PRAHA: Nezisková organizace Borůvka Praha o.p.s. pomáhá lidem s tělesným postižením v průběhu celého života. V dětství dopravou do škol, dále fyzioterapií, tréninkovým pracovním programem a završením všeho je pomoc s hledáním pracovního místa a samotné zaměstnávání. Roku 2013 například vytvořila pracovní místa pro absolventy výučního oboru šití oděvů – dílnu švadlen s tělesným postižením, která nyní spolupracuje s Královskou kapitulou sv. Petra a Pavla na Vyšehradě. Ta v letošním roce zahájila opravu břidlicové střechy vyšehradské baziliky.
Dílna švadlen dostává zakázky od firem a jednotlivců na výrobu textilních tašek, batohů, povlaků na polštáře, prostírání, ubrusů, ale šije také i utěrky, chňapky, podsedáky nebo i adventní kalendáře. Věnuje se i úpravě oděvů. „Jedná se o chráněná pracovní místa, aby mohli získat práci i ti, kteří mají obor vystudovaný, ale kvůli jejich znevýhodnění hůře hledají uplatnění,“ říká Ilona Stachová, zkušená mistrová s dlouholetou praxí, která je pro švadleny pravou rukou, lektorkou i koučkou. „Jsme velice potěšeni, že můžeme společně s našimi švadlenkami pomoci bazilice sv. Petra a Pavla na Vyšehradě projektem „Taška za tašku“ a pevně věřím, že alespoň částečně pomůžeme k rychlejší rekonstrukci břidlicové střechy. Zároveň potěšíme návštěvníky baziliky praktickou taškou, která je ušita s láskou,“ dodává Ilona Stachová.
Podle odhadů Královské kapituly, která baziliku sv. Petra a Pavla na Vyšehradě vlastní, vyjdou stavební práce na 45 milionů korun a trvat by měly do roku 2029. Na samotnou opravu je třeba téměř 60 000 břidlicových tašek a 500 metrů trámů. Právě na finanční podporu břidlicových tašek se rozhodla dílna švadlen organizace Borůvka Praha pomoci. Společnými silami švadleny ušily látkové tašky s mottem projektu „Taška za tašku“. Zakoupit si ji může návštěvník baziliky přímo u vstupu při pořízení vstupenky a nákupem tak podpořit právě probíhající záchranu pražské kulturní památky, která je od roku 1993 na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
„Kolegiátní kapitula na pražském Vyšehradě plánuje část peněz na opravu střechy získat ve veřejné sbírce a prodejem uměleckých předmětů z břidlice sundané ze střechy,“ říká děkan Vyšehradské kapituly Mgr. Ing. Michal Němeček. Poslední větší oprava střechy baziliky se uskutečnila před 40 lety. V roce 2014 pak kapitula opravila nejvíce poškozenou čtvrtinu střechy nad severní boční lodí. V nynějším projektu se vymění střecha nad hlavní lodí a boční lodí směrem k parku. Kromě výměny břidlice by měla oprava také obnovit původní motiv, který střeše vtiskl architekt Josef Mocker a který vznikne využitím dvou barev břidlice, šedočerné a zelené.
„Jsme velmi rádi za jakoukoliv podporu baziliky na Vyšehradě. A moc rádi navazujeme spolupráci s lidmi, kteří pomáhají druhým. S Borůvkou, která je také na Vyšehradě přítomná, jsme zkusili hledat společnou cestu a našla se! Nápad nabídnout plátěnou tašku, která uhradí jednu střešní tašku, nám přišel skvělý. I obyčejný člověk tak může mít podíl na rekonstrukci tohoto úžasného místa a lidé z Borůvky jsou první, kdo do toho šli s námi,“ dodává Michal Němeček.
ČR: Tanečník Dominik Vodička, absolvent Konzervatoře Taneční centrum Praha (TCP), se letos již potřetí zúčastnil televizní soutěže StarDance, kde tančil po boku sportovkyně Martiny Ptáčkové. Přestože mu postup do finále o vlásek utekl, jeho taneční dovednosti a přirozený talent opět zazářily na televizních obrazovkách a potěšily tisíce diváků.
ČR: Výsledky hlasování divadelních kritiků o nejinspirativnější počin v oblasti loutkového divadla v uplynulé divadelní sezóně 2023/24 jsou známé. Prestižní cenu Erik získala inscenace Červený balónek Naivního divadla Liberec. Na pomyslném druhém místě se umístila inscenace Třetí ruka souboru Handagote Research and Development a třetí příčku obsadila inscenace Horror vacui, rovněž z Naivního divadla Liberec.
KOSTELEC NAD ORLICÍ: S hrdostí představujeme letošní kalendář, který nabízí jedinečný pohled na svět kolem nás očima dětí. Každý měsíc vás potěší originální kresby malých umělců, které vám zpříjemní celý rok. Kalendář zakoupíte v Regionálním turistickém a informačním centru v Kostelci nad Orlicí. Cena: 169 Kč
Přijďte si pro svůj kousek a podpořte dětskou kreativitu!
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Také redakce Místní kultury sleduje nové trendy v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukazuje se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme otevřeli anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Natálie Brzoňové, PR manažerky 8smičky – zóny pro umění.