ČR: Násilí, které se odehrává v soukromí, za zavřenými dveřmi, zůstává pro oběti často velkým traumatem. Na dětech, ať už jsou jeho svědky, nebo přímými oběťmi, pak zanechává stopy, které se později podepíší na jejich chování ve vlastních rodinách. Proto je třeba o domácím násilí mluvit, chránit jeho oběti a dodat jim odvahu situaci řešit. V současné době se o tomto problému konečně začíná diskutovat v médiích, reflektují ho různé umělecké aktivity (například, jak uslyšíte v tomto podcastu, Divadlo Dvě na třetí, které používá metodu Divadlo utlačovaných), ale začínají si ho všímat i politici. Jedním z nich je senátorka Miluše Horská, která se této problematice věnuje dlouhodobě. Koncem března letošního roku uspořádala jako předsedkyně Výboru pro sociální politiku spolu s iniciativou Bez trestu expertní kulatý stůl v Senátu. Upozornil na předsudky a zlehčování domácího násilí, které bohužel v současnosti nezřídka ovlivňují trestní řízení i rozhodování soudů. Jak upozorňuje Miluše Horská i v našem podcastu, je třeba nejen informovat a vzdělávat soudce, ale také poskytovat veškerou podporu obětem domácího násilí, aby neměly strach o svém problému promluvit.
PRAHA: Jiří Opěla (25. 12. 1939 – 2. 10. 2023) byl unikátní osobností, která stála u zrodu úspěchů Pražského komorního baletu, když si vzal v 70. letech na starost jeho produkci. Pavel Šmok o něm říkal: „Bez Jirky Opěly už bychom už neexistovali.“ Obchodní duch a radost z náročných úkolů jej provázely celý profesní život a pro Pražský komorní balet se stal nepostradatelným, jedním z těch, bez kterých by soubor nepřeklenul těžká období, člověk, o jakém jste přesvědčení, že s vámi zůstane navždy.
PARDUBICE: Jedna z významných staveb architekta Josefa Gočára, Winternitzovy automatické mlýny, se po třech letech intenzivní rekonstrukce otevřela veřejnosti. Historický komplex budov, který byl v provozu více než 100 let, zažívá transformaci na moderní kulturně-společenskou městskou čtvrť. Iniciátorem proměny celého areálu je Nadace Automatické mlýny manželů Smetanových. Ti koupili areál v roce 2016 a k obnově národní kulturní památky přizvali město Pardubice a Pardubický kraj. Rekonstrukci celého areálu za tři čtvrtě miliardy korun nastartovala možnost 400 milionové evropské dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), kterou vlastníci objektů dohromady získali prostřednictvím ITI Hradecko-pardubické aglomerace.
Podrobnosti najdete v připojené tiskové zprávě.
ČR: Společnost GLAZ Bridge právě vyhlásila veřejnou soutěž Funerary Art competition Open call vol II. na řešení současných funerálních stél a náhrobků pro interiér i exteriér. Povinným materiálem jsou opět sklo, kámen, kov nebo beton. Soutěž se uzavírá 15. 1. 24 a na konci února budou vyhlášeni umělci, jejichž vybraných dvanáct vítězných objektů bude zařazeno do druhé kolekce Glaz Bridge projektu. Výstava proběhne v létě 2024 částečně opět v Uměleckoprůmyslovém muzeu. První vybraná autorka již byla odtajněna-je jí uznávaná malířka Lucie Jindrák Skřivanová.