ZLÍN: 25. říjen býval ve Zlíně významným dnem, protože na něj připadal svátek svatého Kryšpína a Kryšpiniána, patronů ševců, sedlářů a koželuhů. „Město obuvi“ ho samozřejmě nemohlo neslavit. V současnosti tento svátek připomíná Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně akcí s názvem ŠEVCI ŽIJÍ. V sobotu 29. října 2022 připravilo přímo v expozici Princip Baťa ve 14. budově bývalého továrního areálu celodenní program plný aktivit, ukázek a dílniček s obuvnickou tematikou.
Duší akce je Michal Heinrich, historik muzea a kurátor sbírky obuvi. Pro letošní akci připravil program, v němž se zábava a poučení vzájemně doplňují. Staré časy ševcoviny na návštěvníky dýchnou díky Jiřímu Hýžovi a jeho ruční výrobě obuvi v dílně z konce 19. století nebo stanoviště čištění obuvi. Protikladem bude výrobní obuvnická linka z baťovské éry, předvedení některých strojů a ukázky práce návrháře a modeláře obuvi z firmy Vasky. Česká obuvnická a kožedělná asociace nabídne možnost diagnostiky chodidel a Ateliér obuvi z Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati přiveze oblíbený „chodník zdraví“ a bude zde prezentovat výstavu studentských prací z Ateliéru designu obuvi. Obuvnictví budoucnosti představí Centrum výzkumu obouvání při UTB Zlín s ukázkami 3D tisku a digitalizace a s nejmodernějším trendem biodegradabilní obuvi.
„Nově se podařilo do programu začlenit i možnost nahlédnutí do skutečné výroby,“ uvedl Michal Heinrich. „Prostřednictvím virtuální reality si návštěvníci prohlédnou provozovnu firmy Vasky. Skutečnou dílnu v továrním areálu budou moci návštěvníci navštívit ve třech prohlídkách, které budou odcházet z recepce 14. budovy v 11, 13 a 15 hodin. Tuto část programu nám umožnila spolupráce s Klubem absolventů Baťovy školy práce.“
Jak už je zvykem, součástí akce bude i několik dílniček pro děti připravených lektorským oddělením muzea. Jak řekl Pavel Hrubec, ředitel muzea: „Věříme, že pokud se podaří udržet skomírající plamínek obuvnictví ve Zlíně při životě, tak z něj někdo v budoucnu znova rozdmýchá slávu řemesla, které k městu patří.“
Podrobný program na https://www.muzeum-zlin.cz/sevci-ziji.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.