<p>NOVÉ MĚSTO NAD METUJÍ: Významnou součást lidové kultury představují kroje. V Čechách, na Moravě a ve Slezsku vznikaly kroje, které odrážely stupeň bohatství oblasti, stav a věk nositele, příležitost ke které byly nošeny i způsob života. Slovník spisovné češtiny definuje kroj jako „oděv charakteristický pro určitý kraj, dobu…“ Královéhradecký kraj uděluje od roku 2002 Zlatý kolovrat – ocenění pro tvůrce v oblasti lidových řemesel. V roce v roce 2009 získala toto ocenění Eva Tatoušková z Nového Města nad Metují, a to za šití lidových krojů a dobových oděvů.</p> <p>Největší změny v lidovém oblékání proběhly na konci 18. a v prvním desetiletí 19. století. Předpoklady k tomu vytvořilo zrušení nevolnictví v roce 1781 a také rostoucí hospodářská úroveň na venkově i ve městech. Z hlediska vědy o lidovém oděvu je kroj chápán jako tradiční oblečení zejména obyvatel venkova. Kroj je vnímán jako druh uniformy, jako neměnný celek, který má dané způsoby úpravy, volbu barev, kombinaci prvků atd. Velký zájem o kroje a jeho dokumentaci se datuje do 2. poloviny 19. století. Na našem území se kroje přestávaly nosit právě v polovině 19. století a nejkratší životnost měl ve středních Čechách, tedy v okolí Prahy. V Čechách se kroj nejdéle udržel na Chodsku. O něco déle se nosil kroj na Moravě a nejdéle se udržel na Slovácku.</p> <p>Kroje – mé zaměstnání, láska i řehole </p> <p>„Jsem vyučená dámská krejčová a celý život se této profesi věnuji. Ke krojům mne přivedla moje kamarádka, která potřebovala ušít kroje. A protože jsem chtěla, aby vypadaly opravdu tak, jak mají, začala jsem se o ně zajímat víc. Když jsem byla malá, strašně ráda jsem poslouchala vyprávění své babičky. Byla to prostá žena, která měla opravdu těžký život. Měla jsem ji moc ráda a hlavně její vyprávění o tom, jaké to bylo za jejího mládí, jakou nosila sukni s pentlema,“ vypráví Eva Tatoušková a pokračuje: „Dokumentaci ke krojům získávám velice obtížně. Snažím se ušít kroj co nejvěrněji, proto jsem začala sbírat staré kroje. Něco se mi podařilo získat prostřednictvím knihovny nebo internetu. Mám zdokumentovány Čechy, Moravu ne – neláká mne tolik. Někdy se mi podaří získat i vzory, které nemají ani muzea v dané oblasti. Sbírám veškerou literaturu o krojích a dobových oděvech, protože nikdy nevím, co budu šít třeba za rok.“</p> <p>Sbírka krojů – zdroj inspirace</p> <p>Eva Tatoušková má ve sbírce 20 originálních kompletních krojů a spoustu krojových součástí. Jen kyjovských zástěr je kolem dvacítky, jsou z různého období, některé jsou velice pěkné, na jiných je vidět, že švadlena nebyla moc zručná. A právě to je na nich milé. Sběratelka vlastní kroje z celých Čech, Moravy a některé i ze Slovenska. Kroje do své sbírky získává za symbolické ceny, nebo je dostává od lidí darem, a to od těch, kteří doma dlouho opatrovali kroj po předcích, ale jejich děti o něj nemají zájem. Dříve byly kroje ve velké vážnosti a předávaly se další generaci jako poklad. V roce 2003 se sama zúčastnila výstavy na novoměstském zámku a kroje půjčuje i na další výstavy. V roce 2009 připravila výstavu v Červeném Kostelci u příležitosti Mezinárodního folklorního festivalu. Od roku 2008 je držitelkou certifikátu Orlické hory – originální produkt.<br />
Materiál potřebný k šití krojů se velice těžko shání. Většina textilních továren u nás zkrachovala, a tak musí Eva Tatoušková volit kompromis. Většina látek se totiž nedá koupit – těžce se zajišťuje krojové sukno, stuhy a další doplňky. Naštěstí žije v Polici pan Zítka, který vyrábí tradiční kanafas.</p> <p>Začátek nebyl lehký</p> <p>„Nejvíce jsem se natrápila s mužským krojem pro muzeum v Poličce, jedním z mých prvních. Byl to ručně šitý a vyšívaný kroj. V muzejních sbírkách se žádný nezachoval, a proto si u mne objednali jeho přesnou repliku. Nejhorší je, že výšivky nejdou na sukno předkreslit, musí se vyšít tzv. z ruky. Pro mne je nejsložitější ušít kroj, který nemám zdokumentovaný plně celý, a třeba mi chybí část vzoru. To si pak večer nebo v noci sednu a říkám si, jak to asi tenkráte dělali. Šití každého kroje je pro mne tak trochu dobrodružství. Nejraději mám české kroje – třeba takový chodský nebo turnovský kroj, nebo kroje z Orlických hor, to je nádhera. Moravské kroje se mi zdají někdy moc přezdobené. Nejdále doputoval můj kroj do USA, do Texasu, kde v něm krajanka vyhrála titul Miss Texas. Ale posílala jsem kroj i na Kanárské ostrovy, některé krojové součásti jsou v Japonsku. V Evropě pak jsou mé kroje v Belgii, Chorvatsku, Velké Británii, Polsku, Norsku, Švédsku atd. Tyto zahraniční zakázky většinou zadávají Češi, kteří tam dlouho žijí, nebo chtějí dát kroj jako dárek. I když mi šití krojů zabere nekonečné hodiny studia, zkoumání a hledání, když pak vidím, že se kroj líbí, je to pocit k nezaplacení.“<br />
Eva Tatoušková navázala spolupráci se skanzenem v Polsku v obci Kudowa Zdroj. Pro ně šili kroje a vloni jim zapůjčili staré kroje na výstavu. Ta se setkala s velkým ohlasem, a tak se bude za rok opakovat. Každoročně jezdí do skanzenu v Krňovicích, který patří rodině Zárubových. Ti dokázali zachránit a z vlastních prostředků opravit několik historických objektů. Jezdí i na řemeslné trhy v naší republice.</p> <p>Dobové oblečení</p> <p>„Mimo šití krojů se věnuji také šití dobového oblečení. Např. pro zámek v Ratibořicích jsem šila kostým pro pana Leopolda, paní kněžnu, komorné atd. V posledních dvou letech se šijí historické uniformy z roku 1866, ale i z 1. světové války. Včera jsem obdržela objednávku na další vojenský kabátec z období baroka, a na něm jsou všechny viditelné švy šité ručně. Velkým hitem jsou i lněné košile. Ty jsou trochu stylizované, ale dají se i běžně nosit. Nedávno jsem posílala jednu do Liberce, a ta se tak líbila, že se v ní zákazník bude ženit,“ dodává nositelka Zlatého kolovratu.</p>
ČR-ZAHRANIČÍ: Vousatý, šlachovitý muž se stále usměvavýma modrýma očima, kterého můžete potkat v každé roční době při koupání na pražském Džbánu, nebo někde na kole. Taky ale na kajaku, na kterém v posledním desetiletí postupně splouvá nejdelší evropské řeky od pramene až k ústí. Začal Labem, Dunajem a Odrou, pokračoval Rhônou, Rýnem, Vislou a Seinou a příští rok se chystá na některou z řek vysoko na severu. Pobýval totiž celkem 15 let ve Švédsku a v Dánsku a sever je jeho druhým domovem. Čtrnáctkrát běžel slavný lyžařský Vasův běh ve Švédsku a přešel na lyžích grónský pevninský ledovec. A spoluzaložil Arktický festival, kterého se letos konal už 6. ročník. Kdo by za tou tváří drsného sportovce a polárníka hádal i Zdeňka Lyčku – diplomata, dokonce velvyslance, a také překladatele z dánštiny? O tom všem bude tento rozhovor.
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?
ČR: Fakt, že jsou do seznamů UNESCO zapisovány architektonické památky, je všeobecně známý. Již méně se ví, že sem patří také tradice, které skupina obyvatel pokládá za své kulturní dědictví a předává je dalším generacím. Podmínkou pro zápis do mezinárodního Reprezentativního seznamu nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO je předchozí uvedení na Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR, který nyní čítá 33 položek. Téměř před deseti lety v r. 2015 přibyla do tzv. národního seznamu „Betlémská cesta v Třešti“. Co tomuto výjimečnému ocenění předcházelo, jak se připravuje taková nominace a co z ní pro nositele tradice následně vyplývá? Naší průvodkyní po Cestě na Seznam bude za nominační tým Mgr. Eva Kolajová, vedoucí Regionálního pracoviště tradiční lidové kultury, Muzeum Vysočiny Třebíč, společně s Ing. Pavlem Brychtou, předsedou Spolku přátel betlémů v Třešti.