PRAHA: Rezidence a Centrum RoSa v pražských Kobylisích si připisuje opět jedno prvenství. Ve svých prostorách totiž otvírá vůbec první komorní divadlo tohoto typu v České republice. Divadlo SEN vzniklo v suterénu RoSy během jednoho roku, kdy se podařilo vybudovat moderní scénu otevřenou mnoha projektům, nejen pro seniory. Kapacitu má padesát lidí a chlubit se může také bezbariérovým přístupem. Patronem otevření ojedinělého multifunkčního prostoru se stal divadelní, filmový a televizní herec Martin Hofmann.
Vlastní divadelní scéna vznikla z nevyužitých suterénních prostor Centra RoSa. Nejen senioři tak mohou využívat moderní divadlo bez omezení díky výtahu. Kromě prken, které znamenají svět se může chlubit také malým balkonem, sociálním zázemím a barem. „Máme velkou radost, že můžeme v RoSe otevřít další místo, které poslouží všem generacím, a to bez bariér. Divadlo bude také prostorem pro náš festival seniorských divadelních spolků, na který už se těšíme a v listopadu bude. Přijít může každý buď jako divák, nebo také se svým kulturním projektem,“ říká zakladatelka RoSy Anna Ježková.
Divadlo SEN slavnostně otevřeli herec Martin Hofmann a místní člen divadelního spolku Karel Majer. Pro hosty si připravili společnou besedu. „Seniorské divadlo SEN je dobře realizovaná skvělé myšlenka. Nevím o tom, že by někde něco takového bylo. Ten prostor uvnitř Centra RoSa je nečekaný a celé je to velmi zvládnuté. Je to divadlo. Divadélko. Jsem si jist, že pro seniory, pokud budou mít chuť se jakkoli účastnit, že je to jen dobré. Vše, co jde proti stereotypu, nudě, co může potěšit, rozesmát, kde lze být kreativní a součástí týmu, to vše je bez pochyb jednoznačně pozitivní,“ říká Martin Hofmann, divadelní filmový a televizní herec.
Divadlo SEN nebude sloužit jen seniorům
Centrum RoSa má vlastní divadelní soubor. Necelých deset jeho členů vede herečka Dana Poláková. Divadlo SEN ale nebude sloužit jen místním hercům. V plánu je mnoho akcí, které budou otevřené také veřejnosti. Každý bez rozdílu věku tak může přijít na různá představení, koncerty, kabarety, přednášky či se účastnit mezigeneračních setkávání. Pravidelný program najdou zájemci na webových stránkách Rezidence a Centra RoSa.
Více informací najdete na www.rezidencerosa.cz a www.centrumrosa.cz.
ČR: V listopadu 2024 vychází již 4. upravené vydání praktického a stručného metodického materiálu pro kronikáře, zastupitele a starosty obcí a měst s názvem Jak vést obecní kroniku v elektronické podobě s následným vytištěním?
Z obsahu publikace: Legislativa, Usnesení, Kronikář, Hardware – Software, Titulní list, Schvalovací doložka, Technická příprava kroniky, Přílohy, Tisk, Vazba, Archivace, Internetové zdroje informací, Umělá inteligence.
ČR: Proč se občas potýkáme s problémy, jejichž původ neznáme? Můžeme po předcích zdědit i jiné věci než jen tělesné dispozice? Transgenerační přenos traumatu je stále častěji skloňovaný fenomén, který konečně proniká i do kvalitní beletrie. Společně s dalším fenoménem, a to tzv. ukrývaného dítěte, se stal hlavním motivem nového románu Křivda spisovatele Martina Juna.
OSTRAVA: Zasedání nejvyššího orgánu Asociace muzeí a galerií České republiky, z. s. – Sněmu AMG – se uskutečnilo ve dnech 15.–16. října 2024 v Konferenčním centru Národního zemědělského muzea Ostrava. Cílem tohoto významného setkání členů Asociace muzeí a galerií České republiky, z. s., byla příprava koncepcí a strategií na léta 2025–2027 a volba nového vedení – Exekutivy AMG a Revizní komise AMG.
PRAHA: Nebylo jim ještě ani třicet let a začali společně ve svém volném čase provozovat klub, sklepní prostor v pražské Soukenické ulici, který si za předchozích majitelů získal pověst místa alternativní, „undergroundové“ kultury, ojedinělého útočiště nekomerčních kulturních aktivit. S Oskarem Hulcem a Milanem Dederou se setkáváme u příležitosti výročí deseti let od založení Spolku pro oživení Paměti právě po noci, kdy opět sklepní prostory komorního klubu zatopila do pěti čísel voda. Ano, není to poprvé, co se podnik potápěl a opět vynořil nad hladinu. Jak se plave v rozbouřených vodách menšinové kultury současným provozovatelům?