středa
18. září 2024
svátek slaví Kryštof
Z akcí Zlínského zvěřince
© Zdroj: archiv spolku



Umění sebepropagace VI. – Zlínský zvěřinec

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.

Autor článku: 
ika

Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, NIPOS, který seminář „Marketing, fundraising a management kulturních zařízení v kontextu proměny vnímání a motivace návštěvníka“ pořádal, připravuje pokračování na pondělí 25. listopadu 2024. Jeho lektorkami opět budou doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D., vedoucí Katedry hudební produkce Hudební fakulty JAMU, a doc. PhDr. Ingeborg Radok Žádná, rektorka Akademie múzických umění v Praze.

 

Anketa Místní kultury – Zlínský zvěřinec

Zvěřinec je kreativní dobrovolnický spolek působící na Zlínsku, který má za cíl otevírat region uměleckým projektům zvenčí a zároveň podporovat lokální kulturní podhoubí. Pořádá koncerty, divadelní představení, workshopy, přednášky a zlínskému publiku tak zpřístupňuje současnou kulturní scénu. (Zdroj: zverine.cz)

 

V jakém kraji ČR působíte?

Jako spolek fungujeme výhradně ve Zlínském kraji, ale aktivity jednotlivých členů sahají daleko za něj a často jsou se spolkem propojeny, takže ta hranice je těžko určitelná.

 

Kolik lidí má propagaci vaší organizace, instituce, akce na starosti? Kolik členů má „marketingový tým“? Jak si dělí práci?

Naší strategií je generování několika menších a dvou větších festivalů ročně. Každá událost má specifické marketingové požadavky a ty se snažíme připravovat individuálně pro každý ročník zvlášť. V současné době se o marketing staráme tři a občas přizveme externí grafičku nebo grafika. Práci dělíme na grafiku, copywriting a správu sociálních sítí a webu.

 

V jakém finančním rozmezí se pohybuje výše rozpočtu na marketing na daný rok 1) 50 000–250 000 Kč, 2) 250 000–500 000, 3) 500 000 –1 mil. 4) 1 mil. a více.

Spadáme spíše do kategorie 0–50.000 Kč. (úsměv)

 

Jaké jsou pro vás nejužitečnější nástroje sebepropagace? Bez přímého využití internetu? S přímým využitím internetu?

Velmi se nám osvědčila kontaktní kampaň pomocí různých letáků a osobního přístupu. Největší dosah mají ovšem sociální sítě, a to v případě, kdy v rámci jedné akce propagujeme i akci následující. Pracujeme s určitou periodicitou, a tudíž jsme schopni data událostí určovat minimálně rok dopředu.

 

Co je brandem vaší organizace? Kým chcete být? Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše hodnoty? Kdo by měli být vaši fanoušci? Jak chcete, aby vás vnímali? Kdo je vaše konkurence a jak se můžete odlišit?

Na většinu těchto otázek odpovědi neustále hledáme a jejich nalezení není náš cíl. Brandem Zvěřince může být například flexibilita a schopnost na sebe vázat různé  komunity, s nimiž následně spolupracujeme. Tímto způsobem pracujeme na zlepšení kulturní infrastruktury ve Zlíně, a to bych za jeden z našich abstraktních cílů vlastně označit mohl. Metodou k dosažení by mohla být naše eklektická dramaturgie a hmatatelným důkazem náš sdílený prostor pro umění a řemesla ve 44. budově, který provozujeme společně s Centrem řemesel a univerzitním projektem Robota, z něhož se snažíme vytvořit ve všech směrech udržitelný projekt, nezbytný pro moderní město.

Souvisí s tím i další meta, a to podporovat dialog univerzity Tomáše Bati a jejího studenstva s děním ve Zlíně. Aktivity této kreativní a rychle se rozvíjející instituce zatím působí spíše separovaně a dle mého názoru se Zlín nedá považovat za plnohodnotné univerzitní město. Tuto otázku pravidelně vnášíme do veřejného prostoru a spolupracujeme s jednotlivými departmenty UTB na boření této zbytečné bariéry.

V oblasti, ve které působíme, fenomén konkurence moc nefunguje. Spíše spolupracujeme navzájem a díky tomu fungujeme. S uměleckou platformou Lofofora jsme byli v tak intenzivní součinnosti, že teď moc nevím, kde jeden spolek končí a začíná druhý. Takto kooperujeme i s různými jinými organizacemi, jak už jsem zmínil na začátku.

 

Good Practictices: Představte jeden váš projekt, který byl mimořádně úspěšný svou návštěvností, prodejností, sledovaností. Proč byl úspěšnější než jiné?

Je to blížící se událost, která naši aktivitu na Zlínsku započala. Jedná se o Kutilské symposium Lukovská jizva. Jde o festival kutilství, udržitelnosti a umění. Jeho úspěch tkví pravděpodobně v jeho naprosté unikátnosti a způsobu, jakým je tvořen. Nemůžu říct, že má přesně definovaná pravidla či dramaturgii. Každý rok se mění a hledá a doufám, že to tak zůstane.

Letos tento náš nejprodělečnější a nejdražší festival vypukne 10. 10. a předchází mu čtyřdenní umělecká rezidence. Nepředvídatelná dramaturgie, spojení různých komunit a generací a genius loci v údolí na konci kosmopolitního Lukova je pravděpodobně ten recept. Je to nejněžnější příprava na apokalypsu a v tom spočívá i odpověď na otázku po úspěšnosti.

Ještě je třeba zmínit rozvíjení spolupráce s obcí Lukov. Do našich aktivit jsou postupně začleněni jednotlivci a spolky a budujeme si tak i důvěru lokálního obecenstva. Důležité je, že v lokalitě bydlíme a zapojujeme se do jejího života i v jiných rovinách, než je naše kulturní činnost. Zastupitelstvo obce nás podporuje finančně i materiálně a toho si velmi vážíme a uvědomujeme si nestandardnost našich počinů. Určitě se na povědomí o Lukovu, který je znám především díky historické památce v lesích nad obcí, podílíme spíše pozitivně. Nejen v mediálních výstupech se hrdě hlásíme k tomu, že můžeme tvořit právě zde.

 

Vyplatila se vám investice do kampaně? Testujete si úspěšnost svých komunikačních strategií? Jak testujete, jaké nástroje k tomu využíváte, jaké ukazatele vás zajímají, podle čeho určujete úspěšnost/neúspěšnost? Monitorujete konkurenci, jak? Pokud jste v minulosti ukončili nějaké propagační aktivity, z jakého důvodu?

Snažíme se náš marketing posouvat kupředu, ale narážíme na nedostatek financí a tím i lidských kapacit. Zároveň necítím, že by našim cílem bylo nyní soustředit se na tuto oblast. Síly cílíme především na dramaturgii, produkci a fundraising. Přesto naše sociální sítě částečně spravují profesionálové v oboru. To je taková mantra Zvěřince obecně. Na testování vůbec nemáme čas, běží jeden festival a my pracujeme minimálně na dvou následujících. Za sebe se ohlížíme jen díky feedbacku, který sepisujeme bezprostředně po festivalu a letmo do něj za rok nakoukneme. Propagační aktivity stavíme pro konkrétní událost zvlášť, tudíž se užitá média ne vždy opakují. Nějaké programové zrušení si nevybavuji, spíš na něco prostě zapomeneme.

 

Sbíráte kontakty na své cílové skupiny? Jak a kde?

Tvoříme různé komunitní chaty na různých komunikačních platformách, kontakty máme i z předprodejů vstupenek na konkrétní událost.

 

Jak intenzivně využíváte sociální sítě? Jaký typ obsahu tvoříte? Kterou ze sítí vaše cílová skupina preferuje? Kde jsou fanoušci nejvíce aktivní?

Je to náš základní mediální komunikační kanál a snažíme se o autentický obsah, ať už to v marketingové hantýrce znamená cokoli. Myslím, že nejsilněji u nás funguje Facebook, ale je to i z důvodu, že Instagram jsme docela opomíjeli z důvodu nedostatečných kapacit. To se nyní docela změnilo.

 

Máte uzavřená mediální partnerství? Co z toho pro vás plyne? Jaká plnění nabízíte a co od partnerů očekáváte?

Žádné oficiální partnerství jsme neuzavřeli, máme spíše okruh spřátelených médií, se kterými spolupracujeme. Dělají to z důvodu, že jsou jim naše aktivity sympatické a logo v rámci virtuální propagace a plakátů postačí.

 

Připravujete pro své příznivce nějaké speciální akce nad rámec běžné činnosti, díky kterým si upevňujete vzájemné vztahy – například soutěže, setkání s herci, akce pro děti? Je o tyto aktivity ze strany vašich cílových skupin zájem? A ten roste, klesá, drží se na stejných číslech? Máte nějaké domácí, případně zahraniční vzory?

Snažíme se v rámci fundraisingu v soukromém sektoru nabídnout speciální akce pro mecenáše, ale s touto strategií teprve začínáme a na výsledky si musíme ještě chvíli počkat. Mám radost, že se nám také daří rozvíjet dobrovolnictví u našich projektů. Několik lidí se k nám přidalo právě touto cestou a už se stali plnohodnotnými členy spolku a podílí se na většině akcí.

Čerpáme inspiraci z různých zdrojů, pro náš spolek jsou to určitě velmi blízká Lofofora či Luhovaný vincent. Ze vzdálenějších olomoucká Hlubina nebo pražská Alta. Ze zahraničních mne velmi oslovila bratislavská Nová Cvernovka nebo UfaFabrik v Berlíně.

 

Myslíte si, že se vám povedlo něco, co by mohlo být inspirací i pro další píáristy? Nemusí to být celá komunikační strategie, někdy stačí drobnost, nápad, vychytávka…, které vedly ke zvýšení prodeje, sledovanosti, návštěvnosti…

Již zmíněná kontaktní kampaň, kdy mám neustále u sebe nějaké letáčky, pozvánky nebo samolepky. A pokud má událost v sobě nějakou pravidelnost, termín jejího pokračování oznámený v rauši po ukončení jiné, silně rezonuje.

 

https://zverine.cz/

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.

Celá ČR
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Nepřehlédněte
18.09.2024

MOST: Divadelní Piknik Volyně, celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla se kvůli výstavbě obchodního centra na zahradě původního festivalového působiště přesune do Ústeckého kraje, konkrétně do Mostu.

Ústecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
18.09.2024

ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.

Celá ČR
Knihy, literatura, média, Ostatní
Co se děje
17.09.2024
HRADEC KRÁLOVÉ: Všichni určitě sledujete nepříznivou meteorologickou situaci, která je příčinou rušení a přesunu mnoha akcí. I my jako organizátoři akce Spray ´n´ chill, která měla proběhnout na mostu U Soutoku, jsme museli významně zasáhnout do programu. Vzhledem k programu a možnostem našich hostů jsme se rozhodli zítřejší večerní program zachovat a drobně rozšířit.

Program u mostu se pro tento týden ruší. Venkovní část akce chceme přesunout na pokud možno co nejbližší termín.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Soutěže a festivaly
Co se děje
13.09.2024