MUZEUM KROMĚŘÍŽSKA: Soubor lidových staveb v Rymicích si tento rok poprvé připravil zábavně-vzdělávací program pro děti, který přibližuje, jak před 100 lety probíhaly Vánoce na Moravě, a to konkrétně na Hané. Tohoto programu se zúčastnilo na bezmála 500 dětí.
Zpětná vazba byla velice pozitivní. Náš program mnozí učitelé srovnávají s tzv. Valašskou dědinou v Rožnově a pouhé toto srovnání je pro nás velikým komplimentem. Nicméně naše Vánoce v Rymicích probíhají dosti odlišným způsobem než ty v Rožnově. Nemůžeme dětem ukázat uzavřené prostředí několika desítek kopií lidových staveb. Místo toho máme jen několik originálů, se kterými pracujeme, a to zcela jiným způsobem. Děti zejména zapojujeme do různých vánočních aktivit. Program probíhá v menších skupinkách a každá skupinka má svého průvodce, který provádí výklad a děti aktivizuje. Například se děti u nás oblékají do kostýmů a samy pak ostatním ukazují, jak se dříve adventní období prožívalo a jak se slavil Štědrý den. Všechny děti se také zapojují do vánočního věštění, které tvoří druhou část programu. Děti tak zjišťují, jaké bude příští rok počasí, odkud přijde jednou ženich, zda se vypraví do světa atd. Nakonec děti vyrábí vánoční výrobek, který si odnáší s sebou domů.
Snažíme se ukazovat, jak Vánoce probíhaly dříve. Dáváme důraz na neokázalost Vánoc, na jejich dřívější skromnost. Ukazujeme Vánoce takové, jaké se slavily na Hané, abychom jednak poukázali na specifika tohoto regionu, ale také na to, že Morava není jen Slovácko či Valašsko.
Prioritou jsou pro nás spokojené děti, které se k nám rády vrátí na další budoucí programy.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.