BUDAPEŠŤ: V pátek 11. 5. začne v Budapešti výstava Three Takes on Czech Puppet Theatre (České loutkové divadlo třikrát jinak) u příležitosti Měsíce nehmotného kulturního dědictví. Budapešťský cluster EUNIC realizuje v rámci Roku evropského kulturního dědictví sérii eventů na téma nehmotné kulturní dědictví. České centrum Budapešť je iniciátorem projektu a členem pracovní skupiny.
Výstava podává stručný, ale reprezentativní pohled na bohatou tradici i rozmanitou současnost českého loutkového divadla, které je ojedinělým fenoménem české kultury a dodnes okouzluje diváky na celém světě. Ve třech oddílech věnovaných historickému vývoji, poválečné proměně a loutkářským technikám se seznámíte s různými kapitolami českého loutkového divadla. Ve třech magických boxech nahlédnete do období kočovného divadla i éry populárních rodinných divadel, seznámíte se s významnými loutkářskými výtvarníky v kontextu slavných inscenací a loutkářských souborů, shlédnete prezentaci fenoménu černého divadla a moderní divadelní architektury, a pokud dojdete až na konec cesty, čeká vás interaktivní část, ve které poznáte různé technologické druhy loutek v podobě typických postav z českých pohádek, s nimiž si můžete vyzkoušet manipulaci. Kurátory výstavy jsou Nina Malíková a Martina Černá, výtvarné a technologické řešení měli na starosti Antonín Maloň a Tomáš Zmrzlý.
Budapešťský cluster EUNIC realizuje v rámci Roku evropského kulturního dědictví sérii eventů na téma nehmotné kulturní dědictví. Cílem projektu je nacházet neobvyklá propojení v rámci různých oborů, předávat zkušenost evropského kulturního dědictví formou zážitku a workshopů a klást důraz na sociální aspekt a inkluzi. České centrum Budapešť je iniciátorem projektu a členem pracovní skupiny. V rámci akce se bude prezentovat české loutkářství jak v tradiční formě ve výstavě Three Takes on Czech Puppet Theatre, kterou připravil Institut umění – Divadelní ústav, tak i jako výchozí bod pro angažované projekty. Příkladem je například jordánský loutkář Husam Abed, který vystudoval Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU a v rámci souboru Daffa Puppet Theater hostuje v uprchlických táborech v Jordánsku nebo v chudých oblastech východního Slovenska a jižního Maďarska. Druhou oblastí bude společná prezentace AU, HU a SK v oblasti designu, konkrétně modrotisku. Akce odstartuje na Den Evropy a bude paralelně probíhat na několika místech Budapešti po celý měsíc květen.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: Čtvrtým rokem pořádá projekt Mravenčí chůva se slovenskou partnerskou organizací Krajina čitateľov celoprázdninovou aktivitu Pročtené léto. Každý prázdninový týden v ní doporučují dětem, rodičům, učitelům nebo knihovníkům zajímavé knihy ke čtení a další aktivity k vybraným tématům. Letošní ročník akce má podtitul: “Slova, která si chceme pamatovat.”