čtvrtek
11. července 2024
svátek slaví Olga

Knihy, literatura, média

Knihy, literatura, média

Mezinárodní konference Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR (II.)

ČR-PRAHA: Zveme vás na mezinárodní konferenci Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR, která se uskuteční ve dnech 5. – 6. října 2022 v Praze. Konferenci pořádá Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. Akce se koná pod záštitou Ministerstva kultury. Senioři tvoří v ČR zhruba 20% populace a tento podíl se bude dále zvyšovat. Tato demografická proměna zásadně ovlivní všechny sféry života, kulturu nevyjímaje. Jak by na tuto skutečnost měla reagovat veřejná správa a neziskový sektor? A co každý z nás osobně může v této oblasti udělat? Jak stárnout aktivně a tím předcházet negativním vlivům, které stárnutí provází?

od 05.10.2022 do 06.10.2022
Autor článku: 
Jindřiška Gregoriniová

Cílem konference je představit problematiku aktivního stárnutí z několika zorných úhlů a zdůraznit roli kultury jako významného faktoru v procesu aktivního stárnutí. Konference představí celé spektrum projektů a přístupů, a to jak z ČR, tak inspirace ze zahraničí. Přinese aktuální metodické inspirace a zhodnocení stavu vývoje situace od r. 2016, kdy NIPOS zorganizoval 1. konferenci na toto téma.

Součástí konference bude i představení metodiky na téma Podpora mezigeneračního dialogu a kulturní participace seniorů jako nástrojů přenosu a sdílení kulturních hodnot na lokální a regionální úrovni. Účastníkům konference budou rovněž představeny příklady dobré praxe, které vyzdvihnou přínos veřejné správy, neziskového sektoru a kulturních institucí pro aktivní stárnutí.

Konference je určena představitelům veřejné správy, odborné veřejnosti, zástupcům NNO a všem zájemcům o tuto problematiku.

Účastnický poplatek činí 800 Kč.

Konferenční jazyk: čeština, zahraniční příspěvky simultánně tlumočeny do angličtiny

Registraci, program a další informace naleznete zde.

Kontakt: konference@nipos.cz

 

 

Hithit spouští Antivir, rychlou pomoc pro živnostníky

ČR Česko-slovenská crowdfundingová jednička na trhu Hithit.cz reaguje na koronavirovou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky. V pondělí 23. 3. spustila speciální program Hithit Antivir, ve kterém můžou ve velice rychlé době získat peníze od svých minulých, současných i budoucích zákazníků. „Prolomili jsme všechna pravidla a formality, které jsme doteď od projektů vyžadovali. Jsme připraveni pomoct všem, kdo to v souvislosti s COVID-19 potřebují,“ říká Aleš Burger z Hithit.cz. Tyto peníze navíc nemusí nikomu vracet.


 

Autor článku: 
Petr Hanzel

Hithit.cz pružně zareagoval na kritickou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky, kteří v důsledku pandemie a vládních opatření museli dočasně zavřít podnikání. Oslovuje podnikatele z turistického ruchu, majitele restaurací, bister, kaváren, ubytování, kadeřnictví, barber shopů, lidi, které živí kultura, sport, provozující wellness a všechny ostatní, kteří byli ovlivněni nouzovým stavem.

Do programu už se zapojují první podnikatelé. „Všem se budeme věnovat přednostně, jejich projekty spustíme do 24 hodin, pomůžeme jim s přípravou, netrváme na tom, aby nám dodali video, širokou paletu odměn, projekt můžou dokončit ve zkrácené době 14 dní a mají možnost si nastavit nižší cílovou částku než 50 tisíc korun,“ vypočítává Aleš Burger rozdíl oproti běžným formalitám na Hithit.cz.

Narozdíl od státních ekonomických návrhů na zmírnění dopadů krize peníze získané na Hithitu živnostníci nebudou muset vracet. Musí ovšem dostát svým závazkům vůči podporovatelům, zákazníkům. Prostředky z Hithitu můžou mít do jednoho měsíce od založení projektu.

Crowdfundingový portál Hithit.cz od spuštění v roce 2012 pomohl na svět tisícům projektů. Tenisky Bohempia vybraly téměř čtyři miliony korun, divadlo Jatka78 skoro dva a půl milionu korun, projekt Bezobalu přes milion korun, botoponožky Skinners získaly také přes milion korun. Na Hithitu není neúspěšná kategorie, zalistování je zadarmo a tvůrci riskují pouze úspěch.

„Protože si nesmírně vážíme nasazení zdravotníků, za každých sto korun pro živnostníky pošleme dvě koruny společnosti pro boj s plicní rakovinou Oxyprotect, která nakupuje lékařům přístroje a vybavení nezbytné pro léčbu COVID-19,“ zavazuje se za společníky firmy Aleš Burger.

 

Jak funguje Hithit?

  • Jako předprodej zboží a služeb
  • Komunitní financování - lidé po malých sumách dělají velké věci
  • Všechno, nebo nic - pokud v daném čase nevyberete alespoň 100 %, peníze vrátíme, odkud přišly, a za službu neplatíte

 

Další detaily najdete na www.hithit.cz/antivir

 

Šumava Litera nabízí bohatý prázdninový program

ŠUMAVA: Kdy je lepší čas se dozvědět něco nového, než o prázdninách? Šumavští spisovatelé a další literární nadšenci dělají vše proto, abyste vy, fanoušci Šumavy a čtenáři, mohli zažít zajímavé a naplněné prázdniny.  Během letošního léta nabízí Šumava Litera hned dva festivaly:

V červenci v rámci Vimperského festivalového týdne ve Freyungu se můžete každý den od 8. do 12. července zúčastnit pestrého programu, ať už si vyberete vernisáž, přednášku, workshop, kvíz, setkání spolků nebo výstavu.

A o víkendu 2.–3. srpna se ve Čkyních můžete dozvědět něco o židovské kultuře v rámci Festivalu Šalom.

Podrobnější program obou festivalů viz stránky Šumava Litera > Program (sumava-litera.eu).

od 08.07.2024 do 31.07.2024
Autor článku: 
Za Spolek Šumava Litera: Zuzana Rampichová, Martin Sichinger

A pokud nemáte příležitost navštívit festival, třeba si najdete čas na některou z přednášek:

V Městské knihovně Vimperk si můžete ve středu 17. července od 17 hodin můžete přijít poslechnout první přednášku na téma: Co bývalo ve Vimperku a na co jsme pořád hrdí. Pavel Fencl bude vyprávět o našem lékárníkovi doktoru Budínském za šumivého doprovodu šumavského bylinného.

Druhá přednáška se koná ve středu 31. července od 17 hodin. Na fungování sociálního ústavu v Hrabicích bude vzpomínat jeho dlouholetý ředitel Jiří Toušl.

V pátek 26. července od 17 hodin přijďte na promítání filmu Sklo v proměnách času“ do Muzea na Kvildě. Po 90 minutové projekci v češtině tu bude besedovat s diváky sám autor Heinrich Vierlinger.

Všechny akce jsou pro návštěvníky zdarma J.

Šumava Litera, za podpory agentury Euregio, se snaží propojit milovníky šumavských témat, autory, vydavatele a čtenáře. I vy se můžete aktivně zapojit a nominovat některou z knih vydaných o Šumavě, která ještě unikla našemu týmu. Tři knihy v užší nominaci každé kategorie budou oznámeny už 15. 9.

Freyung nabízí Vimperský týden s Šumavou Literou

od 08.07.2024 do 14.07.2024
Autor článku: 
Za Spolek Šumava Litera: Martin Sichinger, Zuzana Rampichová

Spolek Šumava Litera, město Freyung a město Vimperk pořádají 8. – 14. července 2024 pod záštitou Tomáše Kafky, velvyslance České republiky v Německu, Vimperský týden ve Freyungu.

Všechny akce jsou v německém jazyce a zdarma.

 

Pondělí 8. července 2024

Od 13 hodin v Parkasse Freyung zahájení Vimperského týdne

Senátor Tomáš Fiala, starostka Vimperka Jaroslava Martanová, starosta Freyungu Olaf Heinrich

Archeologové Ondřej Chvojka a Lenka Militká uvedou výstavu Křesťané a pohané na Šumavě a v Bavorském lese

Od 18 hodin přednáška ve Freybühne Dojmy ze života v Bavorsku z pohledu Češky (Veronika Tůmová)

 

Úterý, 09. července 2024

Od 18 hodin v Galerii Europahaus vernisáž výstavy obrazů Barbory Chlastákové

 

Středa 10. července 2024

Od 17 hodin v kině Freyung vernisáž komiksové výstavy Václavy Jandečkové Falešná hranice

Od 18 hodin ve Freybühne přednáška autorky Václavy Jandečkové na toto téma

 

Čtvrtek 11. července 2024

Od 17 hodin na zámku Wolfstein setkání starostů, spolků a zájemců o přeshraniční spolupráci

 

Pátek, 12. července 2024

Od 18 hodin ve Freybühne přednáška Veroniky Faktorové a Michala Hořejšího: Karel Klostermann a zrod Šumavy

Součástí festivalu je také seminář o vztazích Freyungu a Vimperka a kvíz, který každý den ve Freyungu prezentuje Martin Sichinger, a výstava freyungské umělkyně Gabi Hanner v Městské knihovně Vimperk.

Více informací o této i dalších akcích spolku Šumava Litera, se dozvíte na stránkách Šumava Litera > Program (sumava-litera.cz). Zde můžete také nominovat knihy o Šumavě, které ještě nemáme v naší databázi, a samozřejmě jste srdečně zváni na literární festivalový týden do Vimperku od 11. do 16. listopadu 2024.

Bohatý a rozmanitý program 20. ročníku uměleckého festivalu OBNAŽENI

CHOMUTOV: V Chomutově o prázdninách čekají na všechny místní i turisty velmi různorodé umělecké akce, o které se postará program festivalu Obnaženi. Kulisárna, Městské divadlo, Galerie Špejchar, Letní kino, Sklepení Osudu, kavárna Rouge, Radniční sklepení, ale také veřejný prostor města a další místa organizátoři využijí ke konání tanečních, výtvarných, filmových či hudebních akcí. Jubilejní 20. ročník festivalu, který propojí téma Oslava, také prvně zavítá za hranice města na výlet do Žatce. Hlavní program bude probíhat od 1. do 10. 8. 2024.

od 01.08.2024 do 08.08.2024

Jednou z prvních srpnových akcí bude koncert WWW Neurobeat, který proběhne v pátek 2. 8. v chomutovské Kulisárně. Na návštěvníky čeká hluboký hudební i vizuální zážitek díky originálnímu mixu hip hopu, industriálu, elektroniky, volné skladby a poetických textů v podání legendární české kapely WWW. To vše bude umocněné živou světelnou akcí, která bude součástí koncertu. Další hudební lahůdkou zcela odlišného žánru bude koncert kapely Fusion Eichler Trio, která byla v roce 2015 za své debutové album nominovaná na cenu Anděl. Tento mix jazzu a worldmusic bude na programu 7. 8. po zahájení RETROvýstavy ve Sklepení Osudu. Výstava, která představí díla místních výtvarníků úzce spojenými s festivalem Obnaženi, bude slavit 20 let společné tvorby pro festival a bude k vidění do 21. 8. denně od 15 do 19h. 20. narozeniny letos slaví také věhlasný Cinedans festival tanečních filmů v Amsterodamu, se kterým chomutovský festival už několik ročníků úzce spolupracuje. A z této spolupráce i tentokrát vzejde Večer tanečních filmů. V sobotu 3. 8. se bude v Letním kině v Chomutově promítat pásmo několika krátkých tanečních filmů z celého světa.

Letošními hosty taneční a divadelní sekce budou dvě uznávané a oceňované osobnosti Miřenka Čechová a Ridina Ahmedová. Obě vystoupí v Městském divadle v Chomutově se svými autorskými představeními, která se obě dotýkají stinných stránek oslavy kultu těla a ideálu ženské krásy. Miřenka Čechová s představením Baletky (2. 8. od 19h), za které získala prestižní cenu Thálie, pootevře divákům duši dívky studující baletní konzervatoř. Duši člověka zápasícího se zaslepenou poslušností, sebedestrukcí a strachem nedostát svému snu. Ridina Ahmedová s představením Sádlo (9. 8. do 19h) zase obnaží téma sebehodnocení a přijetí vlastního těla v závislosti na hodnocení okolí. Po představení, které navazuje na úspěšný stejnojmenný podcast, bude následovat také diskuse s publikem.

Další akcí, která bude ve výrazně pozitivnějším duchu pracovat s tělesností a do které organizátoři zvou samotné diváky, je pohybový workshop Slowism, který povedou tanečníci a performeři Miroslav Kochánek (ČR) a Andreia Rodrigues (PT). Workshop bude pro účastníky zdarma a proběhne v sobotu 10. 8. od 10h v Domě Labuť (v Ruské ul.).

Dalším ženským hostem tentokrát výtvarné části festivalu je intermediální umělkyně Veronika Šrek Bromová, jejíž díla jsou zastoupena ve sbírkách významných uměleckých institucí po celém světě. Tato výrazná osobnost české výtvarné scény vytváří cyklus několika velkoformátových obrazů na látce do Galerie Špejchar, kde proběhne 3. 8. v 17h vernisáž výstavy s názvem Počátek. Na zahájení výstavy vystoupí Bromová také jako performerka a i návštěvníci se budou moci zahajovací performance zúčastnit.

Několik dalších výtvarných akcí, které již probíhají nebo se budou postupně přidávat, zastihnou návštěvníky mnohdy nečekaně ve veřejném prostoru města. Na náměstí 1. máje se začátkem července objeví Návštěvník – objekt sochařky Terezy Holé. Přilehlá Ruská ulice se začne proměňovat v průběhu hlavního programu na typickou neapolskou uličku VIA DELLA PACE dle konceptu sochaře Hynka Skotáka, aby v sobotu 10. 8. ožila zaplněná věcmi, lidmi, vůněmi, pachy, zvuky, trhy a korzujícími lidmi. Od konce června se mohou diváci také zastavit na vlakové zastávce Chomutov - město nebo u vitrín v podchodu kruhového objezdu u autobusového nádraží, které spravuje Galerie Město a kde je k vidění výstava fotografií 20 let Obnaženi. A do 10. 8. je v kostele sv. Kateřiny v chomutově také k vidění videoinstalace Lindy Arbanové.

Většinu těchto instalací pak diváci budou moci prozkoumat ještě v rámci Umělecké procházky, která bude vrcholem hlavního programu. Procházka odstartuje v sobotu 10. 8. v 16h u Sklepení Osudu a provede návštěvníky spolu s autory po několika výtvarných instalacích. Tuto komentovanou prohlídku protnou také taneční a performerské vstupy (představení Taxon trio, On the way), které nakonec diváky zavedou až pod kostel sv. Kateřiny na projekci filmu The Paper Ensamble #16. Tento film, který nabádá k vnímavosti ke světu vytvořenému výhradně ze zvuků papíru, bude k vidění v Radničním sklepení ještě samostatně v sobotu 10. 8. od 20:00.

 

Specialitou letošního ročníku je výlet do Žatce. Organizátoři z Chomutova vypraví autobus, který zájemce odveze do Žatce (a po akci i zpět), kde pro ně přichystá hned dvě akce. Od 17:30 to bude v tamní nově zrekonstruované synagoze taneční představení Taxon trio Terezy Lenerové a kolektivu s živou hudbou jazzového violoncellisty Haralda Austbo (NL). Od 18:30 pak proběhne v nedaleké Trafičce autorské čtení Evy Turnové, která program doplní také autorskou hudbou. “Majitelem a zachráncem obou žateckých památek je náš kamarád a dlouhodobý spolupracovník a spolutvůrce festivalu Obnaženi Dan Černý. Jeho bláznivý nápad zachránit synagogu i Trafičku a neuvěřitelný výsledek, že to dokázal, stojí za OSLAVU – stejně jako 20. ročník našeho festivalu.” dodávají ředitelky festivalu Obnaženi Klára Alexová a Jana Timiopulu, které stály u jeho zrodu v roce 2003.

 

Kompletní program festivalu včetně doprovodných akcí naleznete na www.obnazeni.cz.

Umění sebepropagace III. – Festival Theatrum Kuks

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Ondřeje Roubínka za multižánrový festival barokního a barokem inspirovaného umění Theatrum Kuks.

od 21.08.2024 do 25.08.2024
Autor článku: 
ika

Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, NIPOS, který seminář „Marketing, fundraising a management kulturních zařízení v kontextu proměny vnímání a motivace návštěvníka“ pořádal, přislíbil, že na tento rok 2024 připraví pokračování. Jeho lektorkami opět budou doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D., vedoucí Katedry hudební produkce Hudební fakulty JAMU, a doc. PhDr. Ingeborg Radok Žádná, rektorka Akademie múzických umění v Praze.

 

Anketa Místní kultury – festival Theatrum Kuks

THEATRUM KUKS je multižánrový festival barokního a barokem inspirovaného umění v jedinečném prostředí kukského areálu a okolí. Organizátorem festivalu je Theatrum Kuks, z. s., který navazuje na tradici Kuksu jako hudebního, divadelního a uměleckého centra evropského významu s cílem vrátit do kulturní památky Kuks živé umění. (Zdroj: https://theatrum-kuks.cz/28-o-festivalu-o-nas)

 

V jakém kraji ČR působíte?

Náš multižánrový festival se koná v Kuksu, tedy v Královéhradeckém kraji, pořadatelský zapsaný spolek Theatrum Kuks sídlí v nedalekých Stanovicích. Ale scházíme se nejčastěji v Praze.

 

Kolik lidí má propagaci vaší organizace, instituce, akce na starosti? Kolik členů má „marketingový tým“? Jak si dělí práci?

Co se týká samotného festivalu, PR a marketingová sekce čítá jednoho člověka, samozřejmě s případnou akční výpomocí napříč nejen produkčním týmem. Předprodej a prodej vstupenek pak spočívá na bedrech další skvělé kolegyně, k tomu samozřejmě naše grafička.

 

V jakém finančním rozmezí se pohybuje výše rozpočtu na marketing na daný rok 1) 50 000–250 000 Kč, 2) 250 000–500 000, 3) 500 000–1 mil. 4) 1 mil. a více?

Tady se bez problémů vejdeme do první kategorie.

 

Jaké jsou pro vás nejužitečnější nástroje sebepropagace? Bez přímého využití internetu? S přímým využitím internetu?

Pokud budeme brát jenom srpnový festival THEATRUM KUKS, tak se snažíme oslovovat diváky v celých východních Čechách pomocí výlepu plakátů a distribuce letáků, například v infocentrech vybraných měst, snažíme se informovat i obyvatele nejbližších obcí, máme i několik informačních bannerů po okolí. Zároveň aktivně oslovujeme místní i celostátní média s představením jednotlivých projektů, které se protínají na Theatru, přičemž barokní multižánrovost festivalu nabízí docela široké spektrum možných spoluprací s odborněji zaměřenými médii (třeba server Opera PLUS nebo Divadelní noviny).

Internetové aktivity jsou pak ne úplně objevně soustředěny především kolem webu festivalu a sociálních sítí, kdy se postupně pokoušíme prohlubovat (a propojovat) obsah. Dále usilujeme o využívání nejrůznějších kulturních serverů či rozcestníků jako kudyznudy.cz a podobně.

 

Co je brandem vaší organizace? Kým chcete být? Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše hodnoty? Kdo by měli být vaši fanoušci? Jak chcete, aby vás vnímali? Kdo je vaše konkurence a jak se můžete odlišit?

Tady je, myslím, na začátek důležité zmínit místo konání, tedy kukské údolí. To není jenom úchvatný hospitál, ale celé okolí s nezaměnitelným geniem loci. Navíc připočtěme úzké životní i umělecké vazby hybatelů festivalu na Kuks a širší okolí. S tím pak souvisí třeba projekt repliky Šporkova divadla, tzv. Comoedien Hausu, kde postupně vznikla Galerie loutek Jiřího Nachlingera. Zde se zase začal konat festival Malá loutková inventura, a to ve spolupráci s kulturním networkem Nová síť. Zmíněné partnerství nám přináší propojení a sdílení zkušeností s dalšími podobně nastavenými organizacemi.

A ten brand? Nezávislá kultura v Kuksu a okolí jako za časů hraběte Šporka, navazující na jeho 300 let starou myšlenku Kuksu jako spojení krajiny, kultury a umění. A brandem je, myslím, už i samotný festival, který má pevné jádro diváků, již ho berou jako svou letní tradici (a například si kupují celofestivalový pas na všechny body programu). Zároveň máme ambici oslovit i náhodné návštěvníky Kuksu jako té slavné barokní památky, k čemuž skvěle slouží právě site-specific produkce, kdy ožívá opravdu celé kukské údolí návštěvníky s dětmi může odchytit třeba loutkové divadlo na plácku pod hospitálem, někdo zase nakoupí lístky na vážnou hudbu na další dva dny dopředu.

Moc nás těší, že naši věrní diváci se rekrutují opravdu ze všech věkových kategorií od studentstva až po zástupce nejstarší generace. Zároveň je to výzva pro festivalovou dramaturgii nebo v souvislosti s komunikací na sociálních sítích, kde musíme myslet právě i na tuhle rozmanitost. Naším fanouškem tak může být kdokoliv od milovníka barokní opery po obdivovatele moderního divadla či tance. Velké procento návštěvníků tráví na festivalu delší časové období, a mohou tak vznikat i cenné mezilidské vazby.

Tohle až skoro rodinné propojení s věrnými diváky je pak snad i naší největší konkurenční výhodou, stejně jako úzké napojení na Kuks. Navíc podobně velkou akci (to znamená kolem čtyřiceti produkcí za pět dní) tu nikdo jiný nedělá…

Naší další výzvou teď musí být výraznější péče o tuto rozrůstající se komunitu, do níž bychom postupně rádi začlenili více i místní obyvatele z bližšího okolí Kuksu.

 

Good Practictices: Představte jeden váš projekt, který byl mimořádně úspěšný svou návštěvností, prodejností, sledovaností. Proč byl úspěšnější než jiné?

Jako festival jsme v trochu specifičtější pozici tím, že projektem je pro nás vlastně každé představení, koncert či jakýkoli jiný bod programu a těžko mezi nimi soutěžit. Ale můžeme zmínit třeba nejrůznější prestižní mezinárodní spolupráce nebo právě projekty, které vznikají přímo na míru Kuksu. Ať to jsou až umělecky opulentní zahajovací večery, jež i díky části programu zdarma nalákají publikum z okolí, nebo folklorní soubor Kohoutek, jenž opanuje postupně oba břehy Labe a roztančí i náhodně přihlížející. Na akce, které oslovují širší publikum, se snažíme lákat i zvlášť třeba pomocí facebookových příspěvků, cílených například do místních facebookových skupin v nejbližších městech.

 

Vyplatila se vám investice do kampaně? Testujete si úspěšnost svých komunikačních strategií? Jak testujete, jaké nástroje k tomu využíváte, jaké ukazatele vás zajímají, podle čeho určujete úspěšnost/neúspěšnost? Monitorujete konkurenci, jak? Pokud jste v minulosti ukončili nějaké propagační aktivity, z jakého důvodu?

Vzhledem k našemu rozpočtu závislému z velké části na ne vždy úplně jistých dotacích, se do žádných úplně velkých kampaní nepouštíme, v testování a vyhodnocování máme určitě také prostor na zlepšení. Co se týká třeba reklamy na sociálních sítích, intuitivním vodítkem je cena za interakci, snažíme se sledovat vývoj návštěvnosti webu pomocí Google Analytics. Úspěšnost pak nepřímo potvrzuje v posledních letech narůstající počet prodaných vstupenek, důležitý faktor představuje také stále lepší zaplněnost jednotlivých produkcí.  

 

Sbíráte kontakty na své cílové skupiny? Jak a kde?

Další oblast, ve které máme dluh a snad ho brzy splatíme spuštěným newsletterem, budování komunity bychom se rádi více věnovali i na sociálních sítích.

 

Jak intenzivně využíváte sociální sítě? Jaký typ obsahu tvoříte? Kterou ze sítí vaše cílová skupina preferuje? Kde jsou fanoušci nejvíce aktivní?

Sociální sítě jsou stále jednou ze zásadních komunikačních platforem, obsah se snažíme udělat postupně víc multimediální, rádi bychom víc pracovali i s videem. Nejvíce fanoušků máme na Facebooku, jemuž se zároveň věnujeme nejvíce a příspěvky zde sdílíme s nejvyšší frekvencí. I tady se snažíme o rozmanitost, publikujeme třeba i rozhovory s účinkujícími či texty o historii Kuksu propojené s uměním, které vznikají do programové brožury.

Používáme i Instagram, kde dobře fungují skvělé fotky z festivalu našich dvorních fotografů. Zároveň víme, že pokud během festivalu dáme téhle síti díky dalšímu spolupracovníkovi více prostoru, dokážeme získat daleko větší dosah a zásadně navýšit počet sledujících či interakcí.

 

Máte uzavřená mediální partnerství? Co z toho pro vás plyne? Jaká plnění nabízíte a co od partnerů očekáváte?

Mediální partnerství využíváme pravidelně, zkoušíme hledat i nové cesty, letos třeba ve spolupráci s Radiem 1. Pro oslovení návštěvníků z regionu se nám osvědčil místní zpravodajský server Královédvorsko, který se zároveň pokouší „rozžívat“ místní komunitu v nejbližším větším městě, takže víme, že máme společný cíl. Jako plnění nabízíme klasicky umístění loga na propagační materiály, zmínky na sociálních sítích a podobně. Očekáváme domluvený mediální prostor, když se snažíme navrhovat zajímavý obsah na míru danému médiu.

 

Připravujete pro své příznivce nějaké speciální akce nad rámec běžné činnosti, díky kterým si upevňujete vzájemné vztahy například soutěže, setkání s herci, akce pro děti? Je o tyto aktivity ze strany vašich cílových skupin zájem? A ten roste, klesá, drží se na stejných číslech? Máte nějaké domácí, případně zahraniční vzory?

Náš festival vnímám jako jednu velkou speciální akci. (smajlík) Ale víme, že tady určitě máme rezervy, ať už třeba v setkávání naživo nebo na dálku… Na druhou stranu je část našich diváků napojená třeba na personálně spřízněný divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten, takže existuje možnost je oslovit z obou stran, což se snažíme nadále prohlubovat, stejně jako spojení s Galerií loutek v Kuksu.

 

Myslíte si, že se vám povedlo něco, co by mohlo být inspirací i pro další píáristy? Nemusí to být celá komunikační strategie, někdy stačí drobnost, nápad, vychytávka…, které vedly ke zvýšení prodeje, sledovanosti, návštěvnosti…

Letos se nám osvědčil dvoufázový prodej festivalových pasů, kdy v první vlně je celofestivalová vstupenka levnější a rychle mizí, na druhé straně se díky našim věrným divákům vždy prodá i několik „mecenášských“ pasů, které jsou koncipovány jako součet plného vstupného na všechny body programu. Hodně se nám také vyplácí žánrově cílené příspěvky na sociálních sítích (vážná hudba, divadlo, divadlo pro děti), které pak můžeme sdílet do podobně zaměřených skupin, stejně jako do již zmíněných místních facebookových komunit (Dvůr Králové nad Labem, Trutnov a podobně).

theatrum-kuks.cz

 

Aerofilms na KVIFF kupuje pěti cenami ověnčené Až na věky

ČR-ZAHRANIČÍ: Distribuční společnost Aerofilms představuje horkou novinku z Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Do kin uvede vztahové drama Až na věky, které nadchlo diváky (nejen) ve Velkém sále Hotelu Thermal.

Autor článku: 
Beata Mrazíková

Celovečerní debut režisérky Lilji Ingolfsdottir získal v Hlavní soutěži 58. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech hned pět ocenění. Norský snímek získal tři nestatutární ocenění – Cenu ekumenické poroty, Cenu Europa Cinemas Labelu a Cenu FIPRESCI – i Zvláštní cenu poroty. Za svůj výkon si odváží Cenu za ženský herecký výkon i herečka Helga Guren. Emocionálně silné drama, sledující rozpad jednoho vztahu, vyniká precizním režijním zpracování i výjimečným výkonem hlavní ženské představitelky.

„Ihned po premiéře, rekordních ovacích ve stoje a skvělých reakcích ve Velkém sále jsme věděli, že tenhle film chceme uvést v kinech a okamžitě jsme začali jednat s producenty. Jsme nadšeni, že můžeme tenhle neskutečné výstižný a autentický klenot představíme českým divákům. Pětici ocenění pak vnímáme jako perfektní třešničku na dortu,“ říká ředitel distribuční společnosti Aerofilms Ivo Andrle. Až na věky se v českých kinech objeví v průběhu druhé poloviny letošního roku.

Vůně doma připravené kávy

ČR: Petra Davies Veselá, přední česká baristka a několikanásobná mistryně České republiky v přípravě kávy, právě přichází s třetím, kompletně aktualizovaným vydáním Knihy o kávě, které je určeno především pro domácí nadšence.

Autor článku: 
TZ/ika

Káva je důležitou součástí našeho každodenního života, řada z nás si bez ní život ani nedokáže představit. Pro někoho je její pití a příprava rituál, pro jiné odměna nebo zkrátka moment, kdy se člověk na chvíli zastaví. A pro většinu je to nápoj, který povzbudí a celkově zlepší den.

Kávová kultura se za posledních pár let v Česku strašně posunula dopředu. Otevřela se spousta skvělých kaváren, baristé ví, co dělají, a jejich podniky jsou vizuálně krásné a originální. Dobrou kávu najdete skoro na každém rohu. Ale i doma si chce milovník kávy občas připravit kvalitní kávu. Moje první Kniha o kávě, která vyšla v roce 2010 a které se prodalo přes 30 000 ks, je už vyprodaná, proto jsme se s nakladatelstvím Smart Press rozhodli, že knihu celou zaktualizuji, zaměřím se více i na domácí výrobu kávy a vydáme ji znovu.“

Nepostradatelným pomocníkem řady baristů a kavárníků se stala předchozí Petřina kniha: Velká kniha o kávě. Lidé si však stále častěji touží sami připravit dobrou filtrovanou kávu, espresso nebo třeba kouzlit s malováním mléčnou pěnou do kávy (tzv. technikou latte art). Kniha čtenáře provede procesem přípravy kávy od pěstování, zpracování a pražení po skladování a spotřebu a pomůže s výběrem a nákupem nejen zrn, ale také mlýnku nebo jiných pomůcek. Především se však soustředí na různé způsoby přípravy kávy v domácích podmínkách a uvádí i řadu zajímavých kávových receptů.

Obchodní informace:

NOVINKA: Kniha o kávě (určeno převážně pro domácí nadšence a milovníky kávy), 3., přepracované vydání, ISBN: 978-80-88244-40-0, DMOC 499 Kč, pevná vazba, 240 stran

Velká kniha o kávě (určeno převážně pro profesionály a baristy), ISBN: 978-80-88244-05-9, DMOC 799 Kč, pevná vazba, 320 stran

Obě publikace doplňují autentické fotografie z plantáží, pražíren, kaváren i autorčina domova a grafický vizuál od Atelieru Zidlicky.

Vydává nakladatelství Smart Press, k dostání na www.smartpress.cz a u všech dobrých knihkupců. Pro další informace, rozhovor s autorkou, materiály z knihy atd. kontaktujte prosím Olgu Formanovou, formanova@smartpress.cz.

 

MIRAMARE

Ingredience:

1 espresso

1 kopeček vanilkové zmrzliny

10 ml mléka

10 ml pomerančového džusu

čtvrtinka plátku pomeranče na ozdobení

 

Pro svou prezentaci na Mistrovství světa v přípravě kávy ve švýcarském Bernu jsem musela připravit speciální drink. Dlouho vznikala jeho konečná podoba a moji kamarádi už ani nechtěli moje nápady degustovat. Nakonec se z něho vyklubal skvělý a osvěžující nápoj, který se krásně hodí do horkého dne. Možná vás překvapí použité ingredience, ale věřte, že dohromady tvoří velmi zajímavé chutě.

Příprava:

Do mixovací nádoby přidejte všechny potřebné ingredience a ušlehejte je. Ušlehané ingredience nalijte do skleničky a ozdobte čtvrtinkou pomeranče.

 

 

Už není toho dechu aneb rozhovory s krkonošským horalem

ČR: Nadace Krása pomoci prostřednictvím projektu "Už není toho dechu" a kampaně na platformě Donio poukazuje na přání většiny Čechů dožít svůj život doma a nabízí řešení, jak předejít zbytečnému umisťování seniorů do institucionální péče. Protagonista projektu pan Jiřička *1937 se stal symbolem generace seniorů, kteří si přejí zůstat nezávislí co nejdéle to půjde.

Autor článku: 
Kristýna Michalčíková/ika

Příběh vitálního pamětníka, který i přes svůj vysoký věk stále aktivně hospodaří v symbióze s přírodou, se stal inspirací k natočení krátkometrážního dokumentu společností OPEN ART, z.s a TMRW film, který úspěšně bodoval na světových festivalech, například v kanadském Montrealu, Los Angeles, turecké Antakyi, Madridu a získal první místo v Bukurešti.

Jako pokračování dokumentu vznikla velká fotografická edukační výstava fotografa Martina Lavického, která putuje po České republice a reflektuje zkušenosti pana Jiřičky: „Život na horách a hospodaření bylo fyzicky vždy velmi náročné a dnešní lidé: "Oni by snad byli schopni umřít hlady, než aby tohle dělali."

Fotografie ze série každodenní život: „Pan Jiřička s ruchadlem" je vystavena i v rámci prestižní soutěže Czech Press Photo. "Ještě předloni, když mi bylo 84, tak jsem trochu oral, jen tak za humny, že jo, pár brázd. Vždyť s ním ruchním už pětašedesát let." (Z. Jiřička)

Završením projektu je fotokniha "Už není toho dechu aneb rozhovory s krkonošským horalem.“ Vedoucí Muzea Krkonoš spadající pod správu KRNAPU, Jakub Šimurda se rozhodl krátkometrážní dokument, fotografickou výstavu i fotoknihu, nabídnout i v nově renovovaném muzeu ve Vrchlabí jako důležitou součást kulturního dědictví. Pan Jiřička je autentický a já si myslím, že to je vlastně docela zázrak, co se podařilo. Celý projekt je vlastně postavený, dá se říct, dobročinně, přes Donio pomáhá lidem na dožití doma a také prezentuje ten už zanikající život zdejších lidí z Krkonoš.“

Podle Nadace Krása pomoci přání pana Jiřičky dožít doma reflektuje přání 9 z 10 Čechů. Ředitelka Soňa Morawitzová zdůrazňuje, že “cílem Nadace je zajistit důstojný život starších lidí právě v domácím prostředí a zabránit tak předčasnému a často zbytečnému umisťování seniorů do institucionální péče“, která je podle ní navíc pro stát velmi nákladná.

To může být zásadní i v reakci na zprávu Českého statistického úřadu, podle níž nás čeká nárůst počtu seniorů do konce 50. let z dnešních 2,2 na 3,25 milionu a prodloužení průměrného věku do roku 2050 u mužů o 6 let a u žen o 5 let. Na tento fakt reaguje i zakladatelka Nadace a ambasadorka OSN Taťána Kuchařová: "Je to obrovská výzva a hrozba zároveň, i když nemusí to být hrozbou, pokud na řešení začneme systematicky pracovat už nyní. Kapacity v domech pro seniory nedostačují ani dnes, natož v roce 2050 a trend domácí péče bude aktuální čím dál víc."

"Příběh pana Jiřičky může být inspirativní pro celou řadu lidí a seniorů a nejenom pro ně, ale i pro nás, pro ty mladší generace. Jsem moc ráda že takovéto projekty vznikají, protože umění je prostředek, který skrze emoce, zážitek, zanechává otisky na duši a vždycky bude mít obrovský smysl." (Taťána Kuchařová)

Důležitost podpory iniciativ jako je "Doma bez obav" stoupá i ve světě, což dokazuje například vznik AGE, největší sítě neziskových organizací pro starší lidi z celé Evropy, která čítá aktuálně sto členských organizací z dvaceti devíti zemí Evropy. "Aging in place neboli dožití doma je pro budoucnost stárnoucí společnosti v Evropě klíčové, protože domov je zásadní pro dlouhodobý zdravotní stav a pohodu seniorů." (AGE, článek "HOMeAGE: a new training & research programme on ageing in place", Julia Wadoux)

Kampaň trvá už jen několik dní: https://donio.cz/uz-neni-toho-dechu

Chystá se 16. ročník mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko

OSTRAVA: Mezinárodní kameramanský filmový festival Ostrava Kamera Oko (OKO) spustil předprodej akreditací za zvýhodněnou cenu. Šestnáctý ročník festivalu proběhne od 13. do 17. listopadu 2024 v Ostravě. Loni ho navštívily téměř dva tisíce diváků a divaček. Předprodej tzv. early bird akreditací na 16. Ostrava Kamera Oko za zvýhodněnou cenu potrvá do 30. srpna nebo do vyprodání.

Autor článku: 
Alexandra Vysloužilová/ika

„Patnáctý jubilejní ročník byl pro nás zásadní. Rekordní návštěvnost a pozitivní ohlasy nám potvrdily, že jdeme dobrou cestou. Budeme proto v našem snažení pokračovat – opět se zaměříme na kameru v celé její šíři a nevynecháme ani okrajovou tvorbu, která neleží v centru pozornosti světových festivalů. Opět do programu zapojíme také kurátory z řad odborníků a doprovodíme festival výrazným nefilmovým programem, třeba už tradiční audiovizuální nocí,“ přibližuje ředitelka OKO Gabriela Knýblová.

Výraznější změny se však diváci dočkají v souvislosti s místy, kde se festival bude konat. S plánovaným uzavřením budovy bývalého hobbymarketu Bauhaus, která byla od roku 2017 ve správě městské galerie současného umění PLATO, přichází OKO nejen o místo, kam byli diváci zvyklí docházet za programem, ale také o technické a produkční zázemí. Organizátoři OKO proto hledají nové prostory, kde by se mohl 16. ročník festivalu odehrát.

„Bauhaus byl a je speciální a bude nám nejen prakticky, ale hlavně symbolicky chybět. Na druhou stranu se před námi otevírají nové možnosti a prostory, takže se diváci mohou těšit na to, kam všude je letos zavedeme. Ve spolupráci s PLATO budeme pokračovat v jejich hlavním sídle,“ říká Gabriela Knýblová.

O vizuální styl 16. ročníku se – stejně jako loni – postral grafický designér a student pražské UMPRUM Matěj Sumec. Černobílý vizuál pracuje s celosvětově známými zkratkami O.K. a K.O.

Předprodej tzv. early bird akreditací na 16. Ostrava Kamera Oko za zvýhodněnou cenu 750 Kč bude spuštěn 1. června a potrvá do 30. srpna nebo do vyprodání. Od 1. září do 17. listopadu pak bude v prodeji celofestivalová (900 Kč), víkendová (600 Kč) a studentská akreditace (500 Kč).

https://ostravakameraoko.com/

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Knihy, literatura, média