ČR: I přesto, že v roce 2022 došlo ke značnému oživení návštěvnosti kulturních zařízení s meziročním nárůstem o 62 %, stále šlo o pouze 79 % úrovně návštěvnosti roku 2019. Celkový hospodářský výsledek kulturních organizací rok 2019 sice nominálně překonal, po započtení výše inflace ale reálně poklesl o 2 %. Průměrná mzda v kultuře se v roce 2022 pohybovala okolo 38,2 tis. Kč a dlouhodobě se drží pod celostátním průměrem.
Celková návštěvnost kulturních zařízení v přepočtu na jednoho obyvatele dosáhla v roce 2022 přibližně 7,3 návštěv. Největší podíl na sledované návštěvnosti měly knihovny (1,7 návštěv na obyvatele), kina (1,3 návštěv na obyvatele) a památky (1,2 návštěv na obyvatele). Návštěvnost však stále nedosahuje úrovně předpandemického roku 2019, ve kterém na jednoho obyvatele připadlo přibližně 9,3 návštěv kulturních zařízení. „Ve srovnání s rokem 2021 návštěvnost kulturních zařízení na jednoho obyvatele v roce 2022 výrazně vzrostla, a to nejvíce v oblasti divadel, konkrétně o 114 %, kulturních domů o 93 % a kinosálů o 79 %,“ říká Lenka Kárászová z odboru statistik rozvoje společnosti Českého statistického úřadu. Návštěvnost je sledována v domácím pojetí a její úroveň ovlivňuje ve velké míře také zahraniční cestovní ruch.
Celkově se hospodářský výsledek subjektů v kultuře zvýšil z 21,0 mld. Kč v roce 2021 na 21,5 mld. Kč v roce 2022. Nejvíce se na této částce podílela oblast reklamy (8,7 mld. Kč) a médií (5,3 mld. Kč). Hospodářský výsledek kulturních subjektů vzrostl v roce 2022 i ve srovnání s předpandemickým rokem 2019, ve kterém dosahoval přibližně 17,8 mld. Kč. Pokud bychom však zohlednili rozdíly v úrovni cen, tj. výši inflace v jednotlivých letech 2020 až 2022, reálně by poklesl, a to o 2,2 %. Zohlednění výše inflace hraje důležitou roli také při hodnocení vývoje průměrné mzdy v kultuře, která v roce 2022 dosáhla 38,2 tis. Kč. Meziročně došlo v roce 2022 k nárůstu nominální průměrné mzdy o 6 %. Reálně však průměrná mzda o 8 % poklesla. „Výše průměrné mzdy v kultuře dlouhodobě zaostává za celostátní průměrnou mzdou. V roce 2022 byl rozdíl přibližně pětiprocentní,“ dodává Jaroslav Novák z Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS).
Satelitní účet, který se zaměřuje zejména na ekonomickou stránku oblasti kultury, vydává každoročně NIPOS ve spolupráci s ČSÚ. Aktuální vydání s daty za rok 2022 je k dispozici na webu NIPOS a ČSÚ.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: Čtvrtým rokem pořádá projekt Mravenčí chůva se slovenskou partnerskou organizací Krajina čitateľov celoprázdninovou aktivitu Pročtené léto. Každý prázdninový týden v ní doporučují dětem, rodičům, učitelům nebo knihovníkům zajímavé knihy ke čtení a další aktivity k vybraným tématům. Letošní ročník akce má podtitul: “Slova, která si chceme pamatovat.”