HRADEC KRÁLOVÉ: Sobotní akce Zažít město jinak, kterou pořádalo Klicperovo divadlo, Centrum uměleckých aktivit a neformální skupina Divá bába, proběhla i přes nepřízeň počasí. Chladno a déšť se podepsaly na návštěvnosti. Ti, kteří dorazili, se ale dočkali pestrého programu. Úspěch slavila módní přehlídka kostýmů, divadelní představení Divadla Lůza i šachové stolky.
Atraktivní podívanou přichystalo pro návštěvníky Klicperovo divadlo. Desítky diváků si měly možnost užít přehlídku nejkrásnějších divadelních kostýmů. „Naši herci se na chvíli proměnili v modely a modelky a svoji netradiční roli si pod moderátorským vedením Jana Vápeníka opravdu užívali. Celé odpoledne provázely i živě zpívané písně z aktuálních inscenací Hana, Zbabělci, Doma, jsem zlato či Prolomit vlny v podání Jakuba Tvrdíka, Lucie Andělové a dalších herců a hereček. S úspěchem se setkalo rychlé rande diváků s našimi herci,“ říká mluvčí Klicperova divadla Martin Sedláček. Program, který byl sestaven pro celou rodinu, si užily i děti, které mohly navštívit půjčovnu kostýmů. Zde se mohly přestrojit za vodníky, rytíře i princezny. Pro mnoho návštěvníků byla zajímavá prohlídka Studia Beseda. Někteří z nich do té doby znali jen prostor hlavní scény. Program uzavřela nekonečná talk show herečky Lenky Loubalové, která četla v divadelním klubu svoje povídky a na přímluvy diváků přidávala také historky ze svého života.
Organizátoři na Malém náměstí ještě na poslední chvíli sháněli přístřešky proti dešti. Díky pomoci známých, kteří nakonec několik stanů zapůjčili, tak mohli pod střechu umístit výtvarné dílny, kde vznikly originální papírové loutky, které pro tuto akci vymyslela výtvarnice Dominika Cyprová. Zázemí tam našel také bazar vinylů, chutné občerstvení i šachový oddíl Lipky, který obsadil i prostor v podloubí. Návštěvníci se mohli zahřát během prohlídky blízkého Studia Beseda nebo v nové galerii Na parkány, kde výstavou prováděl přímo její autor Theodor Falta. Konec programu patřil hradecké skupině Crann, která zahrála irské, skotské a bretaňské písničky. Divadlo pro jednoho diváka v „táborovém“ stanu si připravili herečky Jana Nechvátalová a Nikola Beková. To vše probíhalo bez ohledu na počasí, které bylo proměnlivé po celou dobu akce.
Ani Tomkově ulici se přeháňky nevyhnuly. Díky zázemí Centra uměleckých aktivit a Mooney Baru však většina plánovaného kulturního programu proběhla. Téměř za svitu slunečních paprsků odehrálo svoji novou pohádku Šťastně až po smrti Divadlo Lůza. Oproti tomu improvizační skupina B.I.Z.O.N.I. záměrně vystupovala za deště na chodníku, aby vzala do hry dešťové kapky. Ve vstupní hale Centra našla zázemí dílna pixilace, v průběhu vzniklo několik animovaných filmů. S inspirací, co na sebe na podzim, vyšel místní obchod s módou Twist Slow fashion přímo do ulice, která se tak proměnila v přehlídkové molo.
„Letošní počasí nás sice vypeklo, ale my jsme se přesto rozhodli, že Zažít Malé náměstí jinak rušit nechceme a užijeme si ho i v pláštěnkách nebo s deštníky. Poděkování patří všem, kteří na akci vystupovali, dorazili, ale také známým, kteří nám půjčili stany. Myslím, že právě vzájemná pomoc všech zúčastněných a dobrá nálada byly největší devizou sobotní akce,“ shrnuje akci na Malém náměstí Ilona Mach z neformální skupiny Divá bába a s úsměvem dodává, že organizátoři tentokrát vypili nemalé množství horkého čaje.
PRAHA: Jiří Opěla (25. 12. 1939 – 2. 10. 2023) byl unikátní osobností, která stála u zrodu úspěchů Pražského komorního baletu, když si vzal v 70. letech na starost jeho produkci. Pavel Šmok o něm říkal: „Bez Jirky Opěly už bychom už neexistovali.“ Obchodní duch a radost z náročných úkolů jej provázely celý profesní život a pro Pražský komorní balet se stal nepostradatelným, jedním z těch, bez kterých by soubor nepřeklenul těžká období, člověk, o jakém jste přesvědčení, že s vámi zůstane navždy.
PARDUBICE: Jedna z významných staveb architekta Josefa Gočára, Winternitzovy automatické mlýny, se po třech letech intenzivní rekonstrukce otevřela veřejnosti. Historický komplex budov, který byl v provozu více než 100 let, zažívá transformaci na moderní kulturně-společenskou městskou čtvrť. Iniciátorem proměny celého areálu je Nadace Automatické mlýny manželů Smetanových. Ti koupili areál v roce 2016 a k obnově národní kulturní památky přizvali město Pardubice a Pardubický kraj. Rekonstrukci celého areálu za tři čtvrtě miliardy korun nastartovala možnost 400 milionové evropské dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), kterou vlastníci objektů dohromady získali prostřednictvím ITI Hradecko-pardubické aglomerace.
Podrobnosti najdete v připojené tiskové zprávě.
ČR: Společnost GLAZ Bridge právě vyhlásila veřejnou soutěž Funerary Art competition Open call vol II. na řešení současných funerálních stél a náhrobků pro interiér i exteriér. Povinným materiálem jsou opět sklo, kámen, kov nebo beton. Soutěž se uzavírá 15. 1. 24 a na konci února budou vyhlášeni umělci, jejichž vybraných dvanáct vítězných objektů bude zařazeno do druhé kolekce Glaz Bridge projektu. Výstava proběhne v létě 2024 částečně opět v Uměleckoprůmyslovém muzeu. První vybraná autorka již byla odtajněna-je jí uznávaná malířka Lucie Jindrák Skřivanová.