<p>TÁBOR: Gustav Fifka je noblesní muž a zajímavý keramik. Sám sebe s nadsázkou označuje jako „paňáčkáře“ a je pravdou, že jeho figury si zapamatujete. Retrospektivní výstava v Táboře, kterou si nadělil k letošním sedmdesátinám, nabízí jedinečnou možnost prohlédnout si proměny jeho tvorby v průběhu let.</p> <p>Gustav Fifka je rodák z Klatov, pochází z právnické rodiny. Vystudoval Střední průmyslovou školu keramickou v Bechyni obor výtvarné zpracování keramiky. Pracovní zkušenosti potom sbíral v družstvu umělecké výroby Keramo v Kostelci nad Černými lesy a v keramických závodech v Chlumčanech u Přeštic. Sám říká, že to byla dobrá škola, hodně se v práci naučil. Od roku 1977 pracuje jako keramik výtvarník ve svobodném povolání. Na otázku jak se u nás žije keramikovi na volné noze s úsměvem odpovídá: „Až překvapivě dobře, sám vlastně nevím, jak je to možné, ale vždycky to nějak šlo, že jsem se uživil. Nedělal jsem většinou velké zakázky, ale přesto jsme hlady netrpěli. Na druhou stranu jsem velmi racionální člověk, takže kdybych měl pocit, že je to příliš velké riziko, asi bych se toho neodvážil.“<br />
Táborská výstava je členěna tematicky do čtyř okruhů. První jsou témata přírody a běžných událostí kolem nás. Šumavská a jihočeská krajina je zachycena na plošných keramických dílech, v každodenních událostech se objevuje typická líbivá figurka oblých tvarů a lidské tváře. Díky ní byl Gustav Fifka zařazen do škatulky figurkářů. Ilustrativní figurální keramika se podle jeho slov docela dobře prodávala, přesto ji z nekomplikovaných situací začal přemísťovat do jiných kontextů a významově ji měnit.<br />
A tím se dostáváme do dalšího tematického okruhu, kterým jsou existenciální a filozofická témata. Z figurky se například stává zeměměřič K., který má ruce na nitkách jako loutka. Postavení člověka ve světě se problematizuje, nejde jen o pouhé zachycení života, ale především o neustálé kladení otázek. V této části výstavy figurální tvorba částečně ustupuje do pozadí, nacházíme zde plošnou keramiku abstraktnějšího ladění. Také technika se mění, kombinuje se tvrdá a měkká keramika, sám autor říká, že má kontrasty rád – jak v materiálu, tak v tematice.<br />
Velmi silné je například dílo s jednoduchým názvem Sarajevo 1994. Je to vlastně Picassova Guernica, jeden z nejznámějších protiválečných obrazů, ale je roztříštěná na kousky, a ty jsou nalepeny na hrubý podklad. Přibližně ve stejné době vzniklo také dílo s názvem Absurdní sen o svobodné Rusi, které bohužel ani dnes neztrácí na své aktuálnosti. Dílo Procitnutí Ivana Denisoviče je pohled skrz zamřížované okno na obzor, kde stojí malý bílý kostelík. Existenciální ladění už zcela převládá, reflektuje se místo člověka ve světě, lidské hodnoty a vztahy jak vertikální, duchovní, tak horizontální, člověka k člověku. Reflektuje také zlomové okamžiky dvacátého století ve vztahu k naší zemi.<br />
Třetím tematickým okruhem jsou biblická témata, v nichž se opět vrací figurální keramika. Baňatou figurku najdeme spící v Getsemanech, na Noemově arše, promění se ve svatého Františka i Martina a Kláru, sedí u stolu s poslední večeří Páně. Najdeme zde opět i několik plošných barevných děl, která reflektují zhuštěným způsobem zážitky a dojmy z cest.<br />
Čtvrtým tematickým okruhem jsou výtvarné lásky Gustava Fifky. Tady najdeme poctu Janu Zrzavému, Josefu Šímovi, Paulu Kleeovi, Modiglianimu a dalším.<br />
Poezie je v díle Gustava Fifky zřetelně přítomná, jeho tvorbě rozumíte a dává vám impulzy k zamyšlení, je pokorná. Na druhé straně není školometská, nechce vás poučovat, na svět se dívá s nadhledem a vědomím, že soudit není lidská práce. Gustav Fifka mluví o své dávné touze stvořit lepší svět: „… Až mnohem později jsem uvěřil, že Bůh udělal vše tak, jak to bylo dobré. Fušovat do jeho díla je sice lidské, ale nepříliš moudré…, teď už chodím přírodou klidný. Jsem svědkem permanentních zázraků. Sleduji mraveniště, skladbu květů, pozoruji obláčky i první kapky na hladině řeky a zbývá jediné. Žasnout a posléze děkovat…“</p> <p>Gustav Fifka Keramika – výstava v Galerii U Radnice Tábor končí 6. 4. 2015.</p>
ČR-ZAHRANIČÍ: Vousatý, šlachovitý muž se stále usměvavýma modrýma očima, kterého můžete potkat v každé roční době při koupání na pražském Džbánu, nebo někde na kole. Taky ale na kajaku, na kterém v posledním desetiletí postupně splouvá nejdelší evropské řeky od pramene až k ústí. Začal Labem, Dunajem a Odrou, pokračoval Rhônou, Rýnem, Vislou a Seinou a příští rok se chystá na některou z řek vysoko na severu. Pobýval totiž celkem 15 let ve Švédsku a v Dánsku a sever je jeho druhým domovem. Čtrnáctkrát běžel slavný lyžařský Vasův běh ve Švédsku a přešel na lyžích grónský pevninský ledovec. A spoluzaložil Arktický festival, kterého se letos konal už 6. ročník. Kdo by za tou tváří drsného sportovce a polárníka hádal i Zdeňka Lyčku – diplomata, dokonce velvyslance, a také překladatele z dánštiny? O tom všem bude tento rozhovor.
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.