PRAHA: Od 6. září mají návštěvníci Prahy možnost navštívit zdarma unikátní výstavu české umělecké špičky.
Již tradičně připravuje J&T BANKA unikátní žebříček popisující vývoj současné výtvarné scény v České republice – Art Index. Letos již pošesté. Poprvé ho však spojí i s výstavou jednotlivých autorů a jejich uměleckých děl. Přehlídka toho nejlepšího, co v současnosti vzniká v českém umění, bude k vidění od pátku 6. září do středy 11. září v Domě U Zlatého hroznu na pražském Malostranském náměstí.
Aktuální novinky od největších hvězd současného českého umění na jednom místě a dostupné pro každého. Tak by se dala shrnout připravovaná výstava J&T BANKA Art Index Pop Up. Mezi vystavenými díly budou i ty od předních českých autorů – Krištofa Kintery, Pavly Scerankové, Vladimíra Kokolii či Vladimíra Houdka a Jana Nálevky. Dostane se i na Evu Koťátkovou, která v letošním žebříčku Art Index vystřídala Jiřího Kovandu na první příčce. „Chceme představit to nejlepší, co v současném umění vzniká, tedy nejen díla, ale také špičkové české umělce, kteří jsou mnohdy známější v zahraničí než u nás. Plánujeme představit na 100 děl zhruba od 36 autorů,“ popisuje akci Anna Pulkertová, kurátorka výstavy a odbornice na oblast umění z J&T Banky, a dodává: „Vzhledem k tomu, že Češi si cestu k současnému umění hledají a stále více touží po originalitě, jsou vystavovaná díla vybírána tak, aby se hodila svým rozměrem do domácností. Na výstavě si tak bude možné vystavená díla zakoupit, získat kontakt na galeristy i umělce.“
Výstava Art Index Pop Up bude otevřena veřejnosti od 6. září zdarma. Umělecká díla budou rozmístěna celkem ve čtyřech patrech historických prostor Domu u Zlatého Hroznu v Praze. Pro návštěvníky budou připraveny také komentované prohlídky, workshopy či besedy s umělci. „Cílem plánované výstavy je souborně představit to, co v českém uměleckém prostředí vzniká, a současně ukázat, že investice do českého umění je investicí rozumnou a dosažitelnou pro širší veřejnost. Proto chceme, aby Art Index Pop Up byl veřejnosti otevřen zdarma a oslovil co nejširší skupinu těch, kteří se o umění zajímají. Potenciálním sběratelům a investorům zvažujícím nákup současného umění tak opět dáváme možnost zorientovat se na současné výtvarné scéně,“ vysvětluje Monika Veselá z J&T Banky.
O J&T Banka Art Indexu
J&T Banka Art Index je připravován každoročně od roku 2014. Jedná se o žebříček stovky umělců narozených po roce 1950, kteří jsou na výtvarné scéně nejvíce viditelní. Úspěchem je samotné umístění v zveřejňovaném top 100. První stovka představuje jen asi pět procent nejaktivnějších současných umělců narozených po roce 1950. Databáze Artplus.cz, která shromažďuje také údaje o aukčních prodejích, eviduje více než dva tisíce umělců, kteří spadají do této kategorie. Pro účely letošního J&T Banka Art Indexu bylo bodováno více než 900 výstav doma i v zahraničí, kterých se zúčastnilo přes 1100 umělců. Jako každý index je J&T Banka Art Index zjednodušeným popisem velice komplexní situace. Nelze automaticky klást rovnítko mezi umístěním v indexu a uměleckou kvalitou díla. Vysoké umístění neznamená nutně, že daný autor je významnějším umělcem než někdo, kdo se umístil níže či kdo se do první stovky vůbec nedostal.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.