<p>PRAHA: Jeden svět na školách, vzdělávací program společnosti Člověk v tísni, vyhlásil vítěze 11. ročníku studentské literární soutěže, letos s tématem „Normální normalizace“. První místo si odnesla Barbora Černochová z Prahy, druhé místo porota udělila Ondřeji Elbelovi z Příboru a pro třetí místo si přišla Tereza Zyklová z Nechanic.</p> <p>Vítězkou studentské literární soutěže Normální normalizace se stala Barbora Černochová z Prahy<br />
Vítěze vybrala odborná porota, ve které zasedli Ivan Lamper, Marek Švehla, Petr Třešňák (týdeník RESPEKT) a Karel Strachota (Jeden svět na školách). Osobní předání ocenění proběhlo na slavnostním zahájení 14. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět v pražském kině Lucerna. </p> <p>„Vítězný příspěvek se jmenuje ´Normalizace vsedě´ a zachycuje reálný rozhovor s paní JUDr. Ivanou Marešovou, která je od narození upoutána na invalidní vozík a období normalizace prožila jako člověk s hendikepem. Studentka se v rozhovoru snažila zachytit, jak se hendikepovaný člověk v období normalizace cítil, jak k němu přistupovala většinová společnost i jak se o něj staral stát,“ doplňuje k vítěznému textu koordinátorka projektu Příběhy bezpráví, Kateřina Saparová.</p> <p>Studentská literární soutěž je jednou z aktivit projektu Příběhy bezpráví a byla pořádána ve spolupráci s týdeníkem RESPEKT. Do soutěže se mohl přihlásit každý žák či student ve věku od 15 do 20 let, který zpracoval téma jednoho dne v normalizačním Československu. Pro svůj příspěvek si mohl zvolit formu reportáže, eseje nebo rozhovoru. Vítězné práce byly oceněny částkami 5 000 Kč (1. místo), 3 000 Kč (2. místo) a 2 000 Kč (3. místo). </p> <p>Všechny vítězné práce nalezne zde: http://www.jedensvetnaskolach.cz/index2.php?…. </p> <p>O programu Jeden svět na školách<br />
Vzdělávací program Jeden svět na školách nabízí školám dokumentární filmy a doprovodné metodické pomůcky k výuce aktuálních témat současného světa a novodobé historie. Mnohaleté zkušenosti programu ukazují, že právě audiovizuální materiály mají mimořádný potenciál k oslovení žáků základních a středních škol. Výukové sady programu využívají pedagogové na více než 2 900 základních a středních škol v ČR. Program se již několik let realizuje i v zahraničí (na Slovensku, v Polsku, Estonsku, Rumunsku, Švédsku, Německu, Libanonu aj.). Více informací o programu naleznete na: www.jsns.cz. </p> <p>Kontakty<br />
Karel Strachota<br />
ředitel programu Jeden svět na školách<br />
tel.: +420 226 200 429<br />
e-mail: karel.strachota@jsns.cz </p> <p>Kateřina Saparová<br />
Koordinátorka projektu Příběhy bezpráví<br />
tel.: +420 608 242 864<br />
e-mail: katerina.saparova@jsns.cz</p>
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.