkou do života. Tento projekt je zaměřen na podporu čtenářské gramotnosti již od útlého věku a cílí především na miminka, batolata a jejich rodiče. V uplynulém roce se do projektu nově zapojilo 64 knihoven napříč celým Zlínským krajem. V rámci projektu knihovny zrealizovaly celou řadu akcí podporujících čtení a vzdělávání dětí i jejich rodičů od čtenářských dílen přes divadelní představení po besedy s autory knih.

Kromě mimořádných dotací podporuje Zlínský kraj činnost veřejných knihoven každoročně prostřednictvím programu regionálních funkcí. „Tato finanční dotace umožňuje poskytování odborných a vzdělávacích služeb knihovnám a zprostředkování souborů knih i do nejmenších knihoven v kraji. Kraj tak pomáhá tak provozovatelům knihoven v obcích a městech, jejichž role je pro zajištění dostupnosti knihovních a informačních služeb pro všechny obyvatele zásadní,“ uvádí Zuzana Fišerová, radní Zlínského kraje pro oblast školství a kultury.

 

Publikace Knihovny Zlínského kraje je k zapůjčení ve všech knihovnách kraje a v elektronické formě na  bit.ly/3LYFk96.

Blíží se premiéra nové inscenace DOBRÉ DÍLO, tvůrci hlásí vyprodáno a přidávají další reprízu

BROUMOV: V pondělí 5. srpna odstartovalo v broumovském klášteře intenzivní desetidenní zkoušení nové komorní inscenace Dobré dílo s podtitulem Bouška – Reynek – Opasek – Škvorecký – Stryjová – Kryl pod taktovkou autorské dvojice Radovan Lipus (režie) a Renata Putzlacher (scénář). Ve čtvrtek 15. srpna se bude konat premiéra, v dalších dnech budou následovat tři reprízy.

15.08.2024
Autor článku: 
Kateřina Ostradecká

Komorní divadelní „meditace“ přiblíží divákům životy a dílo Sigismunda Ludvíka Boušky, Jana Anastáze Opaska, Josefa Škvoreckého, Karla Kryla, Marie Stryjové a dalších osobností spojených (nejen) s krajem pod Hvězdou. Na inscenaci z autorské dílny režiséra Radovana Lipuse a básnířky, překladatelky a dramatičky Renaty Putzlacher se budou podílet jak hostující profesionální herci: Michal Bumbálek, Zuzana Černá, Martina Longinová, Kajetán Písařovic, Zdeněk Trčálek a Jana Kozubková, tak i místní účinkující Jakub Šafář, František Masopust, Regina Přibylová, Anežka Pumrová, Matyáš Agnolozzi a Tomáš Valášek. Hudbu k představení složil Jan Matásek, scénografii má na starosti David Bazika, kostýmy Eva Kotková, osvětlení Martin Bitala. Inscenace vzniká k 20. narozeninám Agentury pro rozvoj Broumovska a částečně naváže na předchozí inscenaci HRA-NIC-e.

„Je to vzácný a nádherný návrat do inspirativního prostředí broumovského kláštera. Jsem moc rád, že máme díky podpoře Jana Školníka a dalších, možnost připomenout s úžasnými kolegy – nejen z Broumova, ale i Brna, Kolína, Litomyšle, Ostravy, Prahy či Uherského Hradiště – některé statečné a výjimečné osobnosti spojené se zdejším klášterem a krajem. Jsme v plné práci, dej Bůh, ať naše snaha v požehnané a dobré dílo zraje,“ uvedl režisér inscenace Radovan Lipus.

Premiéra se bude konat ve čtvrtek 15. srpna od 19 hodin v Opatských sálech broumovského kláštera, následovat budou reprízy: 16. 8. od 19 hodin a 17. 8. od 14 hodin. Premiéra i tyto dvě reprízy jsou již vyprodány, proto tvůrci přidali třetí reprízu – v neděli 18. 8. od 14 hodin. Vstupenky za 330 a 150 Kč lze už nyní zakoupit v předprodeji na smsticket.cz nebo na pokladně prohlídkového okruhu broumovského kláštera. Na místě pak bude vstupné za 390 a 190 Kč. Inscenaci připravuje Agentura pro rozvoj Broumovska ve spolupráci se Vzdělávacím a kulturním centrem Broumov. K inscenaci vznikly také originální autorské tisky od Jakuba Horského z grafického studia Upupæpop, které je možné zakoupit v kanceláři Agentury pro rozvoj Broumovska.

Partnerem inscenace je Benediktinské opatství sv. Václava v Broumově, partnery jsou Hobra-Školník a Podnikatelský klub Broumovska. Inscenaci podpořili: Státní fond kultury ČR, Královéhradecký kraj a Město Broumov. Diakonie Broumov poskytla materiál na výrobu kostýmů. Mediálními partnery jsou Český rozhlas Hradec Králové a Naše Broumovsko.

 

 

Filmový festival FIFELI 2024 proběhne poslední srpnový víkend. Nabídne přes dvacet filmů, zahájení předpremiérou filmu Amerikánka a koncerty kapel Dukla a Midi Lidi

LITOMĚŘICE: Filmový festival Litoměřice, známý jako FIFELI, se koná od 30. srpna do 1. září. Třídenní filmová přehlídka nabídne festivalové novinky, kultovní klasiky, neotřelé tituly pro náročnější diváctvo a na své si přijdou i ti nejmenší. Pro návštěvníky jsou tradičně připraveny také koncerty – letos v podání kapel Dukla a Midi Lidi. Téma letošního čtyřiadvacátého ročníku je „Úhel pohledu“ a o jeho vizuální identitu se postaralo pražské studio TAMDEM.

od 30.08.2024 do 01.09.2024
Autor článku: 
Klaudie Osičková

Slavnostní zahájení FIFELI proběhne v pátek 30. srpna 2024 od 18:00 v kině Máj. V distribuční předpremiéře uvedeme snímek Amerikánka režiséra a producenta Viktora Tauše. Amerikánka vypráví svůj příběh netradičním stylizovaným jazykem, který připomíná surrealistický gejzír pestrých vzpomínek plný barev, života a snů. Ačkoli ve filmu není jediná realistická scéna, intenzivní pocit reality mysl diváka ani na chvíli neopustí. „Je to skutečný příběh desítek tisíc dětí, které vyrůstaly v dětských domovech v komunistickém Československu. A byť ve filmu na první poled není skutečné nic, všechno, co uvidíte, skutečné je. Všechno. Příběh. Postavy. Jizvy. Všechno je autentické. Je to příběh holky, kterou nedostali, emotivní odysea, která je oslavou vnitřní síly vyvěrající z naděje,“ říká o svém filmu Amerikánka jeho tvůrce Viktor Tauš, který přijede na FIFELI svůj film spolu s dalšími tvůrci osobně uvést. „Do koncepce letošního tématu ‚Úhel pohledu‘ tento film skvěle zapadá a věříme, že diváci si odnesou nejen filmový zážitek, ale také pohled na sociální rozměr filmu a tematiku potřeb dětí v ústavní péči, čímž získává úloha festivalu další rozměr,“ doplňuje Hana Galiová, ředitelka festivalu.

Festival zakončí nový film Martina Pavola Repky Od marca do mája, který obdržel Zvláštní uznání poroty soutěže Proxima na festivalu v Karlových Varech. Diváci uvidí také nový český loutkový film Velký Pán Radka Berana a očekávanou novinku Ještě nejsem, kým chci být Kláry Tasovské. Akce nabídne řadu světových titulů – mezi nimi íránskou klasiku Kde je dům mého přítele? Abbáse Kiarostamiho, hypnotický snímek Memoria thajského režiséra Apichatponga Weerasethakula či kultovní film Agnès Vardy Cléo od pěti do sedmi. Program najdete na oficiálních stránkách festivalu.

O hudební složku festivalu se postarají kapely Midi Lidi a Dukla. Elektropopová kapela Midi Lidi je známá svými originálními českými texty, v nichž přešlapuje mezi absurditou i dojemností každodenního života. V roce 2021 vydala kapela dvě nová alba: Nikdo se ti nebude smát, když budeš mít lidi rád a Heal The World, konečně!. Kapela Dukla, pražská formace, hraje kytarový pop inspirovaný novou vlnou, post-punkem a devadesátkovými kytarovkami. Má na kontě řadu singlů, několik EP a album Honza, nominované na hudební ceny Apollo za desku roku 2020. Letos kapela vydala nové album Stejný lepší.

Akreditace k zakoupení zde.

https://fifeli.cz/

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Knihy, literatura, média