sobota
11. ledna 2025
svátek slaví Bohdana
Vizual
© Archiv pořadatele



Výstava představí autora Sputniku v Bio Central

HRADEC KRÁLOVÉ: Náhoda odstartovala na přelomu letošního roku pátrání po životě autora mozaiky ve dvoraně Bio Central. Pracovníci kina na dosud neznámého autora narazili díky příspěvku na sociálních sítích. Jeden z uživatelů tam sdílel Československý filmový týdeník z roku 1972. Na videu byla nejen mozaika známá jako Sputnik, ale také její autor – Bedřich Šimon – přímo při práci v tehdejším kině Jas, dnes Bio Central. Nadšení z tohoto objevu odstartovalo několik měsíců trvající bádání, které pracovníky zavedlo dokonce až do Itálie. V listopadu a prosinci budou výsledky této detektivní práce k vidění v kavárně Bio Central – formou výstavy.

09.11.2023
Autor článku: 
Jan Slanina

„Radost nad zjištěním, že máme konečně jméno autora, byla veliká. Netušil jsem ale, že po několika měsících se od příspěvku na Facebooku, přes matriku a LinkedIn dostaneme až k rodině Bedřicha Šimona do Itálie a k jeho pozůstalosti,“ shrnuje Jan Slanina z Bio Central.

S objevem se Slanina hned pochlubil své bývalé kolegyni, Iloně Mach. Ta po autorovi mozaiky, která byla dlouho skrytá pod červeným závěsem, pátrala už dříve – ovšem bez výsledku. Na autora se ptala znalců umění z Hradce, ale i několika dalších odborníků. Nikdo však o autorství neměl ani potuchy. Po zhlédnutí Týdeníku bylo najednou jasno jméno umělce – Bedřicha Šimona – ale i mozaiky. Ta nese název Oko do celého světa, dříve se jí někdy říkalo Sputnik. Dílo má neuvěřitelných 50 metrů čtverečných a je jednou z největších realizací B. Šimona.

Hledání po materiálech z doby, kdy mozaika vznikala – tedy z let 1969-1972 nebylo vůbec jednoduché. Badatelé začali na matrice s myšlenkou, že by autor mohl mít v Hradci nějaké potomky. Tato první informace byla pro pátrání naprosto klíčová. Zápis o panu Šimonovi, který se narodil v roce 1902, ale nebyl úplný. Důležitou informací bylo, že umělec měl dvě dcery a že jeho pravnučka zřejmě žije v Itálii. Tu se podařilo vyhledat na profesní síti LinkedIn. Slanina s ní navázal kontakt, a to odstartovalo sled událostí – červnovou návštěvu její maminky, která si na dědečka ještě pamatovala, a která poté poslala další shrnutí, ve kterém badatelé našli indicie pro další hledání. Nakonec došlo i na návštěvu u rodiny umělce na jihu Itálie.

„Vnučka pana Šimona, Zuzana, byla velice vstřícná. Přijali jsme proto její pozvání a vypravili se za ní. Během několika dnů, které jsme s ní strávili, jsme pořídili množství fotografií a skenů děl pana Šimona. Bylo mezi nimi mnoho obrazů, skic, plastik a reliéfů, ale také fotografií děl ve veřejném prostoru. Byli jsme překvapeni, že některé jeho realizace v Hradci Králové stále stojí a denně se kolem nic chodí, ale jméno autora nikdo nezná,“ shrnuje Slanina a dodává, že jde např. o fasádu bývalého obchodního domu Prior (dnes Atrium), průčelí Dětské kliniky ve Fakultní nemocnici nebo mozaiku na Poliklinice II.

Šimon, který byl rodák z Hradce ale působil i na Slovensku nebo v Chotěboři. Jeho díla jsou dosud k vidění i v Ústí nad Orlicí, Třinci a dalších městech. Badatelé ale zatím neměli čas objet všechna města, kam je vedou další stopy. Čas teď věnují hlavně přípravě výstavy a dohledáváním posledních informací souvisejících s Hradcem Králové.

„Při přípravě výstavy o panu Šimonovi jsme oslovili s žádostí o pomoc v pátrání muzea, galerie, matriky a archivy. Pracovníci Státního okresního archivu v Hradci Králové i muzea nám pomohli najít potřebné složky a zmínky v dobovém tisku. V galeriích jsme ale paradoxně velký úspěch neměli. Podle hesla ve Slovníku výtvarných umělců jsme oslovili zmíněné galerie, ale v podstatě bez výsledku,“ popisuje Ilona Mach. Hledáním jakýchkoliv vodítek strávila mnoho desítek hodin. V životopisu umělce je ale přesto mnoho slepých uliček a prázdných míst. Radost má ale z jednoho konkrétního objevu.

Bedřich Šimon měl ve své pozůstalosti fotografie exkluzivního modelu klavíru Petrof. Nikde ale nebyl jasný důkaz, že byl jeho autorem. Klavír přitom získal prestižní medaili na slavné mezinárodní výstavě EXPO 58 v Bruselu. Potvrzení autorství nepřineslo ani oslovení hradeckého výrobce klavírů.

„Důkaz o tom, že byl pan Šimon skutečně autorem návrhu klavíru, nakonec našel můj kamarád, který je historik a má přístup do některých databází, které jsem doposud neznala. Teď jsem na stopě jednomu konkrétnímu nástroji, který zhruba před 25 lety hrál na letním hudebním festivalu v jižních Čechách,“ doplňuje Ilona Mach.

Podobných osudů uměleckých děl z období od konce 2. světové války do roku 1989 je mnoho. Některá skončila ve sběrnách nebo byla ukradena nebo zničena. Jejich umělecká hodnota přitom může být vysoká. Odstranění děl z období socialismu je v podstatě vymazáním nejednoho historického a uměleckého proudu, který s tehdejším ideologickým zřízením nemusí mít nic společného. Z veřejného prostoru totiž nezmizely jen sochy komunistických pohlavárů, ale např. také umělecká díla reflektující období technologického pokroku a prvních cest do kosmu, ale také realizace, které vznikly v reakci na „pobruselské“ období – tedy po světové výstavě EXPO 1958, která do tehdejšího Československa přinesla svěží mezinárodní vítr.

Výstavu o pátrání po Bedřichu Šimonovi budou moct návštěvníci kina navštívit během listopadu a prosince. Na vernisáž 9. listopadu 2023 dorazí i vnučka a pravnučka umělce.

 

Bedřich Šimon (1902-1988)

Rodák z Hradce Králové studoval krátce na Akademii výtvarných umění v Praze. Po smrti svého otce se ale vrátil zpět a studium nedokončil. Později se přestěhoval na Slovensko, kde promoval na vysoké škole a vyučoval. Byl také textilním výtvarníkem – pracoval pro státní podnik Detva. Odtud vedly jeho kroky do Chotěboře, kde se mu narodila první dcera. Zde také vyučoval na gymnáziu. Po 2. světové válce se opět přestěhoval i s rodinou do Hradce Králové, kde vyučoval deskriptivní geometrii na střední škole. V Hradci tvořil až do své smrti v roce 1988.

Šimon se věnoval především malbě, keramické a skleněné mozaice a nástěnné malbě.

Jeho dochovaná díla ve veřejném prostoru Hradce Králové:

Fasáda obchodního domu (dříve Prior, dnes Atrium)
Skleněná mozaika s dominantami Hradce v bývalé jídelně tamtéž (dnes nepřístupná)
Keramická mozaika v Bio Central – Oko do celého světa
Sgrafito na průčelí budovy Dětské kliniky v areálu Fakultní nemocnice
Keramická mozaika u recepce na Poliklinice II na Slezském předměstí
Torzo kovové fontány u bývalé koželužské školy (dnes Střední průmyslová škola)
a možná další…

 

 

 

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Ostatní
Odborné studie a recenze
09.01.2025

ČR: Dovolujeme si vás upozornit na dva dotační programy, které vyhlásilo Ministerstvo kultury ČR na rok 2025.

Havarijní program na rok 2025 a Program péče o vesnické památkové rezervace, vesnické památkové zóny a krajinné památkové zóny

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Architektura, Ostatní, Památky
Co se děje
09.01.2025

ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace. 

Zlínský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Co se děje
09.01.2025

ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Hudba, Lidová kultura
Co se děje
07.01.2025