ČR: Vyšlo další číslo vlastivědného a národopisného časopisu slováckého regionu Malovaný kraj, věnovaného historii, folkloru, osobnostem, turistice, přírodě a mnoha dalším zajímavostem jihovýchodní Moravy.
Na obálce najdete fotografie rekonstrukcí dávných zvyků adventního a vánočního období. Takřka hned v úvodu časopisu jsou pak čtenáři zváni na prohlídku zajímavé velehradské Expozice Bible pro malé i velké.
Jiný příspěvek s výmluvným názvem Satanovi zbrojnoši na Moravě je zaměřen na vpád Matouše Čáka Trenčanského na jihovýchodní Moravu v letech 1314 – 1315. V seriálu Zaniklé obce Břeclavska a Hodonínska se tentokrát autorská trojice zaměřila na ves Vojšice nedaleko Malé Vrbky na Horňácku. Upozornit se dá rovněž na článek o počátcích kinematografie v Uherském Brodě. O kus dál našlo své místo pojednání o tom, jak se dostal na Podluží vánoční stromek. Z medailonů nechť jsou připomenuty aspoň dva – týkají se primáše Josefa Kučery z Uherského Hradiště a krojové tvůrkyně Jany Burešové ze Spytihněvi. Opominout byste neměli výňatky z frontové korespondence z doby 1. světové války, již domů posílal vojín Jakub Kratochvíl z Brumovic.
Začíná zde i nový seriál Pozapomenuté písně, a to nivnickou variantou písničky Vandrovali hudci. Naproti tomu příspěvkem o CM Hradisko ze Ždánic končí dlouholetý cyklus popisující cimbálové muziky jihovýchodní Moravy. Z drobností si pak jistě zaslouží zmínku anotace knížky Půvaby řeky Olšavy či ohlédnutí za besedou Slovácko před kamerou, jež se konala 19. října v uherskohradišťském kině Hvězda.
A na závěr dlužno dodat, že v tomto vydání nechybí ani pravidelně dvakrát ročně uveřejňovaný blok poezie.
Časopis o 32 stranách, do něhož rovným dílem přispívají odborníci i laikové, lze zakoupit v některých novinových stáncích a knihkupectvích nebo objednat přímo na adrese redakce Malovaného kraje, 17. listopadu 1a, 690 02 Břeclav, tel.: 602 575 463, 724 965 609, e-mail: malovanykraj@seznam.cz.
Více se o obsahu periodika a jeho zaměření dozvíte na webových stránkách www.malovanykraj.cz
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: Čtvrtým rokem pořádá projekt Mravenčí chůva se slovenskou partnerskou organizací Krajina čitateľov celoprázdninovou aktivitu Pročtené léto. Každý prázdninový týden v ní doporučují dětem, rodičům, učitelům nebo knihovníkům zajímavé knihy ke čtení a další aktivity k vybraným tématům. Letošní ročník akce má podtitul: “Slova, která si chceme pamatovat.”