<p>NOVÝ HROZENKOV: V roce 2013 získala Božena Vráželová z Nového Hrozenkova titul Mistr tradiční rukodělné výroby Zlínského kraje a to v oboru práce se dřevem, řezbářství – štípané holubičky.</p> <p>Dřevo provází člověka od pravěku</p> <p>Člověk v průběhu věků zpracovával dřevo z různých stromů. Vlastnosti jednotlivých typů dřevin nebo používání různých typů nástrojů pak určovaly jeho další využití. Převážně se sekerou a pilou pracovali tesaři nebo sekerníci. Od tesařství se během 12. století odštěpili truhláři, někdy nazýváni stolaři, protože ve 13. století se věnovali zejména výrobě stolů. Truhláři vyráběli různé typy nábytku, ale i dveře, okna či hudební nástroje. Někteří byli zruční a zdobili své výrobky vyřezáváním. A odtud byl už jen krůček k další profesi – řezbářství, které jako pracovní nástroje využívá hlavně různá dláta a nožíky. Řezbáři používají lehce opracovatelná dřeva ze stromů lípy, břízy nebo ořechu, v lidovém řezbářství se využívá zejména dřevo jehličnanů. Štípané holubičky se vyráběly na Valašsku, na Horácku, s sebou do Ameriky si je odváželi lidé, kteří šli hledat práci a nový domov. Holubičky mají být obrazem Ducha svatého, přisuzuje se jim ochranitelská funkce a ve světnicích se zavěšovaly nad stůl nebo nad kolébku s dítětem.</p> <p>Od zemědělství k řezbářství</p> <p> Božena Vráželová vystudovala Střední zemědělskotechnickou školu v Rožnově pod Radhoštěm, ale tomuto oboru se věnovala velice krátce. Po mateřské dovolené se rozhodla pro řezbářství, a tak navázala na rodinnou tradici. Už její otec Josef Michalčák získal v roce 1973 titul Mistr uměleckého řezbářství. „Poprvé jsem vzala nůž za účelem vyřezávání ve svých dvaceti letech, a to zásluhou mého otce. Nastoupila jsem do družstva LIPTA v Liptále a dělala jsem zvířátka. Mým nejoblíbenějším výrobkem byl jezevčík z mahagonového nebo gabonového dřeva. Dále šlo o figurky koček, volavek, pelikánů, husí, veverek a dalších. Výrobky jsme museli sami zabalit a rozeslat na prodejny ÚLUV (Ústředí lidové umělecké výroby – prodejny nesly různé názvy – např. Krásná jizba). S tatínkem a několika dalšími domáckými zaměstnanci jsme vozili balíky na poštu dvoukolákem. Později jsem byla zaměstnána v družstvu Zlatník v Opavě, a tady jsem převzala po mé mamince výrobu polotovarů, tzv. přířezů, ze kterých pak dalších patnáct řezbářů v republice vyřezávalo čelní stany kukačkových hodin. Používalo se lipové dřevo, které je tvárné,“ říká nositelka titulu, která získala v roce 1981 cenu za nejlepší výrobek lidové umělecké výroby ve své kategorii a také titul Pracovník lidové umělecké výroby.</p> <p>Štípaná holubička zvítězila</p> <p>„Holubičky mne naučil dělat můj otec. Po roce 1989 jsem si vyřídila živnostenský list a mým hlavním sortimentem se staly právě holubičky. Na počátku stojí výběr vhodného smrkového dřeva. Dřevěné špalíčky z něho mi připravuje můj zeť. Právě ze smrkového dřeva se nejlépe dělají jednotlivá pérečka holubičky. Nejčastěji je zhotovuji v pěti velikostech. Nejmenší má 5 až 7 cm, a na ni je potřeba jeden kus dřeva, na další, které mají velikost 11, 15 nebo 18 cm se používají dva kusy dřeva,“ vypráví Božena Vráželová.</p> <p>Předávání znalostí</p> <p>Nositelka ocenění představuje tvorbu štípaných holubiček ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhostěm, v Souboru lidových staveb Vysočina na Veselém Kopci, je lektorkou specializovaných vánočních programů ve Slováckém muzeu v Uherském Hradišti. Pečlivě si vybírá, na který jarmark pojede. Jarmarky jsou pro ni místem setkávání s dalšími lidovými výrobci, se kterými si ráda popovídá.<br />
Štípané holubičky Boženy Vráželové mohli vidět návštěvníci na Světové výstavě EXPO 2000 v německém Hannoveru, ale i ve Francii v Dijonu, v Řecku v Lefkádě, v Holansku v Nardenu, v Rakousku ve Vídni atd.<br />
„Moje dcera Jitka zvládá celou výrobu štípaných holubiček zcela samostatně, ale protože má své povolání, věnuje se jí jen sporadicky. Dcera Lenka mi pomáhá při některých krocích při výrobě holubiček,“ dodává nositelka titulu.</p> <p>Fotografie níže: Malá holubička z jednoho kusu s „okem“, tedy součkem, což se podaří jen velmi zřídka.</p>
ČR-ZAHRANIČÍ: Vousatý, šlachovitý muž se stále usměvavýma modrýma očima, kterého můžete potkat v každé roční době při koupání na pražském Džbánu, nebo někde na kole. Taky ale na kajaku, na kterém v posledním desetiletí postupně splouvá nejdelší evropské řeky od pramene až k ústí. Začal Labem, Dunajem a Odrou, pokračoval Rhônou, Rýnem, Vislou a Seinou a příští rok se chystá na některou z řek vysoko na severu. Pobýval totiž celkem 15 let ve Švédsku a v Dánsku a sever je jeho druhým domovem. Čtrnáctkrát běžel slavný lyžařský Vasův běh ve Švédsku a přešel na lyžích grónský pevninský ledovec. A spoluzaložil Arktický festival, kterého se letos konal už 6. ročník. Kdo by za tou tváří drsného sportovce a polárníka hádal i Zdeňka Lyčku – diplomata, dokonce velvyslance, a také překladatele z dánštiny? O tom všem bude tento rozhovor.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?
ČR: Fakt, že jsou do seznamů UNESCO zapisovány architektonické památky, je všeobecně známý. Již méně se ví, že sem patří také tradice, které skupina obyvatel pokládá za své kulturní dědictví a předává je dalším generacím. Podmínkou pro zápis do mezinárodního Reprezentativního seznamu nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO je předchozí uvedení na Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR, který nyní čítá 33 položek. Téměř před deseti lety v r. 2015 přibyla do tzv. národního seznamu „Betlémská cesta v Třešti“. Co tomuto výjimečnému ocenění předcházelo, jak se připravuje taková nominace a co z ní pro nositele tradice následně vyplývá? Naší průvodkyní po Cestě na Seznam bude za nominační tým Mgr. Eva Kolajová, vedoucí Regionálního pracoviště tradiční lidové kultury, Muzeum Vysočiny Třebíč, společně s Ing. Pavlem Brychtou, předsedou Spolku přátel betlémů v Třešti.
ZLÍN: Vázaný památník plný fotografií a ilustrací, které doprovázejí krátké popisky, věnoval Muzeu jihovýchodní Moravy Jiří Strbačka z Horní Lidče. Památník vytvořil jeho strýc, Rudolf Lenhard, partyzán, který operoval na Ploštině, po válce pomáhal s její obnovou a později se zapojil do třetího odboje. V roce 1950 jej nechal komunistický režim za protistátní činnost popravit.