<p>MEŠOVICE: V okouzlující malé vesničce Mešovice, ležící na okraji okresu Znojmo, najdeme dílnu Milana Strmisky, kterému v minulém roce udělil ministr kultury titul Nositel tradice lidových řemesel v oboru zpracování rohoviny a perleti. Lastury (laicky škeble či mušle) se používaly v pravěku jako platidlo nebo šperky a z nich získaná perleť pak v průběhu staletí sloužila ke zdobení nábytku technikou zvanou intarzie.</p> <p>Od 19. století se pak z této suroviny začaly vyrábět knoflíky nejrůznějších tvarů a velikostí či další oděvní doplňky. Například až dodnes je součástí valašských krojů spona zvaná kotula. Plní současně funkci užitkovou i dekorační. Je bohatě zdobená rytým dekorem a členové valašských souborů ji používají k sepnutí rozparku mužských krojových košil a ženských rukávců.<br />
Krásu perleti můžeme obdivovat také na různých špercích. V Čechách i na Moravě působilo několik perleťářských středisek, to nejznámější bylo v městečku Žirovnice v okrese Pelhřimov. Hlavní zařízení perleťářské dílny představoval soustruh zvaný čamrdářský ponk a dále buben na leštění knoflíků či dalších z perleťových výrobků.<br />
Největší rozmach perleťářství se datuje do 2. poloviny 19. Století, avšak již na jeho přelomu docházelo k postupné likvidaci perleťářských dílen, které jako zdroj obživy nahradila jiná podomácká výroba. Přesto se až do počátku devadesátých let minulého století podařilo zachovat provoz v podnikovém perleťářském učilišti v již zmíněném Pelhřimově.</p> <p>Cesta ke zpracování perleti nebyla lehká</p> <p> „Jsem vyučený chladírenský mechanik, a touto prací jsem se živil až do roku 1989. Poté jsem se bezúspěšně snažil o obchodní činnost. Naštěstí jsem se seznámil s prací s perletí, které se tehdy věnovala moje švagrová. A tak bylo rozhodnuto o mém dalším směřování. V roce 1992 jsme její dílničku přestěhovali do Třebíče a o čtyři roky pak do Mešovic. To jsme již nakoupili nové potřebné stroje a mohli jsme začít s přípravnými pracemi. Přiznávám, že začátky nebyly vůbec jednoduché. Zkušenosti jsem získával jen pomalu a postupně, protože nikdo z dosud žijících perleťářů mě nechtěl své tajemství výroby prozradit. Přesto jsem vytrval a postupně vnikal do tajů tohoto řemesla. Od zdobných knoflíků jsem přešel ke tvorbě šperků, a to podle návrhů mých a mé manželky. Kvalita našich společných výtvorů se neustále zlepšuje, a to mi přináší radost i chuť do další práce,“ sděluje nositel prestižního titulu.</p> <p>Perleť – téměř nedostupný materiál</p> <p>Původně se u nás zpracovávala perleť ze sladkovodních lastur, později šlo o lastury mořských živočichů. Jejich pojmenování zní opravdu exoticky – Macassar, Goldfis, Burghus, Tahitio, Trocas a další. Celosvětová burza obchodu s perletí byla až do počátku osmdesátých let 20. století v německém Hamburku. K nám se tyto suroviny dostávaly zejména z Vídně, která byla ve své době centrem perleťářství. Tady se perleťářství naučili i čeští řemeslníci, kteří přicházeli do hlavního města rakousko-uherské monarchie a poté se této činnosti věnovali po návratu domů. „Dnes se lastury nesmějí z Tichomoří vyvážet a jedinou surovinou tak pro nás zůstávají zásoby, které se nám podařilo nakoupit od dřívějších perleťářů. Většinou jde ale jen o zbytky lastur, ze kterých vyřezáváme různé tvary plošek nebo zakřivených formátů a jejich spojováním pomocí drátků vznikají šperky, z nichž je každý originálem. Kraje zakřivených lastur jsou určeny pro spirálovité náramky, středové žebro lastury se pak změní na zvlněný tvar a je základem závěsného šperku,“ říká Milan Strmiska a dodává: „Perleť se ručně brousí a leští za pomoci mechanických kotoučů a brusné pasty. Právě zkušenosti se zpracováním perleti mne přivedly k tvorbě receptury vlastní lešticí pasty.“</p> <p>Od perleti k rohovině</p> <p>Vzhledem k tomu, že perleti je opravdu málo, začali Strmiskovi zpracovávat další surovinu, kterou je rohovina. Získává se z kravských rohů a původně se z ní dělaly hlavně poháry, knoflíky nebo hřebeny. Avšak ani její získávání není jednoduché. Podle předpisů Evropské unie musí být chované krávy odrohované, a tak se na jatkách v Kostelci daří získávat jen malé množství tohoto materiálu. Pokud jde vše hladce, vznikají z nevábně vypadajících a „vonících“ rohů pod rukama Milana Strmisky vlasové spony, náušnice, náhrdelníky, náramky, přívěsky, ozdobné knoflíky na šátky. Podaří-li se navíc získat dostatečně velký roh, poslouží – tak jako kdysi – k výrobě hřebenu. </p> <p>Největší problém se jmenuje prodej</p> <p>Výrobci musejí za svými zákazníky jezdit a své výrobky jim nabízet na nejrůznějších akcích. První výstavu výrobků z perleti a rohoviny měli Strmiskovi v muzeu v nedalekých Moravských Budějovicích, své umění také předvádějí v okolních školách, účastní se klasických lidových jarmarků ve městech, na hradech a zámcích, v muzeích, ve skanzenech – na Veselém kopci a ve Strážnici – nechybějí ani na aktivitách spojených se středověkem. Slávu perleťářství však šíří i v zahraničí. Například se účastnili velkého mezinárodního veletrhu řemesel v bavorském Mnichově, také jezdí na mezinárodní řemeslný veletrh do slovenských Piešťan, a to i přesto, že prodejní akce jsou zde kvůli nově zavedeným nejrůznějším poplatkům finančně neúnosné. To ostatně platí i pro jarmarky a další aktivity, které jsou časově náročné.</p>
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?
ČR: Fakt, že jsou do seznamů UNESCO zapisovány architektonické památky, je všeobecně známý. Již méně se ví, že sem patří také tradice, které skupina obyvatel pokládá za své kulturní dědictví a předává je dalším generacím. Podmínkou pro zápis do mezinárodního Reprezentativního seznamu nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO je předchozí uvedení na Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR, který nyní čítá 33 položek. Téměř před deseti lety v r. 2015 přibyla do tzv. národního seznamu „Betlémská cesta v Třešti“. Co tomuto výjimečnému ocenění předcházelo, jak se připravuje taková nominace a co z ní pro nositele tradice následně vyplývá? Naší průvodkyní po Cestě na Seznam bude za nominační tým Mgr. Eva Kolajová, vedoucí Regionálního pracoviště tradiční lidové kultury, Muzeum Vysočiny Třebíč, společně s Ing. Pavlem Brychtou, předsedou Spolku přátel betlémů v Třešti.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Také redakce Místní kultury sleduje nové trendy v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukazuje se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme otevřeli anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Natálie Brzoňové, PR manažerky 8smičky – zóny pro umění.
JINDŘICHŮV HRADEC: Celých 60 let pracoval punčochářský mistr Tomáš Krýza v malém domku v Jindřichově Hradci na betlému, který byl už ve své době unikátem. Dnes je zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako největší lidový mechanický betlém na světě. Obyvatelé Jindřichova Hradce si svého betléma váží a jeho návštěva ve zdejším muzeu tu už tradičně patří k vánočním svátkům. V našem podcastu vypravuje etnografka muzea Jindřichohradecka Alexandra Zvonařová o historii betlémů obecně, o materiálech, které se používaly na jejich výrobu, a také o organizacích sdružujících přátele betlémů u nás i v zahraničí. Hlavním tématem podcastu jsou ale samozřejmě hradecké jesličky a jejich autor. "Mistr Krýza vyráběl přes den punčochy a po večerech a o svátcích pracoval na svém betlému. Vyřezal skoro 1400 figurek, přičemž 150 z nich se pohybuje. Takovou práci si asi nikdo nedokážeme představit, protože jí v podstatě věnoval celý život. O Vánocích pak hotové části svého díla předváděl sousedům. Dokonce prý sám osobně točil klikou, aby betlém rozpohyboval. Dnes už ho pohání elektromotor, ale některé trochu kuriozní Krýzovy součástky v tom mechanismu zůstaly, třeba kus kolovrátku, špulky od nití nebo váleček na nudle," říká Alexandra Zvonařová, která je hostem prosincového podcastu Místní kultury.