CTĚNICE: Závěr léta bude patřit tradiční dožínkové slavnosti, která se uskuteční již poněkolikáté v Zámeckém areálu Ctěnice, a to v neděli 1. 9. od 10.00 do 17.00 h. Dožínky, poděkování za bohatou úrodu, jsou tradiční součástí konce léta. Dožínkový věnec upletený ze všech druhů obilí a ozdobený květinami, symbol plodnosti, byl předáván s veršovaným přáním i poděkováním hospodáři a hospodyni, ženci a žnečky připomínali své zásluhy o sklizenou úrodu a požadovali zároveň i odměnu.
Celodenní program v Zámeckém areálu Ctěnice nabídne ukázky lidových řemesel a povídání o českých žních, představí žňové práce a různé druhy obilovin. Součástí bude i vyprávění o tom, jak se dříve pekl chleba, a to včetně ochutnávek žitného a pšeničného chleba i jiných obilných výrobků z mouky.
Dožínkovou slavnost doprovodí národopisný soubor Doudleban, který zpívá, tancuje a oživuje zvyky dávných předků, čerpá z nepřeberné studnice lidového doudlebského umění. Jejich prostý, ale rázovitý kroj sice ukazuje, že Doudlebsko byl spíše kraj chudý, ale lidé si přesto dokázali po těžké práci zatancovat a zavýsknout, což předvedou ukázkou dobových tanců, jako je „sedláček, proplítanej, obkročák, babka, řezanka, rejdovák, dupák, klenutá“.
Od 10.00 do17.00 h ožije řemeslnické tržiště na nádvoří před zámkem a návštěvníci se budou moci blíže seznámit s mlynářským, pekařským, perníkářským i hrnčířským řemeslem a poznají, kdo byl žnec či caletnice. K ochutnání budou různé pochoutky, tradiční lokální sladkosti, perníky, pekař připraví různé druhy chleba i možnost si přípravu chleba vyzkoušet; nebude chybět pivo, víno či medovina.
Ve 14:00 h začne dožínkový průvod a taneční vystoupení v podání souboru Doudleban za doprovodu jihočeské lidové muziky.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: Čtvrtým rokem pořádá projekt Mravenčí chůva se slovenskou partnerskou organizací Krajina čitateľov celoprázdninovou aktivitu Pročtené léto. Každý prázdninový týden v ní doporučují dětem, rodičům, učitelům nebo knihovníkům zajímavé knihy ke čtení a další aktivity k vybraným tématům. Letošní ročník akce má podtitul: “Slova, která si chceme pamatovat.”