ČR: Ve třetím čtení poslanecká sněmovna před prázdninami vyslovila souhlas s návrhem zákona o veřejné kulturní instituci. Koncem července by měl být projednán horní komorou parlamentu.
„Myšlenky o legislativním ukotvení veřejné kulturní instituce kolují kulturní obcí již desetiletí, ale s hrdostí mohu tvrdit, že jsme prvními, kdo myšlenky přetavil na papír a příslušnou legislativu prosazuje na půdě parlamentu. Veřejným kulturním institucím se tímto zákonem otevřou možnosti v oblasti financování i dlouhodobého plánování. Legislativu teď budeme projednávat v Senátu, který by ji mohl schválit v následujících týdnech,“ okomentoval ministr kultury Martin Baxa.
Připravovaný zákon o veřejné kulturní instituci přinese zejména stabilitu kulturním organizacím a rozšíří jejich možnosti dlouhodobého plánování. V rámci návrhu se také zavádí možnost zakládat veřejné kulturní instituce státem nebo jedním a více samosprávnými celky. Instituce budou mít možnost vícezdrojového financování.
Legislativa je odpovědí na poptávku zejména ze strany tzv. živého umění k vytvoření alternativy příspěvkovým organizacím, které již dnešním požadavkům kulturní obce v některých ohledech neodpovídají. Přechod na novou právní formu bude dobrovolný.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: Čtvrtým rokem pořádá projekt Mravenčí chůva se slovenskou partnerskou organizací Krajina čitateľov celoprázdninovou aktivitu Pročtené léto. Každý prázdninový týden v ní doporučují dětem, rodičům, učitelům nebo knihovníkům zajímavé knihy ke čtení a další aktivity k vybraným tématům. Letošní ročník akce má podtitul: “Slova, která si chceme pamatovat.”