POLIČKA: Dlouhodobým cílem poličského muzea je přibližovat školkovým dětem, žákům i studentům témata z historie, národopisu či umění a svého cíle se drží i v době „covidové“, kdy je pro školy i školky náročnější vydat se do muzea. A proto vyráží přímo do jejich tříd! Tři pilotní projekty přibližující téma pravěku, středověku a sklářství jsou nově rozšířené o nové programy o dobové módě a odívání.
Proto se na podzim minulého roku muzejníci rozjeli do okolních škol a školek, aby obohatili a oživili klasickou výuku programy o pravěku, středověku a skle a také s dětmi tvořili v tematicky zaměřených výtvarných dílnách, a to přímo v jejich třídách. Nejinak tomu bude i na jaře tohoto roku.
„Programy jsou vytvořené na základě moderních výukových metod - aktivní poznávání, hra, osobní prožitek a tvořivý přístup. Výjimečnost jim dávají zejména předměty z muzejních sbírek, které vypráví svůj příběh samy o sobě, přiblíží a dokreslí historické souvislosti nebo jsou názornou ukázkou zručnosti a dovednosti našich předků.“ uvádí autorka projektu a ředitelka muzea Mgr. Pavla Juklová.
„Na podzim vidělo muzejní výjezdní programy 349 dětí. Školy a školky z hůře dostupných míst si programy velmi pochvalovaly, jelikož jim odpadla starost se složitým dojížděním. Do několika vesnic jsme se podívali i několikrát, pomyslným vítězem byla školka v Sebranicích, která si vyzkoušela všechny nabízené programy. Vyjeli jsme ale také po Poličce do MŠ Čtyřlístek, kde náš program proběhl v rámci projektu Šablony.“ dodává lektorka Mgr. Simona Valachová.
Pozitivní hodnocení a ohlasy muzejníky přesvědčily, aby výjezdy nabízeli i nyní v měsících únoru a březnu. Pro toto období přichází s novinkou – programy o dobové módě a odívání „Šaty dělaj člověka“ pro starší děti a „Od květinky ke košilce“ pro děti mladší. Děti se mohou těšit na dvě nové tvořivé dílny, jejich názvy „Utkaná“ a „Zpečetěná“ jsou všeříkající.
A jaká budou největší lákadla nových programů?
„Určitě možnost prohlédnout si poličský kroj nošený v Poličce a zejména okolních vesnicích v 19. století anebo některé nástroje potřebné k výrobě látky, mnohé z nich si děti i sami vyzkouší.“ odpovídá etnografka Mgr. Stanislava Cafourková.
Nabízené programy:
MŠ: Praškolka, Školka plná rytířů, Kamarád Sklíčko a Od květinky ke košilce
ZŠ: Pravěk v ruce, Středověk všemi smysly, Sklo užitečné i krásné, Od květinky ke košilce a Šaty dělaj člověka
Tvořivé dílny: Hliněná dílna, Zpečetěná dílna, Skleněná dílna a Utkaná dílna
Více na www.cbmpolicka.cz
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.