neděle
14. srpna 2022
svátek slaví Alan
Ukázka z fotografických reportáží Bohumila Žďárského
© Archiv autorů

Senior představuje své turistické cíle v Libereckém kraji

LIBEREC: Většina obyvatel si pod pojmem knihovna představí svazky knih v tištěné podobě.  V dnešní době však knihovny pro své uživatele  shromažďují také písemná díla v podobě elektronických záznamů. Nemusí jít jenom o zobrazení textů ve filmové podobě, ale o čtené texty nejen pro slabozraké. Moderní možnosti mají svou výhodu v možnostech využití minimální plochy při uložení jakékoliv velikosti textu.

Autor článku:
Milan Turek, Eva Bečvaříková

Krajská vědecká knihovna v Liberci vedle běžné klasické literatury dnes již v rozsahu více než milionu svazků umožňuje nahlédnout uživatelům do dalších milionů různých grafických záznamů. Již několik let nabízí půjčování písemných děl v elektronické podobě. Vedle poskytování klasických dokumentů umožňuje přístup k netradičním formám pramenů. Již delší dobu je možné nejen si prohlédnout, půjčit, ale i tvořit nejrůznější druhy dokumentů. Knihovna umožnila návštěvníkům, aby  vytvářeli vlastní dokumenty pro  využití uživatelům knihovny. Moderní služba knihovny umožňuje po dohodě s vedením vstoupit s vlastní tvorbou do fondu knihovny. Jakoukoliv tvorbu dokumentů svých uživatelů zpřístupňuje ve svých fondech. Prosazují se zde nejen profesionální tvůrci literárních nebo odborných dokumentů, ale také amatéři. Jedním z posledních je soubor vlastivědných fotografií libereckého seniora Bohumla Žďárského.

Pětaosmdesátiletý senior Bohumil  Žďárský pochází ze Svatobořic na Moravském Slovácku. Povinnou vojenskou službu absolvoval na severu Čech, kde také založil rodinu a začal pracovat v podniku Elitex v Chrastavě  jako technolog. Mimo svoje pracovní vytížení se věnoval turistice v kraji, který ho okouzlil svou ještě tehdy přírodní panenskou krásou. Své zážitky se pokusil brzy zachycovat obrazem pomocí fotoaparátu. První digitální fotoaparát Olympus si pořídil v roce 2006 a v témže roce vytvořil první prezentaci své zahraniční dovolené ve Španělsku. Brzy se však věnoval zobrazování okolního prostředí ze svých četných turistických a cykloturistických výletů. Vedle prvních reportáží ze severočeských hor a později i dalších oblastí vytvářel rozsáhlé tematické soubory především z oblasti Jizerských hor, které jsou jeho domovem. Během první prezentace z tohoto prostředí,  představil v roce 2012 přehradu Mlýnice. Snímky jizerskohorské krajiny začal využívat jako soubory pro provázení krajinou, k čemuž mu posloužilo zařízení GPS.  Některé z těchto souborů vytvářel společně se svými přáteli, které získal díky rozesílání svých prezentací.

Jizerské hory zachytil v mnoha podobách a výběrem nejrůznějších známých i méně známých tras a cílů. Prezentace doplnil i vhodnou klasickou hudbou a rozesílá je zájemcům  nejen v naší republice, ale i do zahraničí. Internetové přátele má i v Kanadě, Americe, na Slovensku, v Itálii, ve Španělsku a v dalších zemích.

Prezentace nabízí především prostřednictvím internetových stránek, ale po navázání kontaktu s Krajskou vědeckou knihovnou v  Liberci mohou její  návštěvníci sledovat reportáže amatérského fotografa ve studijním oddělení.  V těchto reportážích vysílaných denně po dobu otevření knihovny nacházejí inspiraci ke svým výletům.