PRAHA: Národní muzeum otevřelo v Náprstkově muzeu asijských, afrických a amerických kultur novou výstavu nazvanou Doma na Sibiři, která ukazuje Sibiř jako životní prostředí mnoha národů, které se dokázaly přizpůsobit náročným přírodním podmínkám. Výstava bude k vidění až do konce letošního roku.
Návštěvníci se budou procházet prostorem, který je členěn do několika částí věnovaných přírodě a pobytu venku, domovu a domácím pracím jihosibiřských pastevců, koženým a kostěným výrobkům ze severovýchodní Sibiře nebo duchovnímu životu a šamanismu. Celá výstava je pak zakončena návštěvnickou zónou, kde si na své přijdou děti i dospělí. Je zde jak tematické hřiště, tak i prostor na klidné čtení výstavních textů.
Nahlédnete také do jurty tuvinských kočovných pastevců, poznáte řemeslnou zručnost severosibiřských Čukčů a najdete každodenní potřeby k přežití i z dalších částí této krásné, ale nemilosrdné krajiny. Seznámíte se však také se světem magie, duchů a šamanů. K vidění bude řada originálních předmětů, například šamanské bubny, nádoby ke skladování a zpracování potravin nebo dětský kabátek z rybích kůží.
Sbírkově vychází tato výstava ze dvou větších celků. Z tuvinské sbírky Petra Skalníka z 60. let 20. stol. a z kolekce Františka Poledny Vlkovského ze severovýchodní Sibiře shromážděné kolem roku 1909. Vedle sbírek Náprstkova muzea asijských afrických a amerických kultur budou vystaveny i výpůjčky z Moravského zemského muzea v Brně a od soukromých sběratelů – dokumentaristy a spisovatele Martina Ryšavého a fotografa Stanislava Krupaře.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.