středa
15. ledna 2025
svátek slaví Alice

Instituce a kulturní zařízení

Akademie IDU otevřela výzvu k účasti na manažerském programu 2023

ČR: Akademie IDU je vzdělávací program na zvyšování dovedností (strategické plánování, marketing, leadership, fundraising, projektové řízení, kreativní myšlení) nezbytných pro efektivní řízení kulturních organizací. 


 

Autor článku: 
Anna Poláková

Další ročník programu pro kulturní manažery je zaměřen na strategické myšlení, plánování a leadership.  Kurz je určen vedoucím pracovníkům (ředitelkám/ředitelům) kulturních organizací, kteří chtějí pracovat na definování a dosahování cílů svých organizací. Předpokladem účasti je, aby se organizace nacházela ve stavu vhodném pro plánování dalšího rozvoje. 

Přikládám výzvu, která obsahuje podrobnější informace, termíny i odkaz na přihlášku. 

Cena programu Akademie IDU: 18 500 Kč (včetně DPH), jedná se o dotovanou cenu 

 

Přihlášení do: 15. února 2023 

 

Výsledky budou vyhlášeny do konce února 2023 

 

Více informací o projektu naleznete na webových stránkách Akademie IDU

Mezinárodní konference Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR (II.)

ČR-PRAHA: Zveme vás na mezinárodní konferenci Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR, která se uskuteční ve dnech 5. – 6. října 2022 v Praze. Konferenci pořádá Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. Akce se koná pod záštitou Ministerstva kultury. Senioři tvoří v ČR zhruba 20% populace a tento podíl se bude dále zvyšovat. Tato demografická proměna zásadně ovlivní všechny sféry života, kulturu nevyjímaje. Jak by na tuto skutečnost měla reagovat veřejná správa a neziskový sektor? A co každý z nás osobně může v této oblasti udělat? Jak stárnout aktivně a tím předcházet negativním vlivům, které stárnutí provází?

od 05.10.2022 do 06.10.2022
Autor článku: 
Jindřiška Gregoriniová

Cílem konference je představit problematiku aktivního stárnutí z několika zorných úhlů a zdůraznit roli kultury jako významného faktoru v procesu aktivního stárnutí. Konference představí celé spektrum projektů a přístupů, a to jak z ČR, tak inspirace ze zahraničí. Přinese aktuální metodické inspirace a zhodnocení stavu vývoje situace od r. 2016, kdy NIPOS zorganizoval 1. konferenci na toto téma.

Součástí konference bude i představení metodiky na téma Podpora mezigeneračního dialogu a kulturní participace seniorů jako nástrojů přenosu a sdílení kulturních hodnot na lokální a regionální úrovni. Účastníkům konference budou rovněž představeny příklady dobré praxe, které vyzdvihnou přínos veřejné správy, neziskového sektoru a kulturních institucí pro aktivní stárnutí.

Konference je určena představitelům veřejné správy, odborné veřejnosti, zástupcům NNO a všem zájemcům o tuto problematiku.

Účastnický poplatek činí 800 Kč.

Konferenční jazyk: čeština, zahraniční příspěvky simultánně tlumočeny do angličtiny

Registraci, program a další informace naleznete zde.

Kontakt: konference@nipos.cz

 

 

Hithit spouští Antivir, rychlou pomoc pro živnostníky

ČR Česko-slovenská crowdfundingová jednička na trhu Hithit.cz reaguje na koronavirovou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky. V pondělí 23. 3. spustila speciální program Hithit Antivir, ve kterém můžou ve velice rychlé době získat peníze od svých minulých, současných i budoucích zákazníků. „Prolomili jsme všechna pravidla a formality, které jsme doteď od projektů vyžadovali. Jsme připraveni pomoct všem, kdo to v souvislosti s COVID-19 potřebují,“ říká Aleš Burger z Hithit.cz. Tyto peníze navíc nemusí nikomu vracet.


 

Autor článku: 
Petr Hanzel

Hithit.cz pružně zareagoval na kritickou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky, kteří v důsledku pandemie a vládních opatření museli dočasně zavřít podnikání. Oslovuje podnikatele z turistického ruchu, majitele restaurací, bister, kaváren, ubytování, kadeřnictví, barber shopů, lidi, které živí kultura, sport, provozující wellness a všechny ostatní, kteří byli ovlivněni nouzovým stavem.

Do programu už se zapojují první podnikatelé. „Všem se budeme věnovat přednostně, jejich projekty spustíme do 24 hodin, pomůžeme jim s přípravou, netrváme na tom, aby nám dodali video, širokou paletu odměn, projekt můžou dokončit ve zkrácené době 14 dní a mají možnost si nastavit nižší cílovou částku než 50 tisíc korun,“ vypočítává Aleš Burger rozdíl oproti běžným formalitám na Hithit.cz.

Narozdíl od státních ekonomických návrhů na zmírnění dopadů krize peníze získané na Hithitu živnostníci nebudou muset vracet. Musí ovšem dostát svým závazkům vůči podporovatelům, zákazníkům. Prostředky z Hithitu můžou mít do jednoho měsíce od založení projektu.

Crowdfundingový portál Hithit.cz od spuštění v roce 2012 pomohl na svět tisícům projektů. Tenisky Bohempia vybraly téměř čtyři miliony korun, divadlo Jatka78 skoro dva a půl milionu korun, projekt Bezobalu přes milion korun, botoponožky Skinners získaly také přes milion korun. Na Hithitu není neúspěšná kategorie, zalistování je zadarmo a tvůrci riskují pouze úspěch.

„Protože si nesmírně vážíme nasazení zdravotníků, za každých sto korun pro živnostníky pošleme dvě koruny společnosti pro boj s plicní rakovinou Oxyprotect, která nakupuje lékařům přístroje a vybavení nezbytné pro léčbu COVID-19,“ zavazuje se za společníky firmy Aleš Burger.

 

Jak funguje Hithit?

  • Jako předprodej zboží a služeb
  • Komunitní financování - lidé po malých sumách dělají velké věci
  • Všechno, nebo nic - pokud v daném čase nevyberete alespoň 100 %, peníze vrátíme, odkud přišly, a za službu neplatíte

 

Další detaily najdete na www.hithit.cz/antivir

 

Manažerský program 2025

ČR: Institut umění – Divadelní ústav otevírá vzdělávací program Akademie IDU pro kulturní manažery/ky. Kurz je věnovaný osobnímu rozvoji a leadershipu pod vedením lektorky Ireny Swiecicki.

Autor článku: 
Akademie IDU

Komu je kurz určen?

Kurz je pro manažery/ky, ředitele/ky, vedoucí pracovníky/ce kulturních organizací, kteří/které mají chuť rozvíjet své kompetence v řízení.  

Co Vám manažerský program přinese?


SEBEPOZNÁNÍ / Dozvíte se, jaký jste osobnostní typ a jak s ním pracovat.
LEADERSHIP / Zjistíte, jak efektivně vést váš tým v souladu s vaší strategií.
MOTIVACI / Seznámíte se s různými nástroji, jak vést a motivovat vaše kolegy.
SPOLUPRÁCI / Budeme sdílet příklady dobré praxe a spolupráce napříč odvětvími.
ADAPTABILITU / Společně budeme hledat možnosti, jak adaptovat sebe i své kolegy na novou realitu.


4 workshopové bloky od dubna do října 2025
 

Přihlašujte se do 16. února 2025.

Více ZDE

Vítězný nový muzikál uvidí diváci plzeňského divadla v únoru

PLZEŇ: Divadlo Josefa Kajetána Tyla s radostí oznamuje vítěze 4. ročníku muzikálového projektu pro autory nových, původních, dosud neuvedených muzikálů INTRO ’24 mini. Stalo se jím dílo Jana Kaňky a Tomáše Javorského s názvem O děvčátku, kterému něco chybělo. Vítězný titul nastudují členové souboru muzikálu DJKT a za doprovodu orchestru ho představí 21. a 22. února 2025 na Malé scéně.

od 21.02.2025 do 22.02.2025
Autor článku: 
Martina Drbušková

Soutěžní projekt INTRO je unikátní počin plzeňského divadla, který umožňuje tuzemským autorům muzikálových projektů představit svou původní a dosud neznámou tvorbu. Vznikají tak zajímavá a originální muzikálová představení pod taktovkou Divadla J. K. Tyla, která by bez této jedinečné vyhledávací soutěže zůstala skryta široké veřejnosti,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.

Čtvrtý ročník soutěžního projektu INTRO se zaměřil na komorní muzikály pro maximálně pět herců a maximálně pětičlennou kapelu. Odbornou porotu tentokrát zaujalo dílo o poněkud zvláštním nalezeném dítěti a zaměstnancích jistého dětského domova, kteří jsou vystaveni okolnostem, se kterými neumí pracovat. „Původně jsem přesně věděl, o jakém tématu chci psát… ale pak jsem zjistil, že by to nejspíš nefungovalo. Nezbylo mi nic jiného než rychle najít nové téma. A popravdě to byla ta nejtěžší práce. Psaní textů už potom byla radost, takže zanedlouho jsem mohl předat hotové libreto Honzovi, který následně skládal hudbu,“ říká o vzniku muzikálu Tomáš Javorský, učitel biologie z Domažlic, jenž se věnuje divadlu na amatérské úrovni jako herec, režisér, dramaturg i scénárista. Autorem hudby je skladatel, pedagog a trombonista Jan Kaňka. Autoři svým letošním úspěchem opětovně prokázali svůj talent, z jejich tvůrčí dílny totiž pochází i vítězný titul prvního ročníku, muzikál Kouzelné hodinky doktora Kronera. Nový muzikál se divákům představí v nastudování mladého činoherního a muzikálového režiséra Marka Davida, který v poslední době zaujal především svojí inscenací muzikálu Kinky Boots v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě.

Soubor muzikálu DJKT vyhlásil soutěžní projekt INTRO v roce 2020 s cílem podpořit původní českou tvorbu. První dva ročníky byly bez tematického omezení, 3. ročník se soustředil na díla pro děti a teenagery. Všechny přihlášené muzikály vždy posuzuje odborná porota, vítězné tituly jsou představeny za doprovodu orchestru divákům i zástupcům odborné veřejnosti na jedné ze scén Divadla J. K. Tyla. Autorům je po uvedení předána audio i videonahrávka inscenace k další propagaci.

Vstupenky mohou diváci zakoupit od 15. listopadu v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, 301 00 Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.

PLUSKO: (Ne)dělej drama!

UHERSKÉ HRADIŠTĚ: Přemýšlíš o herectví? Láká tě to, ale není pro tebe snadné mluvit před lidmi? Slovácké divadlo v rámci svého projektu Plusko zve na herecký workshop, kde se v krátkosti seznámíš s vybranými hereckými technikami. Budeme zkoumat, jak být na jevišti přítomný, přijmout nedokonalost, vnímat a reagovat na podněty. Vyzkoušíme si techniku práce s emocemi a jak si pomoci při tvorbě jevištní a také dramatické situace. Nechte se sami sebou překvapovat a užijte si s námi pohodové kreativní odpoledne!

16.02.2025
14:00 - 19:00
Autor článku: 
Daniela Evjáková/ika

Lektorka workshopu Daniela Evjáková, režisérka (SK/CZ)

Daniela Evjáková absolvovala činoherní režii (JAMU, Brno), loutkoherectví (VŠMU, Bratislava) a pedagogiku hudebně-dramatického umění (UKF, Nitra). Založila Divadlo oProti, režijně spolupracovala s Divadlem Husa na provázku, HaDivadlem, Městským divadlem Zlín, pedagogicko-režijně pak se Zlínskou vyšší odborní školou hereckou v Zlíně, ZUŠ Jozefa Rosinského v Nitře, ZUŠ Senica a dalšími. Působí také v oblasti lektoringu, produkce, okrajově filmu, scénografie a výzkumu divadelní edukace. V současnosti je novou posilou Slováckého divadla, připravuje workshopy pro mládež v rámci Pluska a vede Ateliér SKRZ.

Max 8 účastníků

Věk - pro dospělé a 16+

Cena 390,-

https://www.slovackedivadlo.cz/plusko

Umělá inteligence v knihovnách – transformace služeb a procesů

ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.

Autor článku: 
Martin Krčál

Využití AI v knihovnách 

Podíváme-li se na možnosti využití AI v knihovnách, musí nás napadnout její využití v oblasti vyhledávání a poskytování informací. Důležitou roli zde mohou hrát AI asistenti, kteří usnadňují a zrychlují poskytování faktografických informací a zdrojů. Tato technologie využívá pokročilé algoritmy umělé inteligence k analýze uživatelských dotazů a generování relevantních odpovědí, často doplněných odkazy na důvěryhodné zdroje. Jedním z užitečných nástrojů této kategorie je služba Perplexity, která kombinuje funkce vyhledávání s generativními schopnostmi, což uživatelům umožňuje získávat nejen odpovědi, ale také kontext a odkazy na zdroj informace. (Iorliam a Ingio, 2024) 

Vzhledem k tomu, že AI asistenti jsou schopni analyzovat velké objemy dat a učit se z interakcí s uživateli, mohou poskytovat personalizované doporučení a zvyšovat celkovou kvalitu informací, které uživatelé získávají. Tato technologie tak nejenže usnadňuje přístup k informacím, ale podporuje také efektivitu a produktivitu v různých oblastech. Výhodou AI asistentů je také možnost jejich využití na mobilních zařízeních, což umožňuje knihovníkům poskytovat faktografické informace kdekoliv, aniž by byli vázáni na místo s počítačem. Tímto způsobem se mohou více přiblížit uživatelům a poskytovat jim rychlé informace třeba mezi regály. 

Tradiční vyhledávací systémy založené na prohledávání metadat mají často problém poskytovat relevantní výsledky. Umělá inteligence však může rozšířit možnosti vyhledávání prostřednictvím pokročilých algoritmů, které dokážou z dostupných obsahů knih nebo plných textů získávat dodatečné informace, které lze využít při vyhledávání dokumentů s důrazem na sémantiku. Zjednodušeně lze říci, že na rozdíl od jednoduchého vyhledávání v metadatech může AI porozumět významu slov a frází, což vede k přesnějším a relevantnějším výsledkům vyhledávání. Mohou také analyzovat chování a preference uživatelů a tím poskytovat personalizovaná doporučení. (Shen, 2019) Techniky strojového učení lze například využít ke zpřesnění výsledků vyhledávání na základě předchozích interakcí, což uživatelům usnadní nalezení relevantních zdrojů. V oblasti rešerší tak mohou být tyto nástroje cenným pomocníkem. Za všechny jmenujme třeba Scite.ai. Tato služba dokáže nejen vyhledávat relevantní dokumenty, ale také analyzovat citace a je užitečným pomocníkem při psaní odborných textů a ve vědě a výzkumu.  

Diskuze se také vedou o tom, zda nahradí umělá inteligence katalogizátory. O úplné náhradě asi zatím nemůže být řeč, nicméně využitím zpracování přirozeného jazyka a strojového učení mohou knihovny tyto procesy zefektivnit, čímž se sníží čas a úsilí, které knihovníci potřebují. Příkladem může být projekt s názvem Smart digilinka, do něhož je zapojena i Moravská zemská knihovna v Brně. Tento projekt je financován z programu NAKI III a jeho cílem je mj. vytvořit nástroje pro strojovou tvorbu strukturálních metadat. Vzniknout by měly ale i další nástroje, zaměřené třeba na zvýšení kvality výstupů digitalizace. (Moravská zemská knihovna, 2023) V minulosti se MZK zapojila například do projektu PERO, který se zaměřil na zlepšení kvality OCR u starých tisků. Tento projekt umožňuje širšímu spektru odborné i laické veřejnosti přístup k obsahu i špatně čitelných a rukou psaných dokumentů. (Projekt PERO, [2019]) 

Výše uvedené příklady dokazují, že AI nabízí užitečné nástroje, které nejen zrychlují a zvyšují kvalitu zpracování dokumentů, ale také podporují rozvoj digitalizace a efektivnější zpřístupnění a využívání digitálních dokumentů. Jejich využití však může být ještě širší. Umělá inteligence může hrát významnou roli při analýze dat v knihovnách. Lze analyzovat data o uživatelském chování a návštěvnosti, což nám umožňuje pochopit, jak uživatelé knihovnu využívají, v jakou dobu ji nejčastěji navštěvují, které části fondu jsou nejvíce využívány apod. Základem jsou samozřejmě kvalitní datové sady (datasety). Výsledky mohou být podkladem pro rozhodování a strategické plánování v knihovně. (Cox et al., 2019) Podobně lze data využít i v marketingu, vytvářet cílené marketingové kampaně a realizovat efektivnější propagaci knihovních akcí a služeb. Tento přístup, založený na datech, umožňuje knihovnám přizpůsobit své služby tak, aby lépe vyhovovaly měnícím se potřebám jejich komunit. 

 

Závěr

Aplikace umělé inteligence ve službách a procesech knihoven představuje pro knihovny příležitost ke zlepšení uživatelské zkušenosti, provozní efektivity a poskytování služeb. Implementace AI vede k personalizaci služeb, která zvyšuje spokojenost návštěvníků tím, že jim poskytuje relevantnější a cílenější informace. Dále AI přispívá k optimalizaci provozních procesů, což vede k lepšímu využití zdrojů a vyšší efektivitě práce knihovníků. To umožňuje knihovníkům soustředit se na složitější úkoly, jako je vzdělávání uživatelů a zapojení komunity, což v konečném důsledku zvyšuje celkovou kvalitu knihovnických služeb. Tyto inovace nejen zlepšují uživatelskou zkušenost, ale také posilují roli knihovny jako moderního centra znalostí a informačních služeb v digitálním věku. 

Integrace AI zároveň představuje pro knihovny značnou výzvu, vyžadující investice do technologií, školení zaměstnanců a přizpůsobení stávajících struktur. Pro knihovníky bude klíčové důkladně tuto technologii poznat a začít ji aktivně využívat v praxi. K tomu mohou sloužit různé formy vzdělávání, jako jsou školení a kurzy. Karolina Andersdotter navrhuje také pořádání tzv. učících kruhů (learning circles), kde se diskutuje o využití AI v knihovnách. (Andersdotter, 2023) V Moravské zemské knihovně jsme zavedli AI hranatý stůl, kde se zaměstnanci pravidelně setkávají a diskutují o možnostech využití AI ve službách a pracovních postupech. Aktuálně přemýšlíme o sérii vzdělávacích aktivit zaměřených na konkrétní AI nástroje. Důležité je také zajistit předplatné pokročilých verzí AI nástrojů pro zaměstnance, aby si je mohli průběžně vyzkoušet a osvojit.    

Některé pracovní pozice mohou být v budoucnu nahrazeny AI, což nutí vedení knihoven včas přemýšlet o rekvalifikaci svých pracovníků a přípravě na tyto změny. Přestože cesta k plnému využití potenciálu AI není bez překážek, přínosy, které tato technologie může přinést, jsou nepopiratelné. Knihovny, které dokážou úspěšně zvládnout tuto transformaci, budou lépe připraveny reagovat na dynamicky se měnící potřeby svých komunit a zajistí si tak svou relevanci a potřebu i v budoucnosti. 

 

Použitá literatura 

ANDERSDOTTER, Karolina, 2023. Artificial intelligence literacy in libraries. Online. Journal of Information Literacy. 2023-12-03, vol. 17, no. 2. Dostupné z: https://doi.org/10.11645/17.2.14. [cit. 2024-10-21]. 

COX, Andrew M.; PINFIELD, Stephen a RUTTER, Sophie, 2019. The intelligent library. Online. Library Hi Tech. 2019-09-16, vol. 37, no. 3, s. 418-435. ISSN 0737-8831. Dostupné z: https://doi.org/10.1108/LHT-08-2018-0105. [cit. 2024-10-21]. 

IORLIAM, Aamo a INGIO, Joseph Abunimye, 2024. A Comparative Analysis of Generative Artificial Intelligence Tools for Natural Language Processing. Online. Journal of Computing Theories and Applications. 2024-02-29, vol. 1, no. 3, s. 311-325. ISSN 3024-9104. Dostupné z: https://doi.org/10.62411/jcta.9447. [cit. 2024-10-21]. 

MORAVSKÁ ZEMSKÁ KNIHOVNA, 2023. Smart digilinka - strojové učení pro digitalizaci tištěného dědictví. Online. 11.03.2023. Dostupné z: https://www.mzk.cz/o-knihovne/vyzkum-projekty/naki-iii/smart-digilinka. [cit. 2024-10-21]. 

SHEN, Yi, 2019. Emerging scenarios of data infrastructure and novel concepts of digital libraries in intelligent infrastructure for human-centred communities: A qualitative research. Online. Journal of Information Science. Vol. 45, no. 5, s. 691-704. ISSN 0165-5515. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/0165551518811459. [cit. 2024-10-21]. 

Projekt PERO, [2019]. Online. Dostupné z: https://pero.fit.vutbr.cz/about. [cit. 2024-10-21]. 

 

Zdroj: U NÁS, Knihovnicko-informační zpravodaj Královéhradeckého kraje, roč. 34 (2024), č. 4

 

 

Pět nových pořadů, pět různých pohledů. ČT posiluje své publicistické portfolio

ČR: Od 13. ledna 2025 rozšíří Česká televize své publicistické portfolio o pět nových pořadů. Tři z nich – Fenomén doby, Reportéři+ a Galerie Selfie – doplní současnou nabídku na programu ČT1 v pondělním večerním vysílacím čase spolu s dosavadním pořadem Bilance. Další dva formáty – Události, komentáře týdne a De facto – představí ČT24 o sobotních odpolednech. Cílem je diverzifikovat obsah veřejnoprávní publicistiky, poskytnout divákům hlubší vhled do klíčových témat a zároveň představit inspirativní osobnosti a řešení společenských problémů.

13.01.2025
Autor článku: 
Radek Konečný

„Publicistika má v pondělním večerním vysílacím čase své tradiční místo díky pořadu Reportéři ČT, nyní se tento prostor ještě více otevře. Díky novým formátům získají diváci možnost setkávat se se širším spektrem témat a přístupů,“ říká ředitel programu České televize Milan Fridrich. V pondělním vysílacím čase od 21:50 se na ČT1 budou nově střídavě objevovat tři premiérové formáty Fenomén doby, Reportéři+ a Galerie Selfie doplněné o stávající měsíčník Bilance. Každý z nových pořadů poběží jednou měsíčně, a to vždy v pondělní premiéře a následně ve dvou reprízách.

Fenomén doby se zaměří na závažné celospolečenské problémy, které dosud nemají v rámci tradiční reportážní publicistiky dostatečný prostor. Chce přinést velkou a otevřenou aktuální publicistiku, která zasáhne široké spektrum témat – společenských, politických, kulturních, sportovních i kriminálních s celospolečenským přesahem. Reportážní přístup bude vycházet z perspektivy občanů a přiblíží problematiku z pohledu širší veřejnosti.

Stěžejní pořad aktuální publicistiky Reportéři ČT v lednu oslavil dvacáté výročí. V roce 2024 dokázal oslovit více než 3,8 milionu dospělých diváků. Tento formát nyní rozšíří Reportéři+. Přinesou unikátní pohled do zákulisí novinářské práce a komplexnější pohled na investigativní témata. Pořad nabídne rozpracování vybraných kauz do větší hloubky, poodhalí jejich vývoj, analýzu příčin, dopadů na každodenní život a možnosti řešení. Vzniká tak formát kombinující investigaci, příběh a tzv. solutions journalism.

Galerie Selfie bude pozitivně laděnou publicistikou přinášející inspiraci. Nabídne portréty známých i neznámých osobností z nejrůznějších oborů lidské činnosti, které svým příkladem přinášejí do společnosti pozitivní změny. Pořad představí inspirativní lidi, umělecké počiny, české úspěchy ve vědě nebo osobnosti, které zlepšují prostředí kolem sebe. Část záběrů si přitom respondenti natočí sami, což umožní divákům nahlédnout do jejich světa z bezprostřední blízkosti.

 

Soboty ve znamení analýz, fact-checkingu a vyvracení dezinformací

Na zpravodajské ČT24 se v sobotním programu od 12:30 střídavě objeví dva nové formáty. „Výrazným způsobem rozšiřujeme nabídku původních a, nutno říci, náročných novinářských disciplín – prohlubujeme prvky investigace, zaměřujeme se na solution journalism a na hledání řešení problémů. Reagujeme i na fenomén dnešního mediálního světa, tedy na důsledné ověřování skutečností. Cítíme v tom příležitost i velkou výzvu,“ vysvětluje ředitel zpravodajství a publicistiky ČT Petr Mrzena.

 

Události, komentáře týdne přinesou v šedesátiminutovém unikátním diskusním formátu klíčové události uplynulého týdne analyzované z různých úhlů pohledu a doplněné o komentáře předních osobností veřejného života.


Pořad De facto se pak zaměří na fact-checking a odhalování dezinformací. Mapuje hlavní události v tuzemsku i zahraničí, sleduje veřejnou debatu, sociální sítě, rozebírá fakta a verifikuje výroky, čímž přispívá k orientaci diváků v současném komunikačním prostoru.

 

Konkrétní data premiér jednotlivých pořadů představí Česká televize na začátku roku.

 

Co se dělo za dlouhých zimních večerů

PŘÍBOR: Komponovaný pořad o životě "sprostného" lidu. (repríza) v Centru tradičních technologií Příbor pobočka Muzea Novojičínska.

Jak mohly opravdu vypadat takové tradiční přástky v 18. století? Na to se pokusíme odpovědět v pořadu o životě "sprostného" lidu, který přesto, že v něm zazní písničky i pohádky, není vhodný pro děti!

Pohled na lidovou kulturu z historického hlediska vnímanou jako život "sprostného" lidu velkou měrou ovlivnily konstrukty národních buditelů a prvních národopisných pracovníků, ale pravdou je, že se mnohdy jedná o značně zkreslený až idealizovaný obraz.

29.01.2025
17:00 - 18:30
Autor článku: 
Monika Chromečková/jal

„V našem pořadu se pokusíme nahlédnout do minulosti, jak asi tak mohly reálně vypadat takové venkovské přástky, které byly typické pro zimní období. Pořad není vhodný pro děti zejména proto, že přástky měly mimo jiné i silný sexuální podtext a lidová mluva byla skutečně jadrná a plná sprostých slov“, uvedl Václav Michalička etnolog a vedoucí Centra tradičních technologií Příbor.

 

V pořadu vystoupí: PhDr. Václav Michalička, Ph.D. (etnolog) a Petr Sovják (valašský gajdoš)

Počet míst je omezen, proto si můžete vstupenky zakoupit v předprodeji na pokladně Centra tradičních technologií v Příboře od pondělí 6. 1. 2025

 Vstupné 100,-

Na komponovaný pořad  nelze uplanit slevu na vstupném a volné vstupenky Muzea Novojičínska

https://www.muzeumnj.cz/pribor/akce/co-se-delo-za-dlouhych-zimnich-veceru2

Adresa konání pořadu: CETRAT Příbor Lidická 50, 74258 Příbor

Maloměšťáci režiséra Ivana Buraje se odehrají v HaDivadle naposledy

BRNO: HaDivadlo – scéna Centra experimentálního divadla – naposledy uvede oceňovanou inscenaci Maloměšťáci. Jde o jednu z nejvýznamnějších inscenací končícího uměleckého šéfa a režiséra Ivana Buraje v HaDivadle, který za její režii získal v roce 2019 Cenu Divadelních novin. Derniéra proběhne v neděli 12. ledna 2025.

12.01.2025
Autor článku: 
Tereza Teerink Turzíková

Brněnské HaDivadlo čeká od příští Sezony 51 (2025/26) nové umělecké vedení, které tak vystřídá aktuálního uměleckého šéfa Ivana Buraje, který stál v čele této scény od roku 2015. Druhá polovina Sezony 50: Obzory tak bude patřit nejen připomínání padesátiletého výročí HaDivadla, ale i reflexi Burajova šéfovského a režijního působení v posledních deseti letech. Její součástí bude i slavnostní derniéra divácky úspěšné a kriticky ceněné inscenace Maloměšťáci, která patří k jedné z dosavadních nejvýraznějších režií Ivana Buraje. Uskuteční se v neděli 12. ledna 2025 od 19.30 s autorským úvodem režiséra od 19.00.

Maloměšťáci podle hry Maxima Gorkého měli premiéru v Sezoně 44: Práce v prosinci 2018. Gorkého realistické drama, které bylo hojně uváděno za předchozího režimu, bylo v HaDivadle vykládáno optikou současných krizí. Autorkou detailní historizující scény byla Lenka Jabůrková, dramaturgem inscenace Matěj Nytra. V roli otce rodiny a „buržoazního vykořisťovatele“ Bezsemenova se představil Cyril Drozda se Simonou Pekovou jako jeho ženou Akulinou Ivanovnou. Součástí obsazení jsou přitom současní (Jiří Miroslav Valůšek jako Petr) i bývalí dlouholetí členové souboru HaDivadla (Táňa Malíková jako Taťána, Magdalena Straková jako Polja, Mark Kristián Hochman jako Nil a další).

„Inscenace Maloměšťáci se mohla odehrát v této podobě pouze v HaDivadle. V divadlech s balkonky a ozdobami by naše scénografie působila jako kapitulace na současné divadlo. Ovšem v HaDivadle, v jeho strohé atmosféře blackboxu a s nadhledem hlediště, jakoby do té černoty prostoru přistála vesmírná loď, která přinesla ,jiné divadlo'. Maloměšťáci jsou pohráváním si s žánrem ,historického realismu', je to esej o zmrtvování lidí, prostorů a žánrů, hraní si s ambivalencí nostalgie v časech neexistující vize budoucnosti. Kdesi jsem četl, že malířské zátiší je definováno také jako osamělý nebo mrtvý život. Takhle jsme chtěli představit naše současné maloměšťáctví, které je vůči velkým výzvám současnosti, jako je třeba klimatická krize, naprosto mrtvé. Chtěli jsme zkoumat tuto mrtvolnost. A taky si hrát s představou vykládání Gorkého očima Čechova,“ říká Buraj.

Ivan Buraj za režii inscenace získal Cenu Divadelních novin 2019 v kategorii Činoherní divadlo. Inscenace se dočkala i pozitivních kritických ohlasů, které obzvlášť oceňovaly Burajovu interpretaci ikonického socialisticky-realistického textu. „Burajovi stačí velmi málo slov k tomu, abychom přečetli charakter i aktuální situaci každé z postav. Herci jsou přesní, uvolnění, na sebe napojení. Souhra mladých s bardy brněnských malých scén, Cyrilem Drozdou (Milošem Černouškem) a Simonou Pekovou v rolích Bezsemenovových, působí až neuvěřitelně přirozeně,“ uvádí Marie Reslová ve své recenzi pro Divadelní noviny.

Další plánovanou derniérou této sezony v HaDivadle bude Burajův Humanismus 2022, jehož scénář napsal ve spolupráci s filmařem Bohdanem Karáskem. Poslední představení se uskuteční v pátek 11. dubna 2025 od 19.30 s autorským úvodem od 19.00. Na reperotáru HaDivadla tak z Burajových režií do nadcházející sezony zůstane Strýček Váňa, Jenom konec světa a nejnovější inscenace Noc tribádek. Diváci se kromě představení v HaDivadle mohou těšit na sérii komentovaných projekcí filmových remediací výrazných inscenačních počinů Burajovy éry, které budou ve spolupráci s Galerií TIC uvedeny v Kině CIT na Radnické během jarních měsíců.

Maloměšťáci
Sezona 44: Práce
Premiéra: 13. prosince 2018
Autor: Maxim Gorkij
Režie: Ivan Buraj
Překlad: Bohumil Mathesius
Dramaturgie: Matěj Nytra
Scéna: Lenka Jabůrková
Kostýmy: Kateřina Marai


Kostýmní spolupráce: Kateřina Kumhalová
Obsazení: Táňa Malíková j.h., Magdalena Straková j.h., Jiří Miroslav Valůšek, Cyril Drozda, Simona Peková, Jan Lepšík j.h. / Miroslav Bumbálek j.h., Jiří Svoboda j.h., Mark Kristián Hochmann j.h., Lucie Andělová j.h. / Anna Čonková j.h., Jáchym Sůra / Šimon Obdržálek j.h., Magdalena Kuntová, Kateřina Kumhalová

„Víte, co to je láska? Láska!“

Petr by chtěl dostudovat práva a mít práci. Taťána by chtěla, aby jí Nil naslouchal a také aby ji miloval. Nil chce, aby přišel nový a spravedlivější svět. Polja chce jít do divadla.

Ikonický text ruského realistického dramatu. Útulný interiér z přelomu 19. a 20. století jako symbol zlatého věku rodiny. Slušní lidé a čajový servis. Život s jasnými hranicemi mezi tím, co je venku a co vevnitř. Práce jako ochrana těchto hranic. Konverzace a kostýmy – nuda interiéru. Kolik je hodin?

Otec rodiny – Vasil Vasilijevič Bezsemenov pronajímá byty mladým lidem. Nemá rád dlužníky, dobrodruhy ani židy. Jeho dům – jeho hrad a hlavně jeho pravidla! Teplo rodinného krbu. Ale co když je tento krb počátkem požáru? Generační konflikt?

Peklo domova! Jak se vyhnout frašce do nekonečna opakovaných konfliktů, které už ztratily svůj smysl? Není naše společnost v současnosti obětí jednoho z těchto konfliktů? Můžeme definovat sebe jedině skrze svého nepřítele? Kdo má právo soudit? Jak se nestat pevností a být schopen přijímat cizí? Není konec konců všechno cizí – i my sami? Boj s interiérem sebe sama! Uvidět cizí v sobě! Chvála temnoty.

www.hadivadlo.cz

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Instituce a kulturní zařízení