ČR: „Malá historie se mísí s velkou z pohledu kluka, který za socialismu vyrůstal v barvitém prostředí plném jedinečných osobností, zážitků, objevů a překvapení.“ Tak první díl svých memoárů popisuje sedmdesátiletý česko-anglický hudební skladatel, producent a publicista Alexander Goldscheider. Kniha, kterou nazval Cílené náhody, vyšla v nakladatelství Pointa. Vydání předcházela dosud nejúspěšnější crowdfundingová kampaň na této platformě.
„Za Cílené náhody vděčím jednoznačně Facebooku,“ říká autor, který na něm od roku 2017 zveřejňuje skutečné příběhy, zážitky a anekdoty ze svého života. „Záhy to přerostlo v tradici – v pátek o půlnoci, děj se co děj, vždy jeden příběh uvedu. Už po několika prvních mě čtenáři začali přesvědčovat až urgovat k jejich sepsání do knihy. Rukopis jsem začal sepisovat o dva roky později,“ dodává Goldscheider.
Vzpomínky z dětství i osudy předků
Kniha má devět kapitol, které nejsou nutně řazeny chronologicky, ale spíš tematicky, a je zamýšlena jako první díl memoárů. Alexander Goldscheider v ní pokrývá prvních dvacet let svého života; mimo jiné vzpomíná na rané dětství, které z velké části prožil v divadle E. F. Buriana. Angažmá tam totiž měla jeho matka, herečka Nina Zvjagina. Popisuje mládí prožité v Praze i rok, který strávil ve Spojených státech – odjel tam, když mu bylo osmnáct. Píše také o rodinných přátelích, umělcích a zajímavých lidech, které v té době potkal.
Velkou pozornost věnuje předkům. Jedna celá kapitola je věnována židovským příbuzným, kteří až na výjimky zahynuli během holocaustu. Goldscheider zaznamenává i svědectví svého táty i strýce, kteří pobyt v koncentračních táborech přežili, a zamýšlí se nad tím, jak se z historie dvacátého století můžeme poučit do budoucna. V jiné kapitole líčí barvité osudy svých předků z Ruska: kozáckého atamana, sovětského brigádního generála, kterého Stalin nechal popravit, dirigenta orchestru cara Mikuláše II., babičky Věry, která před popravou uprchla z Petrohradu až do Prahy, a dalších.
Kniha podle vlastních představ
„Pocit, že bych měl sepsat rodinnou historii především kvůli svým předkům a pro naše potomky, jsem v sobě nosil už desítky let, a tak jsem v roce 2016 po pár letech práce udělal velkou stošedesátistránkovou knihu s šesti sty fotografií a všemi potřebnými rodinnými údaji. Sepsat memoáry je ale docela něco jiného, byť mi všechny údaje z fotoknihy a především stovky fotografií přišly nesmírně vhod,“ vysvětluje autor, který práci na knižním rukopisu dokončil letos v únoru.
To už byl v kontaktu s nakladatelskou službou Pointa, která autorům umožňuje sestavit knižní tým a dát rukopisu podobu podle vlastních představ. Pomáhá jim také s crowdfundingovou kampaní, ve které výrobu a tisk knihy zafinancují. Alexander Goldscheider dal nakonec Pointě přednost před tradičním nakladatelstvím, jako hlavní důvod uvádí právě větší svobodu: „Nešlo vůbec o honorářové podmínky, byť byly výhodné, ale především o volnou ruku, kterou jsem při přípravě knihy s Pointou měl. A to se nakonec ukázalo jako klíčové a ani si dnes neumím představit, že by tomu tak nebylo.“
„Žádné jiné nakladatelství by mě nenechalo napsat a vytisknout knihu o 480 stranách s 324 fotografiemi, které jsem navíc mohl umístit libovolně s textem, a ne v případě barevných kdesi nerelevantně vůči textu, aby bylo vytištění levnější. A vše mít víceméně pod svou kontrolou,“ doplňuje autor, který se nakonec rozhodl Cílené náhody i sám graficky zpracovat a vysázet. Za redaktorku a korektorku knihy si zvolil zkušenou Evu Lorencovou, která mu radila ještě před zrodem rukopisu.
Podpora a chvála od stovek čtenářů
„Za dva a půl roku reakcí na mé příběhy jsem se se stovkami čtenářů téměř znal, byť osobně ani ne s deseti. Když jsem se jich letos v březnu zeptal, kolik z nich by si knihu předplatilo, byla reakce tak dechberoucí, že jsme se s Pointou rozhodli kampaň spustit. Cílová částka tři sta tisíc korun byla na knižní crowdfunding docela závratná suma. A vybrala se,“ neskrývá svou radost Goldscheider. Knihu nebo i více knih najednou si v předprodeji koupilo 460 přispěvatelů, někteří spolu s CD Goldscheiderových písní.
„Reakce těch, co už ji mají doma, jsou zatím ve vší skromnosti ohromné. Mám také mimořádnou radost, že se její čtenáři cítí přímo součástí knihy a jsou šťastní, že přispěli k jejímu zrodu. Možná jsem tomu i trochu přispěl, když jsem každému symbolicky přisoudil jednu stránku – ten, kdo si knihu objednal a předplatil, k ní dostal obdobu ex libris se jménem a stránkou, která mu patří,“ dodává autor s tím, že už pracuje na druhém dílu s pracovním názvem Mluví k vám robot. Pokračuje v něm se svými příhodami z normalizační Prahy a Londýna, kam emigroval v roce 1981.
Kniha Cílené náhody je aktuálně v prodeji ve všech velkých knihkupectvích, v jejich e-shopech i na e-shopu Pointy. Ukázka z knihy přiložena.
Alexander Goldscheider: Cílené náhody
Memoáry česko-anglického publicisty, skladatele a producenta s tolika zážitky, příběhy a náhodami, že musely být cílené. Posuďte sami!
Publicista, skladatel a producent žijící v Londýně vzpomíná ve svých sedmdesáti letech na dětství a mládí v socialistické Praze, na mámu herečku, tátu novináře a jejich pracovní prostředí, na barvité osudy ruských prarodičů, emigrantů z Kavkazu a Petrohradu, na tragický úděl tátovy rodiny a desítek Goldscheiderů, kteří nepřežili holocaust, na hledání vlastní identity a poznávání světa kulminující životem v New Yorku a dramatickým návratem do Prahy v roce 1969.
480 stran, vázaná, ISBN 978-80-7650-102-7
Doporučená cena: 499 Kč
O Pointě:
Pointa funguje jako online nakladatelská služba, která autorům pomáhá sestavit knižní tým a zafinancovat vydání knihy s pomocí crowdfundingu. Následně je provede celým procesem, zajistí tisk a distribuci, pomůže také s propagací.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.