LIBERECKÝ KRAJ: Blíže představit turistům i obyvatelům kraje to, co proslavilo region po celém světě, má za cíl unikátní projekt s názvem Křišťálové údolí — Crystal Valley. Dokládá, že staletá tradice výroby šperků, skla a bižuterie je stále živá. Poprvé otevře své brány Křišťálové údolí o víkendu 26. a 27. října a nabídne dva dny otevřených dveří v téměř 50 sklárnách, ateliérech, muzeích a školách v Českém ráji, Lužických horách, Jizerských horách a Krkonoších.
Právě v posledně jmenovaném regionu bude k vidění leccos pozoruhodného.
Harrachov
Sklárna a minipivovar Novosad & syn patří mezi nejstarší nepřetržitě fungující sklárny na světě; byla založena roku 1712 a věnuje se tradiční ruční výrobě foukání skla. Již dvě desítky let vítá ve svém provozu návštěvníky a Víkend Křišťálového údolí bude další příležitostí, kdy bude možno vidět skláře v akci. Hosté zde vidí ruční tvarování skla přímo u pece a po dohodě si lze pod odborným vedením vyfouknout vlastní výrobek.
Dále navštíví historickou brusírnu — světový unikát, kde se brousí na přírodních kamenech na dřevěných stolicích poháněných vodní turbínou. Dále tu mohou navštívit pivovar a ochutnat pivo, které získalo desítky ocenění. V areálu je veliká prodejna skla, unikátní muzeum skla a pivní lázně. Děti ale i dospělí mohou zkusit svou řemeslnou zručnost v tvořivé dílničce, kde si lze na sklo vyrýt anebo namalovat vlastní motivy.
„Harrachovská sklárna je v Libereckém kraji skutečným průkopníkem propojování sklářské výroby s cestovním ruchem. Krásná krkonošská krajina navíc nabízí kombinaci rodinných výletů a autentického zážitku z tradičního řemesla,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Poniklá
Poniklá je jediným místem na světě, kde se dodnes zachovalo tradiční perlařské řemeslo. První dílny na foukané perličky zde vznikaly už na konci 19. století a perlařinou se často živily celé rodiny. Způsob foukání perliček a výroby ozdob se od svého počátku příliš nezměnil. Rodinná firma Rautis se zabývá výrobou tradičních vánočních ozdob ze skleněných perlí. Nevyrábí však pouze vánoční ozdoby, ale i dekorace na sváteční tabuli nebo pro firemní akce, prostorové dekorace či květinové závěsy. Návštěvník tady bude mít možnost vidět výrobu přesně tak, jako by se přenesl v čase o více než století zpět.
„Ozdoby z ponikelské firmy Rautis jsou natolik unikátní, že aspirují na uvedení v Seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO. V rodinách řady z nás se tyto ozdoby dědí z generace na generaci a jsem si jistá, že často ani nevíme, že jsou z našeho regionu. O Víkendu Křišťálového údolí si to můžeme připomenout,“ doplnila Vinklátová.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: Čtvrtým rokem pořádá projekt Mravenčí chůva se slovenskou partnerskou organizací Krajina čitateľov celoprázdninovou aktivitu Pročtené léto. Každý prázdninový týden v ní doporučují dětem, rodičům, učitelům nebo knihovníkům zajímavé knihy ke čtení a další aktivity k vybraným tématům. Letošní ročník akce má podtitul: “Slova, která si chceme pamatovat.”