PLZEŇ: Soubor opery Divadla J. K. Tyla uvede v sobotu 8. června 2019 premiéru komické opery Šelma sedlák, jejíž děj diváky zavede na Domažlicko v 18. století. Mistrovské, neoprávněně opomíjené, dílo Antonína Dvořáka v režii Zbyňka Brabce a s hudebním nastudováním Jiřího Štrunce se tak po 65 letech znovu zařadí do repertoáru divadla.
V ústřední zamilované dvojici Bětušky a Jeníka uvidí diváci oblíbenou Ivanu Veberovou v alternaci s finalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka Marií Schmidtovou a sólisty plzeňské opery Tomáše Kořínka nebo Amira Khana, který získal post sólisty opery na počátku tohoto roku a již se s úspěchem představil v inscenacích Iris, Idomeneo a Nabucco.
Jeden z nejvýznamnějších českých skladatelů, Antonín Dvořák, autor známých oper Čert a Káča, Jakobín a Rusalka, napsal Šelmu sedláka (prem. 27. ledna 1878 v Praze) jako svou pátou operu a vytvořil v něm své první mistrovské operní dílo. „Hudba Dvořákova Šelmy sedláka je radostná, v národním tónu, čehož Dvořák dosahuje zejména hojným používáním českých tradičních tanců, zejména polky. Je také plná komplikovaných ansámblů se zajímavým vedením zpěvních hlasů. Hudba této opery je typicky Dvořákovsky zdravá, a přestože patří k raným dílům, je v ní již mnoho z toho, co známe v jeho pozdější tvorbě,“ přibližuje operu dirigent Jiří Štrunc. Dramaturg a režisér Zbyněk Brabec to potvrzuje: „Po hudební stránce se jedná o zralé dílo již renomovaného skladatele, v němž vyniká česká melodika, kde je vypracovaná rytmická stránka i harmonie s instrumentací.“
Opery Antonína Dvořáka tvoří významnou kapitolu v dějinách české operní literatury, která je ovšem tak bohatá, že se na častější uvádění některých děl nedostává. Šelma sedlák, ač v poválečném období patřil k populárním operám, se u nás v posledních letech hrál velmi sporadicky. Plzeňské divadlo tuto ryzí českou klasiku uvedlo naposledy v roce 1954 v režii Bedřicha Kramosila a pod taktovkou Alberta Rosena. Nyní, po 65 letech, vzniká v režii Zbyňka Brabce, který připravuje inscenaci pro všechny věkové skupiny. „Žádná Dvořákova opera se nehraje bez škrtů. K těm jsme přistoupili i v naší inscenaci, abychom jí zajistili větší spád a aby byla přijatelná pro dnešního diváka. Jsem přesvědčen, že půvabný lidový příběh diváky dojme i pobaví zároveň,“ vysvětluje režisér.
Libreto, které nezapře inspiraci z tehdy úspěšných děl, jako byla Smetanova Prodaná nevěsta či Mozartova Figarova svatba, nás zavede na Domažlicko, kde bohatý sedlák zaslíbí svou pohlednou dceru Bětušku milující chudého Jeníka bohatému ženichovi. A tak se rozehrává příběh, ve kterém téměř každý připravuje nějakou lest a zároveň se stává i obětí. „Dvořák a jeho Rusalka byli mým prvním setkáním s operou už v raném dětství, v dospívání jsem pak ráda poslouchala hlavně jeho symfonie, Stabat Mater, Requiem, Svatební košili,“ vzpomíná Ivana Veberová, představitelka Bětušky, a dodává: „Opera Šelma sedlák je plná krásných zpěvných melodií inspirovaných lidovou písní. Proto si myslím, že je ideální pro ty, kteří se teprve s operou seznamují. Ale jistě pobaví a potěší i zkušeného posluchače.“ Amir Khan, slovenský tenorista, který přijal angažmá v plzeňské opeře na začátku roku 2019 a který se divákům představí jako chudý vesnický chlapec Jeník, komentuje výběr opery takto: „Šelma sedlák je zajímavý velkým množstvím charakterově i hlasově různorodých postav, které se scházejí v bravurně vyskládaných ansámblových číslech, a rozhodně by měl mít své místo v operních domech, protože doplňuje Dvořákovský operní fenomén o další vjemy směrem k posluchači.“ Celý zážitek z ryze české opery podtrhnou kostýmy Josefa Jelínka, jenž má na svém kontě návrhy k více než 800 inscenací, scéna Pavla Kodedy a zapojení členů baletního souboru v choreografii Martina Šintáka.
Základní a střední školy mohou zhlédnout tuto operu ve speciálně upravené verzi, více informací na e-mailu lucie.kucerova@djkt.eu.
Premiéra 8. června 2019 ve Velkém divadle
Nejbližší reprízy 16. června a 3., 25., 27. září 2019
OLOMOUC: Moravská filharmonie Olomouc připravila k příležitosti státního svátku sérii pěti koncertů, kterými potěšila publikum ve městech Prostějov, Jeseník, Olomouc, Šumperk a Přerov. U příležitosti letošního Roku české hudby bylo hlavní programovým leitmotivem celého turné hudba výhradně českých autorů. Diváci se mohli těšit z mimořádných výkonů talentovaného rumunského violoncellisty Andreie Ionițy, který je nositelem prestižní ceny z mezinárodní soutěže Petra Iljiče Čajkovského a pravidelně vystupuje s předními orchestry po celém světě.
ČR: Česká republika patří mezi jeden z dvaceti šesti států, které mají polární základnu na Antarktidě. Vědci z Masarykovy univerzity v Brně zde už patnáct let provádějí unikátní výzkumy. Zaměřují se na dopad klimatických změn na Antarktidě a na to, jak tyto změny působí na území naší republiky. Film Petra Horkého Čeští vědci v Antarktidě představuje práci tuzemských výzkumníků a jejich způsob přemýšlení o globálních změnách, které čím dál tím více ovlivňují životy nás všech. To vše v nádherných a dechberoucích scenériích drsné antarktické krajiny. Dokument odvysílal program ČT2 dnes, 29. října, dostupný je i v iVysílání.
ČR: Tajný řád, jehož posláním je udržet rovnováhu mezi dobrem a zlem. S tím mu pomáhá lovec, který zasahuje tam, kde je odhalení a dopadení pachatele nad možnosti běžných postupů policejního vyšetřování. Osm případů s prvky thrilleru řeší v koprodukčním televizním seriálu Lovec herci Pavel Kříž a Jana Kolesárová. Nový projekt režiséra Jiřího Stracha tematicky navazuje na jeho divácky úspěšné minisérie Ďáblova lest, Ztracená brána či seriál Labyrint. Premiéru prvního dílu Lovce uvedla ČT1 ve středu 30. října.