PRAHA: Platforma Temporary Collective vlétla do podzimu s energií, úspěchy i novými projekty. Choreografka a tanečnice Tereza Ondrová se dostala do nejužší nominace Cen Thálie 2024 v kategorii Alternativní divadlo se svým tanečním sólem GEO. Kolektiv se rozhodl přesunout z divadla PONEC do Paláce Akropolis a společně s tímto přesunem přichází i s novým formátem svých performance večerů. Diváci se mohou těšit na tzv. Temporary Clubbing, který v sobě spojuje párty a taneční performance. První večer tohoto formátu se uskuteční 19. listopadu v žižkovské Akropoli a spojí se v něm premiéra tanečního sóla Terezy Ondrové Last Dance a ARK Rave Session Connora Schumachera.
U Temporary Collective se v posledních měsících událo hned několik zásadních změn. Odchodem z divadla PONEC, které bylo nejen pro platformu, ale i pro samotnou Terezu Ondrovou dlouhá léta “domovskou scénou”, přišla otázka, jakou cestou se má kolektiv dále rozvíjet. Středem pozornosti se staly zahraniční spolupráce, výjezdy do Evropy i za oceán, hledání rezidenčních a jiných partnerů nebo také nový způsob tvorby.
Jedním z partnerů se stal Palác Akropolis, ve kterém chtějí Temporary Collective rozvíjet konkrétní žánr pojmenovaný Temporary Clubbing. O co jde, se ukáže v žižkovské Akropoli 19. listopadu. Prostor, který je spojován s hudebními a divadelními událostmi, se v podání Terezy Ondrové a Connora Schumachera stane i prostorem pro současný tanec. Diváci ovšem nebudou nečinně sedět a pozorovat tanečníky, sami budou mít možnost si tanec prožít na vlastní kůži. V rámci večera budou uvedeny hned dvě události.
V první části uvede Tereza Ondrová premiéru svého tanečního sóla Last Dance. Diváci se v jeho průběhu mohou pohybovat volně po prostoru, sledovat tanec z jakékoliv vzdálenosti, z jakýchkoliv úhlů pohledu. Tereza Ondrová ve svém novém tanečním díle opět pracuje se svou klíčovou taneční sílou, a tou je schopnost věnovat zásadní pozornost detailu a zvýraznit i drobná gesta. Půjde o intimní a minimalistické sólo, které zpřítomňuje otázky: Jak se tančí s někým, kdo odešel? Jak překonat ztrátu? Ztrátu někoho blízkého? Nebo ztrátu ideálu? Nebo vize budoucnosti?
Na Last Dance naváže kolektivní taneční část, řízená multidisciplinární rave party pod vedením Connora Schumachera. Zatímco v první části večera Temporary Clubbingu bude parket patřit tanečnímu rituálu Terezy Ondrové, v té druhé se stanou jádrem tanečního parketu sami návštěvníci! Schumacherova láska k tanci a ravingu, zejména pak k progresivní queer rave scéně, je to, co chce zprostředkovat svou ARK Rave Session v pražské Akropoli. Schumacher zastává názor, že společnost by byla lepší, kdyby lidé tančili každý den, neboť fyzická aktivita má vliv i na mentální dovednosti. S Temporary Collective jej pak spojuje také zájem o participativní taneční divadlo a touha po inkluzivní praxi, queerness a LGBTQIA+ témata.
Svou tvorbu Temporary Collective představí nejen pražskému publiku. Oceňované taneční sólo GEO Terezy Ondrové bude uvedeno 12. a 13. listopadu v rámci programu prestižního Biennale Cinars 2024 v kanadském Montrealu, které je zaměřeno na přehlídku děl v oboru scénického umění i networking. Temporary Collective tak navazuje na srpnové a zářijové uvedení Insectum in…v Itálii či Polsku, tři vyprodané večery Same Same v Bruselu, networking na tanečním veletrhu Tanzmesse v Düsseldorfu nebo umělecké rezidence v německém Hellerau či Freiburgu. Propojování se se zahraničními partnery, rozprostření své existence na různých místech a uvádění inscenací v zahraničí je jednou z priorit a cest, kudy Temporary Collective aktuálně kráčí.
PRAKTICKÝ MANUÁL, ANEB CO S SEBOU NA TEMPORARY CLUBBING
Doporučujeme návštěvníkům vzít si láhev s vodou nebo se občerstvit na baru, protože hydratace je základ všeho! Oblečení je doporučeno pohodlné, ale máte-li oblečení na festival či párty, které POTŘEBUJE také „tančit“ ? Tak tohle je ta pravá chvíle a přichází ten správný čas!
O TEMPORARY COLLECTIVE
Temporary Collective je nezávislá tvůrčí platforma založena tanečnicí a choreografkou Terezou Ondrovou a režisérkou Petrou Tejnorová v roce 2017. Kolektiv není založen na stálosti, tedy na stálém prostoru, na jednom divadle, na jednom stálém místě – ale naopak svou identitu tvoří díky různorodosti vazeb a míst, kde se může divadlo a tanec odehrávat. Temporary Collective se rád přeskupuje a navazuje na experimentální formy – které teprve pak dál rozvíjí. Jeho tvorba má různé rytmy – některé projekty vznikají jako dlouhodobé a některé jsou jen krátké série akcí. Vznik a zánik, premiéra a derniéra.
CONNOR SCHUMACHER
Tanečník a umělec, který působí v nizozemském Rotterdamu. Umělecký ředitel ARK/Connor Schumacher. Schumacherova sociální choreografická praxe se rozvinula díky jeho účasti na několika evropských výzkumných projektech jako je: Performing Gender, Dancing Museums a Empowering Dance, ve kterých hledal nové způsoby interakce s publikem, jak vytvářet projekty současného tance ve kterých je publikum přímo zapojeno do tance, zaměřil se na měkké dovednosti, které mohou lidé rozvíjet prostřednictvím tance.
TEREZA ONDROVÁ
Česká tanečnice a choreografka. Po absolvování oboru taneční pedagogika na HAMU založila s Veronikou Knytlovou v roce 2004 spolek VerTeDance, pod jehož taktovkou vznikla řada úspěšných inscenací. S Petrem Šavelem vytvořila dva duety Boys who Like to Play with Dolls (2013) a As Long as Holding Hands (2015).
Boys who Like to Play with Dolls získal ocenění Amnesty International Freedom of Expression Award (2015), nominace na Taneční inscenace roku a Tanečnice roku 2014 v ČR, nominace od Total Theatre Award Nomination a Aerowaves jej vybralo pro Priority Companies List 2014. V roce 2010 získala Tereza ocenění poroty České taneční platformy Tanečnice roku a v roce 2019 získala také Cenu České taneční platformy za nejlepší taneční výkon v představení Same Same a také nominace na ceny Thálie 2019. Od roku 2016 spolupracuje s divadelní a filmovou režisérkou Petrou Tejnorovou, se kterou založily Temporary Collective. Jejich společná inscenace Call Alice se stala součástí výběru Aerowaves 22 a získala ocenění České taneční platformy 2022.
Jako tanečnice a interpretka spolupracuje i se zahraničními tvůrci, např. se švédskou choreografkou Charlottou Öfverholm, s francouzskou choreografkou Karine Ponties, s venezuelským choreografem Davidem Zambranem ad. Pedagogicky působí na KALD DAMU. Spolupracuje jako choreografka s divadelními režiséry jako jsou Anna Klimešová, Linda Dušková, Magda Stojowská, Daniela Špinar ad.
VSTUPENKY | GoOut
WEB | www.temporarycollective.cz
FACEBOOK | www.facebook.com/temporarycollectiveCZ
INSTAGRAM | www.instagram.com/temporary_collective/
PRAHA: Vláda na svém včerejším zasedání projednala materiál rezortu ministerstva kultury a souhlasila s předáním daru ve formě mobilní jednotky pro záchranu a obnovu tištěného kulturního dědictví ve vlastnictví České republiky, kterou Národní knihovna ČR nechá zhotovit z prostředků vybraných od třetích osob, a to za účelem poskytnutí pomoci Ukrajině při záchraně světového písemného kulturního dědictví.
PRAHA: Nadační fond Magdaleny Kožené pomáhá základním uměleckým školám (ZUŠ) zasaženým povodněmi, které v září postihly několik regionů České republiky, k návratu k plnohodnotné výuce. Fond bezprostředně reagoval na situaci uspořádáním řady benefičních koncertů i vyhlášením veřejné sbírky na pomoc ZUŠ, jejich pedagogům, ale i žákům, která byla zahájena 18. října za podpory České filharmonie u příležitosti podzimních koncertů Magdaleny Kožené v pražském Rudolfinu. Nadační fond podpořil první žadatele celkovou částkou 300 000 Kč. Finanční pomoc obsahuje vlastní zdroje Nadačního fondu a přijaté zdroje z veřejné sbírky. Aktuálně pomoc putuje na obnovu ZUŠ Krnov, ZUŠ Bohumín a ZUŠ Jeseník a také na opravy nástrojů pedagogů ze ZUŠ Opava a ZUŠ Bohuslava Martinů v Havířově.
NÁCHOD: Když v dubnu letošního roku zveřejnili na Donio.cz výzvu „Probuďte s námi Kulturní prostor AULA (Náchod)“, nad smělým plánem a jeho realizací stále ještě visely otazníky. Podaří se získat dostatečná finanční podpora na zajištění programu ve školní aule Jiráskova gymnázia, která se otevře také široké veřejnosti coby nový neformální kulturní, společenský a vzdělávací prostor? Stalo se a od října letošního roku má místní náchodská kultura k dispozici další sál s kapacitou cca 180 míst. Na podrobnosti, dramaturgickou koncepci i lákavý program jsme se zeptali za Sdružení rodičů a přátel dětí a školy při Jiráskově gymnáziu v Náchodě, z. s., Štěpána Macury, pedagoga školy, vedoucího divadelního souboru a místního kulturního hybatele.