TŘINEC: V úterý 22. února se v Knihovně Třinec uskuteční první ze série přednášek o regionálním nářečí po naszymu. Na úvod se docentka Jana Raclavská a profesor Daniel Kadłubiec budou věnovat nářečním rozdílům na Těšínsku. Vstup na přednášky je zdarma.
„Po naszymu patří k našemu regionu a utváří identitu místa. Zároveň cítíme, že lidí, kteří jím přirozené mluví, ubývá. A proto jsme se rozhodli ve spolupráci s portálem Gorolweb ukázat, jak důležitou součástí regionální kultury nářečí je,“ říká Martina Wolna, ředitelka Knihovny Třinec.
Přednášejícími budou profesor Daniel Kadłubiec a docentka Jana Raclavská z katedry slavistiky na Ostravské univerzitě, kteří se regionálnímu nářečí dlouhodobě věnují a dokáží o něm poutavě vyprávět. První ze série přednášek se koná 22. února od 17:00 ve velkém sále Knihovny Třinec. Přednášející představí, jak rozdílné je nářeční v jednotlivých částech Těšínka. Cyklus bude pokračovat 8. března tématem vývoje nářečí a jeho historickém kontextu. Série přednášek bude zakončena 22. března představením psané formy po naszymu a literatury, která byla napsána v jazyce, v němž se mísí čeština, slovenština, polština a němčina.
„Lidé, kteří naše nářečí neznají, protože třeba nejsou místní rodáci, se nemusí bát. Daniel Kadłubiec a Jana Raclavská dokážou své vědomosti předat poutavou a mnohdy humornou formou. Spoustu zajímavých informací přinese cyklus přednášek i těm, kteří nářečí používají denně“ doplňuje Izabela Żur, šéfredaktorka zpravodajského portálu Gorolweb.cz.
Vstup na přednášky je zdarma. Více informací najdete na webu Knihovny Třinec: www.knihovnatrinec.cz.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.