<p>FRENŠTÁT POD RADHOŠTĚM: Přestože podle běžného mínění je letošní velikonoční období již za námi, ve skutečnosti tato dlouhá padesátidenní etapa teprve začala a potrvá vlastně až do Letnic. Tento časový úsek se přibližně kryje také s délkou trvání výstavy nazvané Vyšla hvězda na kraj světa. Ta představuje dřevořezy, dřevoryty a rytiny ze sbírek Muzea ve Frenštátě pod Radhoštěm, v jehož výstavní síni je také instalována.</p> <p>Její poměrně úzké zaměření, co se týče zastoupených technik výtvarného zpracování, tu jde ruku v ruce také z úzce zaměřenou rovinou jejich tematického pojetí. Centrem pozornosti tu jsou právě pašijové události, které jsou ústředním prvkem Velikonoc nejen formálního religiózního prostředí, ale i prostředí volnější lidové spirituality.<br />
I my míváme velikonoční období většinou spojeno s obyčeji, které jsou vesměs pozůstatkem a možná i určitou ozvěnou dnes už zaniklé venkovské lidové tradice. A ani ty nesou v jejím původním pojetí nesmazatelné stopy dávné, ještě předkřesťanské obřadnosti a nábožnosti. Není se ani čemu divit, že právě tato podoba slavení tzv. svátků jara je blízká myšlení člověka sekularizované a postmoderní západní společnosti posledního století. V té souvislosti proto nesmíme zapomínat na to, jak hluboká byla zároveň víra onoho „předvzdělanostního“ člověka, ačkoli se vzhledem k jejímu oficiálnímu proudu vyznačovala množstvím osobitých a svérázných prvků či odlišností.<br />
Jak se křesťanská symbolika postupem času stala těžištěm prožívání zimní periody prostého venkovského člověka, tak stejně výrazně ovlivnila i podobu a chápání jejího jarního protějšku. Svědectví o tom nalézáme například ve studnici zpěvní lidové kultury, a to třeba hned v případě velikonoční legendy, která propůjčila svá počáteční slova titulu této výstavy. Avšak nejenom zpěvní výraz příslušníků někdejšího venkova je nositelem takového svébytného religiózního obsahu, ale také řada výtvarných zobrazení vydává dodnes své doklady o spirituálních stránkách jeho života.<br />
Starobylé plošné tisky, jaké jsou na výstavě převážně k vidění, pro něj představovaly ve své živé éře zřejmě nejdostupnější vizuální artefakty tohoto druhu; nejdostupnější a nejvšednější právě jejich snadnou reprodukovatelností a způsobem jejich distribuce. Můžeme v nich spatřovat vlastně jakési předchůdce pozdějších masově šířených barvotisků a litografických vyobrazení sakrálních témat. Ty však už svou přílišnou popisností a laciným naturalizmem nebudí úžas nad půvabem, jednoduchostí a důvtipem svého zpracování.<br />
Lidové dřevořezy a anonymní či signované dřevoryty a rytiny ve své letité historii figurovaly jako výtvarné elementy samy o sobě nebo jako ilustrační součást náboženských knižních a kramářských tisků. Většina z nich pak představuje to, co v obrazové formě přibližovalo někdejším věřícím finální okamžiky pozemského života Ježíše Krista. Takovou funkci mohou pro nás plnit koneckonců i dnes, ale i bez tohoto duchovního rozměru se můžeme velice snadno pohroužit do lákavého černobílého světa jejich uměleckých a řemeslných kvalit.</p> <p>Poznámka: Výstava potrvá do 26. 5. 2013</p>
ČR-ZAHRANIČÍ: Vousatý, šlachovitý muž se stále usměvavýma modrýma očima, kterého můžete potkat v každé roční době při koupání na pražském Džbánu, nebo někde na kole. Taky ale na kajaku, na kterém v posledním desetiletí postupně splouvá nejdelší evropské řeky od pramene až k ústí. Začal Labem, Dunajem a Odrou, pokračoval Rhônou, Rýnem, Vislou a Seinou a příští rok se chystá na některou z řek vysoko na severu. Pobýval totiž celkem 15 let ve Švédsku a v Dánsku a sever je jeho druhým domovem. Čtrnáctkrát běžel slavný lyžařský Vasův běh ve Švédsku a přešel na lyžích grónský pevninský ledovec. A spoluzaložil Arktický festival, kterého se letos konal už 6. ročník. Kdo by za tou tváří drsného sportovce a polárníka hádal i Zdeňka Lyčku – diplomata, dokonce velvyslance, a také překladatele z dánštiny? O tom všem bude tento rozhovor.
ČESKÉ BUDĚJOVICE: V prosinci před šestadvaceti lety byla v centru Českých Budějovic v blízkosti dominanty města Černé věže s napětím a očekáváním otevřena nová umělecká Galerie Hrozen. Jejím zakladatelem a majitelem, duší celého podniku, byl grafik a ilustrátor Václav Johanus (1947-2024). Jeho životní cesta se bohužel náhle v únoru t.r. uzavřela. Působnost galerie byla v průběhu roku ukončena a Galerie Hrozen tak po čtvrtstoletí intenzivní činnosti završila svoji bohatou historii.
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.