PRAHA: Celosvětově dlouho očekávaný film z leteckého prostředí Top Gun: Maverick má významnou českou stopu. Na jeho natáčení i výcviku herců se totiž podílely české proudové cvičné letouny Aero L-39 Albatros, vyrobené v AERO Vodochody. L-39 jako všestranný letoun určený pro základní, pokračovací i bojový letecký výcvik použili filmaři snímku Top Gun: Maverick k tomu, aby se herci mohli seznámit s létáním v proudovém letadle před usednutím do kokpitu stíhacího letounu F/A-18 Hornet.https://youtu.be/DLvQGjlZngs
Velká část dechberoucích letových záběrů, které se prolínají celým filmem, vznikla ve speciálně upraveném letounu L-39 pod značkou Cinejet. Příď tohoto letounu je osazena přizpůsobeným gyrostabilizovaným kamerovým systémem SHOTOVER F1 RUSH určeným pro natáčení letadel ve vysokých rychlostech až 650 km/h a přetížení 3G. Jde o první letoun tohoto druhu na světě.
Verze letounu Cinejet vznikla propojením společnosti Helinet Aviation a akrobatické skupiny Patriots Jet Team. „Doufám, že se vám film bude líbit. Až budete sledovat závěrečné titulky, najdete tam i kolegy z našeho týmu Randyho Howella nebo Scotta Kartvedta,“ uvedla Ginette „Ginger“ Hout ze skupiny Patriots Jet Team.
Na natáčení „dvojky“ ikonického filmu Top Gun se nepodílel žádný český pilot. Byla to jiná situace než při natáčení dalšího filmového trháku („bondovka“ Zítřek nikdy neumírá) v roce 1997.
Tehdy se na největšího českého leteckého výrobce obrátili filmaři s žádostí o poskytnutí letounu L-39 s pilotem, který bude dublovat Pierce Brosnana, představitele Jamese Bonda. Tehdejší testovací pilot Aera, Ladislav Šnýdr, tak odletěl do Pyrenejí, kde se natáčela tři týdny vrcholná část filmu.
Nástupcem legendárního letounu L-39 Albatros je zcela přepracovaný model L-39NG, který je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil.
Video link – Patriots Jet Team: https://youtu.be/DLvQGjlZngs
AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.