čtvrtek
26. prosince 2024
svátek slaví Štěpán, 2. svátek vánoční
Jana Šrámková, Foto archiv autorky



Kvalitní tištěné knihy předčí i ty největší technologické novinky

Autor článku: 
Markéta Vrabcová

<p>PRAHA: Také máte pocit, že pro dnešní svět je tištěná kniha tak nějak za zenitem? A také se vám to nelíbí? Potom s tím pojďme něco udělat, třeba tím, že podpoříme tvorbu slibných začínajících spisovatelů, tak, že si koupíme jejich knížku nebo se vydáme na jejich autorské čtení. Jedním z těch, kteří i v dnešní době věří v sílu tištěné knihy je i mladá spisovatelka Jana Šrámková, nositelka Ceny Jiřího Ortena za rok 2009. A právě s ní jsme si povídali o celkové situaci mladých spisovatelů a o budoucnosti tištěných knih.</p> <p>Pomohla vám nějak tato Ceny Jiřího Ortena k dalšímu rozvíjení vašeho literárního talentu? </p> <p>Jakékoliv ocenění jen těžko pomůže talentu. Snad sebeprezentaci, autorskému sebevědomí, to záleží na naturelu, jak to kdo prožívá. Cena nepochybně pomohla prodeji knihy samotné, což je velmi příjemné, celkové publicitě a do začátku i k získání jakéhosi statutu autora. Když máte jeden vydaný titul, žádné vykazatelné zkušenosti a někdo po vás pořád dokola chce profesní medailon, je to poměrně stresují. „Za kterou získala Cenu Jiřího Ortena 2009“ – to máte hned sedm slov navíc, spolu s jedním titulem pomalu celý řádek…</p> <p>O rok později vám vyšla kniha pro děti Putování žabáka Filemona. Co vás inspirovalo k jejímu napsání? </p> <p>Námětů má nejspíš každý autor daleko víc, než je schopný využít. Na druhou stranu námět sám nic není, to zajímavé – alespoň z mého pohledu – přichází až ve zpracování. Žabáka jsem napsala, protože miluju knihy pro děti, ráda je prohlížím, čtu, hodnotím, znova prohlížím, znova čtu. A zkrátka jsem měla touhu se do jejich světa nějak aktivněji zapojit. Postavy nebylo třeba hledat, všechny se mnou sdílejí lože.</p> <p>Myslíte si, že jsou v dnešní době děti dostatečně vedeny k tomu, aby si četly? </p> <p>To samozřejmě nelze zodpovědět plošně. Projektů a programů na podporu dětského čtenářství je jistě víc, než kdy jindy v dějinách, nicméně knihy mají zkrátka nebývalou konkurenci. Zdá se mi ale, že se všechna energie věnuje jen nejmenším a problém se čtenářstvím přichází spíš v pozdějším věku, kdy zkrátka literatura „adekvátní věku“ nenabízí už nic moc zajímavého, a dětem nepomáháme číst s drobnou asistencí knihy pro dospělé. Což by bylo daleko vhodnější než je nechat o samotě s blbou literaturou pro dospívající. Stejně se jednou začnou v knihovním oddělení pro děti a mládež stydět, jinde to nebudou znát a bude konec.</p> <p>Je možné se u nás uživit pouze volnou literární tvorbou? Jak hodnotíte současnou situaci začínajících literárních autorů v Česku?</p> <p>Nějak to jistě jde, když to někteří dělají, ale buď musíte být nebývale úspěšní, nebo nebývale kompromisní. To první nelze dělat programově, to druhé je samozřejmě volba, nicméně se jí nezabývám. Podstata volné tvorby je, že je volná. A jakékoliv nároky, například předem kalkulovaná finanční návratnost, jsou pro ni ubíjející. Ale to je citlivá věc, každý to vnímá jinak. Hloupé ale je, že se v náročnější literatuře moc neuživíte ani překladem, redigováním, nebo kvalitnějším recenzováním, to už je poněkud alarmující.</p> <p>Jaké změny v oblasti podpory začínajících spisovatelů státem byste uvítala?</p> <p>To je ošemetné. Kdo bude posuzovat, kdo je perspektivní, z koho něco bude, čí dobrá řemeslná práce a čí nekultivované výboje ovlivní příští generace? A chceme mít instituci státních spisovatelů? Obecně mi přijde lepší řešit takové věci s nakladateli, vydavateli literárních periodik, s organizátory literárního života, kulturních festivalů, živé kultury obecně. Jednotlivec, autor, v tomhle asi není úplně partner pro dialog. Ač pocit, že člověk není příživník, magor a flákač, to by jistě pomohlo. Spisovatelé a překladatelé jsou i proti umělcům jiných profesí z finanční hry nějak podivně venku. A tak se po nocích utěšuju argumentem, že mi přece nikdo nezakazoval být ekonom nebo manažer. Taky o jejich práci neuvažuju v superlativech, tedy to nechci vyžadovat ani naopak. Ostatně k sobě nemáme tak daleko, v míře fiktivnosti svých světů si nezadáme…</p> <p>Pravidelně se zúčastňujete různých literárních čtení. Myslíte si, že je možné si budoucího čtenáře tímto způsobem „vychovat“?</p> <p>Nemluvila bych v termínech výchovy, nejsem pedagogický pracovník. A na čtení stejně nechodí žádné masy, kdo se o literaturu intenzivně nezajímá, ten se tam neukáže. Ale autorská čtení užitečná nepochybně jsou, pro autory i čtenáře. Je to příjemné podhoubí pro dialog, získávání inspirace, rozšiřování obzorů, je to aktualizace literatury jako druhu umění, jehož tvorba i recepce jsou jinak spíš osamělé záležitosti. Jsou lidé, kteří takovou interakci a animaci nepotřebují, a pak ti, pro koho je to přirozený třetí rozměr literatury. Patřím k nim.</p> <p>Jak vidíte celkově budoucnost knížek v dnešním elektronickém věku?</p> <p>Věky jsou pořád nějaké a kniha se podle toho vyvíjí. Nebojím se, ač mi je něco třeba trochu líto, protože jsem povahou staromilec. Ale nemám zatím potřebu obsazovat knihovny a poutat se řetězy ke knihám, snad spíš něco dobrého napsat, to mi přijde jako smysluplný boj. A budou-li texty dobré, cestu si najdou, snad i důstojnou. A dobře vypravené knihy myslím stejně přežijí. Proč nevzít elektronickou „hrozbu“ jako výzvu ilustrátorům, grafikům, designérům? Mě taky špatně provedená nuda v lesklém laminu nebere.</p> <p>Na čem v současnosti pracujete? </p> <p>Už strašně dlouho pracuji na dost osobní knize drobných pozorování, která provazuje téma mojí babičky. Jenže mám dvě malé děti a píšu jen po drobečkách. Témata se rodí, kupí, zahnívají, umírají, snad něco smysluplného přežije do dob pro tvůrčí práci příznivějších. Jinak konkrétní plány mám na menší projekty pro děti, to je snazší, protože stačí nachystat rozbušku dobrému ilustrátorovi.</p>

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-ZAHRANIČÍ: Vousatý, šlachovitý muž se stále usměvavýma modrýma očima, kterého můžete potkat v každé roční době při koupání na pražském Džbánu, nebo někde na kole. Taky ale na kajaku, na kterém v posledním desetiletí postupně splouvá nejdelší evropské řeky od pramene až k ústí. Začal Labem, Dunajem a Odrou, pokračoval Rhônou, Rýnem, Vislou a Seinou a příští rok se chystá na některou z řek vysoko na severu. Pobýval totiž celkem 15 let ve Švédsku a v Dánsku a sever je jeho druhým domovem. Čtrnáctkrát běžel slavný lyžařský Vasův běh ve Švédsku a přešel na lyžích grónský pevninský ledovec. A spoluzaložil Arktický festival, kterého se letos konal už 6. ročník. Kdo by za tou tváří drsného sportovce a polárníka hádal i Zdeňka Lyčku – diplomata, dokonce velvyslance, a také překladatele z dánštiny? O tom všem bude tento rozhovor.

Celá ČR, zahraničí
Cestovní ruch, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Soutěže a festivaly, Vzdělávání
Články a komentáře
25.12.2024

ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.

Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Ostatní, Vzdělávání
Co se děje
21.12.2024

ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Ostatní, Památky
Co se děje
19.12.2024

ČR-PRAHA: Již po čtrnácté si mohli zákazníci Lidlu v době od 4. 11. do 17. 11. 2024 v rámci sbírky Srdce dětem zakoupit u pokladen malé srdíčko, a to potom nalepit do velkého srdce ve výloze, aby už tradičně pomohli vážně nemocným dětem.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Ostatní, Soutěže a festivaly
Co se děje
19.12.2024