PŘÍBRAM: Hudební festival Antonína Dvořáka pokračuje ve čtvrtek 5. května koncertem souboru Stratos Quartett. Čtveřice mladých muzikantů tří národností – rakouské, české a japonské - Katharina Engelbrecht (housle), Magdalena Eber (viola), Jan Ryska (violoncello) a Mari Sato (klavír) vystoupí od 19 hodin v příbramské Galerii Františka Drtikola na Zámečku. Více již v rozhovoru s violoncellistou Janem Ryskou.
Už jste v Příbrami někdy koncertovali?
Bohužel ne. O to více se ale na naše vystoupení 5. května těšíme.
Máte k tomuto městu nějaký bližší vztah?
Ano, a to především díky panu Antonínu Dvořákovi III. a paní Albíně Houškové. S oběma jsem měl to potěšení se poznat a spolupracovat na některých projektech, jako například na soutěži komorní hudby Antonína Dvořáka.
S jakým repertoárem v Příbrami vystoupíte?
Stěžejním dílem programu je pochopitelně Dvořákův 2. klavírní kvartet Es Dur, op. 87. Dle mého názoru je to jeden z vrcholů mistrovy tvorby a vrchol romantického komorního repertoáru vůbec. Každá věta přináší naprosto odlišný charakter s typickou Dvořákovou melodičností, která mne jako interpreta, ale i jako posluchače vždy okamžitě okouzlí. V první polovině koncertu pak zazní Mozartův klavírní kvartet Es Dur spolu s velmi zajímavou, kratší kompozicí ve Francii žijícího českého skladatele Kryštofa Mařatky - Exaltum.
Proč zrovna tento program?
Podobně jako takřka ve všech odvětvích lidské činnosti je i v hudbě důležitá komunikace. Nejen na pódiu mezi interprety a publikem, ale i dlouho předtím. Proto si velmi cením spolupráce s paní Houškovou, ředitelkou festivalu. Je potěšení vybírat program s někým, kdo má pro hudbu podobné nadšení a vkus. Snažili jsme se najít tu správnou kombinaci děl, která by byla průřezem repertoáru klavírního kvarteta a zároveň osloví posluchače. Zda se nám to povedlo, nechám na posouzení publika.
Festival nese jméno Antonína Dvořáka. Jakou roli hrají Dvořákovy skladby ve vašem repertoáru?
Velkou. Opravdu velkou! Dvořákova díla mne provázejí již od útlého dětství. Pamatuji si na moment, jak jsem jako malé předškolní dítě seděl před rádiem a takřka s otevřenou pusou poslouchal 9. symfonii. Byl jsem u vytržení. Myslím, že to byl i jeden z momentů, který přivedl moji maminku na nápad vzít mne na výuku violoncella. Později, pochopitelně, mne uměleckým "životem" kromě komorní hudby provází především Dvořákův violoncellový koncert, se kterým jsem vyhrál konkurz do vídeňské opery. Naposledy jsem ho měl možnost přednést loni v listopadu v Kawasaki s tamní filharmonií.
BROUMOV: Říjen bude v broumovském klášteře spojen s měsíční hudební rezidencí české zvukové umělkyně Lucie Páchové a gruzínského hudebníka Alexandra Mishelashvili. Oba muzikanti zapojí do své tvorby i místní studenty a hudebníky. Veřejnosti se představí během závěrečného vystoupení na konci rezidenčního pobytu.
ČR-ZAHRANIČÍ: Komorní příběh o bolavé minulosti a složitých mezilidských vztazích uspěl v jihokorejské metropoli na festivalu Seoul International Drama Awards. Snímek Svatá, který pro Českou televizi natočil režisér Jiří Strach, získal ocenění v kategoriích nejlepší televizní film a nejlepší herečka. Porota tak ocenila mistrovský výkon Jiřiny Bohdalové při ztvárnění psychologicky náročné postavy. Hlavní roli pro legendu nejen stříbrného plátna napsal scenárista Marek Epstein. Svatá měla televizní premiéru letos 19. května, je dostupná v iVysílání ČT.