PRAHA: Institut umění ve spolupráci s ProCulture/Otevřenou společností o.p.s. shromažďuje příkladové projekty a aktivity v rámci výzkumného projektu „Sociálně ekonomický potenciál kulturních, resp. kreativních průmyslů“.
Hledáme organizace, instituce, firmy a jednotlivce, kteří realizují či od roku 2004 realizovali projekty v oblasti umění a kultury:
1) podporující přenositelné tvůrčí či inovativní přístupy v oblasti umění, jeho prezentace, včetně projektů využívajících umění jako součást vzdělávacího procesu a získaly např. některé z významných národních nebo mezinárodních ocenění
2) zabývající se výzkumem či vývojem s výstupy podmíněnými účastí uměleckých či kreativních disciplín (např. vývojový program sklárny Moser, firmy Petrof, výzkumné centrum hudební akustiky AMU etc.)
3) propojující tvůrčí oblast a průmysl (např. spolupráce Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze se Škodou Auto v Mladé Boleslavi při designování automobilů)
4) kombinující umění s komunitními aktivitami (např. Brnopolis.eu, projekt British Council: Creative Cities - Future City Game - navázání dialogu mezi občany a politiky s cílem dosažení kvalitnějšího života ve městech, regenerace zanedbaných oblastí – brown fieldů...)
Shromažďujeme informace o projektech ze všech oborů umění a kulturních a kreativních průmyslů (výtvarné umění, scénická umění, muzea, knihovny, film a video, TV a rozhlas, videohry, hudby, knihy a tisk, design, architektura, reklama....)
Projekty se mohou týkat i oblasti vzdělávání – školení, konzultační služby, klastrů a inkubátorů, cestovního ruchu. Vítány jsou projekty s výstupy v podobě:
- patentu nebo jiného výsledku chráněného podle zvláštních předpisů (např. licencovaného produktu)
- užitého nebo průmyslového vzoru
- prototypu, poloprovozu, ověřené technologie, SW produktu na jehož vývoji se podíleli zástupci kreativních odvětví
- výrobku, na jehož vzniku se podíleli designéři/umělci a získal mezinárodní ocenění
- ohlasu prostřednictvím udělené ceny ve významné národní/mezinárodní soutěži
- článku v odborném periodiku recenzovaném/nerecenzovaném
- článku v odborném periodiku s citačním indexem/ bez indexu
- odborné knize nebo článku domácí/zahraniční
- kapitoly v knize domácí/zahraniční
- abstraktu příspěvku předneseného na domácí/mezinárodní konferenci
- uspořádání /organizace výstavy/ workshopu, konference
- audiovizuální tvorby, elektronických dokumentů
- učebnice/vysokoškolských skript domácích/zahraničních
- uměleckých a architektonických projektů, studií
- i dalších.
Cílem sběru příkladových projektů je mapování potenciálu kulturního, resp. kreativního průmyslu, k sociálnímu a ekonomickému rozvoji v ČR a návrh doporučení pro kulturní politiku a pro strategii podpory kulturních, resp. kreativních průmyslů. Stačí uvést název a /nebo velmi stručný popis projektu (rozsah anotace 6 řádků); odkaz na www, kontakt na konkrétní osobu, organizaci; bibliografický údaj či odkaz na konkrétní článek.
Příklady/tipy zasílejte prosím na mail kreativni-projekty@proculture.cz nejpozději do 15. listopadu 2009.
Děkujeme mnohokrát za spolupráci
Marta Lajnerová,
marta.lajnerova@institutumeni.cz, tel.: 224 809 118
Institut umění-Divadelní ústav Celetná 17, 110 00 Praha1
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.