pátek
13. září 2024
svátek slaví Lubor
Foto z konference
© radiocentrum.be



Kreativní aliance pro Evropu

V říjnu 2015 zveřejnily Německá federace pro kulturní a umělecké vzdělávání (Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung, e. V.) společně s mezinárodní nadací pro tvořivé učení Tvořivost Kultura & Vzdělání (Creativity Culture & Education, UK) za podpory nadace Mercator (Stiftung Mercator) zprávu o zlepšení rozsahu a dopadu uměleckého vzdělávání v Evropě.

Autor článku: 
Martin Bernátek a Michaela Přílepková

Celoevropská spolupráce se v posledních letech odehrává prostřednictvím nejrůznějších sítí, které vznikají jako výsledek specifických projektů nebo mandátů a osobních kontaktů odborníků, jako je zejména organizace ACEnet, kde si vyměňují poznatky a zkušenosti zástupci veřejné správy s kompetencemi v oblasti uměleckého a kulturního vzdělávání. Ze strany EU a příslušného direktoriátu Evropské komise byly tyto otázky reflektovány v zaměření OMC pracovních skupin, realizujících Pracovní plán pro kulturu 2011 – 2014 a 2015 – 2018. Nejdelší historii má spolupráce navázaná na UNESCO a jeho agendu uměleckého vzdělávání od roku 2006, jejíž aktéři založili International Network for Research in Arts Education (www.arts-edu.net) a vyvíjejí odvozenou evropskou platformu pro monitoring a rozvoj uměleckého vzdělávání v Evropě.
   Výzkum vycházel ze společně ustavené iniciativy Nové aliance pro Evropu (New Alliances for Europe – NAE). Zahrnoval jak existující struktury a organizace, tak prostřednictvím tzv. „polylogu“ na konferenci ve Wildbad Kreuth také všechny další zájemce o tuto oblast. Byl založený na rešerších, rozhovorech a kulatých stolech, a vedle vzdělávání se soustředil také na způsoby posilování porozumění evropským hodnotám a podpoře vzájemné spolupráce. Ke zlepšení dopadu uměleckého a kulturního vzdělávání v souvislosti s evropskou vzájemností podle závěrů výzkumu povede především rozšíření dostupnosti vzdělávání, vytváření příležitostí k poznání rozmanitosti Evropy a spolupráce formálního a neformálního sektoru vzdělávání.
   Autorky a autoři zprávy především konstatují, že již není nutné opakovat argumenty o potřebě kulturního a uměleckého vzdělávání a jeho výhodách: jsou už dostatečně formulovány například v Úmluvě o právech dítěte OSN, Soulské agendě UNESCO z roku 2010 nebo Agendě 21 pro kulturu. Problémy totiž nejsou ve strategiích, ale v jejich uskutečnění v praxi. Jak ze zprávy vyplývá, otázka nezní: Co mají vlády a místní správy dělat, ale proč nedělají to, s čím už souhlasily.

 

Kultura dostupná všem

Rozsah dětských kulturních aktivit stejně jako aktivit pro děti v Evropě je nesmírný. Jejich podpora ale musí zohlednit velké rozdíly v investicích a v kvalitě kulturních služeb v různých částech Evropy, a to i uvnitř jednoho státu. Například Wales nedávno oznámil rozsáhlé investice ke zlepšení dostupnosti uměleckého vzdělávání pro děti a mládež, zatímco Anglie ve stejné době úplně upozadila oblast umění ve formálním vzdělávání. Různé regiony mají různé potřeby, které nemohou být řešeny příliš obecným přístupem.
Také rozdílné společenské a ekonomické zázemí dětí a mládeže významně ovlivňuje jejich přístup ke kulturnímu a uměleckému vzdělávání: nejchudší mají nejméně, zatímco ti s přístupem k většině aktivit chtějí ještě víc. Jak autorky a autoři zprávy konstatují: „Cítíme, že největší návratnost investic do uměleckého vzdělávání může být dosažena zlepšením přístupu těch, kteří se nyní neúčastní, místo zvyšování a zlepšování programové nabídky pro ty, kteří se víceméně pravidelně účastní.“ Proto je hlavní prioritou v této věci zapojení těch skupin mládeže, pro které je umělecké a kulturní vzdělávání nyní nedostupné.

 

Pochopení rozmanitosti

Abychom porozuměli významu kultury po evropská společenství a podpořili aktivní občanství, potřebujeme podle autorek a autorů zprávy sdílet společnou definici Evropy. Nikoho nepřekvapí, že je těžko k nalezení, a že existují v základě rozporuplné představy o politickém, ekonomickém, společenském a kulturním smyslu evropské sounáležitosti. Třetinu Evropského parlamentu nyní tvoří strany otevřeně nepřátelské EU. Jak konstatují autorky a autoři studie: „Těžko si lze představit jakoukoliv jinou demokratickou instituci na světě, ve které zasedá tak vysoké procento členů, kteří s ní nesouhlasí.“ Evropská myšlenka je v krizi, která má také podstatný kulturní rozměr. Na druhou stranu, krize a neshoda může být brána jako „přirozený“ stav demokratické Evropy. Proto si autorky a autoři zprávy kladou otázku: jak může kulturní a umělecké vzdělávání rozvíjet porozumění evropským hodnotám a podpořit evropský integrační proces?
Právě umělecké a kulturní vzdělávání může u dětí a mládeže rozvíjet schopnosti potřebné k pochopení evropské vzájemnosti. Mezi ně patří nenásilné řešení problémů, představování si a tvoření lepšího světa, odvaha odlišovat se, úcta k rozmanitosti, a také schopnost spolupráce s lidmi z rozdílných částí společnosti. Proto je vytváření příležitostí k porozumění složitosti a rozmanitosti Evropy další prioritou. Spojení a výměna zkušeností napříč Evropou pak mohou být posíleny investicí do mobility a stáží mládeže i kulturních a vzdělávacích pracovníků, stážemi, podporou překládání a pravidelnými setkáními a konferencemi jednotlivých lokálních aktérů.

 

Umění spolupráce

Nejvíce aktivit kulturních a uměleckých vzniká na místní úrovni. O jejich podpoře se proto rozhoduje hlavně lokálně. Existuje jen málo struktur, které umožňují propojit rozhodovací procesy na místní úrovni s mezinárodními strategiemi, aktuálními odbornými poznatky a příklady dobré praxe z celého světa. Proto autoři zprávy doporučují vytvářet mezinárodní sítě lokálních sdružení. Úspěch lokálních aktivit spočívá ve spolupráci a koprodukci mezi zástupci jak formální (školky, školy, univerzity) tak neformální (umělci a umělecká sdružení) sféry, soukromého i veřejného sektoru, praktiky, manažery, vědci i zástupci finančních zdrojů. Taková spolupráce napříč sektory má dlouhodobý dopad na zapojení a osobní rozvoj dětí a mládeže, které mohou být snadno osloveny právě ve školách. Spolupráce mezi různými zájmovými skupiny a investory také může být efektivní cestou ke zvýšení kvality vzdělávání. Spolupráce formálního a neformálního sektoru a profesní rozvoj pracovníků s dětmi a mládeží je další prioritou zlepšení uměleckého a kulturního vzdělávání v Evropě a posilování evropské sounáležitosti.

Celá zpráva je dostupná zde.

 


Na fotografii:  Paul Collard, výkonný ředitel CCE, představuje projekt účastníkům konference ve Wildbad Kreuth (17. – 20. 5. 2015)
Fotografie je užita se souhlasem autorského týmu ©radiocentrum.be

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: O výběru kandidáta na Oscara za Českou republiku v kategorii Nejlepší zahraniční film každoročně hlasují členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), která stojí i za udílením cen Český lev. Do boje o prestižní cenu 97. ročníku americké Akademie filmového umění a věd akademici vybrali film Vlny scenáristy a režiséra Jiřího Mádla. Dobové drama připomíná události osudného roku 1968, kdy Československo začala v rámci „bratrské pomoci“ okupovat vojska Varšavské smlouvy. Film je inspirován skutečným příběhem skupiny novinářů Redakce mezinárodního života Československého rozhlasu a jejich odhodláním přinášet nezávislé zprávy za každou cenu. Ve světové premiéře byl snímek uveden na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary. Do kin oficiálně vstoupil 15. srpna, kde jej prozatím zhlédlo přes 350 tisíc diváků.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Nepřehlédněte
11.09.2024

ČR: Pokáč přes letní sezónu nezahálel, byť měl plný koncertní kalendář, založil Pokáčovo nadační fond a ve spolupráci s neziskovou organizací Znesnáze21 odstartoval projekt Hudba je pro všechny, prostřednictvím kterého podporuje rozvoj mladých talentů a hradí jim hudební vzdělání. Nyní už však přichází s novou tvorbou a singlem Solitaire, v němž upozorňuje, že život občas není až tak fér. Videoklip přináší typický osobitý humor a nadhled. Pokáč navazuje na úspěšnou spolupráci s producentem Johnym Rainbow a režisérem Jakubem Mahdalem. Píseň vychází u RedHead Records a od 6. září je k dispozici na všech streamovacích platformách i YouToube.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Hudba
Co se děje
11.09.2024

ČR: Ve čtvrtek, 5. září 2024, zveřejnila na své tiskové konferenci Herecká asociace nominace na divadelní Cenu Thálie 2024.  Herečka Divadla Drak – Edita Dohnálková Valášek – byl vybrána odbornou porotou mezi nominované pro obor Loutkové divadlo za svůj mimořádný herecký výkon v roli Bohdanky v inscenaci Divadla Drak Sedmero krkavců.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
10.09.2024

OSTRAVA: „Ars longa, vita brevis,“ praví jedno staré, leč pravdivé rčení vypovídající o nesmrtelnosti lidského ducha zhmotněného a navěky žijícího v umění. A v případě antikvariátu a galerie Libri Kniharium v centru Ostravy jde o umění zejména knižní a výtvarné.
Ostrava vždy bývala městem s kulturním zázemím, ať už se prezentovalo divadly, univerzitou, galeriemi,výstavními prostory a vedle knihkupectví také antikvariáty. A právě ty doplňovaly onu přední linii kultury o tu zcela výjimečnou a nevšední.

Celá ČR, Moravskoslezský kraj, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Divadlo a tanec, Architektura, Výtvarné umění, Lidová kultura, Památky, Vzdělávání
Co se děje
12.09.2024