ČR: Národní pedagogický institut připravil revizi RVP (Rámcových vzdělávacích programů) pro všechny oblasti vzdělávání, tedy i Umění a kultura. Je sotva pochopitelné, že tato oblast se jakousi setrvačností vyučuje na 90 % škol pouze jako tzv. výtvarka a hudebka. Důvodem je pravděpodobně fakt, že v těchto oborech připravuje budoucí učitele síť Pedagogických fakult. Oblast umění je však výrazně širší a bohatší, nezahrnuje jen hudbu, výtvarné umění a literaturu (vyučovanou v rámci ČJ), ale také divadlo, tanec, film a veškeré přesahy a synergie uměleckých oborů.
A toto komplexní pojetí umění jako živého organismu ovlivňujícího náš každodenní život najdeme právě v Koncepci B chystané a diskutované revize RVP. Konečně!
Akademie umění každoročně připravují umělce nejen pro tvůrčí, ale i pedagogickou praxi, přesto jsou dosud předměty Dramatická výchova, Taneční a pohybová výchova nebo Filmová a audiovizuální výchova podivně nazývány „doplňujícími“ nebo v Koncepci A dokonce „rozvíjejícími se“. Bylo by na pováženou, kdyby se nerozvíjely, ale tady dochází k zásadnímu střetu starého s novým.
Umění nemá žádné hlavní a doplňující obory. Postavení divadla, hudby, tance, filmu a výtvarného umění je rovnocenné, každý obor je svébytný a má svá specifika a přínosy. Není důvod k výsadnímu postavení dvou „tradičních oborů“. Na navrhované koncepci B je skvělá komplexnost a otevřenost, nikoho nenutí radikálně vše měnit, je to boj progresivní vize s tradičním pojetím. Je až zarážející, že v tomto miléniu někdo obhajuje status quo
z předminulého století.
Vyšší časová dotace pro kreativní rozvoj dětí je něco, na čem se shodují všichni. Zdá se, že postoj ministra školství bude rozhodující, rádi přispějeme konstruktivními argumenty za celou Českou sekci ITI. Vzdělávání považujeme za jednu z nejzásadnějších oblastí pro celospolečenskou změnu a kvalitní život ve 21. století.
Jménem Prezidia Českého střediska ITI Yvona Kreuzmannová, Marta Smolíková, Adriana Světlíková, Jakub Vedral
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.