BRNO: V nejbližších týdnech proběhne uzavřené výběrové řízení na nové umělecké vedení brněnského HaDivadla – scény Centra experimentálního divadla – pro období 2025–2028. Nadcházející Sezona 50: Obzory (2024/25) tak bude posledním rokem působení současného uměleckého šéfa Ivana Buraje. Rozhodnutí o novém vedení divadla by mělo padnout začátkem září 2024.
Po téměř desetiletém působení na pozici uměleckého šéfa brněnské avantgardní scény HaDivadla bude režisér Ivan Buraj odcházet do pražského Divadla v Dlouhé. Se svým dlouholetým působištěm se tak rozloučí v rámci výroční Sezony 50: Obzory, během níž bude uvedena jeho poslední režie jako uměleckého šéfa. Burajův odchod byl souboru oznámen již v minulém kalendářním roce a o potřebě zvolit nové umělecké vedení a včas tak zajistit předávání divadla se v kolektivu diskutuje již delší dobu.
Začátkem června nastoupil do funkce ředitele Centra experimentálního divadla (CED), pod něž HaDivadlo spadá, bývalý šéf produkce Divadla Na zábradlí Jan Búrik. V této pozici tak vystřídal Miroslava Oščatku, bývalého dramaturga Divadla Husa na provázku. Příprava výběru a oslovení uměleckých týmů byly pro Búrika jedním z prvních úkonů v nové funkci. Na základě debat o možných kandidátech se současným vedením HaDivadla se ředitel CED rozhodl o uspořádání uzavřeného výběrového řízení, v němž se bude volit mezi dvěma tvůrčími týmy.
Prvním z kandidujících je režisérka na volné noze Anna Klimešová, která ke spolupráci oslovila dramaturgy Petra Erbese a Borise Jedináka z Divadla Na zábradlí. Klimešová absolvovala Katedru alternativního a loutkového divadla na DAMU. Má za sebou řadu realizací jak na etablovaných kamenných scénách tak i v nezávislém divadelním sektoru. Žánrová pestrost jejích divadelních výstupů se zrcadlí na škále od činoherních inscenací, přes pohybové či komunitní projekty po loutkové inscenace pro děti i dospělé. V rámci CED režírovala již v Huse na provázku (Pozdravuju a líbám vás všecki, 2023) a Terénu (Die Reise, 2022). Tvůrčí duo Jedináka a Erbese realizovalo v Huse na provázku inscenace Setkání spiklenců (2021) a Reality (2024).
Druhý tým tvoří trojice studujících Divadelní fakulty JAMU Jan Doležel, Justina Grecová a Jana Vaverková. Ti jsou spoluautory kolektivní bakalářské inscenace Mé jméno budiž Gantenbein (2023) nebo happeningu 1000 stop zmizelých (2023) a s HaDivadlem spolupracovali na Dni ukrajinské kultury Palianytsia (2022). Využívají autorské i interpretační inscenační principy s důrazem na dramaturgii prostoru a aktivnější pozici diváctva. Své výstupy staví na principu nehierarchické tvorby. Tento princip by chtěli nabídnout k uplatnění i při vedení divadelní instituce. Doležel navíc v HaDivadle dlouhodobě působí jako asistent režie, inspicient a divadelní lektor, jako asistentka režie s HaDivadlem spolupracovala také Vaverková.
Jan Búrik přibližuje motivace pro oslovení těchto tvůrčích osobností: „Anna Klimešová je přední zástupkyní mladé generace, která se již etablovala na domácí divadelní scéně jako tvůrkyně s výrazným autorským vkladem a obrovským žánrovým rozptylem, který dokazuje její umělecké, ale i řemeslné kvality. Tvůrčí trio Jana Doležela, Justiny Grecové a Jany Vaverkové reprezentuje tu opravdu nejmladší generaci tvůrců. Budoucí absolventi JAMU se zabývají nehierarchickým přístupem k tvorbě a ve své koncepci budou chtít nabídnout tento styl práce i pro nastavení uměleckého směřování a provozu divadelní instituce. Při studování vypracovaných uměleckých koncepcí a pohovorech s týmy bude jistě zajímavé tyto rozdíly sledovat a následně z nich vybrat tu nejlepší variantu pro rozvoj této progresivní divadelní scény.“
Do 15. srpna 2024 by kandidátské týmy měly odevzdat vypracovanou Uměleckou koncepci rozvoje HaDivadla pro roky 2025–2028, která bude předložena pětičlené komisi sestavené ředitelem CED Janem Búrikem. „Složení komise jsem dlouho a pečlivě zvažoval. Pro výběr nového uměleckého týmu pro HaDivadlo jsem se snažil vybrat osobnosti z českého divadelního a akademického světa, které jsou spojením odbornosti, profesionality, zkušeností a znalostí středoevropského, českého a brněnského divadelního kontextu. Zároveň jsem se snažil najít i členy, kteří jsou s prací obou týmů z praxe více seznámeni a budou tedy pro komisi dalším zdrojem informací pro její rozhodování,“ uvádí Búrik ke složení výběrové komise.
Na základě žádosti kolektivu HaDivadla Jan Búrik navíc přislíbil zástupcům hereckého souboru možnost seznámit se s uměleckými koncepcemi a účastnit se pohovorů s tvůrčími týmy a následné diskuze jako poradní hlasy komise. Zaměstnanci HaDivadla si při volbě těchto poradních hlasů odhlasovali dlouholetou členku souboru Marii Ludvíkovou a herečku Saru Venclovskou.
„V HaDivadle se dlouhodobě zajímáme o pohyb směrem k demokratizaci a otevírání kulturních institucí. Živě diskutujeme myšlenku aplikace participativních prvků (sebe)vedení, ať už ve vztahu s diváctvem nebo i zaměstnanci. Proto vítáme alespoň možnost poradního hlasu členstva souboru ve výběrovém řízení na post uměleckého vedení divadla. Je to důležitý první krok na cestě partnerštějšího vztahu CED a divadel v něm sdružených, obzvlášť vzhledem k tomu, že doposud nebyly vyjasněny pravomoci ředitele CED ve vztahu k výběru vedení jednotlivých scén,“ doplňuje současný umělecký šéf Ivan Buraj.
Rozhodnutí o novém uměleckém vedení HaDivadla proběhne 5. září 2024. S příchodem výroční Sezony 50: Obzory by tak mělo být jasné, kdo se ujme vedení souboru s dlouholetou tradicí a neopomenutelným místem na domácí scéně divadelní alternativy.
Složení výběrové komise
MgA. Lenka Havlíková
Ředitelka Divadla X10, předsedkyně Asociace nezávislých divadel, předsedkyně Rady CED, dramaturgyně a kulturní manažerka
MgA. Petr Michálek
Rektor JAMU, kulturní manažer, herec, bývalý ředitel Městského divadla Zlín
doc. Mgr. Bohumil Nekolný
Pedagog DAMU, odborník na kulturní politiku, dlouholetý konzultant Institutu umění – Divadelní ústav
doc. Mgr. Petr Štědroň Ph.D.
Ředitel Divadla Na zábradlí, ředitel Pražského divadelního festivalu německého jazyka, člen rady CED, dramaturg, pedagog, překladatel
MgA. Jan Búrik
Ředitel Centra experimentálního divadla
+ 2 zástupci hereckého souboru HaDivadla (poradní hlasy): Marie Ludvíková a Sara Venclovská
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.
ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.
PRAHA: V závěru loňského roku uspořádal Český rozhlas v Obecním domě v Praze velkolepý sborový koncert ke končícímu Roku české hudby a 200. výročí narození Bedřicha Smetany. Jeho hlavními aktéry byly amatérské pěvecké sbory z celé republiky, které spolu s rozhlasovými symfoniky a čtyřmi sólisty připomněly nejvýznamnější sborové skladby nejen české hudby a zároveň i adventní čas. Tradice sborového zpěvu je v České republice mimořádně silná, přesto organizátory překvapilo, že zájem o akci byl tak obrovský. Celkem vystoupilo v Obecním domě na 1000 účinkujících. Tento jedinečný počin, na němž se organizačně podílel také NIPOS, vysílala v přímém přenosu Česká televize a přenášel Český rozhlas na stanicích D-dur a Vltava. I nyní si jej můžete připomenout třeba na iVysílání ČT. Program pro tento speciální večer sestavil dramaturg a šéfredaktor Českého rozhlasu D-dur Lukáš Hurník, jehož jsme požádali o rozhovor.