ČR-PRAHA: Po více jak deseti letech z vedení Databáze českého amatérského divadla (dále jen DČAD) odchází PhDr. Milan Strotzer. Jeho nástupkyní na této pozici se stává Mgr. Petra Richter Kohutová.
PhDr. Milan Strotzer převzal DČAD od jejích rodičů zakladatelů, kteří ji vymysleli a deset let realizovali
(PhDr. Vítězslava Šrámková a Jiří Valenta). Milan na této pozici mohl zúročit svou mnohaletou práci pro české amatérské divadlo. Začínal v Okresním kulturním středisku v Nymburce, poté na Krajském kulturním středisku Středočeského kraje, kde s ním je mimo jiné spojena Lidová konzervatoř a zejména FEMAD jako salon odmítnutých. V roce 1991 nastoupil do nové instituce (dnešní NIPOS), kde byl odborným pracovníkem pro činoherní a hudební divadlo a divadlo dospělých pro děti. Byl jedním z těch, kteří startovali nový systém v čele s Jiráskovým Hronovem jako mezioborovou žatvou amatérského divadla. Zakládal Divadelní Třebíč, Popelku Rakovník, jako programový ředitel JH rozšířil vzdělávací část přehlídky, zahrnující i problémový klub, kde léta působil prof. Jan Císař. Spolupracoval na Krakonošově divadelním podzimu a programoval národní přehlídku seniorského divadla. V letech 1995–2010 byl redaktorem a posléze šéfredaktorem časopisu Amatérská scéna. Divadelníci ho znají jako lektora a porotce mnohých přehlídek. Jeho práce přispěla k rozvoji amatérského divadla v naší zemi.
Mgr. Petra Richter Kohutová - několik let strávila v profesionálním angažmá v ostravském Divadle Petra Bezruče a Městském divadle Karlovy Vary, hostovala v mnoha moravských i českých profesionálních divadlech (KS Aréna Ostrava, Slezské divadlo Opava, Městské divadlo Mladá Boleslav, Divadlo Dagmar Karlovy Vary aj.). V současné době spolupracuje s Činohrou Karlovarského městského divadla a Západočeským divadlem v Chebu, jako kmenová dramaturgyně působí v Divadelním studiu D3 v Karlových Varech, občas si odskočí do Rádobydivadla Klapý či jinam. Jako lektorka se také pravidelně účastní soutěžních i nesoutěžních přehlídek amatérského divadla. Vede režijní školu Amatérské divadelní asociace (spolu s Jaroslavem Kodešem). Píše pro časopisy Amatérská scéna či Divadelník.cz.
„Milanovi jsme poděkovali za třicet let práce v naší instituci a jsme rádi, že bude i nadále spolupracovat jako externí poradce. Petra přichází s novými nápady, energii i vizemi a věřím, že se Databáze posune zase o kousek dál.“ dodává ke změně Mgr. Lenka Lázňovská, ředitelka NIPOS
ČR: V listopadu 2024 vychází již 4. upravené vydání praktického a stručného metodického materiálu pro kronikáře, zastupitele a starosty obcí a měst s názvem Jak vést obecní kroniku v elektronické podobě s následným vytištěním?
Z obsahu publikace: Legislativa, Usnesení, Kronikář, Hardware – Software, Titulní list, Schvalovací doložka, Technická příprava kroniky, Přílohy, Tisk, Vazba, Archivace, Internetové zdroje informací, Umělá inteligence.
ČR: Proč se občas potýkáme s problémy, jejichž původ neznáme? Můžeme po předcích zdědit i jiné věci než jen tělesné dispozice? Transgenerační přenos traumatu je stále častěji skloňovaný fenomén, který konečně proniká i do kvalitní beletrie. Společně s dalším fenoménem, a to tzv. ukrývaného dítěte, se stal hlavním motivem nového románu Křivda spisovatele Martina Juna.
OSTRAVA: Zasedání nejvyššího orgánu Asociace muzeí a galerií České republiky, z. s. – Sněmu AMG – se uskutečnilo ve dnech 15.–16. října 2024 v Konferenčním centru Národního zemědělského muzea Ostrava. Cílem tohoto významného setkání členů Asociace muzeí a galerií České republiky, z. s., byla příprava koncepcí a strategií na léta 2025–2027 a volba nového vedení – Exekutivy AMG a Revizní komise AMG.
PRAHA: Nebylo jim ještě ani třicet let a začali společně ve svém volném čase provozovat klub, sklepní prostor v pražské Soukenické ulici, který si za předchozích majitelů získal pověst místa alternativní, „undergroundové“ kultury, ojedinělého útočiště nekomerčních kulturních aktivit. S Oskarem Hulcem a Milanem Dederou se setkáváme u příležitosti výročí deseti let od založení Spolku pro oživení Paměti právě po noci, kdy opět sklepní prostory komorního klubu zatopila do pěti čísel voda. Ano, není to poprvé, co se podnik potápěl a opět vynořil nad hladinu. Jak se plave v rozbouřených vodách menšinové kultury současným provozovatelům?