neděle
28. dubna 2024
svátek slaví Vlastislav



Dny židovské kultury v Dobrušce

Autor článku: 
Dana Ehlová

<p>DOBRUŠKA: Vlastivědné muzeum v Dobrušce připravilo na jaro velmi zajímavý cyklus, jehož cílem je nejen připomenutí 70 let od násilné internace židovských obyvatel z našeho území do terezínského ghetta, ale především připomenutí židovské kultury, zvyků a tradic, pozoruhodného života židovské komunity a v neposlední řadě také humoru. Informace o dlouho připravované akci poskytl ředitel Vlastivědného muzea Mgr. Jiří Mach.</p> <p>Vlastivědné muzeum má v plánu na letošní rok uspořádat akci týkající se židovské tematiky. Jak se akce bude jmenovat, kdy a kde bude probíhat?</p> <p>Jde o Dny židovské kultury, které budou probíhat v měsících březnu a dubnu. Zahájí symbolicky 15. března, tedy v den, kdy byl před třiaosmdesáti lety vyhlášen Protektorát Čechy a Morava. Zakončení je naplánováno na 7. května, tj. na den výročí konce druhé světové války, který vzpomeneme položením věnců u památníku obětí nacismu v prostoru před zdejší SPŠ.</p> <p>Co všechno najdou zájemci v programu?</p> <p>Program je opravdu velmi pestrý. Zájemci v něm najdou tři koncerty, tři výstavy, přednášky, zařazena v něm je i taková zvláštní a trochu neobvyklá věc – pořad židovského humoru. Program jako komplex má přiblížit židovskou kulturu, nejde tedy o nějaký pietní akt, i když si letos připomínáme 70 let od internace Židů z protektorátu do terezínského ghetta. My jsme chtěli spíše než tento tragický okamžik připomenout to, že židovská kultura byla něčím, z čeho vychází i naše kulturní povědomí, že židovská kultura byla a je trvalou součástí české národní kultury a má co říci dnešnímu člověku, protože to je kultura, která samozřejmě, i když už ne konkrétně v Dobrušce, ale v naší zemi a celém světě žije, je zdrojem inspirace pro jednotlivé národní kultury a je jejich součástí.</p> <p>Budou při této příležitosti zpřístupněny dobrušské židovské památky, tj. hřbitov, mikve a synagoga?</p> <p>Zpřístupněny budou dvě židovské památky – hřbitov a synagoga, mikve zůstane uzavřena, protože v té době už budou v budově muzea probíhat rekonstrukční práce, takže celý objekt muzea, kde se mikve nachází, bude uzavřen. Na dny 17. a 24. dubna máme připraveny komentované prohlídky synagogy a hřbitova, tzn., že v určené odpolední hodiny, tj. v 15, 16 a 17 hodin provedeme zájemce příslušným objektem a poskytneme jim k tomu výklad o historii památky.</p> <p>Pojďme se ještě vrátit k historii židovské komunity v Dobrušce. Kdy Židé do našeho města přišli, v kterém období byla komunita nejpočetnější, čím se zabývali a jak se zapojovali do života města?</p> <p>První Židé do našeho města přicházejí už někdy v 16. století. Židovská obec se v Dobrušce ustavuje na počátku století osmnáctého. Původně zde Židé žili rozptýleni v nájmu po celém městě, v r. 1721 na základě císařského reskriptu dochází k vytvoření dobrušského ghetta, které tvořily domy na Šubertově náměstí. Přesnou zprávu o založení židovské obce v Dobrušce nemáme, protože prameny jsou poněkud torzovité.<br /> V tomto roce je také postavena dobrušská synagoga, která v minulosti dvakrát (v r. 1806 a 1866) vyhořela. Jak vypadala mezi oběma požáry, přesně nevíme, ale dá se to zpětně dedukovat z plánů na přestavbu, jež se zachovaly. Po druhém požáru vznikly nové plány, které se také dochovaly. Je na nich vyznačeno zdivo, jež po požáru zůstalo – templ synagogy je ještě vlastně barokního charakteru, přední část byla postavena nově ve stylu novogotickém. Synagoga patří k nejcennějším památkám v našem městě.<br /> Židovská komunita se zabývala zejména tím, čím se zabývat směla. Židé nemohli vykonávat všechny profese, a pokud vykonávali řemesla, museli respektovat určitá omezení. Např. židovští koželuzi měli povoleno vyrábět své výrobky jenom z kůží uhynulých zvířat, nikoliv poražených. Nejpočetnější skupinu tvořili Židé, kteří se zabývali obchodem a peněžnictvím. Na rozdíl od křesťanů, kteří ve středověku nesměli půjčovat peníze, totiž Židé mohli. Na nedaleké Skalce si je p. Mladota pozval téměř kvůli tomu, aby obchodovali s jeho plátnem, a rád a často si od nich půjčoval peníze, ovšem nerad je vracel. V tom ostatně nebyl žádnou výjimkou. Obchodnictví Židů přetrvalo až do 20. století, kdy Židé v Dobrušce měli obchody, zasilatelství a podobné firmy. Židovská komunita u nás byla nejpočetnější zřejmě v 19. století a na přelomu 19. a 20. století, kdy zanikla skalecká židovská obec a většina těchto Židů se přistěhovala do Dobrušky.<br /> Segregace Židů tady byla stejná jako všude jinde. V Dobrušce nemáme zaznamenána nějaká větší protižidovská vystoupení, snad jenom v 18. století vraždu jednoho z židovských obyvatel, která je ale přičítána na vrub ruským vojskům nacházejícím se v té době v okolí Dobrušky a dle kronikáře Křečka výrazně antisemitsky orientovaným. Další protižidovské vystoupení je zaznamenáno v r. 1806 v době po požáru, kdy někdo chtěl prodat spáleniště jednomu z židovských obyvatel, proti čemuž se zvedla velká vlna nevole. Třetí protižidovské vystoupení je zaznamenáno ve 40. letech 19. století, kdy došlo v našich zemích k velké neúrodě a následnému hladomoru, a vina za něj byla přičítána Židům. Poslední vystoupení proběhlo v souvislosti s hilsneriádou, to ovšem byly vesměs impulsy zvnějšku, a nevyplývalo ze styku židovské a majoritní komunity v našem městě.<br />
Do života města se Židé začali zapojovat až po uvolnění v 19. stol., kdy v 60. letech je židovská populace zrovnoprávněna s ostatní společností. Až do této doby neustále nějaká úřední segregace existovala. </p> <p>Při návštěvě Židovského města v Praze jsem na stěnách Pinkasovy synagogy objevila mezi desítkami tisíc jmen lidí, kteří nepřežili holocaust, také jména dobrušských Židů. S tím určitě souvisí i zánik židovské obce v Dobrušce. Co nám můžete říci k této nejtragičtější a nejsmutnější kapitole existence nejen dobrušských Židů?</p> <p>Židé dobrušští, stejně jako ostatní v protektorátu, byli perzekuováni již od jeho samého vzniku. V r. 1941 byly úředně uzavřeny všechny synagogy, v r. 1942 pak na základě porady u Heydricha došlo k tzv. konečnému řešení židovské otázky. V zemi začaly platit norimberské zákony. To samo o sobě znamenalo, že Židé měli zakázána určitá povolání (např. lékař, právník), v další etapě nesměli mít např. rozhlasové přijímače, v restauracích mohli sedět pouze na vyhrazených místech, a pro návštěvu úřadů a na nákupy měli vyhrazené hodiny.<br />
Perzekuce židovské obce pokračovala a sílila, vyvrcholila v r. 1942 násilnou internací všech židovských obyvatel protektorátu v Terezíně. Ušetřeny byly pouze děti ze smíšených manželství, která navíc byla alespoň právně rozvedena a dítě zůstalo u nežidovského rodiče. Někdy ani to nepomohlo.<br />
Syn dobrušských manželů Kašparových, z nichž manželka Jolana Kašparová byla Židovka a tatínek byl Čech, zavřený jako člen odboje, nedávno navštívil Dobrušku. Je to dnes již osmdesátiletý pán, který píše vzpomínky na své rodiče. Je jeden z těch, kteří se zachránili. Vyprávěl mi, že synagoga byla úředně uzavřena už v r. 1941, a právě jeho maminka měla od ní klíč. Existovala prý varianta, že se v synagoze budou ukrývat ilegální pracovníci, protože, jak se říká, pod svícnem bývá největší tma. Tento záměr se ale zřejmě nikdy realizoval.<br />
Vraťme se ale k internaci. Do Terezína byli samozřejmě internováni i dobrušští Židé. Jejich majetek, stejně jako majetek synagogální, byl zabaven a putoval do Prahy, kde se shromažďoval v centrálních skladech. Dělaly se soupisy, protože Němci plánovali, že po vítězné válce otevřenou muzeum vyhynulých kultur. Z 45 dobrušských Židů, kteří byli internováni do Terezína, přežilo válku jen pět. Všichni ostatní, včetně malých dětí, skončili svůj život ve vyhlazovacích koncentračních táborech, především v Osvětimi. Z pěti přeživších dva zemřeli bezprostředně po válce, zřejmě na následky prožitých útrap. V Dobrušce zůstal jediný – pan Oskar Fantl, který zemřel v šedesátých letech. Další dva přeživší jsou pan Kornfeld, jenž se zachránil jako jediný z celé rodiny a po válce změnil jméno na Klimeš, a paní Bergmanová-Kroupová. Pan Klimeš žil nejprve v Argentině a potom v Brazílii. Do emigrace odešel zřejmě proto, že tady vlastně nikoho neměl. Do Dobrušky jezdíval a stavoval se i v muzeu, ale bývalo mu smutno před židovskou expozicí s fotografiemi, které zachycovaly jeho rodinu. Zemřel před několika lety a byl to nejdéle žijící člen dobrušské židovské obce. Krátce před ním zemřela i paní Bergmanová-Kroupová, která zůstala v Československu, po r. 1989 zrestituovala v Dobrušce budovu staré polikliniky. Odchodem těchto dvou tak zemřeli poslední příslušníci předválečné dobrušské židovské obce.<br />
Jména těch, kteří zahynuli během války, najdeme na deskách, jež jsou součástí památníku obětem nacismu, kde budou Dny židovské kultury 7. května zakončeny. </p> <p>U cyklu Dny židovské kultury se pilují poslední detaily, v Dobrušce však tato akce není jediná… </p> <p>V současnosti probíhá zajímavá akce, do níž se velmi aktivně zapojili studenti gymnázia. Je to celostátní akce, kterou vyhlásilo Židovské muzeum v Praze a jmenuje se Zmizelí sousedé. Pátrá se po vzpomínkách na předválečné židovské obyvatele i našeho města, dávají se dohromady vzpomínky jejich vrstevníků, což jsou dnes osmdesátníci a starší, zároveň se hledají i jejich potomci. Chtěli bychom, pokud se nám to podaří, žijící potomky předválečných příslušníků dobrušské židovské obce pozvat k nám do Dobrušky na setkání a přijetí starostou města.</p>

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČERVENÝ KOSTELEC: V sobotu 20. dubna se v kině Luník v Červeném Kostelci uskutečnilo 71. krajské kolo celostátní filmové přehlídky České vize. Filmová soutěž je určena neprofesionálním filmovým tvůrcům starším osmnácti let. Přihlášeno bylo 19 snímků. Nejlépe z nich uspěly filmy studentů filmových škol, dařilo se i hraným filmům. Porota také rozdala čestná uznání.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
23.04.2024