POLIČKA: Je již neodmyslitelnou tradicí, že každý rok připraví poličské muzeum pro návštěvníky jarní výstavu o Velikonocích v prostorách útulné měšťanské třídy. Nejinak je tomu i letos. Výstava seznamuje s tradicemi velikonočního týdne a u jednotlivých dnů se návštěvníci seznámí s jejich zvyky a historií a s lidovým pokrmem. Těšit se mohou i na dobrodružné, pohybové i výtvarné aktivity s nimi spojené.
Dlouhá zima je pryč, svítí slunce, sviští potoky a vše se zazelená a poličské muzeum zve na novou výstavu s názvem Svátky jara. Tato instalace připomene dvě podoby tradičních svátků. V čase, kdy ožívají zvyky spojené s novým jarem, se zároveň slaví největší křesťanské svátky celého roku. Uvidíte tedy velikonoční kraslice, pomlázky a řehtačky ale také tradiční pokrmy a artefakty lidového umění, inspirované událostmi pašijového týdne.
„Po zimě s jejími neduhy se těšíme na jaro, na slunce, až se vše zazelená a vykvete, až se naplno rozezpívají ptáci. Velikonoce slaví lidé od nepaměti a stále je také proměňují. V dobách hojnosti a moderního života, v dobách dobrých i zlých zůstávají hlavními symboly kraslice, pomlázka, mláďata, tradiční jídla, ale i veselé barvy a lidská pospolitost. Výstava vás seznámí s některými tradicemi velikonočního týdne, který trvá od květné neděle do „červeného“ pondělí. U jednotlivých dnů se seznámíte s jejich zvyky a historií a s lidovým pokrmem. Věříme, že starší generace ráda zavzpomíná na dřívější jarní zvyky a mladé rodiny posílí vlastní rodinné tradice,“ uvádí kurátorka výstavy a etnografka muzea Mgr. Stanislava Cafourková.
„Pro malé i velké návštěvníky bude ve výstavě připraven prostor, kde si vyzkoušejí dobrodružné, pohybové i výtvarné aktivity s Velikonocemi spojené,“ dodává.
Výstavu dále doprovodí první dubnovou sobotu 2. 4. 2022 akce pro děti i dospělé Jarní odpoledne v muzeu. Zveme každého, kdo si chce svůj domov rozjasnit barevnou dekorací – JARNÍM VRKOČEM. Během tvořivé dílny si návštěvníci naaranžují zápich zelených větviček a proutků a ozdobí jej stuhami, bílými vejdunky, barevnými skořápkami, květinami, motýli nebo ptáčky z různých materiálů.
Děti se navíc mohou těšit na POHÁDKU Z ROZKVETLÉ LOUKY v podání Divadla Jójo. A o čem bude? Bzumy bzumy, kousy kousy, vrzy vrzy, sosy srk, zmizí rychle hmyzím letem dřív, než bys jen okem mrk! Kdo, kam a proč? Šnek Škytálek a hmyzí kamarádi frrrčí pod Medovou stráň na Velký jarní závod.
Výstava potrvá 22. 3. – 24. 4. 2022. Podrobnosti na www.cbmpolicka.cz.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.