PLZEŇ: V neděli 16. června se uzavřel pětidenní maratón špičkových loutkářských inscenací od nás i ze zahraničí. 35. ročník festivalu Skupova Plzeň přivítal od 12. do 16. června na 7000 diváků, kteří si užívali rozmanitou nabídku představení, workshopů, koncertů a dalších akcí. Bienále Skupova Plzeň je především bilanční přehlídkou českých a slovenských profesionálních loutkářů. Odborná porota posuzovala 19 vybraných inscenací, mezi jejich tvůrce rozdělila celkem 11 cen a jedno čestné uznání. Nejvíc jich získala inscenace Divadla Drak a Bábkového divadla Bratislava s názvem „Zapsaný spolek českých a slovenských loutkářů uvádí: Kašpárek a zbojník“. Bohatý doprovodný program festivalu představil mimo jiné unikátní fokus na loutkářské umění Koreje, Indonésie nebo Tchaj-wanu a také velký open air program Loutková Doubravka u Skupovy Plzně.
„Skupova Plzeň nabídla letos během pěti dnů celkem 60 představení umělců z 11 zemí a 4 kontinentů. Vedle toho festival uvedl několik unikátních workshopů, nové formáty programů Puppet Slam International a Connect Up a jednu zcela premiérovou výstavu,“ uvedl Jakub Hora, ředitel Skupovy Plzně a také pořádajícího Divadla ALFA. „Kvalita programu byla hodnocena velmi dobře, a to jak ze strany odborné veřejnosti, tak ze strany diváků. Festival letos navštívily stovky profesionálů z oblasti divadla a loutkového divadla z celého světa. Z tohoto pohledu je zřejmé, že mezinárodní význam festivalu stále roste. Skupova Plzeň patří již stabilně mezi výrazné evropské festivaly v oblasti loutkového divadla, tedy mezi ty festivaly, které jsou schopny přesahovat regionální i oborové hranice. Pro nás jako pořadatele je tento trend velmi potěšující.“
Soutěžní část programu byla zakončena 16. 6. v 16 hodin v Divadle ALFA vyhlášením cen za účasti ministra kultury Martina Baxy a radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče Elišky Bartákové.
Odborná porota ve složení scénografka a kostýmní výtvarnice Andrea Králová, teatrolog a překladatel Michal Zahálka, performer, hudebník a sound designer Jan Čtvrtník, šéfredaktorka časopisu Loutkář Kateřina Dolenská a divadelní teoretik a dramaturg Zdeněk A. Tichý udělila za inscenace českého a slovenského profesionálního loutkového divadla, které vznikly v uplynulých dvou letech, následující ocenění:
Program festivalu pokračuje až do nedělního večera vystoupením unikátních hostů a divadel z Indonésie, Korey a Slovinska.
I po skončení festivalu zůstává v mázhausu plzeňské radnice na náměstí Republiky k vidění výstava Loutky Indonésie z jedinečné sbírky teatroložky Jany Wolfové. Výstava je přístupná zdarma a potrvá do 21. června 2024.
Skupova Plzeň je bienále, následující 36. ročník se proto uskuteční v červnu 2026.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.