PRAHA: Zdá se vám sousloví socialistická reklama jako paradoxní spojení? Nedávno vydaná výpravná publikace Spotřební imaginace státního socialismu. Reklama v Československu 1948–1989 ukazuje poválečnou reklamu jako komplexní fenomén a etablované odvětví. Autoři knihy, Ondřej Táborský, Lucie Česálková a Ondřej Dufek, promluví v programu Obraz versus socialistická reklama o metodách (historického) zkoumání reklamy, seznámí publikum se stylovými a rétorickými specifiky poválečné televizní reklamy a přiblíží vztah její obrazové a verbální složky. Program se uskuteční ve středu 24. května 2023 od 18 hodin v pražském knihkupectví ArtMap.
Navzdory zažitým představám o reklamním odvětví v éře komunistické diktatury představovala socialistická reklama v poválečném Československu etablovanou branži. Zaměstnávala stovky tvůrčích pracovníků, byla ovlivněna ekonomickými a technologickými okolnostmi doby, vycházela z průzkumů veřejného mínění a odrážela také průnik zahraničních vlivů, domácí tradice a představ o roli reklamy v socialistické spotřební kultuře.
Výpravná kolektivní monografie Spotřební imaginace státního socialismu. Reklama v Československu 1948–1989 (Akropolis, 2023) zasazuje situaci v jednotlivých reklamních médiích do širšího kontextu státně-socialistické ekonomiky, myšlení o roli reklamy v rámci plánovaného hospodářství a vývoje institucí, jež se reklamou zabývaly.
Autoři knihy představí během přednáškového večera Obraz versus socialistická reklama fenomén socialistické reklamy ze tří perspektiv: Kurátor Národního muzea Ondřej Táborský promluví o historickém zkoumání reklamy, metodologických přístupech, současných trendech v zahraničí a tématech pro další výzkum v českém prostředí.
Klíčová stylová a rétorická specifika televizní reklamy představí filmová historička Lucie Česálková (Katedra filmových studií FF UK). Vysvětlí také, jaké produkční podmínky je určovaly a jak je ovlivnil vývoj myšlení o ideálech socialistické reklamy.
Lingvista Ondřej Dufek (Ústavu českého jazyka AV ČR) pak na příkladech různých propagačních formátů přiblíží vztah obrazové a verbální vrstvy socialistické reklamy.
Program Obraz versus socialistická reklama se uskuteční ve středu 24. května od 18 hodin v prostorách knihkupectví ArtMap (Vojtěšská 18, Praha 1). Vstup na akci je zdarma.
Aktivity platformy Fresh Eye je možné dále sledovat na:
Program u mostu se pro tento týden ruší. Venkovní část akce chceme přesunout na pokud možno co nejbližší termín.
ČR: O výběru kandidáta na Oscara za Českou republiku v kategorii Nejlepší zahraniční film každoročně hlasují členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), která stojí i za udílením cen Český lev. Do boje o prestižní cenu 97. ročníku americké Akademie filmového umění a věd akademici vybrali film Vlny scenáristy a režiséra Jiřího Mádla. Dobové drama připomíná události osudného roku 1968, kdy Československo začala v rámci „bratrské pomoci“ okupovat vojska Varšavské smlouvy. Film je inspirován skutečným příběhem skupiny novinářů Redakce mezinárodního života Československého rozhlasu a jejich odhodláním přinášet nezávislé zprávy za každou cenu. Ve světové premiéře byl snímek uveden na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary. Do kin oficiálně vstoupil 15. srpna, kde jej prozatím zhlédlo přes 350 tisíc diváků.
OSTRAVA: Ve čtvrtek 5. září byla na Slezskoostravském hradě otevřena nová dlouhodobá výstava nacházející se ve sklepních prostorech. Země na obzoru!!! aneb Jak slezskoostravské uhlí dobývalo Arktidu zavede návštěvníky do světa jednoho z nejvýraznějších šlechticů 19. století – Johanna Nepomuka hraběte Wilczka.