čtvrtek
26. prosince 2024
svátek slaví Štěpán, 2. svátek vánoční
Foto: Jana Mikysková



Janu Mikyskovou přitahuje hlína od prvního setkání s ní

Autor článku: 
Jitka Symonidesová

<p>VELKÉ MEZIŘÍČÍ: Jana Mikysková patří mezi umělce spjaté s Vysočinou. Dříve se věnovala výhradně užitkové keramice, od té přešla na volnou tvorbu, kde kombinuje keramickou plastiku s malbou. Inspiraci sbírá z přírodních motivů, a ve své tvorbě pak ctí jejich jednoduchou formu a strukturu. Soukromý výtvarný ateliér v Podloubí provozuje od roku 1996 a dává v něm možnost vystavovat mladým umělcům.</p> <p>Prostřednictvím své tvorby pomáhá také při různých benefičních akcích. V neposlední řadě svoje zkušenosti předává zájemcům na kurzech, které pořádá.<br />
Vstřícně nám otevřela dveře do své keramické dílny a malířského ateliéru, za nimiž na nás čekal svět z hlíny; jemně opracované figury, svícny a další artefakty. </p> <p>Jak jste se dostala ke keramice?</p> <p>Od dětství jsem chodila do lidovky, celých osm let. Ale keramice jsme se tam tenkrát ještě nevěnovali. Až v rámci pedagogického studia jsme jeli do Kunštátu, kde jsme se měli, jako budoucí učitelé lidové školy umění, dostat k tomuto materiálu, abychom vůbec věděli, co to je a jak se s tím pracuje. Tam jsem se okamžitě do té hlíny zamilovala. Prakticky od prvního setkání mi bylo jasný, co chci dělat. A tak jsem tam potom dojížděla ještě dva roky, už při zaměstnání. V Kunštátě, což je pro nás taková Mekka, otevřeli keramické studio pro výtvarníky, kteří nemají technické zázemí, a chtěli by se nějak vyjádřit právě prostřednictvím hlíny. Tam se mohli na týden ubytovat a tvořit. Dojížděla jsem tam dva roky a pak jsem se rozhodla, že si dílnu zařídím doma. V té době jsem pracovala v lidové škole umění, ale nebyl to směr, kterým bych chtěla jít, takže jsem odešla. Děti, které tam ke mně chodily, začaly docházet do mého ateliéru, to trvalo asi rok. Od té doby, už patnáct let, tvořím v ateliéru u sebe doma. Předcházela tomu návštěva jednoho pána z brněnské galerie, který mě požádal, abych u nich vystavovala, že se mu velice líbí má tvorba, kterou předtím viděl někde na vernisáži. </p> <p>Vy to máte jako živnost, takže svá keramická díla prodáváte?</p> <p> Ano, hlavně keramiku. Obrazy člověk nemůže dělat, protože je chce prodávat, to je, myslím si, cesta do pekel. Tak zhruba jednou za rok mám výstavu, kam připravím patnáct obrazů, ale mezitím dělám keramiku, převážně na zakázku. Už ne užitkovou keramiku jako dřív, dneska to jsou drobné plastiky z různých období. Např. na podzim jsou to vánoční zakázky – svícny, andělíčkové atd. To je vždycky finančně příjemné. Mívám také často prodejní výstavy, ať keramiky nebo obrazů. U těch obrazů je dobré, že pro galerii nedělám určitou zakázku. Vždycky si stanovíme určitý limit, co se týká počtu obrazů nebo velikosti a pro obraz si přijedou klidně až za půl roku. </p> <p>Teď z toho jasně vyplývá, že vedle keramiky ještě malujete. Který obor je pro vás hlavní a důležitější?</p> <p>Je to různé. Někdy na hlínu několik měsíců nemáknu, jen maluji a do obrazu vnesu to, co nejsem momentálně schopná dostat do keramiky. A zas někdy mi k malování chybí zemitost hlíny. Takže tvorbu kombinuji. Ideální stav je, a to byla poslední výstava, kdy obrazy obsahují totéž, co keramika. </p> <p>Když se vrátíme ke keramice, děláte volnou tvorbu a k tomu ještě užitné umění?</p> <p>Užitkovou nedělám vůbec. Je hrozné sedět deset hodin a vyrábět stále ty samé hrnečky, bez možnosti kreativního přístupu, to není pro mě. Krom toho, je u nás hodně dobrých hrnčířů. Já mám stále touhu, udělat na keramice něco víc, kombinovat to s jinými materiály. Mám tu několik figur, které jsou na rozhraní užitkové a volné tvorby. Slouží jednak jako svícen, ale díky jedné sklářce, která mi do figur dává různě barevné sklo, splňují i dekorační účel. Jinak začínám také do keramiky malovat engobami nebo kysličníkem, aby to zůstávalo pořád čistou keramikou. Ale je to určitě směr, kterým bych se teď chtěla ubírat.</p> <p>Kde berete inspiraci?</p> <p>Nejsou to konkrétní věci. Spíš pocit nebo celkové vnímání nějakých struktur, většinou přírodních, to je i pro mě základ. Nezasvěcený člověk má často pocit, že moje obrazy jsou keramika. Je to tím, že používám hmoty, které si různě barvím a míchám, a v tom obraze potom připomínají zemitost, hlínu, se kterou se v keramice pracuje. A mám také ráda nezdobný projev, jednoduchost. I lidé, kteří sem chodí občas na kurz, vědí, co ode mě můžou očekávat. Já do složitostí v keramice nezacházím, to nechávám na nich, ať si taky rozvíjejí svoji tvůrčí schopnost. Většinou už mají nějaké výtvarné povědomí, takže já jim tu hlavně umožňuji tvořit a ukazuji, co jim hlína dovolí a při čem může prasknout. </p> <p>Jakou používáte pec?</p> <p>Plynovou. Jsou i elektrické, které se nastaví, a vy přijdete ráno a keramika je vypálená, ale tam mi chybí osobní kontakt. Při plynové si to musím pořád regulovat. Pak jsou ještě polní pece, klasicky na dřevo, v těch jsem také několikrát pálila, ale tam už je potřeba skutečně hodně citu. Prakticky nikdy nevíte, co vypálíte. </p> <p>Povězte nám něco, o akci Art Depo? </p> <p> Letos tedy v roce 2012, přesněji od 31. 3. do 27. 4., se akce jako loni bude konat zde v prostorách Ateliéru v Podloubí ve Velkém Meziříčí. Bude to již čtvrtá výstava Art Depo, které se zúčastní místní mladí výtvarníci, kteří normálně nikde nevystavují, nespolupracují s galeriemi. V podstatě nemají pocit, že přišel ten pravý čas. Takže jsem jim dala jakýsi impulz, aby si připravili svoji tvorbu, mohli se prezentovat a dostat do povědomí lidí. Tyhle výstavy tu mají ohlas, jsou dost navštěvované. Sem tam si tu někdo koupí něčí dílo, ale lidé sem spíš chodí si výstavu prohlédnout.<br />
Pro mě je ještě důležitá práce pro nadace, kdy se někomu pomůže. Účastnila jsem se čtyř projektů v roce 2005 – Čeští výtvarníci na pomoc životu po tsunami (Pelléova vila Praha), 2008 – Výtvarníci proti týrání žen a dětí (Poslanecká sněmovna Praha), 2010 – Lidická Hrušeň (Občanské sdružení Lidice) a poslední 2010 – Czech Art Festival (České Budějovice). Tyto organizace uspořádají výstavu děl od různých umělců, při aukci se pak díla prodají a získané peníze jdou na konto potřebným. </p> <p>Kde naši čtenáři mohou vidět vaše obrazy a keramiku? </p> <p>V galerii Za Vrátky v Táboře a v Liberci v galerii Studna. Pět obrazů jsem prodala do Irska. Prý jsou Irům blízké tím, že jsou syrové jako jejich zem, ale přitom je v nich teplo, které jim tam chybí.</p>

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-ZAHRANIČÍ: Vousatý, šlachovitý muž se stále usměvavýma modrýma očima, kterého můžete potkat v každé roční době při koupání na pražském Džbánu, nebo někde na kole. Taky ale na kajaku, na kterém v posledním desetiletí postupně splouvá nejdelší evropské řeky od pramene až k ústí. Začal Labem, Dunajem a Odrou, pokračoval Rhônou, Rýnem, Vislou a Seinou a příští rok se chystá na některou z řek vysoko na severu. Pobýval totiž celkem 15 let ve Švédsku a v Dánsku a sever je jeho druhým domovem. Čtrnáctkrát běžel slavný lyžařský Vasův běh ve Švédsku a přešel na lyžích grónský pevninský ledovec. A spoluzaložil Arktický festival, kterého se letos konal už 6. ročník. Kdo by za tou tváří drsného sportovce a polárníka hádal i Zdeňka Lyčku – diplomata, dokonce velvyslance, a také překladatele z dánštiny? O tom všem bude tento rozhovor.

Celá ČR, zahraničí
Cestovní ruch, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Soutěže a festivaly, Vzdělávání
Články a komentáře
25.12.2024

ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.

Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Ostatní, Vzdělávání
Co se děje
21.12.2024

ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Ostatní, Památky
Co se děje
19.12.2024

ČR-PRAHA: Již po čtrnácté si mohli zákazníci Lidlu v době od 4. 11. do 17. 11. 2024 v rámci sbírky Srdce dětem zakoupit u pokladen malé srdíčko, a to potom nalepit do velkého srdce ve výloze, aby už tradičně pomohli vážně nemocným dětem.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Ostatní, Soutěže a festivaly
Co se děje
19.12.2024