středa
24. dubna 2024
svátek slaví Jiří
Logo Centra experimentálního divadla
© zdroj: FB profil organizace



Terén Brna se stane Terénem

BRNO: 1. 10. 2019 zahájí činnost nová česká platforma pro performativní umění sídlící v Brně s názvem Terén. Vzniká vedle renomovaných repertoárových divadel Husa na provázku a HaDivadlo jako třetí scéna brněnské městské organizace Centrum experimentálního divadla.

Autor článku: 
TZ/ika

Terén je dramaturgická, produkční a distribuční platforma bez vlastního souboru a stálé scény, která celoročně produkuje jedinečné divadelní a hraniční umělecké projekty. Terén koncepčně pracuje s městským prostředím Brna jako s komplexním tvůrčím prostorem. Své produkce uvádí v divadelních sálech i ve specifických prostorách urbánní krajiny. Namísto jedné vývěsní estetiky Terén buduje estetickou diverzitu. Zkoumá rozhraní, ve kterém se může současné divadlo pohybovat, a jaké nástroje si pro svou komunikaci dokáže volit.

Terén vytváří prostor pro vznik inscenačních projektů s přesahy do hudebně-dramatických forem, performativních koncertů, performancí, happeningů, akcí, intervencí do veřejného prostoru a dalších formátů umělecké komunikace, ve které se lidé setkávají v živém dialogu. Terén iniciuje tvůrčí setkání autorů performativního umění s umělci z jiných uměleckých oblastí. Terén spolupracuje s iniciativami a institucemi z mimoumělecké oblasti, jako jsou akademická a vědecká pracoviště, environmentální a ekologická hnutí, neziskové organizace a další. Terén setkává oficiální a undergroundovou kulturu, zřizovanou a nezávislou scénu, profesionální i začínající umělce.

Terén produkuje vlastní inscenační projekty, které uvádí v Brně na domácí scéně a které dále distribuuje mimo Brno. Terén zkoumá současné podoby performativního umění, je prostorem pro experiment, výzkum a vzdělávání, v rámci kterého organizuje setkávání s divadelními profesionály, přednášky, diskuze a praktické dílny. Terén hledá novou životnost vztahů mezi autory a publikem, jeho misí je trvalá redefinice smyslu a pozice divadla a performativního umění ve společnosti. Program Terénu hledá odezvu u různých diváckých okruhů a komunit i mimo divadelní oblast. Terén zajišťuje podmínky pro vznik odvážných uměleckých projektů, které v tržním kulturním prostředí nemají příležitost se prosadit.

"Personální a ideová rekonstrukce Centra experimentálního divadla dala vzniknout nové platformě pro náročné umělecké koncepty. Skutečnost, že se městská příspěvková organizace otevírá experimentální tvorbě na koncepční úrovni, považuji za unikátní. Název Terén odkazuje k nestabilnímu a proměnlivému prostředí, ve kterém se chceme pohybovat, k překážkám a převýšením, které chceme překonávat. Terén je outdoor, 4×4, offroad expedice do performativního umění, která chce kontinuálně narušovat estetickou a ideovou monokulturu, názorové bezpečí, izolaci společenských vrstev a komunit a provozní limity tvorby," přibližuje cíle platformy její umělecký šéf Matyáš Dlab.

Programové těžiště Terénu vytvoří vlastní inscenační činnost různé produkční náročnosti, kterou budou namísto vlastního souboru zajišťovat hostující individuální autoři, divadelní skupiny a umělecké kolektivy. V těchto divadelních i přesahových projektech chceme kombinovat dvě formy spolupráce s umělci – rezidenční (delší doba přípravy, soustředěná souborová práce, reprízy a hostování) a projektovou (jednorázové intervence, akce, spontánnější projevy, které mohou nabývat povahy výtvarných performancí, hudebních akcí atd.). V rámci celoroční činnosti bude Terén uvádět hostující divadelní produkce a díla z jiných uměleckých oblastí. V sezoně 2019/2020 bude Terén vedle dalších osobností spolupracovat s renomovanými autorkami performativního umění, kterými jsou intermediální umělkyně Cristina Maldonado a výrazná divadelní režisérka Petra Tejnorová.

"Zajímá nás budování identity, která se spíše vymyká jednotě, stálosti a opakování či průzkumu konkrétního média nebo umělecké formy. Identity, již definuje absence stálého prostoru, souboru i jednotného uměleckého profilu a která dává prostor širší umělecké tvorbě. Samotné meze toho, čím je v současné době divadlo a performance, vnímáme šířeji. Pro svoji dramaturgii nepotřebujeme primárně divadelní prostor, ale ani teatrologický pojmový aparát. Fakt, že se pohybujeme nad médii, žánry a chceme představit svoji práci v různých rychlostech a možnostech trvání, uměleckých formách a s různě velkou stopou do společenské a umělecké struktury Brna, ale i jiných měst, znamená jediné – performativita je jen jedna a může se projevovat stejně dobře v divadelním sále, jako i v malbě či elektronické, ale i klasické hudbě nebo na nároží před řeznictvím ve tři hodiny odpoledne. Není hlavní výspou divadla, je mnohem širší a ovládá nás cele," doplňuje dramaturg Lukáš Jiřička.

Činnost platformy bude zahájena týdenním programem s názvem Terénní úprava, který proběhne 1.–6. 10. 2019. Zahajovací program je koncipován jako koncentrovaná přehlídka budoucího dramaturgického směřování. V průběhu šesti dnů Terén uvede premiéru svého prvního inscenačního projektu – hudebně-dramatického díla, které vzniká exkluzivně pro festival Moravský podzim, specifickou hostující produkci mezinárodní performativní skupiny Gob Squad vycházející z reálií a městského prostředí Brna, koncert světové osobnosti soudobé avantgardní hudby, kterou je japonský skladatel a performer Otomo Yoshihide, klubovou noc argentinského kolektivu hudebních producentů a labelu TRRUENO a sérii dalších událostí.

https://jasuteren.cz/

Zdroj: Miroslav Oščatka, ředitel CED, www.ced-brno.cz

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČERVENÝ KOSTELEC: V sobotu 20. dubna se v kině Luník v Červeném Kostelci uskutečnilo 71. krajské kolo celostátní filmové přehlídky České vize. Filmová soutěž je určena neprofesionálním filmovým tvůrcům starším osmnácti let. Přihlášeno bylo 19 snímků. Nejlépe z nich uspěly filmy studentů filmových škol, dařilo se i hraným filmům. Porota také rozdala čestná uznání.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
23.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: Filmový dokument „Petrkov 13“ představuje místo, ve kterém žil a tvořil básník, grafik a překladatel Bohuslav Reynek se svojí francouzskou ženou, básnířkou Suzanne Renaudovou, a také osudy obou umělců. V obrazech je přítomný i Grenoble, kde se roku 1923 Suzanne s Bohuslavem nad svou básnickou sbírkou seznámila a odkud se do Petrkova po svatbě roku 1926 vydala. Petrkov se měl stát domovem vždy jen na půl roku, aby se manželé a později i se syny Danielem a Jiřím vraceli do Francie vždy na chladné měsíce. Údělem rodinných i dějinných událostí se však stal místem, ze kterého se od roku 1948 do své domoviny Suzanne Renaudová již vracet nemohla. Současná tvář místa si zachovává otisk celé rodiny Reynkových a vypovídá příběh domova i exilu, ve kterém se zrodila dodnes nesmírně ceněná umělecká díla a přivádí nové návštěvníky z české i francouzské kulturní oblasti. Po promítání filmu následuje přednáška Lucie Tučkové Petrkov jako domov i exil, v průsečíku putování. Akce se koná u příležitosti 60. výročí úmrtí básnířky Suzanne Renaudové.

 

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Památky
Co se děje
22.04.2024