V říjnu 2015 zveřejnily Německá federace pro kulturní a umělecké vzdělávání (Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung, e. V.) společně s mezinárodní nadací pro tvořivé učení Tvořivost Kultura & Vzdělání (Creativity Culture & Education, UK) za podpory nadace Mercator (Stiftung Mercator) zprávu o zlepšení rozsahu a dopadu uměleckého vzdělávání v Evropě.
Celoevropská spolupráce se v posledních letech odehrává prostřednictvím nejrůznějších sítí, které vznikají jako výsledek specifických projektů nebo mandátů a osobních kontaktů odborníků, jako je zejména organizace ACEnet, kde si vyměňují poznatky a zkušenosti zástupci veřejné správy s kompetencemi v oblasti uměleckého a kulturního vzdělávání. Ze strany EU a příslušného direktoriátu Evropské komise byly tyto otázky reflektovány v zaměření OMC pracovních skupin, realizujících Pracovní plán pro kulturu 2011 – 2014 a 2015 – 2018. Nejdelší historii má spolupráce navázaná na UNESCO a jeho agendu uměleckého vzdělávání od roku 2006, jejíž aktéři založili International Network for Research in Arts Education (www.arts-edu.net) a vyvíjejí odvozenou evropskou platformu pro monitoring a rozvoj uměleckého vzdělávání v Evropě.
Výzkum vycházel ze společně ustavené iniciativy Nové aliance pro Evropu (New Alliances for Europe – NAE). Zahrnoval jak existující struktury a organizace, tak prostřednictvím tzv. „polylogu“ na konferenci ve Wildbad Kreuth také všechny další zájemce o tuto oblast. Byl založený na rešerších, rozhovorech a kulatých stolech, a vedle vzdělávání se soustředil také na způsoby posilování porozumění evropským hodnotám a podpoře vzájemné spolupráce. Ke zlepšení dopadu uměleckého a kulturního vzdělávání v souvislosti s evropskou vzájemností podle závěrů výzkumu povede především rozšíření dostupnosti vzdělávání, vytváření příležitostí k poznání rozmanitosti Evropy a spolupráce formálního a neformálního sektoru vzdělávání.
Autorky a autoři zprávy především konstatují, že již není nutné opakovat argumenty o potřebě kulturního a uměleckého vzdělávání a jeho výhodách: jsou už dostatečně formulovány například v Úmluvě o právech dítěte OSN, Soulské agendě UNESCO z roku 2010 nebo Agendě 21 pro kulturu. Problémy totiž nejsou ve strategiích, ale v jejich uskutečnění v praxi. Jak ze zprávy vyplývá, otázka nezní: Co mají vlády a místní správy dělat, ale proč nedělají to, s čím už souhlasily.
Kultura dostupná všem
Rozsah dětských kulturních aktivit stejně jako aktivit pro děti v Evropě je nesmírný. Jejich podpora ale musí zohlednit velké rozdíly v investicích a v kvalitě kulturních služeb v různých částech Evropy, a to i uvnitř jednoho státu. Například Wales nedávno oznámil rozsáhlé investice ke zlepšení dostupnosti uměleckého vzdělávání pro děti a mládež, zatímco Anglie ve stejné době úplně upozadila oblast umění ve formálním vzdělávání. Různé regiony mají různé potřeby, které nemohou být řešeny příliš obecným přístupem.
Také rozdílné společenské a ekonomické zázemí dětí a mládeže významně ovlivňuje jejich přístup ke kulturnímu a uměleckému vzdělávání: nejchudší mají nejméně, zatímco ti s přístupem k většině aktivit chtějí ještě víc. Jak autorky a autoři zprávy konstatují: „Cítíme, že největší návratnost investic do uměleckého vzdělávání může být dosažena zlepšením přístupu těch, kteří se nyní neúčastní, místo zvyšování a zlepšování programové nabídky pro ty, kteří se víceméně pravidelně účastní.“ Proto je hlavní prioritou v této věci zapojení těch skupin mládeže, pro které je umělecké a kulturní vzdělávání nyní nedostupné.
Pochopení rozmanitosti
Abychom porozuměli významu kultury po evropská společenství a podpořili aktivní občanství, potřebujeme podle autorek a autorů zprávy sdílet společnou definici Evropy. Nikoho nepřekvapí, že je těžko k nalezení, a že existují v základě rozporuplné představy o politickém, ekonomickém, společenském a kulturním smyslu evropské sounáležitosti. Třetinu Evropského parlamentu nyní tvoří strany otevřeně nepřátelské EU. Jak konstatují autorky a autoři studie: „Těžko si lze představit jakoukoliv jinou demokratickou instituci na světě, ve které zasedá tak vysoké procento členů, kteří s ní nesouhlasí.“ Evropská myšlenka je v krizi, která má také podstatný kulturní rozměr. Na druhou stranu, krize a neshoda může být brána jako „přirozený“ stav demokratické Evropy. Proto si autorky a autoři zprávy kladou otázku: jak může kulturní a umělecké vzdělávání rozvíjet porozumění evropským hodnotám a podpořit evropský integrační proces?
Právě umělecké a kulturní vzdělávání může u dětí a mládeže rozvíjet schopnosti potřebné k pochopení evropské vzájemnosti. Mezi ně patří nenásilné řešení problémů, představování si a tvoření lepšího světa, odvaha odlišovat se, úcta k rozmanitosti, a také schopnost spolupráce s lidmi z rozdílných částí společnosti. Proto je vytváření příležitostí k porozumění složitosti a rozmanitosti Evropy další prioritou. Spojení a výměna zkušeností napříč Evropou pak mohou být posíleny investicí do mobility a stáží mládeže i kulturních a vzdělávacích pracovníků, stážemi, podporou překládání a pravidelnými setkáními a konferencemi jednotlivých lokálních aktérů.
Umění spolupráce
Nejvíce aktivit kulturních a uměleckých vzniká na místní úrovni. O jejich podpoře se proto rozhoduje hlavně lokálně. Existuje jen málo struktur, které umožňují propojit rozhodovací procesy na místní úrovni s mezinárodními strategiemi, aktuálními odbornými poznatky a příklady dobré praxe z celého světa. Proto autoři zprávy doporučují vytvářet mezinárodní sítě lokálních sdružení. Úspěch lokálních aktivit spočívá ve spolupráci a koprodukci mezi zástupci jak formální (školky, školy, univerzity) tak neformální (umělci a umělecká sdružení) sféry, soukromého i veřejného sektoru, praktiky, manažery, vědci i zástupci finančních zdrojů. Taková spolupráce napříč sektory má dlouhodobý dopad na zapojení a osobní rozvoj dětí a mládeže, které mohou být snadno osloveny právě ve školách. Spolupráce mezi různými zájmovými skupiny a investory také může být efektivní cestou ke zvýšení kvality vzdělávání. Spolupráce formálního a neformálního sektoru a profesní rozvoj pracovníků s dětmi a mládeží je další prioritou zlepšení uměleckého a kulturního vzdělávání v Evropě a posilování evropské sounáležitosti.
Celá zpráva je dostupná zde.
Na fotografii: Paul Collard, výkonný ředitel CCE, představuje projekt účastníkům konference ve Wildbad Kreuth (17. – 20. 5. 2015)
Fotografie je užita se souhlasem autorského týmu ©radiocentrum.be
ČR-ZAHRANIČÍ: Vousatý, šlachovitý muž se stále usměvavýma modrýma očima, kterého můžete potkat v každé roční době při koupání na pražském Džbánu, nebo někde na kole. Taky ale na kajaku, na kterém v posledním desetiletí postupně splouvá nejdelší evropské řeky od pramene až k ústí. Začal Labem, Dunajem a Odrou, pokračoval Rhônou, Rýnem, Vislou a Seinou a příští rok se chystá na některou z řek vysoko na severu. Pobýval totiž celkem 15 let ve Švédsku a v Dánsku a sever je jeho druhým domovem. Čtrnáctkrát běžel slavný lyžařský Vasův běh ve Švédsku a přešel na lyžích grónský pevninský ledovec. A spoluzaložil Arktický festival, kterého se letos konal už 6. ročník. Kdo by za tou tváří drsného sportovce a polárníka hádal i Zdeňka Lyčku – diplomata, dokonce velvyslance, a také překladatele z dánštiny? O tom všem bude tento rozhovor.
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.