JINDŘICHŮV HRADEC: Druhý ročník přehlídky Jindřichohradecké JINoHRÁtky aneb Dejte děti do jeslí představí první adventní víkend práci 14 betlemářů z celé České republiky i ze Slovenska. A nad jediným festivalem betlémů v ČR opět roztáhne ochranná křídla unikátní anděl. Ozdobí fontánu na Masarykově náměstí v Jindřichově Hradci. Dvoumetrovou sochu vytištěnou na 3D tiskárně navíc rozpohybuje jednoduchý mechanismus po vzoru Krýzových jesliček. Po zatočení klikou zamává tříbarevná plastika svými průsvitnými křídly.
Při JINoHRÁtkách 2. a 3. prosince také vznikne další socha do velkého betlému z dřevěných soch životní velikosti. „Řezbář Roman Galek v prostorách muzea intenzivně pracuje na soše Panenky Marie s Ježíškem,“ přiblížila etnografka Muzea Jindřichohradecka Alexandra Zvonařová. Připojí se tak ke svatému Josefovi a pasáčkovi, které tvůrci vyřezali před rokem. Na Staré radnici mohou návštěvníci nahlédnout pod pokličku i drobnějším tvůrcům a zjistí, jak se vyrábí jesličky nejen dřevěné, ale také například textilní či krajkové. Jeden z řezbářů vytvoří před očima zájemců také dřevěné formy na perníkový betlém.
Po loňském PETAndělovi, na jehož stavbu sbíraly lahve děti ze 13 škol, letos ozdobí advent v Jindřichově Hradci nebeský posel vyrobený ze stovky dílků vytištěných na 3D tiskárně. Slavnostně se rozzáří v sobotu 2. prosince v 17:00 za hudebního doprovodu sboru Nova Domus. „Bude to opět anděl ekologický, protože tiskneme z recyklátu. A bude to anděl zcela jistě rekordní - tak velkou sochu z takového materiálu a tímto způsobem ještě nikdy nikdo netiskl,“ vysvětlila architektka Kateřina Nováková ze skupiny PETMAT, z. ú., která jedinečnou skulpturu – PETSculpt - vytváří. Dodala, že budou usilovat i o zápis do Guinnessovy knihy rekordů.
V kostele sv. Jana Křtitele si mohou návštěvníci prohlédnout tradiční výstavu řezeb a betlémů, která letos představí jihočeského řezbáře Jiří Bürgera. Ten se zabývá především většími objekty se silným duchovním poselstvím. Výstavu zahájí vernisáž v sobotu 2. a potrvá do 30. prosince.
Celý střed města znovu ožije festivalovou hrou, která propojí všechny kulturní subjekty ve městě. Řada úkolů čeká malé i velké v obou budovách Muzea Jindřichohradecka ve Štítného ulici i na Balbínově náměstí, v Domě gobelínů, infocentru, na Staré radnici či v Muzeu fotografie a MOM. Na závěr celé trasy dostanou děti drobnou odměnu a dospělí grog.
Školy z Jindřichohradecka budou také soutěžit O nejkrásnější betlém a jejich výrobky vystaví muzeum v křížové chodbě bývalého kláštera minoritů ve Štítného ulici. K vidění budou až do 30. prosince. Celý festival doplní i doprovodný program, adventní dílny a malý řemeslný trh, kde mohou návštěvníci ochutnat rozličné dobroty, nebo potěšit své blízké malým dárkem. Přehlídku pak zakončí slavnostní rozsvícení vánočního stromu.
O soše anděla více zde i s animací jeho pohybového mechanismu: https://petmat.cz/petsculpt/
Program přiložen.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: Čtvrtým rokem pořádá projekt Mravenčí chůva se slovenskou partnerskou organizací Krajina čitateľov celoprázdninovou aktivitu Pročtené léto. Každý prázdninový týden v ní doporučují dětem, rodičům, učitelům nebo knihovníkům zajímavé knihy ke čtení a další aktivity k vybraným tématům. Letošní ročník akce má podtitul: “Slova, která si chceme pamatovat.”