ČR-PRAHA: Knihovna Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu je veřejná specializovaná knihovna, která letos slaví 30 let svého trvání. Knihovna pokračuje v budování knihovního fondu, jehož základ tvoří historický fond Masarykova lidověvýchovného ústavu. Knihovní fond reflektuje rozvoj osvětové činnosti, mimoškolního vzdělávání, knihoven a amatérského umění od poloviny 19. století. Zrcadlí přístupy k podpoře osvětové, kulturní a výchovné činnosti tak, jak je ovlivňovaly rozdílné politické podmínky.
Volně přístupný fond nabízí přes 20 tisíc titulů z oblasti umění, kultury a osvěty (dětské estetické aktivity, divadlo, hudba, lidové umění, pedagogika, osvěta, tanec, výtvarné umění).
Unikátní je fond hudební literatury pro sbory dětí, mládeže i dospělých. Obsahuje nejen koncertní sborové skladby českých a zahraničních autorů, ale i lidové písně a jejich vícehlasé úpravy. V katalogu je možné vybírat z téměř 25 000 skladeb.
Ojedinělý fond divadelní literatury se zaměřuje na amatérské divadlo. Pro činoherní i loutkářské soubory je připraveno téměř 2500 titulů divadelních her, včetně her a pásem pro dětské divadelní soubory, dramatickou výchovu a umělecký přednes.
Knihovna zprostředkovává také dokumenty vztahující se ke statistice kultury, které NIPOS každoročně zpracovává. Elektronicky jsou statistiky kultury dostupné od roku 1998.
Publikace vydané NIPOS dostupné v elektronické podobě knihovna ukládá také v Národním úložišti šedé literatury (NTK). Jedná se především o statistické publikace, výroční zprávy, sborníky z konferencí apod. Tištěné publikace NIPOS poskytuje knihovnám, s nimiž má uzavřenou smlouvu o výměně publikací.
V roce svého výročí knihovna přešla na nový knihovní systém Koha, který v katalogu (https://katalog.nipos.cz/) představuje celý fond a čtenářům tak poskytuje komfort při vyhledávání a správě osobního konta.
Knihovna je otevřena vždy v pondělí a ve středu od 13 do 17 hodin a každý pracovní den po předchozí domluvě.
Další informace najdete na stránkách knihovny: https://www.nipos.cz/knihovna-hudebni-fond/.
JIHOMORAVSKÝ KRAJ: Tradiční dotační program má oproti předchozím letům jednu zásadní změnu, a to v termínech, kdy se o něj mohou zájemci ucházet. Zatímco dříve byl schvalován a uveřejňován v lednu daného roku a žádosti o dotace byly přijímány v druhé polovině února, nyní tak mohou zájemci o krajskou podporu činit už od 1. až do 31. října. Kraj na rozvoj kultury v příštím roce vypsal 15 milionů korun.
PRAHA: Rekola, česká bikesharingová společnost, představuje nový projekt propojující městskou cyklistiku a umění. Na sto deseti vybraných kolech v Praze se objevují polepy a odkazy na sociální sítě mladých českých talentů. Každé z těchto kol nese jedinečné umělecké dílo nebo odkaz na hudbu, poezii či grafiku. Mezi zapojené umělce a umělkyně patří hudebníci Lil Fault, The Interlude a Pastavbacku, Ay$kr, Devotch666 a Karolina Beranová, básníci Antonín Zhořec, Anna Smetanová, Josef Kináč a Nikola Týčová a vizuální umělci Max Butrón, Matyáš Melíšek a Amélie Počarovská. Ulovit si kolo a zažít inspirativní jízdu s jedním z umělců mohou lidé do konce roku.
PRAHA: Kulturní produkční platforma ProFitArt se kromě produkce divadelních inscenací zabývá také kreativním vzděláváním. Aktivity mají významný sociální dopad, zaměřují se na psychomotorický vývoj dětí, podporu mentálního zdraví a emoční inteligenci. Součástí tohoto proudu jsou například workshopy pro děti a pro pedagogy Učení cirkusem pod vedením lektorů Cécile Da Costa a Roberta Janče a také nejnovější projekt s názvem Tanec a duševní zdraví (nejen) ve školách, který ProFitArt realizuje ve spolupráci s britským souborem Company Chameleon a Švandovým divadle na Smíchově.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Barbory Votavové, brand manažerky Knihobotu, knižního online secondhandu.