OLOMOUC: V polovině května proběhne v Olomouci mezinárodní soutěžní přehlídka mladých tanečníků v klasickém i moderním tanci. Přivítá největší talenty českých tanečních škol i opravdové mistry svého oboru v čele se sólisty národního divadla a doyenem oboru Vlastimilem Harapesem. Akci uspořádá Baletní studio při Moravském divadle v Olomouci spolu s uměleckým šéfem baletu MDO Robertem Baloghem.
Gran Prix Dance Olomouc se letos uskuteční podruhé. Loni akce přivítala přes tisíc návštěvníků, když hostila žáky 12 tanečních škol. Bude se konat v Regionálním centrum v Olomouci.
Dvoudenní akce začne v pátek 13. května slavnostním galavečerem tanečních hvězd, které budou k vidění v klasických i moderních choreografiích. Večerem bude provázet Vlastimil Harapes. Největšími hvězdami na parketu budou Michal Štípa a Nikola Márová. Oba jsou prvními sólisty pražského Národního divadla. Galavečer proběhne pod záštitou senátora Martina Tesaříka.
O den později pak bude na programu samotná soutěžní přehlídka. Akce je určena pro účastníky od 4 do 18 let. Ti představí svůj um v klasických i moderních tancích, a to jako sólisté i ve skupinových choreografiích. Organizátoři očekávají účastníky z domácích i zahraničních tanečních škol. Soutěž zaštítil primátor statutárního města Olomouce Antonín Staněk.
Další informace naleznete na webu organizátorů: http://baletolomouc.cz/gpdolomouc/index.html
Ivo Heger
tel. 607 949 387
ČR-ZAHRANIČÍ: Vousatý, šlachovitý muž se stále usměvavýma modrýma očima, kterého můžete potkat v každé roční době při koupání na pražském Džbánu, nebo někde na kole. Taky ale na kajaku, na kterém v posledním desetiletí postupně splouvá nejdelší evropské řeky od pramene až k ústí. Začal Labem, Dunajem a Odrou, pokračoval Rhônou, Rýnem, Vislou a Seinou a příští rok se chystá na některou z řek vysoko na severu. Pobýval totiž celkem 15 let ve Švédsku a v Dánsku a sever je jeho druhým domovem. Čtrnáctkrát běžel slavný lyžařský Vasův běh ve Švédsku a přešel na lyžích grónský pevninský ledovec. A spoluzaložil Arktický festival, kterého se letos konal už 6. ročník. Kdo by za tou tváří drsného sportovce a polárníka hádal i Zdeňka Lyčku – diplomata, dokonce velvyslance, a také překladatele z dánštiny? O tom všem bude tento rozhovor.
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?