pátek
26. dubna 2024
svátek slaví Oto
Borrtex - Daniel Bordovský
© Zdroj: ČTK



Borrtex: Současná krize jako podnět k hudební inovaci

PRAHA: Důrazná vládní opatření proti šíření koronaviru týkající se kulturních akcí a shromažďování lidí, způsobují hudebním tvůrcům i jejich úzce spojeným organizačním institucím výrazné ekonomické potíže. Koncerty, festivaly a další předem plánované kulturní události se musely buď zrušit, či v lepším případě alespoň odložit na dobu neurčitou. Dle slov českého skladatele Daniela Bordovského vcházíme do zvláštní doby nutných digitálních hudebních inovací.

Autor článku: 
ČTK

"Naprosto rozumím aktuálnímu pobouření ze strany hudebníků, zpěváků či samotných organizátorů. Je to těžké pro nás pro všechny, určitě nechci nynější krizovou situaci, která silně zasáhla a ovlivnila veškeré kulturní dění, žádným způsobem podceňovat. Na druhou stranu si však ale myslím, že již nastal čas zaujmout jiný úhel pohledu, je důležité abychom si přestali stěžovat a místo toho raději zaujali optimističtější postoj a jako tvůrci se virtuálně spojili a začali se vzájemně více podporovat. Využijme volný čas k nahrávání, k produkci a především taky k digitální inovaci naší vlastní dosavadní tvorby."

Placení poskytovatelé filmových titulů online zvládli pomocí moderních technologií rychle nahradit vyprázdněné kinosály, a podobný přístup je tak dle Daniela potřeba zaujmout i v oblasti hudebního průmyslu. Budoucnost leží v dlouhodobém budování trvalých posluchačů, jež mají okamžitý a přímý přístup k hudbě.

"Ze své vlastní zkušeností vím, že lokálně populární kapely a nezávislí tvůrci v menších městech si většinou vydělávají v průběhu letní sezony pořádáním nárazových koncertů, které se zpravidla konají v místních restauračních zařízeních či lépe přizpůsobených klubech. Současná situace takové události neumožňuje, a tyto kapely se tak nacházejí na hraničním sklonku své vlastní existence. Tím skutečným problémem je ale v mnoha případech spíše nedostatek digitální adaptace odpovídající dvacátému prvnímu století. Tito tvůrci totiž k mému překvapení mnohdy nemají ani profily na základních hudebních streamovacích platformách, jako jsou například Spotify, Apple Music či YouTube. Pro jejich fanoušky je tak v takové situaci vlastně technicky zcela nemožné je jakkoliv podpořit."

Daniel Bordovský, známý pod svým uměleckým jménem Borrtex, je český skladatel minimalistické hudby, jehož instrumentální skladby se během posledních dvou let objevily hned v několika projektech mezinárodních korporátních značek, jakou jsou například Netflix, HBO Europe, Showtime a další. Na výše zmíněných hudebních streamovacích platformách oslavil Borrtex minulý měsíc významný hudební milník v podobě pokoření magicky vysoké hranice neuvěřitelných 100.000.000 celkových přehrání jeho vlastní autorské tvorby.

"Pakliže se ohlédneme do minulosti, souhlasím, že fyzické nosiče určitě pro jistou skupinu hudebního průmyslu, tedy především pro větší nahrávací společnosti publikující populární hudbu, fungovaly perfektně. Ovšem pro nezávislé tvůrce, kteří měli oblast zájmu třeba v alternativnějších žánrech bývala situace mnohem složitější a jejich možnosti prosazení byly stroze limitovány. Zásadní roli v dnešním světě hraje globalizace, tedy možnost skrze internetové služby zasáhnout i mezinárodní hudební publikum.

Současná krize nám nabízí skvělou příležitost se zastavit a popřemýšlet o naší budoucnosti. V čem můžeme naši hudební tvorbu posunout dále? Existují možnosti, jak naše skladby prosadit mezi širší publikum? Pojďme využít této situace a pracujme na sobě samotných.

Dle mého názoru neexistovala vhodnější a příznivější doba pro talentované, mladé nezávislé tvůrce či kapely, kteří mají ambiciózní touhu se sami za sebe prosadit."

 

E-mail: press@borrtex.com

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČERVENÝ KOSTELEC: V sobotu 20. dubna se v kině Luník v Červeném Kostelci uskutečnilo 71. krajské kolo celostátní filmové přehlídky České vize. Filmová soutěž je určena neprofesionálním filmovým tvůrcům starším osmnácti let. Přihlášeno bylo 19 snímků. Nejlépe z nich uspěly filmy studentů filmových škol, dařilo se i hraným filmům. Porota také rozdala čestná uznání.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
23.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024